Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor mohamed » 09 okt 2009 21:36

Michael schreef:
Michael schreef:Als nuancering op mijn verhaal: strikt genomen ben je automatisch een jood als je moeders genetische lijn rechtstreeks naar Abraham leidt. Dit is niet dezelfde definitie als een ras. En hoewel het ook zeker niet waar is voor alle Joden. Zullen veel meer mensen op die manier in ieder geval theoretisch verbonden zijn dan puur vanuit het rassen idee mogelijk is... Maar dan moet je dus de religieuze interpretatie en niet de etnische interpretatie volgen. Die religieuze interpretatie komt overigens wel met de feiten overeen. De meeste Joden hebben Israelisch genetisch materiaal in hun lichaam. Maar dat is dus niet hetzelfde als een ras zijn. Wij zijn allemaal een smeltpot van genetisch materiaal van diverse origine. Dat is normaal. En als je iedereen die israelisch genetisch materiaal heeft als Jood rekent zijn er enkele orden groten meer joden op deze wereld dan we denken. De moeder lijn kunnen we niet goed controleren geloof ik. Maar ook als we dat konden, dat maakt nog geen etnische groep.

Kijk Mohamed, dit tikte ik een week geleden in deze thread. Ik neem aan dat dit je argumenten voldoende weerlegt? Om kort te gaan het is een religieuze definitie en daarom is elk principe wat uitgaat van die definitie dus per definitie niet seculier.

Nu snap ik je punt eindelijk, maar ik denk niet dat seculiere Joden geloven afstammelingen van Abraham te zijn! ;)
Ik maak enkel bezwaar om zuiver technische redenen. Seculier betekent niets met religie te maken hebbende. Er is geen joods volk aan te wijzen behalve door gebruik van religie. Dus is alles wat van een joods volk uitgaat per definitie niet seculier. Dat wil niet zeggen dat er geen joods volk is. Evident is die er. Echter hun band ligt van oorsprong in hun religie. Zonder die religie was de band er niet. Israel op dit moment bouwt een nationale band voor ze. Dus tegen nu is dat verhaal al niet waar meer. Maar voor de stichting van Israel was het wel degelijk zo. Overigens vind ik dat prima, religie is een uitstekende basis voor een cultuur. Het heeft zijn eigen zwakke punten. Maar er zijn volken om minder gesticht.

Dat de band van de Joden van oorsprong in hun religie ligt ben ik met je eens.
Ik noemde het een tegenspraak weet je nog? Ik heb nooit gezegd dat er geen joods volk is. Echter dat elke definitie van dat volk per definitie niet seculier is en alles wat werkt met die definitie dus ook niet.

Dat ben ik weer niet met je eens.

Koren op je molen? :)

Lol, nou het toeval wil dat Herzl er zelf nogal wat aandacht aan besteedde.
Het feit dat Herzl het jodendom niet als een gelijkwaardig geheel zag betekent enkel dat. Je hebt mazzel dat de woordenboek definitie past. Maar hij past enkel om technische redenen. Het lijkt me onzinnig om te stellen dat alle andere anti semitische waarden aan hem kleven. Dat joden geen land mogen hebben, dat ze vervolgd moeten worden. Dat soort dingen had hij blijkbaar geen hoge notie van. Terwijl het toch solide anti semitische waarden zijn. Een anti semiet als Herzl waardig zou je denken.

Herzl besefte dat er volk nodig was om zijn staat te realiseren, maar ik vraag me af of zijn streven uitsluitend nobel was.
Of misschien betekent het totaal niets dat er een woordenboek definitie is die toevallig de lading lijkt te dekken.

Wat denk je zelf? :) De man zal vast karakter fouten hebben. Maar vind je deze ook niet wat ver gezocht?

Ik neem aan dat Herzl heeft nagedacht over zijn woorden voor hij ze opschreef en dat is waar ik van uit ga bij mijn oordeel over de man.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 okt 2009 10:25

Thousands of Christians and Jews march through Jerusalem. to protest against clashes at al-Aqsa mosque in the Old City in Israel ??? Volgens mij niet, dit is een traditionele mars die altijd gehouden word tijdens het Joodse Loofhuttenfeest.
'k Ben pas een aantal dagen in Israel geweest, de dag waarop ik weer terug ging naar Nederland (5 okt). ben ik nog in de Oude Stad geweest 's morgens ''vroeg'' en via de Arabische soek naar de Klaagmuur gelopen. Het viel me op dat er zoveel politie op de been was. Moest ik van mijn broer (via sms uit NL) horen dat er de afgelopen dagen rellen waren geweest. :oops:

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 11 okt 2009 20:03

Yael schreef:Thousands of Christians and Jews march through Jerusalem. to protest against clashes at al-Aqsa mosque in the Old City in Israel ??? Volgens mij niet, dit is een traditionele mars die altijd gehouden word tijdens het Joodse Loofhuttenfeest.
'k Ben pas een aantal dagen in Israel geweest, de dag waarop ik weer terug ging naar Nederland (5 okt). ben ik nog in de Oude Stad geweest 's morgens ''vroeg'' en via de Arabische soek naar de Klaagmuur gelopen. Het viel me op dat er zoveel politie op de been was. Moest ik van mijn broer (via sms uit NL) horen dat er de afgelopen dagen rellen waren geweest. :oops:
Jij gaat en bent best vaak in Israël als ik jou berichten zo lees. Ik zou een aantal weken naar Israël willen voor vakantie, maar ik wil er ook wel werken. Op het moment studeer ik, maar ik heb veel vrije tijd. Heb jij een advies waar ik mooie reizen naar Israël kan boeken?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 okt 2009 12:14

Als je een aantal weken naar Israel wilt zou ik je aan raden vrijwilligerswerk te doen bv. via Het Israel Project, of via Sar-El. Ikzelf heb via HIP 2x in Israel vrijwilligerswerk gedaan in een verzorgingstehuis. Je kunt dan je voorkeur aangeven waar je wilt verblijven. (Jeruzalem, Tel Aviv, Haifa etc.).
Je kunt via Beter Uit reizen mooie reizen naar Israel boeken, ik ben een paar jaar geleden met zo'n rondreis meegeweest en dat is me goed bevallen.
Je kunt ook via Issta boeken. (Hotel, vlucht etc).
Het voorjaar en het najaar zijn de beste tijden om naar Israel te gaan kwa weer.
Verder is het een fantastisch mooi land. Er is genoeg te doen. Iedereen zal Israel denk ik weer anders ervaren.
Ik heb er al de keren dat ik er was een goede tijd gehad.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 21 jan 2010 19:31

Opmerkelijk!

Raar! De EU hoor je niet. De VN evenmin. Links dient helemaal geen boze moties in. Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij n.a.v. de opvallende stilte naar over het feit dat Egypte een muur rond Gaza bouwt en ook nog eens stalen platen 30 meter de grond in boort. Als Israel dat zou doen, zou de wereld te klein zijn. Nu hoor je niemand. Het bewijst weer eens hoe er in het Midden-Oosten met twee maten wordt gemeten. De SGP vindt dat de Egyptenaren gelijk hebben. Hoe triest het ook is dat de burgers van Gaza er mede de dupe van zijn, een blokkade van Gaza is nodig omdat de Hamas-regering extremistisch was en blijft. Dat beseffen ze in Egypte kennelijk beter dan velen in het westen.

Lees verder op:
http://www.sgp.nl/Page/sp719/ml1/from_s ... Index.html

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2010 14:15

Dat is (moedwillig?) verkeerde voorlichting door de SGP.
In de eerste plaats is wordt door (praktisch) iedereen ingezien dat Hamas een club, die zich onder andere met terreur bezighoudt, is.

Ten tweede bouwt Egypte die afscheiding op een internationaal erkende grens.
Israel daarentegen bouwt zijn afscheiding op een eenzijdig getrokken en (daardoor) niet internationaal erkende grens.
Dat is een kardinaal verschil.

Er wordt derhalve niet met twee maten gemeten. Het lijkt er veel meer op dat de SGP, wellicht verblind door haar liefde jegens Israel, niet weet hoe de grenzen internationaalrechtelijk verlopen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 24 jan 2010 20:43

Optimatus schreef:Israel daarentegen bouwt zijn afscheiding op een eenzijdig getrokken en (daardoor) niet internationaal erkende grens. Dat is een kardinaal verschil.
Israël zou de muur geplaatst hebben op grondgebied van Palestijnen. Over hun grens heen. Een grens die zij nooit erkent hebben sinds 1947.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 24 jan 2010 21:01

Bin Laden heeft ook weer gereageerd vanuit een onbekende locatie. Zolang de VS Israël blijft steunen zullen er in de toekomst weer aanslagen worden gepleegd, dreigt Bin Laden.

http://www.tijd.be/nieuws/buitenland/Bi ... 80-439.art

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2010 21:31

Lovely schreef:Bin Laden heeft ook weer gereageerd vanuit een onbekende locatie. Zolang de VS Israël blijft steunen zullen er in de toekomst weer aanslagen worden gepleegd, dreigt Bin Laden.

http://www.tijd.be/nieuws/buitenland/Bi ... 80-439.art

Ach ja, en als daaraan wordt voldaan dan leggen ze wel weer andere eisen op.

Overigens heeft Israël geen militaire bescherming nodig van de VS. Ze hebben in het verleden al wel getoond dat ze hun mannetje wel staan indien de buurlanden een militaire bedreiging vormen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jan 2010 13:22

Optimatus schreef:Ten tweede bouwt Egypte die afscheiding op een internationaal erkende grens.
Israel daarentegen bouwt zijn afscheiding op een eenzijdig getrokken en (daardoor) niet internationaal erkende grens.
Dat is een kardinaal verschil.

De grens van de Gazastrook is duidelijk afgebakend en Israel heeft zich daaruit ook teruggetrokken. Langs die grens heeft Israel een hek gezet. Egypte doet nu hetzelfde.
Misschien verwar je dit met de westelijke Jordaanoever?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2010 23:37

Ik doel op het veiligheidshek op de Westoever en op het veiligheidshek wat Egypte langs de (internationaal erkende) grens met Gaza bouwt, ja.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2010 09:00

Overigens heeft het Israëlische Hooggerechtshof zich uitgesproken over de positie van het hek op de Westelijke Jordaanoever.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2010 18:09

En hoe luidt die uitspraak?

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 10 feb 2010 22:11

Lieve allemaal,

Die discussie over Israel.....48 kantjes in deze aflevering en ik weet niet hoeveel kantjes in een vorige; in het volgende neem ik nu maar aan: ook 48 kantjes.

En is de kwestie al die energie nu wel waard. Ik zeg van niet.

Waar gaat het om ?

Efeze 1 v 9 en 10 zeggen het zo duidelijk:
"God heeft ons dit mysterie onthuld: zijn voornemen om met Christus de voltooiing van de tijd te verwezenlijken en zijn besluit om alles in de hemel en op aarde onder éen hoofd bijeen te brengen, onder Christus"

En Efeze 3 v 9:
" (Ik, Paulus) mag nu voor allen in het licht stellen, hoe het mysterie dat in alle eeuwen verborgen was in God de Schepper van het al, werkelijkheid wordt
10 Zo zal nu door de gemeente de wijsheid van God in al haar schakeringen bekend worden aan alle vorsten en heersers in de hemelsferen".

Dit is het grote plan van God: Christus zal met zijn gemeente in de toekomst , na de bazuinenen van 1 Thessalonicenzen 4, heersen over hemel en aarde, tezamen met zijn gemeente, (Jesaja 32 v 1).

Geen grootser doel dan dat . Al de krachten van ieder Christen moeten er op gericht zijn, deel uit te mogen maken van 'de gemeente van Jezus Christus'.
Persoonlijk heb ik ervaren, dat de wedergeboorte en de doop in God de Heilige geest een mens helpen om Jezus Christus steeds meer lief te hebben.

Bij zo'n groot doel moeten wij toch niet als de vijf dwaze maagden zijn, die op het beslissende moment niet genoeg olie in hun lampjes hadden.

En wie deel neemt aan een discussie van 96 bladzijden over een volk als alle andere volken, een volk, dat de Heer Jezus niet meer en niet minder nodig heeft dan alle, 6, 7 miljard andere aardbewoners....zo iemand is verkeerd bezig.

( In zeker land met een bovengronds telefoonnet via draden aan palen, merkte men, dat er veel meer kracht wegvloeide en dat het eindsignaal veel minder duidelijk was dan was berekend. Dit nagaande, bevond men al spoedig, dat telefoondraden waren kapotgegaan en kracht naar de bodem lekten).

Lek nu geen kracht meer ten behoeve van Israel. Maak je je druk om de Tamils en de vele , vele andere groepen, die over de hele wereld in de moeilijkheden zitten ?

Concentreer je kracht op dat heerlijke, (Jesaja 32 v 1):

"Een koning, die rechtvaardig regeert
en leiders die leiden volgens het recht
zijn als een beschutting tegen de wind,
als een schuilplaats voor een wolkbreuk,
als waterstromen in een dorre streek,
als de koele schaduw van een rots
in een dorstig, uitgedroogd land".

Daag
Ger
Laatst gewijzigd door gerritse op 13 feb 2010 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 11 feb 2010 20:00

1 april is dit topic al 2 jaar oud, met die verspeelde energie valt het wel mee.

Terug naar “Archief”