maboc schreef:Faramir schreef:Voordat ik geld doneer wil ik eerst wel eens een complete (financiële) verantwoording inzien van de vorige grote inzamel actie (tsunami).
Waarschijnlijk zal het rijk wel weer de welbekende verdubbelaar inzetten. Daarnaast zal mijn gemeente ook wel weer vooraan staan om geld te doneren ondanks dat ze zelf op het randje van de financiële afrond balanceert. Kortom, tezamen met de hulp die het rijk al gestuurd heeft (marine schip met militair personeel, hulpteams) heb ik al wel meer dan genoeg gedaan als werkende Nederlander. Ik steek mijn geld liever in dingen voor hier in de omgeving.
Ik ben bang dat die hulp dan wel wat laat gaat komen
Daar zul je best wel eens gelijk in hebben. Maar mijn hulp als Nederlandse burger heeft volgens de nieuwsberichten al resultaat gehad en enkele mensen het leven gered.
Dat gaat dan natuurlijk altijd op. Mag ik concluderen dat je naast je belastingbijdrage en je collecte geld verder niet veel aan goede doelen geeft, of is dat een verkeerde conclusie. Persoonlijk denk ik dat wereldburgers in het algemeen maar christenen in het bijzonder een stapje harder moeten gaan lopen wanneer er een catastrofe van dergelijk omvang plaats vindt. Kijk....het is niet alsof het plaatselijke dierenasiel is afgefikt en dat er nu een paar honden minder zijn op Haiti, er zijn las ik nu al 75000 lijken begraven in massagraven. Nu is denk ik de tijd om te laten zien wat we als wereldburgers maar zeker ook als christenen waard zijn. Gaan we een tandje harder, of gaan we dat niet? Ik ben wel een tandje harder gegaan. Heel lafjes via een donatie, maar ik denk dat ik nu accuut verder niet zo veel kan betekenen.
Je trekt een verkeerde conclusie. Ik heb een beroep uitgekozen waarin ik voor een vrij mager loontje een zeer belangrijke taak in de samenleving uitvoer. Daarnaast doneer ik wekelijks aan de plaatselijke zwerver die de daklozenkrant verkoopt, en mak ik maandelijks geld over naar de Kerk. Naast de tijd die ik besteed aan vrijwilligerswerk. En ik doneer mijn afgedankte spullen (zoals kleding, meubels en elektronica) aan de kringloop of gooi het (kleding) in van die inzamelingsbakken. En naast al dat doe ik nog wel meer zo in een jaar.
Via de Kerk komt mijn geld ook nog eens in Haïti aangezien we weer een kathedraal (en vele kerken en andere gebouwen) op te bouwen hebben.
Waarom is je extra geld dan daar dan wel goed voor. Ik denk dat er gruwelijk veel projecten van overheidwege zowel als particulier heel veel subsidie krijgen. (Als ze die niet krijgen dan zouden ze toch nog eens goed naar subsidies vanwege de WMO moeten kijken.). Daar heb je dus ook al lang voor betaald.
Mijn geld komt hier beter tot zijn recht aangezien er dan geen dure managers tussen zitten die mooie auto's rijden en bonussen van tonnen opstrijken voor een dagje in de week werk. Mijn geld wordt niet in een bodemloze put gestopt waar enkel wapens van worden aangeschaft.
Als ik de emotionele kant van het verhaal volledig uitschakel en het rationele alleen overblijft dan denk ik een heel eind met je mee te kunnen gaan. Maar ja....ik heb de uitknop nog niet gevonden.
Ik laat mij niet meer manipuleren door een zorgvuldig kunstmatig opgewekt collectief schuldgevoel.