Buik/darmproblemen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daatje123

Re: Buik/darmproblemen

Berichtdoor Daatje123 » 05 nov 2009 10:31

Ik let nu een tijdje op wanneer ik een vol opgeblazen gevoel krijg en buikpijn en wanneer niet. Nu ben ik er achter gekomen als ik tussen de middag geen brood eet (maar soep met krentenbollen bijv.) en 's avonds geen aardappels dat ik nergens last van heb. De volgende ochtend is mijn buik dan ook weer plat in tegenstelling tot andere ochtende waarbij ik al met een opgeblazen buik opsta. Zou het iets te maken kunnen hebben met vezels? Dat ik die slecht kan verdragen ofzo?

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 05 nov 2009 11:12

Zit er bij je ook nog een verschil tussen bruin- en witbrood? Wij eten hier thuis namelijk vaak witbrood of maisbrood. Dan heb ik nergens last van. Bij mn vriend eten we vaak volkoren of bruinbrood en dan heb ik veel sneller last van buikpijn of een opgeblazen gevoel.
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 05 nov 2009 11:30

Ja, witbrood gaat prima. Maar donkerbrood is echt een verschrikking.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 nov 2009 12:13

Dat kan inderdaad met vezels te maken hebben dan.
Maar onder broodeters zijn ook nog wel verschillen: mensen die 'gewoon' altijd witbrood eten krijgen buikpijn van bruin brood. Ja duh, dat zijn ze gewoon niet gewend, dus daar moeten je darmen dan wat harder van werken. Dat is wat anders dan dat je er niet tegen kunt.
En er zijn dus mensen die er echt niet tegen kunnen, maar dan zal zich dat in meer dingen uiten dan alleen maar brood.

Hoe dan ook: succes ermee Daatje, want buikpijn is irritant!
pobody's nerfect

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 05 nov 2009 12:41

Dat klopt. Maar ik eet heel af en toe witbrood en verder altijd brood met veel vezels. Het is alleen de laatste tijd dat er erger wordt. Nu eet ik vaker witbrood of krentenbollen als lunch.

Maar het is inderdaad lastig. Weet ook niet goed of ik hiermee naar de dokter moet of niet.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 nov 2009 12:44

@ Daatje123: sommige gevoelige darmen kunnen wel bruinbrood 'verwerken', maar sommige ook niet. Wat jij wel of niet verdraagd is kwestie van uitproberen.
Misschien kun je wat minder eten als avondeten en meer tussendoortje nemen? Dat helpt bij mij heel goed.
's Ochtends lauw water drinken is ook goed voor je darmen. Thee en koffie en frisdrank schijnt niet goed te zien. Misschien heb je wat aan deze tips :wink:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 20 jan 2010 12:10

Vanmorgen bij de huisarts geweest, omdat ik al ene poosje loop te rommelen met m'n darmen...Hij dacht eerst aan spastische dikke darm, of 1 ofandere allergie, maar omdat de klachten over het algemeen na het ontbijt ontstaan, zou het dat niet kunnen zijn.
Hij had geen idee wat het had kunnen zijn...Dus heeft me gelijk doorgestuurd naar de internist...Krijg binnen 3 dagen bericht wanneer ik bij de internist terecht kan...Ben erg benieuwd wat 't is...

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 20 jan 2010 12:19

meissie88 schreef:Vanmorgen bij de huisarts geweest, omdat ik al ene poosje loop te rommelen met m'n darmen...Hij dacht eerst aan spastische dikke darm, of 1 ofandere allergie, maar omdat de klachten over het algemeen na het ontbijt ontstaan, zou het dat niet kunnen zijn.
Hij had geen idee wat het had kunnen zijn...Dus heeft me gelijk doorgestuurd naar de internist...Krijg binnen 3 dagen bericht wanneer ik bij de internist terecht kan...Ben erg benieuwd wat 't is...

Waarom kan het geen spastische darm zijn als het na het ontbijt ontstaat?
Op internet heb je div sites over spastische darmen en kun je inschatten of je er zelf last van hebt.
Ik ging een jaar terug naar de huisarts en vertelde mn darmklachten en ja hoor na wat geluister naar mn maag en darmen zou ik ook een spastische darm hebben. Opzich geloof ik wel, maar de term spastische darm is eigenlijk nogal nietszeggend. Je krijgt deze diagnose als het andere (bv. Crohn) uitgesloten is en je gevoelige darmen hebt. Ik vind dat nogal vaag.

HEERE, leer mij Uw weg

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 20 jan 2010 12:32

Naja, het is even een korte samenvatting...Het hele vehraal is ook zo lang ;-) Maar gezien mijn klachten, en dat die gelijk ná het ontbijt ontstaan, en de rest van de dag vrijwel niet voorkomen, vandaar ;-)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 20 jan 2010 12:50

meissie88 schreef:Naja, het is even een korte samenvatting...Het hele vehraal is ook zo lang ;-) Maar gezien mijn klachten, en dat die gelijk ná het ontbijt ontstaan, en de rest van de dag vrijwel niet voorkomen, vandaar ;-)

Okay :wink:
Bij mij gaat het overdag, meestal, wel goed maar na het avondeten is het echt pet.
Nou, je houdt ons wel op de hoogte he...
Suxxes in ieder geval!

HEERE, leer mij Uw weg

*Annette*
Majoor
Majoor

Buik/darmproblemen

Berichtdoor *Annette* » 20 jan 2010 21:18

Je bent wel snel doorverwezen Meissie88. Hopelijk kun je snel terecht en krijg je duidelijk!

Hoe gaat het verder met Nanoe, Tuinfluiter en Daatje123?

Heeft iemand enig idee hoelang je een vrij hoge dosis van maagzuurremmers mag slikken? Zit nu aan jaren aan de medicijnen, inmiddels, voor mij, aan de maximale dosis (2x 40mg). Ik vraag me wel eens af hoelang ik nu nog moet door blijven modderen. Heb eerder vaak het gevoel er teweinig aan te hebben als teveel, afbouwen lukt niet. Heb me eigen maar voorgenomen om me vraag bij de assistente van de huisarts neer teleggen als ik weer nieuwe medicijnen bestel...

Tot nu toe is het altijd op psychisch afgedaan, en ik moet toegeven dat er ook wel een verband tussen zit, maar toch...

Ook m'n darmen zijn snel van 'streek', snel buikpijn, vaker na de wc ed.
Wat de toekomst brengen moge........

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 20 jan 2010 21:38

*Annette* schreef:Je bent wel snel doorverwezen Meissie88. Hopelijk kun je snel terecht en krijg je duidelijk!

.

Ik stond er ook versteld van!Maar de dokter vond de klachten zo vreemd, en kon ze totaal niet thuisbrengen..Dus stuurde hij maar gelijk door...Stond echt helemaal versteld! Maar aangezien de klachten al 2/3 maand aanhouden is 't miss ook niet zo vreemd..Omdat het ook 'invloed' heeft op m'n dagelijsk leven...

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 20 jan 2010 21:43

Daatje123 schreef:Dat klopt. Maar ik eet heel af en toe witbrood en verder altijd brood met veel vezels. Het is alleen de laatste tijd dat er erger wordt. Nu eet ik vaker witbrood of krentenbollen als lunch.

Maar het is inderdaad lastig. Weet ook niet goed of ik hiermee naar de dokter moet of niet.

Ik weet niet hoe oud je bent maar een ziekte als coeliakie komt bijvoorbeeld in de meeste gavallen pas openbaar als je de 21 jaar bent gepasseerd. Dat het erger wordt zou dus ook door zoiets kunnen komen.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 jan 2010 18:44

hoe gaat het met jou Keessie, meissie88 en de dochter van........................... Riska ??

@TJ: lactoseintolerantie, of had ik dat al eerder gezegd ??
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 21 jan 2010 20:41

Met mij gaat het redelijk prima. Ben al meer dan een jaar geleden gestopt met de onderzoeken. Uit de allergie testen, het maagonderzoek en darmonderzoek is toen niks gekomen.

Het laatste jaar let ik gewoon zelf heel erg goed op de dingen die ik eet. Onder andere ijs, nootjes en pinda's (uitgezonderd pindakaas :) ) eet ik helemaal nooit meer omdat ik daar constant reactie op krijg. Ook spijs probeer ik te vermijden wat vooral in december lastig is. Verder neem ik voldoende nachtrust en dat helpt ook heel goed. Het blijkt dus echt dat je darmen hierdoor meer tot rust komen. Gelukkig heb ik ook al een hele poos geen uitslag op de huid meer gekregen van voedsel. Ik zie zelf wel af en toe een beetje de syptomen van een spastische darm.

Nou dat is dus de stand van zaken :wink:
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Terug naar “Archief”