Veranderen naar Zijn beeld.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Veranderen naar Zijn beeld.

Berichtdoor marin » 15 jan 2010 14:19

Als wij de Here Jezus hebben leren kennen, welke gevolgen heeft dat dan voor ons verdere leven.

Wat zijn de consequenties van de Here Jezus kennen.

Een voorbeeld was: En Henoch wandelde met God.
In het eerste boek van de bijbel lezen wij over Henoch, In Genesis 5 staat dat Henoch, wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen. Henoch was in zijn leven zo sterk verbonden, dat hij niet stierf, maar gelijk de Hemel binnen ging.
Wat was die band die Henoch zo sterk verbonden maakte met God.

Als jij kiest voor God, als jij je fouten en tekortkomingen voor hem legt, dan kan Hij je doen veranderen.

Daarom is de Here Jezus volkmen mens voor ons geworden.

“En wij allen, die met een aangezicht waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid van de Here weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid immers door de Here, die Geest is.“ 2 Korinthiërs 3:18

Jezus is in Zijn verheerlijkt menselijk gedaante naar de hemel opgevaren, om voor ons te bidden. “Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan meevoelen met onze zwakheden, maar één, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon van genade.” (Hebr. 4: 16)

Wij moeten voortdurend naar Jezus zien, de Leidsman en Voleinder van ons geloof. Want door naar Hem te zien zullen wij naar Zijn beeld veranderd worden, ons karakter zal zoals het Zijne worden gemaakt. Wij moeten ons verheugen dat het hele oordeel aan de Zoon is gegeven, omdat Hij, door mens te worden, alle moeilijkheden waarmee mensen te strijden hebben, heeft leren kennen. Geheiligd worden betekent: deelgenoot worden van de goddelijke natuur, de geest en het denken van Jezus leren begrijpen, voor eeuwig leerling in de school van Christus:

Het is voor niemand van ons mogelijk, om uit eigen kracht of door eigen inspanningen deze verandering in onszelf te bewerkstelligen.

Het is de Heilige Geest, de Trooster, waarvan Jezus zei, dat Hij Die in de wereld zenden zou, Die ons karakter verandert naar het beeld van Christus. En wanneer dit is voltooid, dan weerspiegelen wij, als in een spiegel, de heerlijkheid van de Here Jezus. Dat wil zeggen: het karakter van degene die zé op Christus ziet, lijkt zozeer op Zijn karakter, dat iemand die naar hem kijkt, het karakter van Jezus zelf naar buiten ziet schijnen, als door een spiegel. Wij worden van dag tot dag veranderd - onwaarmeembaar voor onszelf - weg van onze eigen wegen en onze eigen wil, naar de wegen en de wil van Christus, naar de liefelijkheid van Zijn karakter. Zo groeien we op in Christus, en gaan onbewust Zijn beeld weerspiegelen.

marin
Laatst gewijzigd door marin op 24 jan 2010 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Veranderen naar Zijn beeld.

Berichtdoor Antoinette » 15 jan 2010 20:35

marin schreef:Als wij de Here Jezus hebben leren kennen, welke gevolgen heeft dat dan voor ons verdere leven.

Wat zijn de consequenties van de Here Jezus kennen.

Een voorbeeld was: En Henoch wandelde met God.
In het eerste boek van de bijbel lezen wij over Henoch, In Genesis 5 staat dat Henoch, wandelde met God, en hij was niet meer, want God had hem opgenomen. Henoch was in zijn leven zo sterk verbonden, dat hij niet stierf, maar gelijk de Hemel binnen ging.
Wat was die band die Henoch zo sterk verbonden maakte met God.

Als jij kiest voor God, als jij je fouten en tekortkomingen voor hem legt, dan kan Hij je doen veranderen.

Daarom is de Here Jezus volkmen mens voor ons geworden.

“En wij allen, die met een aangezicht waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid van de Here weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid immers door de Here, die Geest is.“ 2 Korinthiërs 3:18

Jezus is in Zijn verheerlijkt menselijk gedaante naar de hemel opgevaren, om voor ons te bidden. “Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan meevoelen met onze zwakheden, maar één, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon van genade.” (Hebr. 4: 16)

Wij moeten voortdurend naar Jezus zien, de Leidsman en Voleinder van ons geloof. Want door naar Hem te zien zullen wij naar Zijn beeld veranderd worden, ons karakter zal zoals het Zijne worden gemaakt. Wij moeten ons verheugen dat het hele oordeel aan de Zoon is gegeven, omdat Hij, door mens te worden, alle moeilijkheden waarmee mensen te strijden hebben, heeft leren kennen. Geheiligd worden betekent: deelgenoot worden van de goddelijke natuur, de geest en het denken van Jezus leren begrijpen, voor eeuwig leerling in de school van Christus:

Het is voor niemand van ons mogelijk, om uit eigen kracht of door eigen inspanningen deze verandering in onszelf te bewerkstelligen.

Het is de Heilige Geest, de Trooster, waarvan Jezus zei, dat Hij Die in de wereld zenden zou, Die ons karakter verandert naar het beeld van Christus. En wanneer dit is voltooid, dan weerspiegelen wij, als in een spiegel, de heerlijkheid van de Here Jezus. Dat wil zeggen: het karakter van degene die zé op Christus ziet, lijkt zozeer op Zijn karakter, dat iemand die naar hem kijkt, het karakter van Jezus zelf naar buiten ziet schijnen, als door een spiegel. Wij worden van dag tot dag veranderd - onwaarmeembaar voor onszelf - weg van onze eigen wegen en onze eigen wil, naar de wegen en de wil van Christus, naar de liefelijkheid van Zijn karakter. Zo groeien we op in Christus, en gaan onbewust Zijn beeld weerspiegelen.

marin

En zo is het...
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 02 feb 2010 20:50

Dag Marin en Antoinette,

Ik ben het er mee eens, dat onze opgave is, te worden als Jezus.
Want Romeinen 8 v 29 schrijft:
"Wie hij ( God) al van te voren heeft uitgekozen heeft hij er ook van te voren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters".

Ik wil mij op dit ogenblik bepalen tot Gods bestemming met ons leven: hij wil ons maken tot het evenbeeld van Jezus.

Maar hoe is de weg, die daarbij bewandeld moet worden. De Heilige geest, waarvan wij verwachten, dat hij ons tot dit hoge doel leidt, heeft hiervoor zijn Geestesgaven en Geestesvrucht gegeven.

De meest bekende negen Geestesgaven worden opgesomd in 1 Corinthe 12 v 8- 10.
" Aan de een wordt door de Heilige geest
- het verkondigen van wijsheid
geschonken en aan de ander door diezelfde Geest
- het overdragen van kennis.
De een ontvangt van de Geest
- een groot geloof,
de ander
- de gave om te genezen.
En weer een ander
- de kracht om wonderen te verrichten,
- om te profeteren
- om te onderscheiden wat wel of niet van de Geest afkomstig is
- om klanktaal te spreken
of
- om uit te leggen, wat daar de betekenis van is".

En even belangrijk is in mijn ogen Galaten 5 v 22:
" De vrucht van de Geest is
- liefde, vreugde en vrede
- geduld, vriendelijkheid en goedheid
- geloof en zachtmoedigheid
- zelfbeheersing.

God de Heilige Geest, die ons alle woorden van onze Heer Jezus Christus te binnen brengt, mogen wij ook vertrouwen voor leiding van ons leven naar het grote doel: te zijn als Jezus.

Toen ik hier oog voor kreeg als 40-jarige, ben ik eerst begonnen , mij te oefenen in de Geestesgaven, die het meest tastbaar waren: 'spreken in tongen' ( klanktaal) en profetie.

( Terloops merk ik op dat ' klanktaal' iets is, dat volgens 1 Korinthe 14 bij de gewone bagage van een wedergeboren Christen hoort, terwijl 1 Korinthe 12 van' menigerlei klanktaal' spreekt(NBG). Pas wanneer je vele ' klanktalen' hebt, is het een gave)

Al spoedig merkte ik, dat ik met de Geestesgaven niet verder kwam , als er geen gezonde mix was met de Geestesvrucht. En pas, toen ik mij ook hierin in de practijk verdiepte, merkte ik , dat de andere zeven gaven, ( in feite zijn er nog meer) zich ook ontplooiden.

Maar met dat proces ben ik nu al 47 jaar bezig en het blijkt een taak te zijn voor een heel leven.

Er zullen echter zeker Christenen zijn, die hiermee gereed komen. Ik wijs op die voorhoede van Christenen, die in Openbaring 11 worden getekend.
- met hun innerlijk zijn zij in de vreselijke dagen van de antichrist al helemaal in de wereld van God, ( 1), net zoals Jezus tijdens zijn eerste aanwezigheid onder ons .
- maar met hun hele persoonlijkheid zijn ze ook temidden van een terugzakkend Christendom, geplaagd door demonen, daar in de ' muurloze' voorhof, ( 2)
.....
Ik werk dat nu niet verder uit, dat gaat buiten ons onderwerp om.
Ik wil echter wel dit zeggen:
- dat zij gedood worden, net als Christus
- dat zij 3½ dag in de dood zijn, net als Christus
- dat zij opgewekt worden, net als Christus
- dat zij ten hemel varen, net als Christus.

In 1 Thessalonicenzen wordt deze voorhoede onder de Christenen weer op een andere manier getekend....
het gaat hier niet over dezelfde mensen als in Openbaring 11, maar ' net zulk soort'. In vers 17 gaan zij 'de Heer tegenmoet in de lucht'.

Elke Christen heeft de mogelijkheid om tot deze statuur te groeien. En dát is nu ' Christus gelijk zijn'. En ik heb menen te bespeuren, dat het doordenken van 'gaven' en ' vrucht' je in deze richting stuwt.

Daag
Ger

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 06 feb 2010 16:18

Aan het eind schreef Ger,
Elke Christen heeft de mogelijkheid om tot deze statuur te groeien. En dát is nu ' Christus gelijk zijn'. En ik heb menen te bespeuren, dat het doordenken van 'gaven' en ' vrucht' je in deze richting stuwt.

Ger, het is voor niemand van ons mogelijk, om uit eigen kracht of door eigen inspanningen deze verandering in onszelf te bewerkstelligen.

God de Vader ziet ons onvolmaakte mensen als volmaakt aan in Christus, God de Vader ziet Zijn kinderen door Zijn Zoon, anders kunnen wij in onze onvolmaaktheid niet leven.

Wij moeten voortdurend naar Jezus zien, de Leidsman en Voleinder van ons geloof. Want door naar Hem te zien zullen wij naar Zijn beeld veranderd worden, ons karakter zal zoals het Zijne worden gemaakt.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 07 feb 2010 09:22

marin schreef:Aan het eind schreef Ger,

Ger, het is voor niemand van ons mogelijk, om uit eigen kracht of door eigen inspanningen deze verandering in onszelf te bewerkstelligen.

God de Vader ziet ons onvolmaakte mensen als volmaakt aan in Christus, God de Vader ziet Zijn kinderen door Zijn Zoon, anders kunnen wij in onze onvolmaaktheid niet leven.

Wij moeten voortdurend naar Jezus zien, de Leidsman en Voleinder van ons geloof. Want door naar Hem te zien zullen wij naar Zijn beeld veranderd worden, ons karakter zal zoals het Zijne worden gemaakt.

marin

Ik wil niet voor mijn beurt praten, maar ik denk dat Ger er vanuit gaat dat je dat niet "in eigen kracht" gaat doen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 05 mar 2010 22:33

Dag allemaal,

We hadden het over 'veranderen naar Gods beeld'.

Ik heb de Christenen van de eindtijd genoemd, die dapper de antichrist bestrijden en door die antichrist gedood worden.
Ze staan echter op uit de dood en varen ten hemel.

Ik verwijs naar dit artikel. Nu was er echter bij jullie de vraag:
"Wie kan dat uit eigen kracht. Het is immers allemaal genade.

(Op gevaar af, jullie werkelijke mening niet goed te 'vatten', wil ik nochtans het volgende zeggen):

Dat het allemaal genade is,dat is ook wel zo. Maar genade is een voortstuwende kracht. En genade bewerkt in ons een begeerte om in de hemelse sfeer vooruit te komen door bekering, wedergeboorte en doop in de Heilige Geest, met daaruit voortvloeiende: ijveren naar de gaven, ( 1 Corinthe 14 v 1) en je oefenen in de vrucht, ( Galaten 5 v 22).

De hele bijbel staat vol van actie. Dat begint al met Deuteronomium 29 v 29:
"Wat verborgen is, behoort de HEER, onze God toe. wat openbaar is, komt ons toe", ( om te doen).

Ik heb van veel mensen gehoord, die zeiden:
"Hij moet het doen"
en die vervolgens dadenloos gingen zitten wachten, totdat 'Hij' 'het' deed.

En te dikwijls heb ik gehoord, dat deze geesteshouding , die weleens 'valse lijdelijkheid' wordt genoemd, tot een leeg leven leidde.

Maar het verband tussen 'genade'en ' eigen actie
is éen van die verborgenheden, waarover Deut.29 spreekt.

Laten wij geen tijd verdoen met het trachten te ontraadselen van wat verre boven ons menselijk denkpatroon uitgaat.

Maar 'strijd', geestelijke strijd is zo'n vorm van actie.
1 Tim 1 v 19 zegt:
"Laten de profetische woorden die destijds over jou zijn uitgesproken jou tot steun zijn in de goede strijd die je , toegerust met geloof en een zuiver geweten, moet voeren".

Ik láat nu even die 'profetkische woorden' maar bepaal mij er toe om te wijzen op 'de goede strijd die gevoerd moet worden'.
Machtige wapenen in de strijd zijn 'geloof én een zuiver geweten', hoewel er natuurlijk meer wapenen zijn. Let maar op 'de geestelijke wapenrusting' zoals die genoemd wordt in Efeze 6.

Ik laat het bij deze ene tekst . Jullie zullen er vanuit jullie bijbelkennis vele aan kunnen toevoegen.

Maar Gods genade is een statische kracht; hij is altijd de grote bron. Gods genade is echter ook een dynamische kracht. Hij stuwt ons voort, met het grote doel, dat wij uiteindelijk uitgroeien tot de helden , als eerder geschetst.

Laat je stuwen door die genade, maar ook: rust in die genade, dan kan het einde groots zijn.

Ik heb jullie mogelijk niet helemaal goed begrepen. Maar dan kunnen we verder praten. In ieder geval:
"Elke soldaatvan Christus heeft de maarschalsstaf in zijn ransel".
Maar elke maarschalk in Gods rijk, (Daniël 12 v 3) zal zich blijven realiseren, dat hij een eenvoudige slaaf van Christus is, die , als hij Jezus'wil doet, nog niet meer gedaan heeft, dan zijn doodgewone plicht, zoals Lucas 17 v 7 zegt:
"Hetzelfde geldt voor jullie, wanneer jullie alles gedaan hebben wat jullie is opgedragen, zeg dan:
'Wij zijn maar knechten, we hebben enkel onze plicht gedaan' ".

Nederigheid past ons, die door de genade worden toegeleid tot steeds groter heerlijkheid, waarbij die genade gebruik maakt van onze ijver en lust tot aanpakken.

Daag
Ger

Terug naar “Archief”