Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annet76
Mineur
Mineur

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Annet76 » 22 jan 2010 11:57

Evelien schreef:
Lalage schreef:We hebben het hier vast al een keer gehad over hoe je met geld omgaat als stel. Wij doen het tot nu toe zo: salarissen komen op onze eigen rekeningen en dan storten we allebei een vast bedrag op de samen-rekening. Maar nu hebben we bedacht dat we het andersom gaan doen: de salarissen komen op de samen-rekening en we krijgen allebei een vast bedrag aan 'zakgeld' om zelf te besteden. Dat leek ons eerlijker als we niet evenveel verdienen.
We vinden het allebei wel erg prettig om een eigen rekening te hebben om dingen voor onszelf uit te kopen, ik koop daar bijvoorbeeld kleding van en mijn man koopt boeken.

Hoe doen jullie dat? (of moet ik dan even terugbladeren?)

wij hebben 1 huishoudpas waar al het loon van ons op komt. Per maand geven we ons zakgeld om het zo maar te noemen en dan kunnen we daar zelf dingen voor kopen bijv. kleding, boeken etc. Wij hebben dus drie rekeningen.

Ik heb dat nooit zo begrepen dat systeem van meerdere rekeningen....
Als je samen in één huis woont en getrouwd bent, wat is dan de meerwaarde van al die rekeningen? Dat vraag ik me af, want waarom ieders 'eigen' geld houden?
Bij ons gaat het allemaal op één grote hoop om het zo maar te zeggen. Als je samen in één huis woont en je houdt ieders alsnog je eigen beheer, geeft dat mij zo'n gevoel van wantrouwen. Alsof het alvast gescheiden is voor het moment er nog meer gaat scheiden zeg maar...ik snap dat niet zo.
Misschien helemaal niet de insteek van aparte rekeningen, maar waarom alles apart houden?
Ik krijg er af en toe de kriebels van als ik soms zie hoe het bij anderen gaat. Ieder stort bijvoorbeeld een x bedrag op de gezamenlijke rekening en de rest moet je zelf betalen....ik heb werkelijk gehoord dat het zo wel gebeurt en daar schrik ik dan van.
ALs je toch samen bent, heb je toch ook samen de verantwoordelijkheid voor het geld en dan maakt het toch helemaal niks uit wie wat betaalt?

Kan iemand me daar de zin van uitleggen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 jan 2010 11:59

Ik vind 4 x je jaarsalaris erg weinig. Dan moet je dus al minimaal 50.000 verdienen om een huis van 2 ton te betalen? En daar heb je hier dan nog amper iets voor. Wij verdienen echt niet 4 x het bedrag dat we konden lenen, hoor. Ik vind het echt weinig.

En Annet, ik snap dat ook niet nee. Wij hebben gewoon 1 voor vaste lasten (mijn mans loon) en 1 voor lopende zaken (mijn loon, waarvan dan een deel naar de spaarrekening gaat). Van mijn loon dus ook gewoon kleding voor alledrie en dingen die we leuk vinden om te kopen. Ik vind het wel makkelijk eigenlijk, want we hebben gewoon elke maand 1 bepaald bedrag waar we de lopende zaken van doen, dus hoe zuiniger we doen,hoe meer leuke dingen we kunnen doen/kopen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 22 jan 2010 12:13

4x is inderdaad wel weinig. Helemaal als starters zijde zonder overwaarde of eigen middelen kun je dan heel moeilijk kopen.

Kwebbel: hebben jullie overwaarde op jullie huidige woning? Want die kan je ook meenemen als investering in je nieuwe woning.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 22 jan 2010 12:31

Over de rekeningen is het inderdaad al eerder gegaan, volgens mij al een tijd geleden trouwens. Toen hadden wij of nog geen of net een beetje praktijkervaring ermee in elk geval :).
Wij hebben 3 rekeningen: een gezamenlijke waar de vaste lasten af gaan en ieder onze eigen rekening. Op die van mij komt mijn salaris binnen en dat was eerst ook zo met die van m'n man, maar die heeft bij z'n nieuwe baas per ongeluk de e/o opgegeven :). We hebben berekend wat ieder van ons naar rato v/h inkomen 'moet' bijdragen aan het huishouden en dat gaat naar (in mijn geval) of blijft op (voor m'n man) de e/o-rekening. Wat overblijft besteden we dan ieder naar eigen inzicht (na sparen). Groot voordeel vinden wij dat je dan geen discussie krijgt over waarom er nou bijv. zoveel geld aan 'n hobby wordt uitgegeven: dat geld is 'over' en ieder kiest zelf waar 't aan besteed wordt. En je hebt met meerdere rekeningen duidelijkheid over wat er overblijft na de vaste lasten, dat staat immers gewoon ergens anders. Zeker als het salaris meerdere keren per maand wordt gestort (bij mijn man wekelijks) en je saldo dus nogal fluctueert is dat handig.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 jan 2010 12:48

Annet76 schreef:
Evelien schreef:
Lalage schreef:We hebben het hier vast al een keer gehad over hoe je met geld omgaat als stel. Wij doen het tot nu toe zo: salarissen komen op onze eigen rekeningen en dan storten we allebei een vast bedrag op de samen-rekening. Maar nu hebben we bedacht dat we het andersom gaan doen: de salarissen komen op de samen-rekening en we krijgen allebei een vast bedrag aan 'zakgeld' om zelf te besteden. Dat leek ons eerlijker als we niet evenveel verdienen.
We vinden het allebei wel erg prettig om een eigen rekening te hebben om dingen voor onszelf uit te kopen, ik koop daar bijvoorbeeld kleding van en mijn man koopt boeken.

Hoe doen jullie dat? (of moet ik dan even terugbladeren?)

wij hebben 1 huishoudpas waar al het loon van ons op komt. Per maand geven we ons zakgeld om het zo maar te noemen en dan kunnen we daar zelf dingen voor kopen bijv. kleding, boeken etc. Wij hebben dus drie rekeningen.

Ik heb dat nooit zo begrepen dat systeem van meerdere rekeningen....
Als je samen in één huis woont en getrouwd bent, wat is dan de meerwaarde van al die rekeningen? Dat vraag ik me af, want waarom ieders 'eigen' geld houden?
Bij ons gaat het allemaal op één grote hoop om het zo maar te zeggen. Als je samen in één huis woont en je houdt ieders alsnog je eigen beheer, geeft dat mij zo'n gevoel van wantrouwen. Alsof het alvast gescheiden is voor het moment er nog meer gaat scheiden zeg maar...ik snap dat niet zo.
Misschien helemaal niet de insteek van aparte rekeningen, maar waarom alles apart houden?
Ik krijg er af en toe de kriebels van als ik soms zie hoe het bij anderen gaat. Ieder stort bijvoorbeeld een x bedrag op de gezamenlijke rekening en de rest moet je zelf betalen....ik heb werkelijk gehoord dat het zo wel gebeurt en daar schrik ik dan van.
ALs je toch samen bent, heb je toch ook samen de verantwoordelijkheid voor het geld en dan maakt het toch helemaal niks uit wie wat betaalt?

Kan iemand me daar de zin van uitleggen?

Ik ben het hier helemaal mee eens ik snap dat ook niet.
Wij hebben 1 lopende rekening en 1 spaarrekening. Als ik kleding wil kopen of iets voor het huis doe ik dat en hoef ik dat niet eerst aan mijn man te vragen :lol:
Als hij iets wilt kopen doet hij dat ook hoeven elkaar echt geen toestemming te vragen.
Kijk als het hele grote aankopen zijn bespreken we dat wel maar we zitten gelukkig in een situatie dat we meer dan genoeg geld hebben en nooit te kort hebben.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 22 jan 2010 13:35

Wij hebben ook ieder een eigen rekening waar onze salarissen op worden gestord.
Van mijn man zijn rekening betalen we alles incl. vaste lasten en mijne is voor sparen of extra zaken.

Iedereen moet gewoon doen wat hij of zij fijn vindt. Ik vind het zo fijn omdat ik weet dat we helemaal rond kunnen komen van zijn salaris.. Veilig idee.. wil ik ooit niet meer werken :-oo
Time flies when you have none!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 jan 2010 13:38

Dat op 1 salaris rond kunnen komen, huizen kunnen kopen, etc. is voor mij toch vaak een groot raadsel. Wij hebben allebei echt geen slechte baan, maar van 1 fulltime salaris zouden we het toch echt net niet redden. Nu werken we allebei een halve baan en door het bijkomend belastingvoordeel redden we het. Maar hebben jullie dan van die enorme goedverdienende banen, ofzo?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 jan 2010 13:46

Wij kunnen rondkomen van 1 salaris maar dan zouden we niet elk jaar een luxe vakantie kunnen houden veel merkkleding enz kopen of ineens een spiegelreflexcamera of zo kopen. En ook sparen zal dan veel minder worden. En ik werk omdat ik er niet goed van zou worden hele dagen thuis te zitten. Is ook zonde van mijn opleiding.

Maar wij hebben het heel makkelijk omdat mijn man een goede baan heeft en wij wonen in een behoorlijk groot huis met tuin,garage enz voor 153.000 euro.
Maar ja dat heb je in de provincie Zeeland. Daar zijn de vaste lasten gewoon een stuk lager.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 jan 2010 14:06

Ja, goede baan, minder goede baan... dat zegt me toch eigenlijk ook niet zoveel meer. Want wat is een goede baan? Hoeveel verdien je dan? Ik bedoel: niemand die hier zijn salaris hoeft te vertellen, hoor, maar ik vraag me gewoon af wat voor een normaal leven een goede baan is.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 jan 2010 14:10

Wij hebben in elk geval veel meer dan een modaal inkomen :wink: Misschien zo wat duidelijker?

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 22 jan 2010 14:24

Galateia schreef:Dat op 1 salaris rond kunnen komen, huizen kunnen kopen, etc. is voor mij toch vaak een groot raadsel. Wij hebben allebei echt geen slechte baan, maar van 1 fulltime salaris zouden we het toch echt net niet redden. Nu werken we allebei een halve baan en door het bijkomend belastingvoordeel redden we het. Maar hebben jullie dan van die enorme goedverdienende banen, ofzo?

Weet je, op 2 salarissen een hypotheek nemen is logisch omdat je meestal met 1 gemiddeld salaris niet boven de 250 duizen komt. Maar ik bedoel: je kunt wel op 2 salarissen een hypotheek nemen, maar vind het belangrijk dat het wel van 1 salaris is op te brengen. Ik zie teveel om me heen dat de vrouw verplicht moet werken omdat het anders niet lukt.

En ik denk dat een gemiddeld gezin met man en vrouw die gemiddeld verdienen (ga uit van zo'n 2700 bruto per maand) ook niet rond kunnen komen van 1 salaris. Maar uitgaande van basisdingen als verzekeringen, eten en auto moet het dan wel lukken. (wat kleding misschien)
Time flies when you have none!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 jan 2010 14:45

wij hebben 4 rekeningen. 2 normale, mijn 'oude' spaar van 'vroeger' en zijn spaar. die spaar van mij wordt niet meer gebruikt, tegenwoordig gaat alles naar 1 spaarrekening, maar ik ben nog steeds te lui om die van mij leeg te halen en dat naar de ander over te storten...
ik vind het zo overzichtelijker, man betaald alle vaste lasten en ik de boodschappen troep. Alles wat bij hem over blijft gaat naar de spaar, mijn geld is meestal op :mrgreen: ik betaal dan als 'vaste' lasten de peuterspeelzaal, mijn eigen verzekering en benzine/boodschappen en spaar voor de kinderen. Alles wat dan nog over blijft gaat op aan kleding of leuke dingen voor in huis enzo. Mijn inkomen is variabel, de ene maand werk ik 20 uur de andere maand 50.

Ik snap dat er mensen zijn die niet rond kunnen komen van 1 salaris. En ook niet snappen hoe anderen dan doen. hier zou het wel kunnen maar dan kan ik dus niet iedere maand leuke dingen kopen. maar moet dat ook? Kleding is vaak leuk maar écht nodig? Dus ik denk dat mensen die op 1 salaris leven meer daarop 'bezuinigen'. En natuurlijk op luxe eten enzo. Je kunt voor 50 euro in de week best boodschappen doen voor een gezin met 2 kinderen, maar voor 100 kun je heel wat meer lekkere en luxere dingen kopen. en ik denk als je het geld hebt dat je dat makkelijker doet. Dat merk ik ook aan mezelf als ik een maand weinig gewerkt heb kan ik net zo goed rondkomen maar dan eten we goedkoper en koop ik weinig extra's.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 22 jan 2010 15:08

Hier één betaal en twee spaarrekeningen. Op de ene spaarrekening sparen we voor grotere uitgaven als de gemeentebelasting en voor een nieuwe wasmachien enzo, de andere is voor later als we groot zijn.

en over inkomen en rondkomen van één salaris: wij zitten benedenmodaal, maar redden het prima. We zitten nu wel in een goedkoop huisje, dat scheelt. Na de geboorte van Timon heb ik een tijdje niet gewerkt, toen zat ons inkomen officieel op het sociaal minimum, maar met alle toeslagen en belastingvoordelen die je dan krijgt ging ook dat prima. Natuurlijk moesten we best even uitkijken, geen dure vakantie, weinig kleren kopen etc, maar we hadden nog altijd een goedbelegde boterham :wink:
Nu gebruiken we mijn inkomen vrijwel volledig om te sparen. Als we over een paar jaar wat groter willen wonen zit het er niet in dat we meer hypotheek kunnen krijgen als we nu hebben, dus zullen we het vooral van ons spaargeld moeten hebben.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2010 15:11

Van mij mogen mensen kriebelig worden van onze werkwijze qua financieen. :-oo

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 22 jan 2010 15:15

Wij zouden eventueel ook rond kunnen komen van alleen het salaris van mijn man. Maar dan wel met hypotheekrente aftrek per maand en niet sparen. Wij hebben in verhouding een redelijk hoge hypotheek, maar kunnen hem bruto opbrengen en daarbij lekker sparen. Voordeel is dat onze salarissen nog in de lift zitten en het alleen maar beter word. En denk dat het ook belangrijk is wat je eisen/wensen zijn. Ga je graag 3x per jaar op vakantie, of vind je 1x per jaar ook genoeg? En wat geef je waaraan uit? Als ik kijk hoeveel geld wij nu uitgeven aan boodschappen door het bewuster te doen scheelt dat echt enorm.

Terug naar “Archief”