Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2010 23:00

Ik zou wel wat meer Avondmaalsdiensten willen hebben (bijvoorbeeld elke laatste zondag van de maand).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 feb 2010 09:39

Ik ken wel kerken waar ze elke week avondmaal hebben ;-)
In een GKv waar ik regelmatig moest orgel spelen, hadden ze elke maand avondmaal. Maar dan wel 1 x per zondag. Dus niet in de morgen en middag, maar enkel de morgendienst.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2010 10:39

marin schreef:Marnix merkt op:
En ik kan me voorstellen dat gebrek aan geloofsgroei en voeding een reden kunnen zijn om over te gaan naar een ander kerkverband. Als iets een goede reden is, is dat het wel.

Marnix, wat kan een reden zijn? Niet eens met de geloofsleer of de predikant of de mensen enz.

Ik zou zeggen, maar ik kan het mis hebben, dat er tussen de zondagvierende protestantse kerken/gemeenten (geloofsleer) weinig of niets verschillen bestaan.
Ik zou graag de werkelijke verschillen willen weten.

De kleine verschillen zijn ontstaan door menselijke "inzichten" vanuit Gods Woord om daarna door een scheuring een nieuwe kerk/gemeente te stichten.

Geloofsgroei ontstaat door de Here Jezus persoonlijk aan te nemen en dagelijks door Hem de voeding en leiding te ontvangen.

Ik begrijp heel goed dat voor veel christenen het heel moeilijk is om een keus te maken om de juiste prediking te horen tot opbouw van hun geestelijk leven.

marin

De verschillen tussen zondagvierende protestantse kerken / gemeenten zijn nog wel aanzienelijk. Bezoek maar eens een Oud Gereformeerde Gemeente en een Nederlandse Gereformeerde Kerk. Maar mijn punt was vooral dat niet alleen de leer zelf een reden kan zijn... protestantse kerken zijn nogal gefocust op de leer. Maar er moet ook leven zijn. Hoe breng je de preek in praktijk? Hoe geef je invulling aan het samen gemeente van Christus zijn etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2010 12:00

Optimatus schreef:Ik zou wel wat meer Avondmaalsdiensten willen hebben (bijvoorbeeld elke laatste zondag van de maand).

Dan ga je toch naar de OKK?

Nog even over die preken: er zit vast wel een hoop goeds tussen, maar in de stilte kan God rechtstreeks tot je spreken. Dat mis ik vaak in 'normale' kerkdiensten. Verder heb ik soms de indruk dat de bijbeltekst wordt gebruikt om een bepaalde theologische leer te preken, die helemaal niet zo rechtstreeks uit dat stukje valt te halen. Dat zou je kunnen oplossen door de preek niet over slechts 1 of 2 teksten te laten gaan, maar door een heleboel teksten te gebruiken. Preken waarin dat gebeurt bevallen mij over het algemeen veel beter.

Overigens ben ik nog steeds lid van de kerk van mijn ouders en ben daar ook actief, maar zit er 2 keer per maand in de kerk en verder ga ik nog een keer mee met mijn man die pianospeelt en ik ga nog een keer naar een oecumenische Taize-viering. Dus het komt voor dat ik 2 diensten per weekend heb en soms heb ik een weekend 'kerkvrij'. Maar eigenlijk kom ik dus best vaak in een kerkdienst!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2010 23:33

Volgens mij ben ik vrij vaak te vinden in de OKK...

In de Hervormde Gemeente te Ammerstol wordt, voor zover ik weet, maandelijks het H. Avondmaal gevierd. Ik zou dat bij ons in Berkenwoude ook in willen voeren.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 feb 2010 08:11

bij ons is dat altijd de 1e zondag van de maand. Best wel jammer is dat er in sommige kerken maar 4 keer per jaar Avondmaal wordt gevierd.

Maar we dwalen af. :wink:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 feb 2010 19:35

Lalage schreef:
Optimatus schreef:Ik zou wel wat meer Avondmaalsdiensten willen hebben (bijvoorbeeld elke laatste zondag van de maand).

Dan ga je toch naar de OKK?

Bij mijn weten viert de OKK de eucharistie. Wat anders is dan het avondmaal zoals dat in protestantse gemeenschappen wordt gevierd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2010 09:34

Ik denk dat de meningen daar een beetje over verschillen. Het verschil zit hem in betekenis van brood en wijn, frequentie en misschien waar het gevierd kan worden, maar beiden hebben dezelfde basis en oorspong.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 feb 2010 11:05

Marnix schreef:
De verschillen tussen zondagvierende protestantse kerken / gemeenten zijn nog wel aanzienelijk. Bezoek maar eens een Oud Gereformeerde Gemeente en een Nederlandse Gereformeerde Kerk.

Marnix, naar mijn mening is het verschil dat Oud.Ger.Gem. twijfel heeft aan de zekerheid om vast te stellen dat zij vrijgemaakt zijn door de Here Jezus van de macht van de zonde.
Door het offer van de Here Jezus hoeft de zonde niet meer over de mens te heersen, de keus ligt aan de mens, en dat heeft de Here Jezus door mens voor ons te worden in Zijn leven voor ons bewerkt. (dus geen twijfel meer, van och mocht het eens zo zijn) maar zeker weten dat je een kind van God bent.

De Ned.Ger.Kerk vroeger vrijgemaakt art.31 heeft die twijfel niet, maar heeft nog steeds de uitstraling de enige ware kerk te zijn, ondanks dat zij zich los gemaakt hebben van de vrijgemaakte kerk art.31, de uitstraling 'geloofsleer' gaat meer over de randzaken dan over inhoud, dat raakt men niet zo snel kwijt door de erfenis van vroeger, het gaat van generatie op generatie.
Maar die 'randzaken' problematiek zit veelal verweven in de door scheuringen en verwijderingen van elkaar protestantse kerken, veeal door professoren en predikanten en diakenen en ouderlingen aangepaste geloofsleer.

Marnix schreef:
Maar mijn punt was vooral dat niet alleen de leer zelf een reden kan zijn... protestantse kerken zijn nogal gefocust op de leer.

Marnix is het niet zo, dat de waarheid zo moeilijk te begrijpen omdat het zo eenvoudig is.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2010 11:44

Ik zou uit mijn kerkverband stappen op het moment dat de H. Drievuldigheid van God ontkend wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2010 13:20

marin schreef:Marnix schreef:
De verschillen tussen zondagvierende protestantse kerken / gemeenten zijn nog wel aanzienelijk. Bezoek maar eens een Oud Gereformeerde Gemeente en een Nederlandse Gereformeerde Kerk.

Marnix, naar mijn mening is het verschil dat Oud.Ger.Gem. twijfel heeft aan de zekerheid om vast te stellen dat zij vrijgemaakt zijn door de Here Jezus van de macht van de zonde.
Door het offer van de Here Jezus hoeft de zonde niet meer over de mens te heersen, de keus ligt aan de mens, en dat heeft de Here Jezus door mens voor ons te worden in Zijn leven voor ons bewerkt. (dus geen twijfel meer, van och mocht het eens zo zijn) maar zeker weten dat je een kind van God bent.

De Ned.Ger.Kerk vroeger vrijgemaakt art.31 heeft die twijfel niet, maar heeft nog steeds de uitstraling de enige ware kerk te zijn, ondanks dat zij zich los gemaakt hebben van de vrijgemaakte kerk art.31, de uitstraling 'geloofsleer' gaat meer over de randzaken dan over inhoud, dat raakt men niet zo snel kwijt door de erfenis van vroeger, het gaat van generatie op generatie.
Maar die 'randzaken' problematiek zit veelal verweven in de door scheuringen en verwijderingen van elkaar protestantse kerken, veeal door professoren en predikanten en diakenen en ouderlingen aangepaste geloofsleer.

Marnix schreef:
Maar mijn punt was vooral dat niet alleen de leer zelf een reden kan zijn... protestantse kerken zijn nogal gefocust op de leer.

Marnix is het niet zo, dat de waarheid zo moeilijk te begrijpen omdat het zo eenvoudig is.

marin

Jahoor, daar ben ik het mee eens. Ik wilde alleen even aangeven dat er best grote verschillen zijn in leer. Op papier lijkt dat niet zo te zijn, zelfde belijdenisgeschriften enzo... maar de uitwerking is totaal anders. Dat gaat overigens iets verder dan wel/geen zekerheid hebben want dat verschil is er wel op dogmatische grondslag, wat de leer is op het gebied van aanbod van genade (voor allen,alle kerkleden of alleen voor de uitverkorenen) en de zogenoemde toe-eigening van het heil (kan een mens onder het woord zich bekeren of kan dat niet, moet hij afwachten tot hij bekeerd wordt etc.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 feb 2010 14:37

Optimatus schreef:Ik zou uit mijn kerkverband stappen op het moment dat de H. Drievuldigheid van God ontkend wordt.

Ik heb juist moeite met dat dogma! Vind het onnodig. Maar het is niet een reden voor mij om uit de kerk te stappen als het woord drie-eenheid weleens valt. Wel vind ik dat je er vragen over mag stellen en dat je dan een vergaander antwoord mag verwachten dan 'je moet maar bidden om inzicht'.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 feb 2010 15:06

Ik sprak eens een oude man die zei dat hij zijn hele leven naar de zuivere kerk had gezocht. En echt, hij is bij heel wat kerken en stromingen geweest, vaak voor langere tijd...

Totdat hij tot de volgende conclusie kwam
"Maar op een gegeven moment realiseerde ik me dat het geen zuivere kerk meer was, op het moment dat ik daar binnenstapte..."
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2010 17:27

Da's een diepe doordenker!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 feb 2010 17:35

Riska schreef:Da's een diepe doordenker!
Ja echt wel !
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”