Dansen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: Dansen

Berichtdoor Harm-J » 21 nov 2009 03:12

BigSmile schreef:Zo ben ik ook altijd opgevoed. Mijn ouders zeiden altijd: wat zou je doen als Jezus naast je zou zitten? Volgens mij wel een goede afweging bij dingen die je doet in je leven.

Daarbij bij moet men dan wel niet vergeten dat Hij zonder zonde was, maar ook de tempel schoonveegde...!

Sorry, ik word altijd een beetje flauw bij dat van: Wat zou Jezus doen, als het van één kant belicht wordt, of wordt gebruikt tot een ondersteuning van een drogreden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 nov 2009 07:29

d:)b

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2009 09:40

Harm-J schreef:
BigSmile schreef:Zo ben ik ook altijd opgevoed. Mijn ouders zeiden altijd: wat zou je doen als Jezus naast je zou zitten? Volgens mij wel een goede afweging bij dingen die je doet in je leven.

Daarbij bij moet men dan wel niet vergeten dat Hij zonder zonde was, maar ook de tempel schoonveegde...!

Sorry, ik word altijd een beetje flauw bij dat van: Wat zou Jezus doen, als het van één kant belicht wordt, of wordt gebruikt tot een ondersteuning van een drogreden.

Hm ja. De vraag wat Jezus zou doen mogen we zeker stellen... en van daaruit handelen... Alleen moeten we dat dan wel onbevooroordeeld doen. Niet eerst zelf bedenken dat dansen verkeerd is, dat er in wrijven... en als iemand dan danst afkeurend zeggen: Nou, zou je dat nou ook doen als Jezus hier zat?

Het ligt er dus maar aan hoe je er mee omgaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2009 16:03

Gerdien B. schreef:
esli schreef:(ik wilde dat ik kon dansen...)

hier nog iemand!

Bij voldoende belangstelling start er van het voorjaar in Berkenwoude een cursus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 nov 2009 16:20

En die ga jij geven? :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2009 17:10

Uiteraard niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 nov 2009 19:15

*moderator kucht* [|:)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 nov 2009 21:48

* geeft een zakdoek aan Willempieee * oppassen voor mexicaanse griep he ! :wink:

Is het niet zo dat in andere culturen dans ook een belangrijke rol neemt ook in geloof, en dan denk ik aan India bv ..

Ik denk dat de rechtse hoek van de kerken in nederland (om het maar even zo te noemen ) ook wel wat bang is dat ze te werelds worden en daarom maar meteen de botte bijl er in gooien , dansen is TABOE , maar het is net als met Gods schepping, er zijn vele kleuren , er is zwart en er is wit.. meng dit en je krijgt een scharkeuring (schrijf ik dat zo goed vraag ik me even tussen de regels door af ) aan grijstinten.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 nov 2009 23:58

Eens met Spons.

Het is goed om de Nederlandse cultuurhistorische bril eens af te zetten. Kijk eens naar andere landen, Spons noemde bijvoorbeeld al India. Kijk eens naar Afrika, daar is de gehele cultuur doordrenkt van muziek en dans.

Dat wij in puriteins Nederland, rond 1700 het samen dansen (duo) een soort van in de ban hebben gedaan ten tijde van de reformatie om er een strikte(re) leefwijze op na te houden, wil niet zeggen, dat men die draad zo maar door kan trekken naar anno 2009. Men zal dan toch eerst moeten kijken, waarom is het samen dansen duo) toen in de ban gedaan, tegen wie zette men zich toen af. Is die ingezette lijn van toen, nog wel van toepassing op het heden. Is het (nog) wel bijbels te onderbouwen, of is het iets van toen, wat later tot een soort van heilig huisje is verworden, zonder dat men nog eigenlijk weet waarom iets toen niet of juist wel werd gedaan. etc. etc..
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 jan 2010 15:53

Dansen er is niet veel tegen te zeggen denk ik, want dansen =D> is gewoon "bijbels" :-({|= \:D/
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 feb 2010 10:39

En dan nu graag de onderbouwing :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2010 12:08

Volgens mij is die al wel genoemd, met verwijzing naar dansen in de Bijbel in onder andere Psalm 150, na de doortocht door de Rietzee etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 08 feb 2010 12:20

Dansen & Bijbel

In onze tijd wordt dansen niet snel meer in relatie gebracht met geloof of met de Kerk. Toch bestaat er al een eeuwenoude traditie rondom het "dansen voor God". Dit blijkt uit de verschillende bijbelpassages waarin het woord 'dans' of 'dansen' voorkomt.

In het oude testament wordt dansen veelal geassocieerd met vreugde. Dansen wordt regelmatig tegenover rouw gesteld, zoals in het boek Prediker:

"Er is een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen." (Prediker 3,4)

Ook in de psalmen en in Jeremia wordt dans en vreugde als tegenhanger van rouw genoemd:

"Mijn rouwklacht hebt Gij veranderd in een reidans, mijn rouwkleed hebt Gij losgemaakt, met vreugde mij omgord." (psalm 30,12)

"Dit zegt de HEER: Juich van vreugde over Jakob, jubel aan het hoofd van alle volken, roep het uit, zing een lofzang: 'De HEER heeft zijn volk gered, en wat er van Israël nog overbleef bevrijd.' Zij komen juichend naar de Sion, stralend van vreugde om de gaven van de HEER: koren, wijn, olijfolie, en geiten, schapen, koeien. Zij gedijen als een waterrijke hof, nooit meer zal het hun aan iets ontbreken. Meisjes dansen vrolijk in de rei, jongens en grijsaards dansen mee. Hun rouw verander ik in vreugde, ik troost hen, hun verdriet vergeten zij." (Jeremia 31, 7,12-13)

Ook los van rouw wordt dansen gebruikt om vreugde uit te drukken. Zo lees je verschillende malen dat dans gebruikt wordt om God te loven, om de vreugde over Gods grootheid uit te drukken:

"Loof hem met dans en tamboerijn, loof hem met snaren en fluit." (psalm 150,4)

"Vol overgave danste hij (David) voor de HEER, slechts gekleed in een linnen priesterhemd." (2 Samuel 6,14)

"Maar David antwoordde: 'Ik heb gedanst ter ere van de HEER! Hij heeft mij uitverkoren boven jouw vader en heel zijn huis; Hij heeft mij aangesteld tot vorst over Israël, het volk van de HEER'." (2 Samuel 6,21)

"David en de Israëlieten dansten vol overgave voor God, begeleid door zang en muziek van lieren, harpen, tamboerijnen, cimbalen en trompetten." (1 Kronieken 13,8)

In de bovenstaande drie verzen over David lijkt het initiatief om te dansen vanuit David en de mensen te komen. Maar als je de tekst iets beter leest, en ook de context waarin deze verzen staan, dan ontdek je dat de mensen gaan dansen wanneer God iets voor hen gedaan heeft, of wanneer God Zijn grootheid heeft getoond. Op deze manier blijkt het dansen een uitingsvorm te zijn van de wederzijdse liefde die er is tussen God en Zijn volk: God doet iets voor Zijn volk uit liefde en het volk beantwoordt die liefde door te dansen voor Hem.
Ook uit de volgende bijbelpassage blijkt heel duidelijk de relatie tussen het dansen en de wederzijdse liefde van God en Zijn volk:

"Dit zegt de HEER: in de woestijn kreeg ik Israël lief, het volk dat aan vernietiging ontkomen was. Ik ging hun voor en gaf hun vrede. Van ver ben ik naar je toegekomen, vrouwe Israël. Ik heb je altijd liefgehad, mijn liefde zal je altijd vergezellen. Ik breng je weer tot bloei. Je zult weer dansen in de rei en de tamboerijnen laten klinken." (Jeremia 31,2-4)

Het dansen staat dus in relatie tot de liefde tussen God en Zijn volk. De hele bijbel staat in het teken van de liefde tussen God en Zijn volk, omdat de bijbel het verhaal is van de heilsgeschiedenis van God met Zijn volk. Het dansen is onderdeel van die heilsgeschiedenis en wordt overwegend aan het einde ervan gesitueerd, wanneer de geschiedenis voltooid is en God (Jezus, de Bruidegom) met Zijn bruid (het volk Israël, de Kerk) verenigd is. Dan zal er gedanst worden van vreugde.
Een ander beeld dat –veel vaker- gebruikt wordt in de bijbel als symbool voor dit bruiloftsfeest, waarop God en Zijn volk verenigd worden, is de wijn. In de bijbel wordt vaak gesproken over wijn en er worden veel vergelijkingen gemaakt met wijnranken, wijnstokken en wijngaarden. In die vergelijkingen is God de heer van de wijngaard, Jezus is de ware wijnstok en de mensen zijn de wijnranken, die op de ware wijnstok geënt moeten zijn. Wanneer wij mensen leven volgens de wil van God, brengen wij rijke vruchten voort en kan er kostelijke wijn gemaakt worden van deze vruchten. Deze kostelijke wijn mogen wij vervolgens drinken op de Bruiloft tussen God en Zijn volk en dan zal er vreugde zijn. En wanneer er vreugde is, zullen de mensen dansen.

Op deze manier bezien kan het dansen op één lijn gesteld worden met de wijn. De volgende vergelijking kan gemaakt worden tussen de wijn en het dansen: de wijn is het product dat gemaakt wordt van de vruchten (druiven) van de wijnranken, die geënt zijn op de ware wijnstok. De dans is het product van de bewegingen van het lichaam, dat in het ware lichaam is. Schematisch ziet die vergelijking er als volgt uit:

Product= wijn en dans
Vrucht = druiven en beweging
Mensen = wijnranken en ons eigen lichaam
Jezus = wijnstok en Lichaam van Christus

De wijn is goede wijn wanneer de wijnranken geënt zijn op de ware wijnstok, maar de wijn wordt zure wijn wanneer wij niet geënt zijn op Jezus. Zo is het ook met het dansen. De dans is mooi en vreugdevol wanneer die ontstaat vanuit de eenheid met God, maar de dans wordt losbandig en slecht wanneer deze ontstaat vanuit gebrokenheid met God. Anders gezegd, de vrucht moet liefde met zich meedragen. Wanneer de vrucht liefde in zich heeft, is dat het teken dat de mens op Jezus geënt is. Wanneer de vrucht geen liefde in zich heeft (= zure wijn of losbandige dans), betekent dit dat de mens niet op Jezus geënt is.

Samenvattend kan dus gesteld worden dat het dansen, net zoals de wijn, symbool staat voor de vreugde die er heerst wanneer God en Zijn volk verenigd zullen zijn met elkaar in liefde. De dans, zowel als de wijn, is hierdoor uitdrukkingsvorm van de liefde tussen God en Zijn volk.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 feb 2010 19:10

Whooow, lekker onderwerp!
Ben ook enorm opgevoed met niet-dansen.. Als klein jochie dacht ik dat springen op bed al zonde was. Echt waar.

Maar ja, dan word je ouder en merk je dat muziek zo ontzettend lekker is om op te bewegen en merk je ook nog eens dat je lichaam van elastiek is, gevoel voor ritme hebt en zo enorm veel creativiteit en energie kwijt kunt.

Zoals met zoveel dingen: door je opvoeding denk je dat christen-zijn en dansen niet samen gaan. Dan maar apart: zondags in de kerk en op zaterdag uit je bol. Nee niks lichamelijks met anderen, gewoon los dansen. Bewegen!

Dan ga je reizen en zie je dat dat bewegen van alle plaatsen is en bij ons wat minder. Wat heb ik ze in Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen zien swingen! En dan zie je dat ze daar ook in de kerk bewégen! En hoe!

Dan zie je ook dat ze op bijv. een EO Jongerendag bewégen, dansen en hoe! En dan krijg ik weer de bewegingskriebels. Het gaat vanzelf. Heftig vanzelf zelfs!

En dan zing ik op zondag heel gedragen mee: Juicht aarde juicht... En iets met klinkende cimbalen, handklappen. En daar zitten we dan met als enige beweging het openmaken van een rolletje pepermunt...

Wat hoop ik dat ik in de hemel mag dansen, bewegen, in vervoering raken door HEM!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 09 feb 2010 09:07

JeeWee schreef:Whooow, lekker onderwerp!
Ben ook enorm opgevoed met niet-dansen.. Als klein jochie dacht ik dat springen op bed al zonde was. Echt waar.

Maar ja, dan word je ouder en merk je dat muziek zo ontzettend lekker is om op te bewegen en merk je ook nog eens dat je lichaam van elastiek is, gevoel voor ritme hebt en zo enorm veel creativiteit en energie kwijt kunt.

Zoals met zoveel dingen: door je opvoeding denk je dat christen-zijn en dansen niet samen gaan. Dan maar apart: zondags in de kerk en op zaterdag uit je bol. Nee niks lichamelijks met anderen, gewoon los dansen. Bewegen!

Dan ga je reizen en zie je dat dat bewegen van alle plaatsen is en bij ons wat minder. Wat heb ik ze in Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen zien swingen! En dan zie je dat ze daar ook in de kerk bewégen! En hoe!

Dan zie je ook dat ze op bijv. een EO Jongerendag bewégen, dansen en hoe! En dan krijg ik weer de bewegingskriebels. Het gaat vanzelf. Heftig vanzelf zelfs!

En dan zing ik op zondag heel gedragen mee: Juicht aarde juicht... En iets met klinkende cimbalen, handklappen. En daar zitten we dan met als enige beweging het openmaken van een rolletje pepermunt...

Wat hoop ik dat ik in de hemel mag dansen, bewegen, in vervoering raken door HEM!

Nou kijk daar dan maar lekker naar uit, want het wordt écht feest!
En we gaan "dansen" voor God!
Ik heb er ook al heel veel zin in!
En nu deel ik af en toe mee in een voorproefje in de "kerk" maar er zijn nog zoveel mensen die dat zo raar vinden...
Mag ook wat mij betreft!
Iedereen is vrij om te doen en te laten wat hij/zij wil.
Doe waar je je lekker bij voelt wordt in onze gemeente altijd gezegd, wil je niet meedoen prima.
Wil je voor "God" dansen en in de overwinning dansen door wat Jezus heeft gedaan, ook goed.
En wat bijzonder is, we kijken elkaar daardoor niet anders aan maar respecteren elkaar daarin!
Gods kerk kan zo mooi zijn en zo goed zijn, als we elkaar respecteren in wat we wel/niet willen doen.

Haha JeeWee ik hoor je bijna denken en "jij" zegt dat?
Ja ik zeg dat!
Ik heb dan zelf wel een andere mening over dit soort zaken.. "ik zou wensen dat iedereen danste" voor God maar ja dat kun je niet verlangen dat iemand hetzelfde gaat denken dan jijzelf, je kan hooguit meningen en denkwijzen uitwisselen die "bijbels" onderbouwd zijn thats it!

Terug naar “Archief”