Jantjes schreef:Oké maboc, ben ik helemaal met jou eens.
Oke....dan lees ik gewoon niet verder nu

Ik ga nog even verder met teksten gooien, dat vind je niet erg toch? want met die tekst zit ik ook.
Uiteraard ...wie de bal kaatst kan 'm terug verwachten toch

Nog even verder in de Romeinen brief namelijk hoofdstuk 6 ik citeer:
Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
terzijde...ik vind dat een erg moeilijk stuk. Niet alleen de comsequenties en de diepgang, maar alleen al het begrijpen wat er staat is lastig met dit stukje tekst in mijn ogen.
Ik quote 'm daarom maar even uit een andere vertaling (+een stukje extra):
Nieuwe bijbel vertaling schreef:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
Over het algemeen vind ik de NBG51 het prettigst, maar bij deze (soort) teksten grijp ik naar een iets moderner variant

Dat is toch discipel zijn?
Dat behoord er toch ook bij?
Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk inderdaad dat dit met discipelschap te maken heeft. Onze opdracht is als Jezus te leven. Maar Jezus had een voordeeltje...hij was ook 100% God. Wij zijn dat zeker niet. Wij zullen dus altijd in de verleiding staan zondige zaken te doen. We moeten ons best doen, maar kunnen niet alles in de hand houden. We kunnen denk ik van nature niet zijn als Jezus. Dat betekent automatisch dat we allemaal zondigen. Neemt uiteraard niet weg dat we ons best moeten doen.
Wat mij betreft zijn homo's net mensen, met menselijke gevoelens, menselijke blijdschap, menselijk verdriet en ook menselijke zonden. Maar hierover te oordelen is niet aan ons in mijn optiek. dat doet de Vader wel als de tijd rijp is. Ik denk dan ook niet dat het goed is homo's hun, hen liefde te ontzeggen, dan leef je een naar, koud, kil en eenzaam leven....
Vandaar dat ik bij de hoofdwet blijf : Heb je naaste lief als je zelf
