Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Harm-J » 02 jan 2010 01:20

Lalage schreef:Meestal doe je belijdenis van je geloof en dat is dus niet aan een kerk gebonden.

Ik zeg niks.. :neeschudden: :jaknikken:

Kwestie van even de statuten doorlezen, of de belijdenisgeschriften, dan kom je al vrij snel tot de conclusie dat er "meestal" verwacht wordt dat er belijdenis, instemming van de/een leer, gedaan wordt. Men noemt dit vaak wel: "belijdenis van geloof doen".

Simpel omgeschreven, stem je niet in met de/leer, kan men vaak ook geen belijdenis van...etc doen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2010 09:28

Daar zou ik dan grote moeite mee hebben. Ik wilde een paar jaar geleden lid worden van een evangelische kerk, nouja, ze noemden zich non-denominational, maar dan moest je wel een hele lange geloofsbelijdenis ondertekenen. Ik struikelde al over het eerste punt. Dus dat is nooit wat geworden. Ik ben nog steeds PKN-lid en wij hebben indertijd met de belijdeniscatechisanten zelf de formulering mogen kiezen voor onze belijdenis... ik durf wel te stellen dat ik geen belijdenis van een uitgebreide leer heb gedaan. De apostolische geloofsbelijdenis lijkt me genoeg en daar kan ik van harte mee instemmen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 jan 2010 12:33

Lalage schreef:Daar zou ik dan grote moeite mee hebben. Ik wilde een paar jaar geleden lid worden van een evangelische kerk, nouja, ze noemden zich non-denominational, maar dan moest je wel een hele lange geloofsbelijdenis ondertekenen. Ik struikelde al over het eerste punt. Dus dat is nooit wat geworden. Ik ben nog steeds PKN-lid en wij hebben indertijd met de belijdeniscatechisanten zelf de formulering mogen kiezen voor onze belijdenis... ik durf wel te stellen dat ik geen belijdenis van een uitgebreide leer heb gedaan. De apostolische geloofsbelijdenis lijkt me genoeg en daar kan ik van harte mee instemmen.

Ben je een beetje teruggekomen van je standpunt die overeenkwam met ‘goedbericht’ begrijp ik. Want die onderschrijven de apostolische geloofsbelijdenis niet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2010 18:29

Jantjes schreef:
Lalage schreef:Daar zou ik dan grote moeite mee hebben. Ik wilde een paar jaar geleden lid worden van een evangelische kerk, nouja, ze noemden zich non-denominational, maar dan moest je wel een hele lange geloofsbelijdenis ondertekenen. Ik struikelde al over het eerste punt. Dus dat is nooit wat geworden. Ik ben nog steeds PKN-lid en wij hebben indertijd met de belijdeniscatechisanten zelf de formulering mogen kiezen voor onze belijdenis... ik durf wel te stellen dat ik geen belijdenis van een uitgebreide leer heb gedaan. De apostolische geloofsbelijdenis lijkt me genoeg en daar kan ik van harte mee instemmen.

Ben je een beetje teruggekomen van je standpunt die overeenkwam met ‘goedbericht’ begrijp ik. Want die onderschrijven de apostolische geloofsbelijdenis niet.

Volgens mij onderschrijft Andre Piet (de man achter goedbericht.nl) die belijdenis wel. En ik doe dat ook. Overigens ben ik het lang niet in alles met Andre Piet eens.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 02 jan 2010 20:41

Hallo.

Ik heb ongeveer zo,n 40 jaar terug belijdenis gedaan,in het kerkverband,waar ik nu nog kerkt.
Alleen zijn hier een paar jaar geleden wijkgemeentens ontstaan.
Eerst bestond het uit de geref kerk,de Herv kerk en Samen op weg,bestaande uit Herv en Geref.
Ik bemerkte de laatse jaren,dat de Samen op Weg gemeente snel moderner werd.
En waar ik belijdenis gedaan hebt was de Herv kerk.
Ik ben het dan wel met een aantal zaken niet eens.
Maar de volmaakte Kerk is hier niet.
En in de Bondsgemeente aard mij vrouw niet meer,en daarom probeer ik toch maar weer hier.
En ook de wijkpredikant zou ik niet graag willen missen,want hij begrijpt mij heel goed,dat ik het moeilijk hebt met de veranderingen.
En omdat ik ook al meer dan 30jaar in de Samen op Weg gemeente zit,ben ik daar gebleven.
Alleen kom ik nu ook wat meer in de Dorpskerk,voorheen de Herv kerk,omdat daar nog wel eens Geref bonds dominees preken.
S,middags kom zoals ik al eerder melde in de Waddinxveense Bondskerk,waar ik 58jaar geleden ook gedoopt ben.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 jan 2010 14:50

cornelis schreef:S,middags kom zoals ik al eerder melde in de Waddinxveense Bondskerk,waar ik 58jaar geleden ook gedoopt ben.

Is dat de kerk waar Ds.H.Schipaanboord staat?
Een danig verbondprediker waar je goed naar kan luisteren.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 04 jan 2010 18:31

Nee,de kerk waar ds H.Schipaanboord verbonden is is de Hoeksteen.
Deze ds preekt wel regelmaatig ook in de Waddinxveense Brug kerk,waar ds P.Nobel aan verbonden is,voor heen stond er ds vd Plas.
Ja,ds Schipaanboord is inderdaad goed te horen.
Ik neem aan,dat je deze ds ook ken?
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 25 jan 2010 21:51

Boekenlezer schreef:Wanneer is het geoorloofd om van kerkverband te veranderen? Dat was een vraag die mij op opkwam n.a.v. wat ik in een artikel las. Ik citeer even een stukje:

...ds. W. Silfhout... „We proberen de catechisanten toch voor te houden dat iemand in Gods voorzienigheid in een kerkverband wordt geplaatst. Dat gebeurt niet zomaar en je kunt dat niet zomaar verlaten.”

(Bron: RD)

Dat argument klinkt me bekend in de oren.
Echter, dat heeft natuurlijk ook wel zo zijn grenzen. Waar die grenzen precies liggen, daarover verschillen de meningen nogal eens. Als je dit argument erg rigoureus verabsoluteert, dan blijf je tot de laatste snik in het kerkverband waar je eenmaal geboren bent, ongeacht wat er gebeurt.
In hoeverre je dit precies moet doorvoeren, daarover verschillen de meningen nogal eens. Dr. K. Runia was hierin erg rigoureus. Niet iedereen was het daarin met hem eens. (Zie bijv. dit artikel, een na laatste alinea.)
Op een gegeven moment kom je natuurlijk aan de kenmerken van het kerk-zijn (art. 29 NGB). Daar ligt natuurlijk wel een belangrijke grens.
Het andere uiterste van dr. K. Runia heb ik ook wel eens horen zeggen. "Je moet gewoon een kerk uitzoeken waar je je lekker voelt." Hmm, dat klinkt wel héél onprincipieel.

Wanneer verlaat je je kerkverband?
Ik som eens wat dingen op, waaruit je mag kiezen (meer dan één keuze mogelijk):
- Als het niet zo gezellig is in de gemeente.
- In geval van een voorgenomen huwelijk met iemand van een ander kerkverband.
- Als ik ruzie krijg met mijn dominee, of ouderling(en).
- Als ze me onder tucht zetten.
- Als ik me geestelijk vervreemd ga voelen van mijn kerk. (Je voelt je er niet goed thuis.)
- Als er duidelijk evangelische invloeden in het kerkverband gaan doorwerken. (Bijv. het zingen van Opwekkingsliederen in de dienst.)
- Als ze in mijn kerkverband ruimte gaan geven aan charismatische praktijken.
- Als ze de gereformeerde belijdenis gaan bekritiseren.
- Als de predikanten slecht preken.
- Als ze de waarheid van de Bijbel op losse schroeven gaan zetten. (Bijv.: het begin van Genesis is niet letterlijk gebeurd.)
- Als ze de godheid en het verzoenend werk van Christus gaan loochenen.
- Als ze me dwingen tot dingen die tegen mijn geweten in gaan.
- Nooit, want je kunt altijd nog positieve invloed uitoefenen als lid.

En uiteraard mag je zelf ook dingen noemen.

Ik heb mijn kerkverband helaas moeten verlaten omdat: "ik niet meer voldoende geestelijke voeding kreeg, en zodoende niet meer groeide in mijn geloof, maar stil stond.
Ik blijf bidden voor het kerkverband wat ik heb verlaten en ik hoop met hart en ziel er weer eens terug te keren.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2010 23:50

Ik ben wel benieuwd van waar naar waar je bent gegaan. Wil je daar iets over kwijt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 28 jan 2010 12:18

Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd van waar naar waar je bent gegaan. Wil je daar iets over kwijt?

Oh ja hoor, daar wil ik best wat over kwijt, maar alleen omdat je er naar vraagt.
Ik loop er niet mee te koop, heeft ook weinig zin denk ik.
Ik ben van PKN (Hervormd) naar een Christengemeente gegaan.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2010 12:26

Wat is een Christengemeente????

Zijn wij niet allen leden van de gemeente van Christus? Dus allemaal Christengemeente?
Laatst gewijzigd door Riska op 29 jan 2010 08:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2010 15:44

Riska schreef:Wat is een Christengemeente????

Zijn wij niet allen leden van de gemeente van Christus? Dus allemaal Christengemeente?

Ja. En als het goed is hervormd is ons denken zoals Paulus ook aangeeft dus ook Hervormd en Gereformeerd. En specifieker, we zijn vrijgemaakt door Christus, Christelijk gereformeerd, als we in Nederland wonen ook Nederlands Gereformeerd, Oud Gereformeerd als we een hoge leeftijd mogen bereiken. Als we gedoopt zijn zijn we ook baptisten, geloven we het evangelie, dan zijn we ook evangelisch, lid van een vergadering van gelovigen (hoop ik), doopsgezind enzovoorts.

Beetje flauw om dus over de naam te vallen. Misschien werden de oprichters wel zo gek van al die denominaties dat ze zoiets hadden van: Gemeenten zijn van Christus, we zijn een gemeenschap van christenen dus noemen we ons Christengemeente. Een mooie naam, waarin tenminste tot uitdrukking komt wie Hoofd van de Kerk is... :)

En ik kan me voorstellen dat gebrek aan geloofsgroei en voeding een reden kunnen zijn om over te gaan naar een ander kerkverband. Als iets een goede reden is, is dat het wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2010 16:04

Ik heb het heel serieus bedoeld. Wat is een Christengemeente...
Is dat net zoiets als een Pinkstergemeente? Of geheel anders?
Oftewel: wat is het belijden van de kerk, hoe is de liturgie,etc.

Dat wij allemaal deel uitmaken van de gemeente van Christus is gewoon een constatering.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jan 2010 18:31

Christengemeente... klinkt als een sekte :-S

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2010 00:25

Riska schreef:Wat is een Christengemeente????

Tuurlijk!

Terug naar “Archief”