ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2010 22:11

tante-tortel schreef:Ja, dat klopt, maar het hoort er nog steeds wel degelijk bij.
Je kunt dus niet zeggen: ik hou me gewoon aan het gebod: God liefhebben en de naaste als mezelf.
Dan is het klaar. Ik hoef niet meer te leven naar de wil van God.

Jawel, want al die zaken zijn gelijk aan elkaar. Leven naar Gods wil = God liefhebben = je naasten liefhebben.

Als ik God maar lief heb en in mijn hart heb en wat er nog meer over gezegd wordt.
Want als je werkelijk God lief hebt boven alles, dan wil je leven volgens Zijn wil. Ook al gaat die rechtstreeks in tegen jou wil.

Het moet zich in de eerste plaats uiten in onze daden, in onze omgang met onze naasten. Welke profeet was het ook alweer die met een hoer trouwde en die nogal bijzonder gedrag vertoonde? Het zal een OT-figuur geweest zijn, maar ik ben de naam even kwijt. Hoe ver zouden wij gaan? Trouwen met een HIV-besmette heroine-junk omdat het Gods wil is.... hmmm... Dat zie ik er niet veel doen.

Verder moest ik laatst ineens denken: liefhebben als jezelf. Wie is die "zelf" eigenlijk precies? Misschien leuk om met elkaar over van gedachten te wisselen, maar hier redelijk off-topic.

Dan wil je leven naar zijn geboden zoals die aangehaald worden in het NT.
En dan pluk je niet maar een paar teksten uit de Bijbel die je wel aanstaan en schermt daar alles mee af.

Nee, inderdaad, het hangt allemaal samen. Maar dat wil niet zeggen dat je van de Bijbel een keurslijf moet maken. Het is een recept voor het leven, en toch komt er voor iedereen een ander gerecht uit. En zeker als je naar het OT kijkt zijn er toch behoorlijk wat dingen waar niemand zich heden ten dage meer aan houdt. Toch is het blijkbaar Gods wil dat we geen kleding van twee soorten gemengde stof dragen, om maar eens wat te noemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2010 22:12

keessie schreef:Maar ik nodig je uit voor het homofilie topic waar je niet meer gebonden bent aan de titel van dit topic.

Dit heb ik ook al 2 keer gedaan....
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jan 2010 23:35

Mortlach schreef:Het moet zich in de eerste plaats uiten in onze daden, in onze omgang met onze naasten. Welke profeet was het ook alweer die met een hoer trouwde en die nogal bijzonder gedrag vertoonde? Het zal een OT-figuur geweest zijn, maar ik ben de naam even kwijt. Hoe ver zouden wij gaan? Trouwen met een HIV-besmette heroine-junk omdat het Gods wil is.... hmmm... Dat zie ik er niet veel doen.

De profeet die je bedoelt is de profeet Hosea. Hij trouwde met de hoer Gomer in opdracht van God.
Waarom? Om hiermee aan te duiden dat het volk Israel zich als een hoer gedroeg ten opzichte van haar God, door de afgoden te dienen. Het was Hosea's taak (zie ook de namen van zijn kinderen: Lo-Ammi en Lo-Ruchama) om de oordelen van God over dit volk aan te zeggen en het op te roepen tot bekering. Het grootste deel van dit volk zou in ballingschap gaan en nooit meer terugkeren. De liefde van God voor Zijn volk brengt met zich mee dat het volk eerst zware slagen moest ontvangen en door een diep dal moest gaan.
Tja, en nu de toepassing voor dit topic nog...
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2010 07:54

Mortlach schreef:Het moet zich in de eerste plaats uiten in onze daden, in onze omgang met onze naasten. Welke profeet was het ook alweer die met een hoer trouwde en die nogal bijzonder gedrag vertoonde? Het zal een OT-figuur geweest zijn, maar ik ben de naam even kwijt. Hoe ver zouden wij gaan? Trouwen met een HIV-besmette heroine-junk omdat het Gods wil is.... hmmm... Dat zie ik er niet veel doen.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat aan onze daden te zien moet zijn of we christen zijn of niet.
Er staat geschreven: "Een geloof zonder werken is een DOOD geloof". Jacobus 2:17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood. , Jacobus 2:26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood. !!!
En Jacobus stelt zelfs nog een vraag die menig christen eens goed op zich in zou moeten laten werken ik zet nog een keer het hele stukje neer, zodat het in de context gelezen kan worden, Jacobus 2:17-26
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood
Zo dat is lekker duidelijk hé!
Daar hou ik wel van!

Maar wat zijn dan die werken, ik geloof dat je dat kunt zien aan de vruchten van de Geest: Galaten 5:5-26
Werken des vleses en vruchten des geestes
16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.
17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.
18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
23 Tegen de zodanigen is de wet niet.
24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.
25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.
26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Ik heb het neergezet vanuit de statenvertaling die zit toch het dichts bij de grondtext, aloewel ik andere vertalingen de NBG51, NBV wel makkelijker vertaald vind en ik daardoor dingen soms veel beter begrijp, een beetje meegaan met de tijd is ook wel handig!
We leven niet meer in het jaar 1600....
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2010 07:56

En voor iedereen die vandaag God groot gaat maken in de onderlingen bijeenkomsten.
Allemaal een gezegende, vreugdevolle dienst toegewenst!!!

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 31 jan 2010 12:40

Antoinette schreef:
een beetje meegaan met de tijd is ook wel handig!

Oei, besef je daarmee wel wat je eigenlijk zegt?
Dit staat helemaal haaks op wat je hier altijd hebt gezegd...leg eens uit?

Leven we nou in 2010 en moeten we de Bijbel - die ruim 200 jaar geleden is geschreven - letterlijk nemen, of moeten we juist kijken naar de boodschap achter de verhalen. Daar heb ik je nog nooit antwoord op horen geven.....nu je dit zo zegt vraag ik me dat des te meer af.

Waar gaat het je eigenlijk om?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 31 jan 2010 12:58

Ik ben HIER verder gegaan...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Prince Caspian

Berichtdoor Prince Caspian » 31 jan 2010 14:35

Altijd 'leuk' om topics over Homoseksualiteit te lezen, en dan met name op dit forum. Eigenlijk zijn we heel diep gevallen?

Mattheüs 7
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
5 Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.
6 Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren.
7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven?
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!
12 Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten.
13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;
29 Want Hij leerde hen, als macht hebbende, en niet als de Schriftgeleerden.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2010 18:56

Annet76 schreef:
Antoinette schreef:

Leven we nou in 2010 en moeten we de Bijbel - die ruim 200 jaar geleden is geschreven - letterlijk nemen, of moeten we juist kijken naar de boodschap achter de verhalen. Daar heb ik je nog nooit antwoord op horen geven.....nu je dit zo zegt vraag ik me dat des te meer af.

Ha Annet ben je er weer.
Ik besef heel goed wat ik zeg.
Ik kan 2 dingen zeggen, ik ben het gedeeltelijk eens met kijken naar de boodschap achter de verhalen...
Ik zie de bijbel niet als een boek met "verhalen". Maar als Gods woord, wat richting aangeeft in mijn leven.
Met mijn uitspraak bedoel ik; dat ik de statenvertaling goed vindt omdat hij dichtbij de grondtext ligt, maar soms weer minder goed te begrijpen, omdat het geen hedendaags Nederlands is.
En daarin vind ik dat we een beetje met de tijd mee moeten, wat heb je eraan om een taal te lezen die je niet altijd goed begrijpt.
Veel mensen menen de statenvertaling goed te begrijpen als ze hem lezen, maar de praktijk blijkt toch anders te zijn.
Vaak snappen ze er geen hout of weing van...

Kon je dat niet uit mijn stukje halen dat het betrekking had op de vertaling?

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 31 jan 2010 20:01

Antoinette schreef:
Annet76 schreef:
Antoinette schreef:

Ha Annet ben je er weer.
Ik besef heel goed wat ik zeg.
Ik kan 2 dingen zeggen, ik ben het gedeeltelijk eens met kijken naar de boodschap achter de verhalen...
Ik zie de bijbel niet als een boek met "verhalen". Maar als Gods woord, wat richting aangeeft in mijn leven.
Met mijn uitspraak bedoel ik; dat ik de statenvertaling goed vindt omdat hij dichtbij de grondtext ligt, maar soms weer minder goed te begrijpen, omdat het geen hedendaags Nederlands is.
En daarin vind ik dat we een beetje met de tijd mee moeten, wat heb je eraan om een taal te lezen die je niet altijd goed begrijpt.
Veel mensen menen de statenvertaling goed te begrijpen als ze hem lezen, maar de praktijk blijkt toch anders te zijn.
Vaak snappen ze er geen hout of weing van...

Kon je dat niet uit mijn stukje halen dat het betrekking had op de vertaling?

Ik kon wel uit jouw stukje halen dat het betrekking had op de vertaling en daar ligt nu juist mijn punt….jammer dat je het verschil, of eigenlijk de overeenkomsten daarvan, niet ziet.
Je kunt niet – wanneer het op de vertaling aankomt – zeggen dat we niet meer in die tijd leven en dat het dus om de boodschap gaat en wanneer diezelfde tekst betrekking heeft op homofilie zeggen dat het om de letterlijke tekst gaat. Dat gaat natuurlijk niet op en dat is nou precies wat er telkens gebeurt hier.
We blijven hameren op die paar Bijbelteksten die homofilie een zonde noemen en wanneer de bal wordt teruggekaatst dan blijven veel vragen onbeantwoord.
Want je moet het toch met me eens zijn dat we niet de ene tekst wel letterlijk kunnen nemen en de andere niet omdat het net even wat beter uitkomt toch?

Dus nog maar eens een keer dezelfde vraag: Moeten we nou de Bijbelteksten letterlijk nemen of juist niet…?
Ik heb – na 19 pagina’s discussie – nog steeds geen concreet antwoord op deze vraag gekregen en daar wacht ik nog steeds op…..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2010 21:58

Annet76 schreef: Want je moet het toch met me eens zijn dat we niet de ene tekst wel letterlijk kunnen nemen en de andere niet omdat het net even wat beter uitkomt toch?

Dus nog maar eens een keer dezelfde vraag: Moeten we nou de Bijbelteksten letterlijk nemen of juist niet…?
Ik heb – na 19 pagina’s discussie – nog steeds geen concreet antwoord op deze vraag gekregen en daar wacht ik nog steeds op…..

Ja, als je een hassidische joodse bent. Verder hebben we redelijk gezond verstand gekregen, en niemand heeft mij ooit kunnen uitleggen wat er precies mis is met kledingstukken die bestaan uit twee verschillende stoffen.

Dus, nee, het is niet zo simpel dat je alles letterlijk moet nemen, of niks. Daar zul je zelf regel voor regel uit moeten komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 01 feb 2010 01:04

Annet76 schreef:
Ik kon wel uit jouw stukje halen dat het betrekking had op de vertaling en daar ligt nu juist mijn punt….jammer dat je het verschil, of eigenlijk de overeenkomsten daarvan, niet ziet.
Je kunt niet – wanneer het op de vertaling aankomt – zeggen dat we niet meer in die tijd leven en dat het dus om de boodschap gaat en wanneer diezelfde tekst betrekking heeft op homofilie zeggen dat het om de letterlijke tekst gaat. Dat gaat natuurlijk niet op en dat is nou precies wat er telkens gebeurt hier.

Nou sorry hoor, ik zie een vertaling naar het hedendaagse toch echt wel anders dan een principe.
Dus als de vertaling wordt aangepast moet de "inhoud" ook worden aangepast?
Vraag aan God waarom Hij nog geen mensen heeft geregeld om weer een nieuwe bijbel te schrijven als Hij toch anders over zaken is gaan denken, ik ben benieuwd naar Zijn antwoord.
Dus jij gelooft dat God nu anders denkt over: dat mensen sex hebben met mensen van hetzelfde geslacht?
Dat is mijns inziens Gods woord toepassen zoals het jezelf het beste uitkomt.

We blijven hameren op die paar Bijbelteksten die homofilie een zonde noemen en wanneer de bal wordt teruggekaatst dan blijven veel vragen onbeantwoord.
Want je moet het toch met me eens zijn dat we niet de ene tekst wel letterlijk kunnen nemen en de andere niet omdat het net even wat beter uitkomt toch?

Nee dat ben ik niet met je eens, sommige texten kunnen inderdaad "letterlijk" genomen worden maar anderen niet, dat heeft te maken met het nieuwe en het oude verbond en met wetten en pricipes.
Maar God geeft mensen ook texten die op dat moment binnen komen, en heel toepasselijk zijn op de situatie waar ze op dat moment in verkeren.
Zou je het in de "context" lezen klopt er weer niks van en heeft het niet altijd toepassing op de situatie.
We hebben eenmaal God die niet oud, stijf en vastgeroest zit heel fijn!
Maar dat is ook weer geen vrijbrief om dan maar alles te doen en te laten zoals het jezelf het beste uitkomt...

vaak wel, soms niet. Er is geen standaard.
Je moet het in de context lezen, maar soms geeft God een woord waar je heel erg door wordt bemoedigd of opgebouwd of vermaand terwijl de context dan niet zou kloppen.
Belangrijk is het verschil zien tussen nieuw en oud verbond en tussen wetten en pricipes. En dan nog is er mijns inziens geen standaard neer te zetten wél of niet!
Daarmee zou je een grens stellen aan wat God kan doen.
Dan denk ik aan deze text, 2 Timoteüs 3:16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid,
17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.
En hoe belangrijk is het als we vervuld zijn van Gods geest?
We moeten de Heilige Geest ontvangen hebben, dat is het belangrijkste wat er is.
Wedergeboren zijn!
Ik heb al eerder gezegd op dit forum dat je door Gods Geest een soort antenne krijgt die aanvoelt wanneer iets van God is en wanneer niet.
Maar ja we leven in een "redenatiecultuur" en alles MOET tot in de puntjes te onderbouwen zijn want anders wordt het voor "onwaar" versleten.
Maar er is ook nog zoiets als "geloof".

Heb jij weleens de keuze gemaakt om de rest van je leven Jezus te willen volgen?
En zo ja, ben ik heel benieuwd hoe jij dan de bijbel leest, en toepast in je leven?
En je gaat me hopelijk niet vertellen dat het een "te persoonlijke en intieme vraag is" waar je geen antwoord op wilt geven.
Of dat deze vraag hier niet thuis hoort.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 01 feb 2010 10:25

Antoinette,

Het blijft opmerkelijk zoals je mijn teksten interpreteert. Je legt mij woorden in de mond die ik absoluut niet heb gezegd, jij maakt er telkens weer wat fraais van. Als je met het lezen van de Bijbel op dezelfde manier te werk gaat, kan ik me inderdaad voorstellen dat je aan de werkelijke boodschap voorbij gaat. Je leest wat je wilt lezen.
Uit mijn eerste stukje tekst haal jij dat je een vertaling toch echt wel anders ziet dan een principe????
Als dat is wat jij uit die drie regels haalt, zou ik het nog maar een keer lezen. Zo ook de Bijbel, misschien een idee?
Dat slaat als een tang op een varken zoals ze dat dan zeggen, het gaat compleet aan de essentie van mijn woorden voorbij. Dat we met de vertaling ook de inhoud moeten aanpassen, laat ik maar even aan me voorbij gaan, want dat zijn jouw woorden en waaruit je die conclusie trekt gaat me eveneens volstrekt voorbij. Ik weet even absoluut niet waaruit je conclusie trekt…maar het blijkt maar wel weer eens hoe lastig het is de juiste conclusie uit een stukje tekst te halen!!

De keuze om de rest van mijn leven Jezus te volgen, vind ik inderdaad hier niet thuishoren. Dat zijn persoonlijke vragen en hebben met deze discussie eigenlijk niets van doen. Maar oke…ja!..ik heb die keuze gemaakt .....en toch ben ik ben nog steeds niet tegen homofilie, of anders gezegd: ‘ik veroordeel het niet!’ Ik denk dat je prima als homofiel door het leven kan gaan en toch God dienen zoals Hij dat van ons vraagt…..Hoe is het mogelijk he?
Ik lees de Bijbel en pas het toe in mijn leven. Een tekst uit spreuken vind ik daarin heel belangrijk: “Een mens kiest in zijn eigen ogen altijd de rechte weg, de HEER toetst wat hem innerlijk beweegt”
Als je dat bij alles wat je doet goed voor ogen houdt, dan kun je leven naar Gods wil, dan leer je Gods boodschap te begrijpen, je naasten lief te hebben en te leven zoals God het van je vraagt.
Zelfs al ben je een man en word je verliefd op een andere man, dan nog kun je in Gods liefde je leven leiden, als je innerlijke bewegingen goed zijn, want daarop word je namelijk getoetst. Niet op allerlei regeltjes en of je die wel nageleefd hebt, je innerlijke motieven zijn veel en veel belangrijker. Op die manier kun je namelijk ook veel oprechter de Bijbel lezen, zonder dat je jezelf daarin voor de gek houdt. Zoals jij zegt: “Er is geen standaard, de ene tekst wel letterlijk, de andere niet.” Voor mij is dat geen optie, het gaat mij om de boodschap achter de verhalen en daarbij de motieven die je in je leven hebt.
De innerlijke bewegingen kunnen voor een homofile man namelijk wel veel oprechter zijn dan van mezelf in bepaalde opzichten en op die manier kan ik veel eerlijker in Gods Woord leven.

Laat ik dan even bij de tekst blijven die Mortlach aanhaalt. Het dragen van kledingstukken bestaande uit 2 verschillende stoffen. Moeten we dat letterlijk nemen of niet?
Juist dit lijkt me een hele eenvoudige opdracht uit Gods Woord, nog veel eenvoudiger dan het onderdrukken van je homofile gevoelens. Hou jij je hieraan en waarom dan wel of waarom dan juist niet?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 01 feb 2010 11:43

Annet76 schreef:Antoinette,

Het blijft opmerkelijk zoals je mijn teksten interpreteert. Je legt mij woorden in de mond die ik absoluut niet heb gezegd, jij maakt er telkens weer wat fraais van. Als je met het lezen van de Bijbel op dezelfde manier te werk gaat, kan ik me inderdaad voorstellen dat je aan de werkelijke boodschap voorbij gaat. Je leest wat je wilt lezen.
Uit mijn eerste stukje tekst haal jij dat je een vertaling toch echt wel anders ziet dan een principe????
Als dat is wat jij uit die drie regels haalt, zou ik het nog maar een keer lezen. Zo ook de Bijbel, misschien een idee?
Dat slaat als een tang op een varken zoals ze dat dan zeggen, het gaat compleet aan de essentie van mijn woorden voorbij. Dat we met de vertaling ook de inhoud moeten aanpassen, laat ik maar even aan me voorbij gaan, want dat zijn jouw woorden en waaruit je die conclusie trekt gaat me eveneens volstrekt voorbij. Ik weet even absoluut niet waaruit je conclusie trekt…maar het blijkt maar wel weer eens hoe lastig het is de juiste conclusie uit een stukje tekst te halen!!

De keuze om de rest van mijn leven Jezus te volgen, vind ik inderdaad hier niet thuishoren. Dat zijn persoonlijke vragen en hebben met deze discussie eigenlijk niets van doen. Maar oke…ja!..ik heb die keuze gemaakt .....en toch ben ik ben nog steeds niet tegen homofilie, of anders gezegd: ‘ik veroordeel het niet!’ Ik denk dat je prima als homofiel door het leven kan gaan en toch God dienen zoals Hij dat van ons vraagt…..Hoe is het mogelijk he?
Ik lees de Bijbel en pas het toe in mijn leven. Een tekst uit spreuken vind ik daarin heel belangrijk: “Een mens kiest in zijn eigen ogen altijd de rechte weg, de HEER toetst wat hem innerlijk beweegt”
Als je dat bij alles wat je doet goed voor ogen houdt, dan kun je leven naar Gods wil, dan leer je Gods boodschap te begrijpen, je naasten lief te hebben en te leven zoals God het van je vraagt.
Zelfs al ben je een man en word je verliefd op een andere man, dan nog kun je in Gods liefde je leven leiden, als je innerlijke bewegingen goed zijn, want daarop word je namelijk getoetst. Niet op allerlei regeltjes en of je die wel nageleefd hebt, je innerlijke motieven zijn veel en veel belangrijker. Op die manier kun je namelijk ook veel oprechter de Bijbel lezen, zonder dat je jezelf daarin voor de gek houdt. Zoals jij zegt: “Er is geen standaard, de ene tekst wel letterlijk, de andere niet.” Voor mij is dat geen optie, het gaat mij om de boodschap achter de verhalen en daarbij de motieven die je in je leven hebt.
De innerlijke bewegingen kunnen voor een homofile man namelijk wel veel oprechter zijn dan van mezelf in bepaalde opzichten en op die manier kan ik veel eerlijker in Gods Woord leven.

Laat ik dan even bij de tekst blijven die Mortlach aanhaalt. Het dragen van kledingstukken bestaande uit 2 verschillende stoffen. Moeten we dat letterlijk nemen of niet?
Juist dit lijkt me een hele eenvoudige opdracht uit Gods Woord, nog veel eenvoudiger dan het onderdrukken van je homofile gevoelens. Hou jij je hieraan en waarom dan wel of waarom dan juist niet?

Je kunt niet – wanneer het op de vertaling aankomt – zeggen dat we niet meer in die tijd leven en dat het dus om de boodschap gaat en wanneer diezelfde tekst betrekking heeft op homofilie zeggen dat het om de letterlijke tekst gaat. Dat gaat natuurlijk niet op

Waardoor ontstaat nu weer deze hele discussie?
Omdat ik typte

En vervolgens is dit jou interpretatie: Je kunt niet – wanneer het op de vertaling aankomt – zeggen dat we niet meer in die tijd leven(dit waren mijn woorden) (en nu jou interpretatie): en dat het dus om de boodschap gaat en wanneer diezelfde tekst betrekking heeft op homofilie zeggen dat het om de letterlijke tekst gaat. Dat gaat natuurlijk niet op en dat het dus om de boodschap gaat!
Waar zeg ik dat?
Dat is jou interpretatie!
Ik ben blij met onze vertalers, dat er mensen zijn geweest die de moeite hebben genomen om de bijbel zo te vertalen dat iedereen die hem nu zou willen lezen hem ook kan begrijpen.
Daarom zeg ik dat het handig is om met de tijd mee te gaan, dan kun je tenminste begrijpen wat je leest!!
Annet, alleen daarmee veranderd de inhoud toch nog niet?
Snap je wat ik wil zeggen?

Als ik een hedendaagse taal bijbel lees, staat daar nog steeds hetzelfde in als in een bijbel uit 1600.
Alleen ik kan het beter begrijpen, als ik hem in de taal lees die ik spreek, die ik vroeger op school geleerd heb!!!
En dat is het enige wat ik wilde zeggen, maak a.u.b niet zo'n negatieve toestand van mijn woorden die jezelf verkeerd interpreteert.

Ik hoor je trouwens niet over de rest van mijn stukje...
Waar ik meer toelichting geef en uitleg wat ik precies bedoel.
Je plukt er zomaar wat woorden uit en ik krijg weer een mega negatieve reactie over me heen.
Bedankt!!

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 01 feb 2010 12:02

Antoinette schreef:
Annet76 schreef:Antoinette,

Je kunt niet – wanneer het op de vertaling aankomt – zeggen dat we niet meer in die tijd leven en dat het dus om de boodschap gaat en wanneer diezelfde tekst betrekking heeft op homofilie zeggen dat het om de letterlijke tekst gaat. Dat gaat natuurlijk niet op

Waardoor ontstaat nu weer deze hele discussie?
Omdat ik typte

En vervolgens is dit jou interpretatie: Je kunt niet – wanneer het op de vertaling aankomt – zeggen dat we niet meer in die tijd leven(dit waren mijn woorden) (en nu jou interpretatie): en dat het dus om de boodschap gaat en wanneer diezelfde tekst betrekking heeft op homofilie zeggen dat het om de letterlijke tekst gaat. Dat gaat natuurlijk niet op en dat het dus om de boodschap gaat!
Waar zeg ik dat?
Dat is jou interpretatie!
Ik ben blij met onze vertalers, dat er mensen zijn geweest die de moeite hebben genomen om de bijbel zo te vertalen dat iedereen die hem nu zou willen lezen hem ook kan begrijpen.
Daarom zeg ik dat het handig is om met de tijd mee te gaan, dan kun je tenminste begrijpen wat je leest!!
Annet, alleen daarmee veranderd de inhoud toch nog niet?
Snap je wat ik wil zeggen?

Als ik een hedendaagse taal bijbel lees, staat daar nog steeds hetzelfde in als in een bijbel uit 1600.
Alleen ik kan het beter begrijpen, als ik hem in de taal lees die ik spreek, die ik vroeger op school geleerd heb!!!
En dat is het enige wat ik wilde zeggen, maak a.u.b niet zo'n negatieve toestand van mijn woorden die jezelf verkeerd interpreteert.

Ik hoor je trouwens niet over de rest van mijn stukje...
Waar ik meer toelichting geef en uitleg wat ik precies bedoel.
Je plukt er zomaar wat woorden uit en ik krijg weer een mega negatieve reactie over me heen.
Bedankt!!

Ik geef toch duidelijk antwoord op jouw vragen, alleen worden mijn vragen telkens niet beantwoord.

Jij schrijft: "Nee dat ben ik niet met je eens, sommige texten kunnen inderdaad "letterlijk" genomen worden maar anderen niet, dat heeft te maken met het nieuwe en het oude verbond en met wetten en pricipes"

Helemaal goed als je het zo bekijkt en daarop vraag je mij of ik de keuze gemaakt heb om de rest van mijn leven Jezus te willen volgen. Ook daar heb ik je keurig antwoord op gegeven.

Je schrijft dat je door Gods Geest een soort antenne krijgt die aanvoelt wanneer iets van God is en wanneer niet.
Ook helemaal goed, dus stel ik je nogmaals de volgende vraag, waarop een antwoord nog steeds niet is gegeven...
Antoinette,

Zou je me daar eens antwoord op willen geven..

Terug naar “Archief”