ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2010 18:28

keessie schreef: Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn. Hoe lang wordt de televisie al geweerd door de Ger.Gem? Dat houden ze toch ook al jaren vol met succes? En hoe lang worden vrouwen op de SGP kieslijst al geweerd? Verandering daarin komt alleen tot stand als dit door de rechter wordt afgedwongen. Hieruit blijkt maar dat de tijd niet alles veranderd.

Keessie, nu even realistisch. TV kwam door de achterdeur, via internet binnen. De SGP verschijnt zelf ook op TV. dat was 10 jaar geleden niet denkbaar. Kijk naar de schuivende panelen bij de vrouwendingen: mijn oma ging écht niet stemmen! Dat mocht niet.

En de homo's? In onze kringen werd daar 20 jaar geleden niet of nauwelijks over gesproken. 100 jaar geleden gingen ze de gevangenis in. In de Tweede Wereldoorlog kregen óók Nederlandse homo's ze een roze driehoek opgenaaid en verdwenen ze in de concentratiekampen.
Tot 1990(!) was homoseksualiteit nog opgenomen in de lijst van geestesziekten van de Wereldgezondheidsorganisatie.
Vele eeuwen lang hebben de meeste een vijandige houding ingenomen tegenover met name de mannelijke homoseksuelen. In vele gevallen werden betrapte homoseksuelen ter dood gebracht.

Op dit moment zijn er nog steeds 91 landen waar homoseksueel contact verboden is. De straffen variëren van zweepslagen en dwangarbeid tot geldboetes en levenslange gevangenisstraf. Tien landen hanteren zelfs (potentieel) de doodstraf.

Of er wat verandert? Kijk om je heen. Kijk in je kerk. Elders lees ik dat mensen klagen over het RD omdat ze nieuws brengen dat ze allang weten van internet en TV. Hoezo, niks veranderd?

We zeggen hier vuurbang te zijn voor wereldgelijkvormigheid.
Maar weet je wat wereldgelijklvormingheid is?
Dat is als je de Heere Jezus laat staan.
Want dát doet de wereld. En de rest zijn symptomen van het leven zonder Jezus.

Hier zijn we keisnel in het veroordelen van mensen die zeggen er samen met God te zijn uitgekomen. En met veel schroom en na veel gebed hebben mogen kiezen voor een relatie met iemand van hun eigen geslacht. Wij zijn wij dan om hen zo hard af te wijzen. Zo vertelt ons ook Hugo Scherff van de CU.
Dan kunnen wij hooguit met netzo veel schroom en gebed tegen mensen als Hugo zeggen:
"Ik durf je in je visie niet te volgen, maar heb je de Heere Jezus lief, want dáár draait alles om"!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 19 jan 2010 18:35

Ja, inderdaad. Er verandert wel degelijk wat binnen de gereformeerde gezindte.
Afbeelding

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 19 jan 2010 20:28

Annet76 schreef:
jip_86 schreef:Dit gaat inmiddels niet echt meer over het onderwerp. Bij geen verbetering wil ik het onderwerp einde van de week afsluiten.

Hoe erg is dat eigenlijk wanneer een discussie een andere richting uit gaat?

Erg, in het overzichtforum zie je onder andere bij Actualiteit staan (Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd).
Verder is de homodiscussie an-sich niet actueel en daar zijn andere plekken voor.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2010 21:00

I.p.v. een topic over een wezenlijk onderwerp te sluiten, zou het voor een moderator wellicht ook een optie zijn om postings te verwijderen, die ondanks waarschuwingen, toch zijpaden blijven bewandelen en zich overgeven aan het zoeken van hun eigen gelijk....
Dát lijkt mij pas modereren...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 19 jan 2010 21:43

JeeWee schreef:
keessie schreef: Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn. Hoe lang wordt de televisie al geweerd door de Ger.Gem? Dat houden ze toch ook al jaren vol met succes? En hoe lang worden vrouwen op de SGP kieslijst al geweerd? Verandering daarin komt alleen tot stand als dit door de rechter wordt afgedwongen. Hieruit blijkt maar dat de tijd niet alles veranderd.

Keessie, nu even realistisch. TV kwam door de achterdeur, via internet binnen. De SGP verschijnt zelf ook op TV. dat was 10 jaar geleden niet denkbaar. Kijk naar de schuivende panelen bij de vrouwendingen: mijn oma ging écht niet stemmen! Dat mocht niet.

En de homo's? In onze kringen werd daar 20 jaar geleden niet of nauwelijks over gesproken. 100 jaar geleden gingen ze de gevangenis in. In de Tweede Wereldoorlog kregen óók Nederlandse homo's ze een roze driehoek opgenaaid en verdwenen ze in de concentratiekampen.
Tot 1990(!) was homoseksualiteit nog opgenomen in de lijst van geestesziekten van de Wereldgezondheidsorganisatie.
Vele eeuwen lang hebben de meeste een vijandige houding ingenomen tegenover met name de mannelijke homoseksuelen. In vele gevallen werden betrapte homoseksuelen ter dood gebracht.

Op dit moment zijn er nog steeds 91 landen waar homoseksueel contact verboden is. De straffen variëren van zweepslagen en dwangarbeid tot geldboetes en levenslange gevangenisstraf. Tien landen hanteren zelfs (potentieel) de doodstraf.

Of er wat verandert? Kijk om je heen. Kijk in je kerk. Elders lees ik dat mensen klagen over het RD omdat ze nieuws brengen dat ze allang weten van internet en TV. Hoezo, niks veranderd?

We zeggen hier vuurbang te zijn voor wereldgelijkvormigheid.
Maar weet je wat wereldgelijklvormingheid is?
Dat is als je de Heere Jezus laat staan.
Want dát doet de wereld. En de rest zijn symptomen van het leven zonder Jezus.

Hier zijn we keisnel in het veroordelen van mensen die zeggen er samen met God te zijn uitgekomen. En met veel schroom en na veel gebed hebben mogen kiezen voor een relatie met iemand van hun eigen geslacht. Wij zijn wij dan om hen zo hard af te wijzen. Zo vertelt ons ook Hugo Scherff van de CU.
Dan kunnen wij hooguit met netzo veel schroom en gebed tegen mensen als Hugo zeggen:
"Ik durf je in je visie niet te volgen, maar heb je de Heere Jezus lief, want dáár draait alles om"!

Ik ben het zeker met je eens dat er veel dingen veranderen. Maar ik vind niet dat je er zonder meer vanuit moet gaan dat de GG over 50 jaar wel veranderd is. Dat is naar mijn mening geen goed uitgangspunt.

En over wat je verder zegt: ik zie ook een erg grote verandering in beleving en uitoefening van het geloof. Ik vind dat Nederland vroeger christelijker was dan nu. NL werd niet voor niks het Israël van het westen genoemd. Ik wil niemand veroordelen maar kan wel constateren dat de opkomst van allerlei evangelie en pinkster gemeenten niet bijgedragen heeft aan een christelijker wordend Nederland.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2010 22:31

keessie schreef:Ik ben het zeker met je eens dat er veel dingen veranderen. Maar ik vind niet dat je er zonder meer vanuit moet gaan dat de GG over 50 jaar wel veranderd is. Dat is naar mijn mening geen goed uitgangspunt.

En over wat je verder zegt: ik zie ook een erg grote verandering in beleving en uitoefening van het geloof. Ik vind dat Nederland vroeger christelijker was dan nu. NL werd niet voor niks het Israël van het westen genoemd. Ik wil niemand veroordelen maar kan wel constateren dat de opkomst van allerlei evangelie en pinkster gemeenten niet bijgedragen heeft aan een christelijker wordend Nederland.

Ik durf niet te zeggen dat Nederland vroeger christelijker was dan nu. Er was in ieder geval uiterlijk meer volgzaamheid. Maar was dat volgzaamheid 'omdat het zo hoorde´?

Is volgen van Jezus niet meer een blindelings volgen vanuit vertrouwen? "Ik zag niemand dan Jezus alleen".

Juist in dit kader vind ik het zo jammer dat velen zo'n keihard oordeel hebben over homo's die de ruimte krijgen om te kiezen voor een homoseksuele relatie. Van nabij heb ik gezien dat dit een keuze was van strijd en gebed. Net als het een keuze van strijd en gebed is om juist niet te kiezen voor een relatie en alleen te blijven. In dat laatste geval geloof ik vast dat God zeker ook in die eenzaamheid bij hen zal zijn.

De reacties op de verandering van de laatste jaren en die nu weer expliciet is uitgesproken door Scherff van de CU, geven m.i. ook wel de angst aan voor afglijden.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 19 jan 2010 23:04

JeeWee schreef:I.p.v. een topic over een wezenlijk onderwerp te sluiten, zou het voor een moderator wellicht ook een optie zijn om postings te verwijderen, die ondanks waarschuwingen, toch zijpaden blijven bewandelen en zich overgeven aan het zoeken van hun eigen gelijk....

Goed idee!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 19 jan 2010 23:30

JeeWee schreef:
keessie schreef:Ik ben het zeker met je eens dat er veel dingen veranderen. Maar ik vind niet dat je er zonder meer vanuit moet gaan dat de GG over 50 jaar wel veranderd is. Dat is naar mijn mening geen goed uitgangspunt.

Ik durf niet te zeggen dat Nederland vroeger christelijker was dan nu. Er was in ieder geval uiterlijk meer volgzaamheid. Maar was dat volgzaamheid 'omdat het zo hoorde´?

Is volgen van Jezus niet meer een blindelings volgen vanuit vertrouwen? "Ik zag niemand dan Jezus alleen".

Juist in dit kader vind ik het zo jammer dat velen zo'n keihard oordeel hebben over homo's die de ruimte krijgen om te kiezen voor een homoseksuele relatie. Van nabij heb ik gezien dat dit een keuze was van strijd en gebed. Net als het een keuze van strijd en gebed is om juist niet te kiezen voor een relatie en alleen te blijven. In dat laatste geval geloof ik vast dat God zeker ook in die eenzaamheid bij hen zal zijn.

De reacties op de verandering van de laatste jaren en die nu weer expliciet is uitgesproken door Scherff van de CU, geven m.i. ook wel de angst aan voor afglijden.

Niet elke verandering betekent per definitie afglijden en of slechter worden... Nederland was vroeger niet Christelijker dan nu. We geven het op andere (soms betere) wijze vorm.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2010 23:52

keessie schreef:En over wat je verder zegt: ik zie ook een erg grote verandering in beleving en uitoefening van het geloof. Ik vind dat Nederland vroeger christelijker was dan nu.

Cultuurpessimisme is van alle tijden, en vroeger was alles beter. 50 jaar geleden was Nederland christelijker, 100 jaar daarvoor nog christelijker, en 200 jaar daarvoor zo christelijk dat we het nu nauwelijks meer zouden herkennen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2010 23:55

Annet76 schreef:Niet elke verandering betekent per definitie afglijden en of slechter worden... Nederland was vroeger niet Christelijker dan nu. We geven het op andere (soms betere) wijze vorm.

Ik denk dat we erg moeten uitkijken met "beter" en "slechter". In iedere tijdsperiode werd geloof op die manier beleden die op dat moment voor de gelovige het meest waardevol was. En met veranderende omstandigheden verandert het geloof mee zodat het waardevol blijft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 20 jan 2010 09:22

Annet76 schreef:
JeeWee schreef:

Niet elke verandering betekent per definitie afglijden en of slechter worden... Nederland was vroeger niet Christelijker dan nu. We geven het op andere (soms betere) wijze vorm.

Kun je daar dan eens een voorbeeld van geven van hoe we het nu op andere (en soms betere) wijze vorm geven?
Stap voor stap, weer een stapje verder.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 20 jan 2010 09:49

JeeWee schreef:I.p.v. een topic over een wezenlijk onderwerp te sluiten, zou het voor een moderator wellicht ook een optie zijn om postings te verwijderen, die ondanks waarschuwingen, toch zijpaden blijven bewandelen en zich overgeven aan het zoeken van hun eigen gelijk....

Over dat wezenlijke onderwerp loopt hier al 400 pagina's lang een discussie. Daar hoef ik niet nog een platform voor te bieden.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 20 jan 2010 09:57

keessie schreef: Kun je daar dan eens een voorbeeld van geven van hoe we het nu op andere (en soms betere) wijze vorm geven?

Ja, eenvoudig.

"De tijden van Yvette Lont lijken definitief voorbij. De ChristenUnie lijkt homo's voorzichtig te omarmen. "We willen dat homo's hand in hand kunnen lopen met degene van wie ze houden." Dat zegt Hugo Scherff, lijsttrekker van de partij in Amsterdam."

Dit is voor mij een verbeterende verandering en laat zien dat inzichten anders kunnen worden!

Wees niet bang om langzaam voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan!

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 20 jan 2010 10:22

jip_86 schreef:

Over dat wezenlijke onderwerp loopt hier al 400 pagina's lang een discussie. Daar hoef ik niet nog een platform voor te bieden.

waarom verwijder je postings niet gewoon die niet over het onderwerp gaan, dat is toch wat JeeWee bedoeld...
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jan 2010 11:17

Antoinette schreef:
jip_86 schreef:

waarom verwijder je postings niet gewoon die niet over het onderwerp gaan, dat is toch wat JeeWee bedoeld...

Het is niet de bedoeling dat uitspraken van moderatoren op deze wijze worden bediscussieerd. Lees de gebruikersreglementen er nog maar eens even goed op na.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”