Hypermobiel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Hypermobiel

Berichtdoor *Annet* » 09 feb 2010 14:52

Van onze dochter weet ik al van af de baby tijd dat ze hypermobiel is maar ik merk er weinig van. Ze was erg laat met lopen maar daar heeft ze fysio voor gehad. Een andere zoon loopt erg moeilijk en gaat nu naar fysiotherapie. Daar is geconstateerd dat hij ook hypermobiel is. Op internet las ik er diverse ramp- en onheil-verhalen over maar ik heb (tot nog toe) die ervaring niet.

Zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Dine
Luitenant
Luitenant

Re: Hypermobiel

Berichtdoor Dine » 09 feb 2010 18:19

Ja, ik schijn het ook te hebben.. (daar kwamen ze achter toen ik naar het z'huis moest voor reumatische pijnen)
Ik merk nu ik reuma heb wel dat ik snel overstrek of iets dergelijks en daar dus extra pijn van heb, maar als kind heb ik er geen last van gehad. Eigenlijk alleen maar voordeel, je bent lenig:)
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2010 19:25

Mijn polsen zijn erg lenig en dat is helemaal niet handig, want dan krijg je sneller RSI :(

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 10 feb 2010 08:30

ik heb het ook, heb er tot nu toe alleen nog maar voordeel van gehad qua lenigheid en geen klachten
Als De Hersenen Deinen

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 10 feb 2010 22:54

Ach een soort van abbonement op de fysio is handig :wink: (goed verzekeren dus!!!)
Zelf heb ik vrij veel rugklachten en nekklachten en volgens de fysio is het (als je het op tijd weet dus, wat bij mij niet het geval was, ik liep als klein kind juist heel snel) handig om wel rekening te houden met beroepskeuze. Omdat ik vrij "zwaar" werk doe (de zorg) heb ik ook meer kans om dus alles weer verkeerd in mn rug (wervelkolom eigenlijk) te krijgen door de hypermobiliteit. Daarom moet ik nu wat meer geld besteden aan fysio en begeleid fitness.
En natuurlijk rustig aan sporten en dat opbouwen zodat je je spieren kunt versterken.
Ik ervaar het niet als ramp en heb ook weinig rampverhalen, helaas is niet alles te doen (Denk aan bijvoorbeeld tennissen of schaatsen)

Even nog een vraag aan andere hypermobielers :wink:
Als k bijvoorbeeld een zware boodschappentas til en daarna de deurklink vastpak schiet mn hand op slot en moet k echt mn vingers loshalen met mn andere hand, is dat herkenbaar? ik zou behalve de hypermobiliteit geen andere oorzaak kunnen bedenken...
PaSaP Hoogh!!

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 11 feb 2010 10:13

Ik heb dat inderdaad ook wel eens, vaak is bij mij ook het gevoel in handen en benen weg (als ze ergens op liggen zeg maar) maar ik weet nooit of dat nu hierdoor komt of door mn reuma.
Verder is het inderdaad opletten dat je je niet overstrekt. Ik heb ook wel veel last van nek en schouders, 'overstrek' mijn armen en benen veel en ik hoor regelmatig wat kraken in armen, benen en nek als ik ze gebruik..
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 14 feb 2010 19:12

ik ben ook hypermobiel, in principe is er niets ergs aan hypermobiel zijn, alleen kan je soms wat meer spierpijn hebben. Mensen met hypermobiliteit doen er goed aan spieren sterker te maken, zodat ze minder snel last krijgen van spierpijn.

maar met een beetje lenigheid, is helemaal niets mis, en als ik jeuk op mijn rug heb kan ik er tenminste wel bij!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2010 07:28

nita schreef:maar met een beetje lenigheid, is helemaal niets mis, en als ik jeuk op mijn rug heb kan ik er tenminste wel bij!!

Is het echt waar dat sommige mensen niet bij alle plekken op hun rug kunnen komen?

Prince Caspian

Berichtdoor Prince Caspian » 15 feb 2010 08:21

-Vaarwel-
Laatst gewijzigd door Prince Caspian op 23 jul 2010 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 25 feb 2010 18:44

ben ook hypermobiel...
Het is idd niet eng ofzo, alleen wel is erg lastig. Een goede fysio/ manuele therapeut is handig omdat door het overstrekken je gewrichten wel is niet helemaal meer soepel lopen. Heb zelf regelmatig last van me nek en rug, moeten me wervels even weer in de goede stand geklikt worden. Of opeens blijkt je schouder of heup ontwricht te zijn...
Maar verder heb ik nergens last van hoor, hoef er niets om te laten iig.
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 13 jul 2010 20:25

schop, hoe is het met je kinderen annet?

Ook ik ben hypermobiel en dat is soms best wel eens lastig.
Ik sta overstrekt, en verder schiet mijn hand of elleboog nog wel eens op 'slot'.
Verder is het zichtbaar doordat ik mijn beide armen en voeten ver naar buiten en binnen kan draaien.

Dit roept regelmatig vragen op, pas nog bij het bloedgeven, heb je je arm gebroken? Uhm wat?
Nee hoor, hier heb ik nog een arm en deze is zover ik weet ook nog nooit gebroken geweest :-oo

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 jul 2010 06:33

Ze hebben nergens last van, zijn vrolijk en bewegelijk.

Danny heeft een tijd fysio gehad, die was ondanks hypermobiel, erg houterig en dat gaat nu prima. Caroline slijt haar schoenen redelijk scheef af maar zolang het niet zo is dat ik 3 paar schoenen per seizoen moet kopen is er niets aan te doen. En ik vind dat prima. Allemaal dat heen en weer gejak naar een of andere arts of what ever. Die fysio van Danny werd ik al zat na een paar maanden. Na de vakantie gaan ze op de gym en we zien verder wel hoe het loopt. Ik ken iemand die ook hypermobiel is en die heeft altijd wat te klagen dus ik was benieuwd of er nog meer waren die dat hadden. Bij nader inzien blijkt die persoon altijd te klagen over van alles dus ik denk dat ze hypochondrisch is ipv hypermobiel. :mrgreen:

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 16 jul 2010 07:47

@ Annet,
Ik hoop dat je wel met een arts hebt overlegd of gym wel goed is...? In mijn omgeving heb ik te maken met iemand die hypermobiel is. Zij vertelde mij dat het beter was geweest als ze als kind niet uitbudig had gesport. Gym kan ik me voorstellen, vaak zijn kinderen die het hebben erg lenig maar of het verstandig is vraag ik mij af hoor...
Een fysiotherapeut had de persoon die ik ken aangeraden om meer te gaan bewegen, wat uiteindelijk mis is gegaan en de hypermobiliteit heeft verergerd...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 jul 2010 08:57

ik heb tegen de fysio gezegd dat ik hem naar de gym wil doen, en ze vond het een goed idee. Zou niet weten waarom de gym niet goed zou zijn. Het is een uurtje in de week, op school gymen ze maar 1 uur in de 14 dagen. Als ik niet had geweten dat ze hypermobiel waren had ik ze ook naar de gym gedaan. Tussen een uurtje kleutergym en uitbundig sporten zit een heel verschil.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 16 jul 2010 09:45

Fijn Annet dat het goed gaat met je kinderen.

Ik zie zelf ook geen problemen hoor als iemand een uurtje gym krijgt.
Zo lang je niet overmatigt sport kan het denk ik ook zeker geen kwaad.

Terug naar “Archief”