Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Night » 27 jan 2010 22:49

LeChat schreef:
Daphne schreef:Ja, dat weet ik. Maar stel, dat je echtgenoot de enige verdiener is dan heb je een probleem.

Precies, dan moet je wachten op die overlijdensakte en dan naar de bank om e.e.a. te regelen, terwijl je we wel wat anders aan je hoofd hebt. En wat te denken van de situatie dat er van overlijden (nog) geen sprake is maar die persoon niet aanspreekbaar is, in coma ligt, of wat dan ook? Het zijn allemaal nare scenario's, maar het kán gebeuren...

Een en/of rekening is tegenwoordig ook niet altijd een garantie meer dat je als achterblijvende partner wel zo bij de rekening kan. Soms zet een bank gelijk de naam om naar de erven toe. En dan zal je als partner toch moeten aantonen dat je erfgenaam bent. Soms gaat men zover dat je ook moet aantonen dat je executeur testamentair bent. Oftewel, dan heb je zelfs een verklaring van erfrecht nodig.
Maar: mee eens, beter vooraf goed regelen, het kán een en ander voorkomen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 jan 2010 22:51

Daphne schreef:En ja hoor, weer een paar lekkere rekeningen... Ik moet bijna 400 euro aan zorgtoeslag terugbetalen en mijn mans auto moest een grote beurt, ook weer bijna 600 euro. Kan er ook nog wel bij. :?

Maak gebruik van de regeling betaling in termijnen, volgens mij heb je tot 24 maanden de tijd om het terug te betalen. Staat beschreven op de achterkant van de beschikking. Ik kan me zo voorstellen dat je dat in deze situatie wel uitkomt. Automatische betaling in je online bankieren zetten en hoppa.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 jan 2010 22:55

Bumba schreef:
Evelien schreef:@PPM, je moet zowat de medewerker door de telefoon trekken om die zorgtoeslag stop te zetten. We zijn een jaar bezig geweest om het stop te zetten (want zorgtoeslag hebben wij niet nodig). ](*,)

Maar wanneer je recht hebt op zorgtoeslag, laat je het toch niet stopzetten? Ik zou me voor kunnen stellen dat het systeem bij de belastingdienst hier niet op ingericht is.

Eigenlijk moet je je zorgtoeslag aanvragen op een te hoog inkomen. Dan krijg je een beschikking met 0 euro zorgtoeslag. Mocht er in dat jaar toch door één of andere reden (laag inkomen door aankoop woning, of bij een ondernemer, of grote aftrekposten) door je lagere inkomen toch recht ontstaan op een bedrag zorgtoeslag, dan berekent de belastingdienst dat automatisch en krijg je dat alsnog. Als je m stopzet loopt er niets meer, en wordt er ook niets herrekend. Er gaat pas weer een knopje om bij de belastingdienst als je iets aanvraagt (en dus activeert).

Wijzigingen per voorkeur elektronisch doen. Dat werkt het beste. Officieel pas sinds vorige maand kan je telefonisch wijzigingen doorgeven (en doet men er wat mee).

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2010 09:04

Evelien schreef:@PPM, je moet zowat de medewerker door de telefoon trekken om die zorgtoeslag stop te zetten. We zijn een jaar bezig geweest om het stop te zetten (want zorgtoeslag hebben wij niet nodig). ](*,)

Als je op deze site het programma downloadt, dan ben je niet afhankelijk van een telefonist.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2010 09:13

Night schreef: Mocht er in dat jaar toch door één of andere reden (laag inkomen door aankoop woning, of bij een ondernemer, of grote aftrekposten)

De aankoop van een woning leidt niet tot een laag inkomen, enkel tot de mogelijkheid van een aftrekpost. Overigens krijg je niet snel zorgtoeslag, omdat de de Belastingdienst onderstaande grenzen hanteert:

Hebt u geen toeslagpartner, dan mag uw inkomen maximaal € 33.743 zijn. Hebt u wel een toeslagpartner, dan mag uw gezamenlijke inkomen maximaal € 50.000 zijn.

En dan bedoelt men natuurlijk een bruto-inkomen.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 29 jan 2010 11:17

Zo, mijn auto is ook weer gekeurd. Viel me alles mee! Koplampen zijn afgesteld en kentekenverlichting vervangen. Kosten zijn in iedergeval onder de 100 euro. Vorig jaar bij de keuring hadden ze aangegeven dat er met de volgende keuring wel nieuwe banden onder moesten. Maar ik heb zo weinig gereden dat de garage het nu nog niet nodig vind. Volgend jaar voordat het echt winter word is op tijd.

Ga vast sparen voor vier nieuwe banden. Geen idee wat die kosten, maar ga mij er even in verdiepen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 29 jan 2010 13:29

Sabra schreef:De aankoop van een woning leidt niet tot een laag inkomen, enkel tot de mogelijkheid van een aftrekpost.

Ik waardeer het zeer 8-[ dat je even opmerkt dat ik feitelijk en formeel niet de juiste formulering gebruik. Ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik op een forum als deze eerder kies voor een korte en 'snelle' benadering (die m.i. óók aangeeft wat er aan de hand kan zijn) alswel voor de formeel juiste, die wat verdere uitleg behoeft.

Overigens krijg je niet snel zorgtoeslag, omdat de de Belastingdienst onderstaande grenzen hanteert:

Ik had hier dan toch nog wel een extra toevoeging verwacht aangaand het feit of het nu grenzen of drempels zijn :)

Ehm..hier ligt nog een taak voor je. Bruto-loon? Bruto-inkomen? Belastbaar inkomen? Toetsingsinkomen? Inkomen voor of na persoonsgebonden aftrek? Box 1 inkomen? Verzamelinkomen? Gezamenlijk inkomen?

Ach ja.
Makkelijker kunnen ze het niet maken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2010 15:22

Night schreef:Ik waardeer het zeer 8-[ dat je even opmerkt dat ik feitelijk en formeel niet de juiste formulering gebruik. Ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik op een forum als deze eerder kies voor een korte en 'snelle' benadering (die m.i. óók aangeeft wat er aan de hand kan zijn) alswel voor de formeel juiste, die wat verdere uitleg behoeft.

Het is feitelijk onjuist wat je zegt, tenzij je spreekt over het besteedbaar inkomen.

Ik had hier dan toch nog wel een extra toevoeging verwacht aangaand het feit of het nu grenzen of drempels zijn.

Het zijn grenzen, geen drempels. Zo heb je bijv. voor het aftrekken van studiekosten een drempel van 500 euro, m.a.w. het meerdere van die 500 euro is aftrekbaar. Als die bedragen die ik eerder noemde fungeren als drempel, hebben enkel hoge inkomens recht op zorgtoeslag.

Ehm..hier ligt nog een taak voor je. Bruto-loon? Bruto-inkomen? Belastbaar inkomen? Toetsingsinkomen? Inkomen voor of na persoonsgebonden aftrek? Box 1 inkomen? Verzamelinkomen? Gezamenlijk inkomen? [/quote]

Bruto-jaarinkomen.

Volgens mij wel.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 29 jan 2010 21:09

Daatje123 schreef:Nog maar een briefje sturen naar de belastingdienst! En als je weet dat je er geen recht op hebt, is het niet handig om het dan apart te zetten? Dan kun je het in een keer terugbetalen.

Bij mij is het in 1x goed gegaan. Na ons trouwen via website formuliertje ingevuld en het was geregeld! Kan dus ook goed gaan.

Iid ja, wij doen ook alle toeslagen via de website en het wordt altijd in no-time doorgevoerd! Ik heb het idee dat het met formulieren enzo nog wel eens misgaat maar via internet bijna niet.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 29 jan 2010 21:10

paprikameisje2 schreef:daphne, wat balen zeg: hier krijgen we dus altidj nog achteraf de zorgtoeslag. Ik zet em zo laag mogelijk,ook omdat we beide salaris hebben wat wekelijks verschild door onregelmatigheid.

Ik snap dus niet goed, dat mensen daar niet op letten, dan voorkom je dat eenvoudig.

Doen wij ook altijd, dan heb je nooit die tegenslag dat je opeens heel veel geld terug moet betalen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 29 jan 2010 21:56

Sabra schreef:Het is feitelijk onjuist wat je zegt, tenzij je spreekt over het besteedbaar inkomen.

De gebruikte woordkeus, de formulering, was, zoals ik aangaf en erkende, niet juist, en daarmee was hetgeen er stond inderdaad feitelijk onjuist. Wat ik bedoelde was dat over het algemeen, in het jaar waarin er een eigen woning is aangeschaft (of een andere, duurdere) het verzamelinkomen vaak lager ligt doordat veelal de aftrekpost eigen woning hoger uitvalt. Hiermee kan het voorkomen dat men itt voorgaande jaren opeens wel in aanmerking komt voor (eenmalig een jaar) zorgtoeslag. Nogmaals, ik hoop dat je ermee kunt leven dat ik mezel permitteer, op dit forum, meestal op de vrijetijds-tijdstippen, snel en weinig doordacht af en toe een antwoord te geven, waarbij ik het risico loop feitelijk onjuist te zijn.

Het zijn grenzen, geen drempels. Zo heb je bijv. voor het aftrekken van studiekosten een drempel van 500 euro, m.a.w. het meerdere van die 500 euro is aftrekbaar. Als die bedragen die ik eerder noemde fungeren als drempel, hebben enkel hoge inkomens recht op zorgtoeslag.

Agree. Waar ik eigenlijk op doelde is dat je als je gaat stoeien met de begrippen op soms lastige punten stuit. Een grens en drempel is helder. Maar laten we een van de heffingskortingen nemen. Het recht ontstaat bij minimaal een inkomen van en maximaal een inkomen van. Twee grenzen? Een drempel en een grens? Twee drempels waartussen? En dan terug naar de toeslagen: zorgtoeslag kent een volledig toekenning bij inkomens van € 17.500 en lager (ik ken het bedrag van 2010 niet exact uit mn hoofd). Grens? Drempel? Ik vond het zelf wel aardig daar eens over te brainstormen. Vandaar ook mijn opmerking.

Bruto-jaarinkomen.

Het mijns inziens kromme van de hele regeling inkomensafhankelijke regelingen is, dat het uitgaat van een toetsingsinkomen. Hetgeen niet anders is dan je verzamelinkomen, belastbaar inkomen, oftewel inkomen box 1+2+3 samen.
Zo ontstaat de knullige ongelijkheid dat in het geval van twee gezinnen, met exact het zelfde bruto jaarinkomen, het gezin met wél een eigen woning (en daarmee een aftrekpost eigen woning heeft) wél zorgtoeslag kan krijgen, en het gezin met een huurhuis dus niet. (Uiteraard met bijbehorende grenzen etc.)
Of, iemand zonder belastbaar inkomen box 1, maar met 2,5 miljoen euro vemogen gemiddeld in box 3. Op basis van bruto jaarinkomen recht op volledige zorgtoeslag, maar op basis van het toetsingsinkomen weer niet. (overigens is dit wat mij betreft wel een terecht voortvloeisel uit de regeling, conform de bedoeling van de wet.)

Het is de inderdaad de vraag. Het uitdenken van wetgeving en de effecten van wetgeving en regelingen is toch een vrij aparte bezigheid. Ikzelf heb misschien wel wat vage ideeën, maar aan de meeste ideeën kleven evenzo weer nadelen of komen er effecten naar voren die we qua belastingwetsfilosofie niet willen hebben. Toch lijken sommige regelingen nodeloos ingewikkeld, en is het vooral de uitvoering waarop het misgaat, en waar de belastingplichtige mee wordt geconfronteerd.

Hebben ze daar geen ideeënbus?

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 01 feb 2010 21:40

wij zijn er hard over na aan het denken misschien een auto te kopen. maar kvind wel moeilijke beslissing. de aanschaf zou ngo wel gaan maar de maandelijkse terugkerende kosten.
ik heb berekend dat we per maand ongveer €200 kwijt zouden zijn
90 benzine
30 verzekering
50 afschrijving
30 wegenbelasting
wat zijn jullie ongeveer kwijt per maand? we houden nu nog wat over om te sparen, als we een auto zouden kopen blijft er bijna niets meer over.
voordeel is wel met 2 kleine kinderen dat je wat sneller overal bent, al hebben we wel een bakfiets. van mij hoeft het nog niet perse maar mijn man zou het wel graag willen.
dilemma?!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 feb 2010 21:56

Ligt eraan wat voor auto enzo.

Ik heb een Hyundai Atos uit 2005.
Kost 22 euro per kwartaal aan belasting
Maar heb hem uitgebreid verzekerd incl. pechhulp: krap 70 euro per maand
Ik rij veel dus betaal ongeveer 300 per maand aan benzine.

Onderhoud dat ligt eraan wat er nodig is: vorig jaar heeft onderhoud mij 700 euro gekost, dat jaar evoor 250 euro.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 feb 2010 07:43

kamille1984 schreef:wij zijn er hard over na aan het denken misschien een auto te kopen. maar kvind wel moeilijke beslissing. de aanschaf zou ngo wel gaan maar de maandelijkse terugkerende kosten.
ik heb berekend dat we per maand ongveer €200 kwijt zouden zijn
90 benzine
30 verzekering
50 afschrijving
30 wegenbelasting
wat zijn jullie ongeveer kwijt per maand? we houden nu nog wat over om te sparen, als we een auto zouden kopen blijft er bijna niets meer over.
voordeel is wel met 2 kleine kinderen dat je wat sneller overal bent, al hebben we wel een bakfiets. van mij hoeft het nog niet perse maar mijn man zou het wel graag willen.
dilemma?!

Auto's kosten altijd veel meer dan je denkt.
De grote gezinsauto kost € 56 MRB per maand, verzekering €50 pm, afschrijving minimaal € 150, onderhoud € 50 p.m en benzine € 150 per maand.
Dan zit je al aan de € 450 per maand, en moeten er geen gekke dingen gebeuren. De auto zelf is nu 7 jaar.
Overigens dekt de km vergoeding die ik krijg ongeveer de benzinekosten, zodat het me niet daadwerkelijk dat bedrag per maand kost, maar toch..
Door omstandigheden hebben we de afgelopen maanden ook een tweede auto erbij genomen.
Wagentje van € 1.500, 11 jaar oud, wel weinig km en goede onderhoudshistorie. Kosten € 25 MRB pm, verzekering € 30 per maand, afschrijving € 70 per maand, benzine € 75, onderhoud € 25 per maand. Dat laatste is erg krap berekend voor dat autootje, gezien de leeftijd, en dan kom ik al op € 225 uit. Waar ik me aan verrekende was de verzekering. Ik had gezocht op basis van mijn schadevrije jaren, en kwam uit op € 15. Je kan de auto weliswaar als een tweede gezinsauto verzekeren (mijn vrouw heeft 0 schadevrije jaren), je krijgt dan wel een korting voor de tweede auto onder bepaalde voorwaarden, maar dan net niet helemaal zoals het had kunnen zijn met mijn schadevrije jaren. Diverse maatschappijen geprobeerd, maar helaas. Werd toch ruim € 30 WA terwijl ik voor de grote gezinsauto all risk € 60 betaal, en ik geloof zelfs nog iets minder.
Al met al..wat een geld. Maar ja...we hebben m nodig voor de broodwinning...
Succes met rekenen, maar reken je niet rijk. Je hebt zomaar weer een waterpompje wat het begeeft, een schokbrekertje of een setje banden.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 02 feb 2010 13:17

Ik heb al verschillende keren voor het uitrekenen van de meest voordelige autoverzekering gebruik gemaakt van independer.nl. Misschien een tip?
Verder weet ik niet zo goed wat wij maandelijks kwijt zijn aan onze auto. Wegenbelasting en verz. betalen we per jaar, dat scheelt weer wat.

Terug naar “Archief”