Sabra schreef:Het is feitelijk onjuist wat je zegt, tenzij je spreekt over het besteedbaar inkomen.
De gebruikte woordkeus, de formulering, was, zoals ik aangaf en erkende, niet juist, en daarmee was hetgeen er stond inderdaad feitelijk onjuist. Wat ik bedoelde was dat over het algemeen, in het jaar waarin er een eigen woning is aangeschaft (of een andere, duurdere) het verzamelinkomen vaak lager ligt doordat veelal de aftrekpost eigen woning hoger uitvalt. Hiermee kan het voorkomen dat men itt voorgaande jaren opeens wel in aanmerking komt voor (eenmalig een jaar) zorgtoeslag. Nogmaals, ik hoop dat je ermee kunt leven dat ik mezel permitteer, op dit forum, meestal op de vrijetijds-tijdstippen, snel en weinig doordacht af en toe een antwoord te geven, waarbij ik het risico loop feitelijk onjuist te zijn.
Het zijn grenzen, geen drempels. Zo heb je bijv. voor het aftrekken van studiekosten een drempel van 500 euro, m.a.w. het meerdere van die 500 euro is aftrekbaar. Als die bedragen die ik eerder noemde fungeren als drempel, hebben enkel hoge inkomens recht op zorgtoeslag.
Agree. Waar ik eigenlijk op doelde is dat je als je gaat stoeien met de begrippen op soms lastige punten stuit. Een grens en drempel is helder. Maar laten we een van de heffingskortingen nemen. Het recht ontstaat bij minimaal een inkomen van en maximaal een inkomen van. Twee grenzen? Een drempel en een grens? Twee drempels waartussen? En dan terug naar de toeslagen: zorgtoeslag kent een volledig toekenning bij inkomens van € 17.500 en lager (ik ken het bedrag van 2010 niet exact uit mn hoofd). Grens? Drempel? Ik vond het zelf wel aardig daar eens over te brainstormen. Vandaar ook mijn opmerking.
Bruto-jaarinkomen.
Het mijns inziens kromme van de hele regeling inkomensafhankelijke regelingen is, dat het uitgaat van een toetsingsinkomen. Hetgeen niet anders is dan je verzamelinkomen, belastbaar inkomen, oftewel inkomen box 1+2+3 samen.
Zo ontstaat de knullige ongelijkheid dat in het geval van twee gezinnen, met exact het zelfde bruto jaarinkomen, het gezin met wél een eigen woning (en daarmee een aftrekpost eigen woning heeft) wél zorgtoeslag kan krijgen, en het gezin met een huurhuis dus niet. (Uiteraard met bijbehorende grenzen etc.)
Of, iemand zonder belastbaar inkomen box 1, maar met 2,5 miljoen euro vemogen gemiddeld in box 3. Op basis van bruto jaarinkomen recht op volledige zorgtoeslag, maar op basis van het toetsingsinkomen weer niet. (overigens is dit wat mij betreft wel een terecht voortvloeisel uit de regeling, conform de bedoeling van de wet.)
Makkelijker kunnen ze het niet maken.
Het is de inderdaad de vraag. Het uitdenken van wetgeving en de effecten van wetgeving en regelingen is toch een vrij aparte bezigheid. Ikzelf heb misschien wel wat vage ideeën, maar aan de meeste ideeën kleven evenzo weer nadelen of komen er effecten naar voren die we qua belastingwetsfilosofie niet willen hebben. Toch lijken sommige regelingen nodeloos ingewikkeld, en is het vooral de uitvoering waarop het misgaat, en waar de belastingplichtige mee wordt geconfronteerd.
Hebben ze daar geen ideeënbus?