Hoe Open Minded ben jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18444
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2010 15:38

Lampie schreef:Wat jij daar schrijft over kortzichtigheid herken ik meteen, Josepha

Op zich ben ik erg open-minded, ten minste zolang God en het Christendom niet afgekraakt worden. Als ik merk dat mensen mijn geloofsovertuiging respecteren, heb ik er meestal ook weinig moeite mee om hun gedachtengoed te respecteren.

Het komt helaas ook vrij vaak voor dat mensen zo anti-christendom/kerk zijn dat ze elke gelegenheid aanpakken om het de grond in te trappen. Op het moment dat ik zo iemand tegen kom, wordt ik altijd ontzettend fel en kortaf en daardoor krijg ik dan het stempel 'not-open-minded'.


Nou nog net zo lang oefenen tot je anderen hun visie kunt respecteren, ook al respecteren ze jou visie niet. Respect opbrengen onder voorwaarden is niet zo moeilijk. Niet dat het ooit leuk wordt, natuurlijk, maar toch.

Tegelijkertijd heeft dit mij het mooiste compliment opgeleverd dat ik ooit heb gehad; Iemand zei tegen mij dat hij kon zien hoeveel ik van God hield, omdat ik niet toeliet dat iemand ook maar een vinger in Zijn richting uitstak.


Tja, niet om je je compliment af te nemen hoor, maar is het van God houden, of een (krampachtige) gehechtheid laten zien. Mijn geloofsovertuiging toont mij dat net dit soort door het ego ingegeven gehecht-zijn ons lijden veroorzaakt. Oftewel, als we ons niet zo aan het welbevinden van God hechten, hoeven we ook niet fel en kortaf te reageren als iemand geen respect toont. En als we niet kortaf hoeven te zijn, is er meer ruimte om ook die naasten die een beetje vervelend zijn lief te hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lampie

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Lampie » 10 feb 2010 16:36

Mortlach schreef:
Nou nog net zo lang oefenen tot je anderen hun visie kunt respecteren, ook al respecteren ze jou visie niet. Respect opbrengen onder voorwaarden is niet zo moeilijk. Niet dat het ooit leuk wordt, natuurlijk, maar toch.



Ik had het zo opgeschreven omdat tijdens een serieus gesprek meestal de overtuigingen van beide partijen ter sprake komen. Één voorwaarde moet altijd aan voldaan worden, en dat is serieus luisteren naar de ander. Alleen al door dat te doen breng je respect op voor die ander. Als jij niet serieus naar die ander luistert, zal hij jou dan wel serieus nemen? Andersom geldt precies hetzelfde.

Mortlach schreef:
Tja, niet om je je compliment af te nemen hoor, maar is het van God houden, of een (krampachtige) gehechtheid laten zien. Mijn geloofsovertuiging toont mij dat net dit soort door het ego ingegeven gehecht-zijn ons lijden veroorzaakt. Oftewel, als we ons niet zo aan het welbevinden van God hechten, hoeven we ook niet fel en kortaf te reageren als iemand geen respect toont. En als we niet kortaf hoeven te zijn, is er meer ruimte om ook die naasten die een beetje vervelend zijn lief te hebben.


'Houden van' komt in veel gevallen neer op 'hechten aan'. In het Nederlands heet dat 'liefde' en niet 'ego'. Als jij van iemand houdt, laat je het dan toe dat iemand hem/haar beledigd en uitscheldt? De meeste mensen niet! Als je van God houdt, ben je ook aan Hem gehecht; elke christen zou dat moeten zijn. Geen christen mag tolereren dat God's naam opzettelijk te grabbel wordt gegooid! (Klinkt dit fel of niet???)

Inderdaad is het voor veel mensen moeilijk om te onderscheiden of het dan 'krampachtige gehechtheid' is, of 'enorm veel houden van'. Van mezelf weet ik in elk geval dat het geen 'krampachtige gehechtheid' is, anders had ik al lang niet meer in de kerk gezeten.

Op welke manier 'lijd' jij daar trouwens onder?

Dan is er nog altijd een verschil tussen geen respect tonen of gewoonweg beledigen. De overtuiging van iemand anders de grond in trappen, is in mijn ogen glashard beledigen. En inderdaad, als mensen elkaar niet meer beledigen, is er geen reden om fel en kortaf te zijn, en zou het leven een stuk eenvoudiger zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18444
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2010 18:42

Lampie schreef:Ik had het zo opgeschreven omdat tijdens een serieus gesprek meestal de overtuigingen van beide partijen ter sprake komen. Één voorwaarde moet altijd aan voldaan worden, en dat is serieus luisteren naar de ander. Alleen al door dat te doen breng je respect op voor die ander. Als jij niet serieus naar die ander luistert, zal hij jou dan wel serieus nemen? Andersom geldt precies hetzelfde.


Ja, als je allebei een prettig en constructief gesprek wilt. Maar dat wil niet iedereen, en de vraag is hoe we met die mensen omgaan? Fel en kortaf reageren? Ja, die verleiding is groot, ook voor mij, maar is dat de beste manier?

'Houden van' komt in veel gevallen neer op 'hechten aan'. In het Nederlands heet dat 'liefde' en niet 'ego'. Als jij van iemand houdt, laat je het dan toe dat iemand hem/haar beledigd en uitscheldt? De meeste mensen niet! Als je van God houdt, ben je ook aan Hem gehecht; elke christen zou dat moeten zijn. Geen christen mag tolereren dat God's naam opzettelijk te grabbel wordt gegooid! (Klinkt dit fel of niet???)


Uiteindelijk lijdt alleen jij onder die houding jegens God, tenzij je het lijden vermeerdert door anderen die niet respectvol zijn niet liefdevol te bejegenen. Dat de meeste mensen zo reageren, wil niet zeggen dat die reacties juist zijn. Verder ben ik het niet eens met je gelijkstelling houdenvan-hechtenaan. Is het spreekwoord niet "If you love it, let it go"?

Inderdaad is het voor veel mensen moeilijk om te onderscheiden of het dan 'krampachtige gehechtheid' is, of 'enorm veel houden van'. Van mezelf weet ik in elk geval dat het geen 'krampachtige gehechtheid' is, anders had ik al lang niet meer in de kerk gezeten.


Ik merk dat de terminologie een beetje in de weg zit. Ik bedoel lijden, ego, en hechting in Boeddhistische zin.

Op welke manier 'lijd' jij daar trouwens onder?


Waaronder?

Dan is er nog altijd een verschil tussen geen respect tonen of gewoonweg beledigen. De overtuiging van iemand anders de grond in trappen, is in mijn ogen glashard beledigen. En inderdaad, als mensen elkaar niet meer beledigen, is er geen reden om fel en kortaf te zijn, en zou het leven een stuk eenvoudiger zijn.


Precies, maar dat is een utopie. In de echte wereld moeten we allemaal leren ook die naasten die expres beledigen en de grond in trappen, lief te hebben. Aardige mensen aardig vinden is zo moeilijk niet. Maar die vervelende mensen lief hebben: de dief van je fiets, degene die spot met je God, je moordenaar... dat is de oefening.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 10 feb 2010 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18444
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2010 22:41

Lampie schreef:Geen christen mag tolereren dat God's naam opzettelijk te grabbel wordt gegooid! (Klinkt dit fel of niet???)


Dit klinkt niet alleen fel, maar voornamelijk erg verbeten. Er hangt blijkbaar ontzettend veel af van de loop en de uitkomst van elk gesprek. Dat is begrijpelijk - ik ben wat dat betreft niet veel anders - maar toch moet ik denken dat je niet tegelijkertijd verbeten kan zijn, en open kunt staan. Je kunt bij wijze van spreken niet met open armen maar gebalde vuisten op iemand afstappen.

Moet je je dan alles maar laten welgevallen? Misschien, daar ben ik nog niet uit. Maar het gevaar van een te grote apathie ligt dan wel op de loer. Maar wat dan wel te doen? Proberen er liefdevol op te reageren, van daaruit reageren, wat het resultaat ook moge zijn. Is het resultaat niet zoals je dat graag zou willen, dat zij dan zo.

Als iemand de Boeddha of de darmha beschimpt, dan vond ik dat vervelend. Maar ondertussen weet ik dat het aan mij ligt dat dat vervelende gevoel effect heeft, en het dus ook aan mij is om mijzelf van de gevolgen te bevrijden. Natuurlijk ben ik voorzichtig met mijn woorden, (niet zo voorzichtig als ik zou kunnen/moeten zijn trouwens, mij ontglipt ook wel eens een vloek) om anderen niet in dezelfde situatie te brengen, maar niet iedereen is zo attent. Is dat jammer? Ja natuurlijk. Kunnen we daar wat aan doen? Ja, door ons kwetsbaar op te stellen en uit te leggen wat zulke woorden met ons doen. Maakt de ander dan misbruik van die openheid, dan kunnen we het alleen nog maar loslaten.

Datgene in jou wat wil uithalen of wegrennen als iemand God bespot, dat bedoel ik met ego. Dat is ook het deel dat er heilig van overtuigd is dat het van God houdt en dat je dat gevoel vooral niet los mag laten. Datgene wat ondanks de bespottingen tóch lief kan hebben, dat is het deel waar het werkelijk om gaat, en het deel waardoor God zijn aanwezigheid in de wereld laat merken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lampie

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Lampie » 12 feb 2010 14:19

Mortlach schreef:
Ja, als je allebei een prettig en constructief gesprek wilt. Maar dat wil niet iedereen, en de vraag is hoe we met die mensen omgaan? Fel en kortaf reageren? Ja, die verleiding is groot, ook voor mij, maar is dat de beste manier?


Wat dit betreft heb je 100% gelijk. Het ligt waarschijnlijk gewoon aan mijn karakter dat ik fel en kortaf wordt als iemand naar mijn mening 'onredelijk' is. Uit ervaring heb ik wel geleerd dat als de ander geen prettig of constructief gesprek wil, je beter gewoon je mond kunt houden, omdat er anders niemand beter van wordt.

Mortlach schreef:
Uiteindelijk lijdt alleen jij onder die houding jegens God, tenzij je het lijden vermeerdert door anderen die niet respectvol zijn niet liefdevol te bejegenen. Dat de meeste mensen zo reageren, wil niet zeggen dat die reacties juist zijn. Verder ben ik het niet eens met je gelijkstelling houdenvan-hechtenaan. Is het spreekwoord niet "If you love it, let it go"?


Klopt, een goed christen zou iedereen liefdevol moeten bejegenen, maar helaas zijn er weinig mensen die dat lukt. Het is ook niet bepaald makkelijk om dat te doen. Wat betreft 'houden-van/hechten-aan' ben ik toch van mening dat als je van iets of iemand houdt, je toch aan die persoon gehecht raakt. Als je van iemand houdt, geef je om die persoon. Als je om iemand geeft, laat je die persoon niet in de steek. "If you love it, let it go" zou ik meer vertalen als: "Als je van iemand houdt, laat die persoon dan in zijn/haar waarde!" Wat niet betekend dat je niet aan die persoon gehecht kan zijn; je kunt je aan iemand hechten zonder die persoon in de weg te staan, en dat is wat ik denk dat bedoelt wordt.

Mortlach schreef:
Ik merk dat de terminologie een beetje in de weg zit. Ik bedoel lijden, ego, en hechting in Boeddhistische zin.


Van Boeddhisme heb ik weinig kaas gegeten, dus ik weet niet precies wat je hier bedoelt.

Mortlach schreef:
Precies, maar dat is een utopie. In de echte wereld moeten we allemaal leren ook die naasten die expres beledigen en de grond in trappen, lief te hebben. Aardige mensen aardig vinden is zo moeilijk niet. Maar die vervelende mensen lief hebben: de dief van je fiets, degene die spot met je God, je moordenaar... dat is de oefening.


Helemaal mee eens, maar dat wil niet zeggen dat je dan maar alles zonder slag of stoot over je heen moet laten komen. Stel je voor dat we alle criminelen zomaar zouden laten lopen, dan zou het hier een flinke puinhoop worden. Als je vroeger van je vader of moeder een draai om je oren kreeg, betekende dat echt niet dat ze niet van je hielden. Je hoeft mensen trouwens helemaal niet aardig te vinden om ze lief te kunnen hebben, maar het helpt wel.

Mortlach schreef:
Dit klinkt niet alleen fel, maar voornamelijk erg verbeten. Er hangt blijkbaar ontzettend veel af van de loop en de uitkomst van elk gesprek. Dat is begrijpelijk - ik ben wat dat betreft niet veel anders - maar toch moet ik denken dat je niet tegelijkertijd verbeten kan zijn, en open kunt staan. Je kunt bij wijze van spreken niet met open armen maar gebalde vuisten op iemand afstappen.


Open staan en verbeten zijn, tegelijk kan inderdaad niet, maar je kunt wel open staan voor iemand, totdat die persoon jou of je God glashard begint te beledigen, kun je wel eens heel snel veranderen in een verbeten persoon, en ook al is het misschien niet goed, ik kan goed begrijpen als dat gebeurd.

Mortlach schreef:
Moet je je dan alles maar laten welgevallen? Misschien, daar ben ik nog niet uit. Maar het gevaar van een te grote apathie ligt dan wel op de loer. Maar wat dan wel te doen? Proberen er liefdevol op te reageren, van daaruit reageren, wat het resultaat ook moge zijn. Is het resultaat niet zoals je dat graag zou willen, dat zij dan zo.

Als iemand de Boeddha of de darmha beschimpt, dan vond ik dat vervelend. Maar ondertussen weet ik dat het aan mij ligt dat dat vervelende gevoel effect heeft, en het dus ook aan mij is om mijzelf van de gevolgen te bevrijden. Natuurlijk ben ik voorzichtig met mijn woorden, (niet zo voorzichtig als ik zou kunnen/moeten zijn trouwens, mij ontglipt ook wel eens een vloek) om anderen niet in dezelfde situatie te brengen, maar niet iedereen is zo attent. Is dat jammer? Ja natuurlijk. Kunnen we daar wat aan doen? Ja, door ons kwetsbaar op te stellen en uit te leggen wat zulke woorden met ons doen. Maakt de ander dan misbruik van die openheid, dan kunnen we het alleen nog maar loslaten.


In sommige gevallen moet je het denk ik gewoon laten gaan, maar in veel gevallen niet. Als je bijvoorbeeld merkt dat iemand alleen maar harder gaat vloeken als je er iets over zegt, kun je beter niets zeggen, maar als iemand een keer iets zegt waarmee hij je diep kwetst, zou ik het gewoon zeggen. Misschien had hij/zij het niet eens door. Als iemand misbruik maakt van je openheid, dat is het inderdaad het best om het los te laten, maar dat lukt mij meestal slecht of helemaal niet.

Mortlach schreef:
Datgene in jou wat wil uithalen of wegrennen als iemand God bespot, dat bedoel ik met ego. Dat is ook het deel dat er heilig van overtuigd is dat het van God houdt en dat je dat gevoel vooral niet los mag laten. Datgene wat ondanks de bespottingen tóch lief kan hebben, dat is het deel waar het werkelijk om gaat, en het deel waardoor God zijn aanwezigheid in de wereld laat merken.


Je kunt ergens van overtuigd zijn, of je kunt het zeker weten. In mijn geval is het zeker weten, want nogmaals: Als het mijn ego was geweest, had ik al lang niet meer in de kerk gezeten, daarvoor is het al te vaak fout gegaan in mijn leven. Er zijn maar heel weinig mensen die ik, zegmaar niet lief heb, om wat ze tegen mij gezegd hebben. Bij de meeste mensen ben ik alleen teleurgesteld.

Uit ervaring heb ik ook geleerd dat het de ex-christenen zijn die het hardst tegen het christendom aanschoppen, en dan durf ik te zeggen dat ZIJ de krampachtige partij zijn, die totaal niet open minded meer zijn. Meestal hebben ze iets meegemaakt waarvan ze God de schuld geven, en waardoor ze alles wat met God of kerk te maken heeft van nature slecht en doorspekt met machtswellust vinden. Ik denk dat dit een extra oorzaak is dat ik vaak fel en kortaf tegen deze personen ben.

Ik weet dat de geschiedenis van het christendom druipt van het bloed, en dat er tientallen oorlogen gevoerd zijn in naam van het Christendom, maar het waren de plaatselijke heersers die samen met de geestelijke leiders hun macht misbruikten om deze oorlogen te starten, maar gaf God opdracht om deze oorlogen te ontketenen?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18444
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2010 16:53

Lampie schreef:Wat dit betreft heb je 100% gelijk. Het ligt waarschijnlijk gewoon aan mijn karakter dat ik fel en kortaf wordt als iemand naar mijn mening 'onredelijk' is. Uit ervaring heb ik wel geleerd dat als de ander geen prettig of constructief gesprek wil, je beter gewoon je mond kunt houden, omdat er anders niemand beter van wordt.


Dat is misschien inderdaad het beste/het enige wat je kunt doen. Maar blijkbaar is het verleidelijker om er tegenin te gaan... Het ego voelt zich bedreigd/gekwetst en wil wraak.

Klopt, een goed christen zou iedereen liefdevol moeten bejegenen, maar helaas zijn er weinig mensen die dat lukt. Het is ook niet bepaald makkelijk om dat te doen. Wat betreft 'houden-van/hechten-aan' ben ik toch van mening dat als je van iets of iemand houdt, je toch aan die persoon gehecht raakt.


Niet noodzakelijkerwijs, maar het punt is net dat dat "gehecht raken aan" precies datgene is wat lijden veroorzaakt. Want niets is permanent, ook datgene waar je aan gehecht bent niet. Dus zul je het ooit kwijtraken, door pech, ouderdom, ziekte of dood.

Als je van iemand houdt, geef je om die persoon. Als je om iemand geeft, laat je die persoon niet in de steek. "If you love it, let it go" zou ik meer vertalen als: "Als je van iemand houdt, laat die persoon dan in zijn/haar waarde!" Wat niet betekend dat je niet aan die persoon gehecht kan zijn; je kunt je aan iemand hechten zonder die persoon in de weg te staan, en dat is wat ik denk dat bedoelt wordt.


Je kunt van iemand houden zonder je aan diegene te hechten. Het ego is hetgene dat zich hecht, dat dingen wil vastleggen. Datgene wat het ego overstijgt heeft die behoefte niet. Maar ik geef toe dat de leer hier voor mij ook een beetje theoretisch wordt. Ik begrijp het concept wel, maar zie nog niet hoe dat in de praktijk zou werken. Het is ook behoorlijk radicaal en lastig voor te stellen als iets positiefs zolang het ego nog zoveel controle over me heeft.


Van Boeddhisme heb ik weinig kaas gegeten, dus ik weet niet precies wat je hier bedoelt.


Als het je leuk lijkt kunnen we daar wel over babbelen en dan zien we wel waar we uitkomen.

Mortlach schreef:Dit klinkt niet alleen fel, maar voornamelijk erg verbeten. Er hangt blijkbaar ontzettend veel af van de loop en de uitkomst van elk gesprek. Dat is begrijpelijk - ik ben wat dat betreft niet veel anders - maar toch moet ik denken dat je niet tegelijkertijd verbeten kan zijn, en open kunt staan. Je kunt bij wijze van spreken niet met open armen maar gebalde vuisten op iemand afstappen.


Open staan en verbeten zijn, tegelijk kan inderdaad niet, maar je kunt wel open staan voor iemand, totdat die persoon jou of je God glashard begint te beledigen, kun je wel eens heel snel veranderen in een verbeten persoon, en ook al is het misschien niet goed, ik kan goed begrijpen als dat gebeurd.


Er staat toch niet : heb uw naasten lief als uzelf tenzij... ? De hele oefening is net zelfs dán nog open te staan voor die persoon. Het zijn gevoelens in jou die worden aangevallen, en dat wil je niet. Dat kun je dus oplossen door die gevoelens uit te roeien.

Nogmaals, ik begrijp het wel hoor, maar in de kern is de gulden regel niet aan voorwaarden gebonden.




In sommige gevallen moet je het denk ik gewoon laten gaan, maar in veel gevallen niet. Als je bijvoorbeeld merkt dat iemand alleen maar harder gaat vloeken als je er iets over zegt, kun je beter niets zeggen, maar als iemand een keer iets zegt waarmee hij je diep kwetst, zou ik het gewoon zeggen. Misschien had hij/zij het niet eens door. Als iemand misbruik maakt van je openheid, dat is het inderdaad het best om het los te laten, maar dat lukt mij meestal slecht of helemaal niet.


Oefenen, oefenen, oefenen ;-) Nog beter is zorgen dat het je niet meer kwetst; dan kun je die ander nog steeds aanspreken, omdat je weet dat het beter voor hém is zorgvuldig met zijn woorden om te gaan, maar ben je niet meer persoonlijk betrokken.

Je kunt ergens van overtuigd zijn, of je kunt het zeker weten.


Dit zijn synoniemen

Uit ervaring heb ik ook geleerd dat het de ex-christenen zijn die het hardst tegen het christendom aanschoppen,


Natuurlijk, ook daar heeft het ego de meeste "ammunitie" en/of reden om "wraak te nemen"

en dan durf ik te zeggen dat ZIJ de krampachtige partij zijn, die totaal niet open minded meer zijn. Meestal hebben ze iets meegemaakt waarvan ze God de schuld geven, en waardoor ze alles wat met God of kerk te maken heeft van nature slecht en doorspekt met machtswellust vinden. Ik denk dat dit een extra oorzaak is dat ik vaak fel en kortaf tegen deze personen ben.


Het is natuurlijk hun goed recht dat te vinden. Daarom hoeven we nog niet kortaf te doen. De truc is net ook voor hen open te staan, hen hun verhaal te laten doen, proberen te begrijpen waarom ze dat vinden zonder het per sé te willen veranderen.

Ik weet dat de geschiedenis van het christendom druipt van het bloed, en dat er tientallen oorlogen gevoerd zijn in naam van het Christendom, maar het waren de plaatselijke heersers die samen met de geestelijke leiders hun macht misbruikten om deze oorlogen te starten, maar gaf God opdracht om deze oorlogen te ontketenen?


Wie weet. Maar we moeten oppassen het geloof in theorie (ideaal) niet te willen vergelijken met het geloof in de praktijk (verre van ideaal). Het is veel te makkelijk de dingen waar we liever niet mee geconfronteerd worden af te doen als misbruik van wereldlijke macht, alsof het nu niet meer zou voorkomen. Recent sprak Bush zelfs nog dat hij zich door God zelf geroepen voelde oorlog te voeren in Irak en/of Afghanistan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lampie

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Lampie » 14 feb 2010 13:45

Dat overtuigd-zijn-van en zeker-weten synoniemen zijn ben in niet met je eens. In de volksmond worden ze vaak door elkaar gebruikt, maar als je naar de betekenis van de woorden overtuigd en weten kijkt, is er wel degelijk een verschil.

Als je ergens van overtuigd bent, heeft iets of iemand je tot een bepaald inzicht gebracht, wat jij beter vindt dan jou eigen inzicht. Een overtuiging berust dus op bevindingen. Als je iets weet, berust dat niet op bevindingen, maar op kennis-hebben-van. Het maakt niet uit wat iemand zegt, voor jou staat het vast.


Verder heb ik even zitten zoeken naar wat Boeddhisme inhoud. Zoals ik het lees moet bij Boeddhisme alles uit jezelf komen, en bestaan er dus geen hogere machten dan je eigen geest, please correct me if I'm wrong. Dat verklaard ook meteen waarom het Christendom voor Boeddhisten zo'n onbegrijpelijke godsdienst is, en waarom ze nooit zullen begrijpen wie God is en wat hij voor ons gedaan heeft; God bestaat immers niet. Dan begrijp ik ook steeds meer waarom wij wat onze inzichten betreft maar niet dichter bij elkaar komen. Alleen het begrip 'geloof' heeft op zichzelf al een totaal andere betekenis voor Boeddhisten en Christenen.

Maar begrijp me goed, het streven van een Boeddhist naar een einde aan alle lijden en ontevredenheid en een permanente vreden vindt ik een heel goed streven, en ergens past het ook precies in het Christelijke denkbeeld, maar met dat verschil dat wij geloven dat we dit uit onszelf nooit kunnen bereiken, maar dat we God daarvoor nodig hebben.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18444
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2010 21:49

Lampie schreef:Dat overtuigd-zijn-van en zeker-weten synoniemen zijn ben in niet met je eens. In de volksmond worden ze vaak door elkaar gebruikt, maar als je naar de betekenis van de woorden overtuigd en weten kijkt, is er wel degelijk een verschil.

Als je ergens van overtuigd bent, heeft iets of iemand je tot een bepaald inzicht gebracht, wat jij beter vindt dan jou eigen inzicht. Een overtuiging berust dus op bevindingen. Als je iets weet, berust dat niet op bevindingen, maar op kennis-hebben-van. Het maakt niet uit wat iemand zegt, voor jou staat het vast.


Je kunt ook jezelf overtuigen, en trouwens, hoe kun je kennis hebben van iets, zonder bevindingen? Maar goed, dat is semantiek en we dwalen een beetje af.

Verder heb ik even zitten zoeken naar wat Boeddhisme inhoud. Zoals ik het lees moet bij Boeddhisme alles uit jezelf komen, en bestaan er dus geen hogere machten dan je eigen geest, please correct me if I'm wrong. Dat verklaard ook meteen waarom het Christendom voor Boeddhisten zo'n onbegrijpelijke godsdienst is, en waarom ze nooit zullen begrijpen wie God is en wat hij voor ons gedaan heeft; God bestaat immers niet. Dan begrijp ik ook steeds meer waarom wij wat onze inzichten betreft maar niet dichter bij elkaar komen.


Sommige stromingen van Boeddhisme zijn doorspekt met folklore en volksmythen. Volgens sommigen zijn er wel hogere machten, goden en demonen, maar die zijn net zo goed slachtoffer van de cyclus van wedergeboorte-leven-sterven en dus lijden als wij mensen. Maar ze zijn inderdaad niet essentieel en er zijn ook stromingen waar ze niet voorkomen.

Natuurlijk zijn Boeddhisme en Christendom in de kern verschillend, zeker als je echt in de Boeddhistische filosofie van "Leegte" zou duiken. Maar juist omdat het zo onbegrijpelijk voor elkaar is, is het gesprek erover leerzaam en nuttig en een mogelijkheid tot het beoefenen van naastenliefde (en soms ook een beetje geduld ;-) ) We hoeven qua inzichten ook niet dichter bij elkaar te komen. We noemen het verschil, prima, dat hebben we gehad, laten we dan vooral verder praten over de overeenkomsten en de individuele beleving van jou en mij.

Wat ik vooral bij mezelf merk als jij schrijft "God bestaat immers niet", is dat we hele verschillende ideeën hebben wat "God" precies betekent. Ik herken een hele hoop dingen in het Boeddhistische gedachtengoed waarvan ik vermoed dat een christen ze zal herkennen als "God"

Net zoals ik merk dat wanneer jij schrijft "alles moet uit jezelf komen", ik denk... die "jezelf" waar je het over hebt, wie/wat is dat precies? Even kort zoals ik het tot nu toe begrepen heb: die "jezelf" noem ik "ego", dat deel van jou dat wil vastleggen, dat krampachtig gesloten is, dat plezier najaagt en pijn probeert te ontlopen. Het "andere" deel van jezelf, iets wat we met elkaar en al het levende delen is "Boeddha-aard". Maar in Boeddha-aard is geen "zelf".

Alleen het begrip 'geloof' heeft op zichzelf al een totaal andere betekenis voor Boeddhisten en Christenen.


We hebben toch allemaal bepaalde ervaringen die voor ons de reden zijn bepaalde dingen als waar te weten of er te durven vertrouwen dat ze waar zijn?

Maar begrijp me goed, het streven van een Boeddhist naar een einde aan alle lijden en ontevredenheid en een permanente vreden vindt ik een heel goed streven, en ergens past het ook precies in het Christelijke denkbeeld, maar met dat verschil dat wij geloven dat we dit uit onszelf nooit kunnen bereiken, maar dat we God daarvoor nodig hebben.


Ook hier is het verschil anders dan je misschien zou denken. Ook in het Boeddhisme kan het einde aan lijden niet uit "jezelf" (=ego) komen, maar komt het uit, of beter gezegd ís het je onpersoonlijke Boeddha-aard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten