Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Merisja » 11 jan 2010 21:29

Nu jullie het over toeslagen hebben...wij hebben een hele tijd geleden al de definitieve opgave van de gemaakte kinderopvangkosten over 2008 gedaan, maar we hebben daar nog steeds niets over gehoord. Volgens mij hebben wij minder kinderopvangtoeslag gekregen dan waar we recht op zouden hebben, want ik geef altijd op dat we meer verdienen. Dan valt het alleen maar mee. Iemand ervaring mee? Kreeg je die definitieve aanslag vanzelf en duurt dat altijd zo lang?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jan 2010 22:38

MissF schreef:Wij kregen aanslagen van de zorgtoeslag. We vermoedden al wel dat we dat ten onrechte kregen, maar nu moeten we allebei alles terugbetalen. Daar snap ik echt niks van, we hebben niks aangevraagd ofzo, maar krijgen dat beiden elke maand, en dan opeens aan het eind van het jaar moet je alles in 1 keer terugbetalen. Geef het dan gewoon niet, dan missen we het ook niet :?

Ik had eind 2008/begin 2009 ook nog zorgtoeslag, heb dat zelf stopgezet toen ik definitief fulltime ging werken en nu krijg ik het dit jaar toch weer... en dan zo'n 25 euro per maand ofzo, alsof dat wat uitmaakt en alsof ik dat nodig zou hebben. Ik belde met de Belastingtelefoon en kreeg het advies een inkomenswijziging door te voeren ofzo en het niet stop te zetten, want als ik dat laatste deed moest ik het p.d. terugbetalen en nu bestond de kans dat ik er tóch recht op had. Raar verhaal.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 11 jan 2010 23:00

MissF schreef:Wij kregen aanslagen van de zorgtoeslag. We vermoedden al wel dat we dat ten onrechte kregen, maar nu moeten we allebei alles terugbetalen. Daar snap ik echt niks van, we hebben niks aangevraagd ofzo, maar krijgen dat beiden elke maand, en dan opeens aan het eind van het jaar moet je alles in 1 keer terugbetalen. Geef het dan gewoon niet, dan missen we het ook niet :?

Men begint niet zomaar opeens te storten.
Of er is voorgaande jaren (2007/2008) al een beschikking geweest (terecht of onterecht), of het is toch aangevraagd (met een te hoog inkomen en dus met € 0).
In ieder geval altijd in de gaten houden, zelf actie ondernemen.
De belastingdienst kijkt altijd naar oudere inkomens, en op basis daarvan zou er recht kunnen zijn. Met het huidige inkomen misschien niet.
Advies: of zelf, of een kenner, elk jaar opnieuw even laten kijken naar de toeslagen. Anders wordt het bijna altijd achteraf terug betalen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 11 jan 2010 23:02

Merisja schreef:Nu jullie het over toeslagen hebben...wij hebben een hele tijd geleden al de definitieve opgave van de gemaakte kinderopvangkosten over 2008 gedaan, maar we hebben daar nog steeds niets over gehoord. Volgens mij hebben wij minder kinderopvangtoeslag gekregen dan waar we recht op zouden hebben, want ik geef altijd op dat we meer verdienen. Dan valt het alleen maar mee. Iemand ervaring mee? Kreeg je die definitieve aanslag vanzelf en duurt dat altijd zo lang?

In principe volgt deze automatisch, met enige weken ertussen uiteraard.
Bij twijfel even de belastingtelefoon bellen en doorvragen, of ze kunnen zien dat de opgaaf binnen is ed.
Je moet altijd een definitieve berekening krijgen, ookal staat daar € 0 op.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 11 jan 2010 23:08

LeChat schreef:

Ik had eind 2008/begin 2009 ook nog zorgtoeslag, heb dat zelf stopgezet toen ik definitief fulltime ging werken en nu krijg ik het dit jaar toch weer... en dan zo'n 25 euro per maand ofzo, alsof dat wat uitmaakt en alsof ik dat nodig zou hebben. Ik belde met de Belastingtelefoon en kreeg het advies een inkomenswijziging door te voeren ofzo en het niet stop te zetten, want als ik dat laatste deed moest ik het p.d. terugbetalen en nu bestond de kans dat ik er tóch recht op had. Raar verhaal.

* belastingdienst kijkt bij het opleggen van toeslagen naar eerdere jaren. Dat gaat allemaal geautomatiseerd, wat betekent dat heel veel mensen die in 2009 iets gestopt hebben, het weer automatisch krijgen toegekend.
* stopzetten kan op twee manieren: per begin van het jaar (dat wordt dus terugbetalen) of een eerstvolgende maand. (Stopt dan per die maand) Teveel ontvangen gedeelte wordt dan pas teruggevorderd als de definitieve aanslag wordt berekend, en dat is pas volgend jaar.
Stoppen = niet meer herrekend krijgen.
* Betere manier is (wat de BelTel aangeeft:) je juiste inkomen doorgeven. Daar rolt dan een recht van € 0 uit. Mocht je inkomen uiteindelijk lager uitkomen, wordt het aan het eind van het jaar automatisch bekeken, of er op basis van dat definitieve inkomen nog wat uitgekeerd moet worden.
Een betere manier dus.
Voor ondernemers met fluctuerende winsten een ideale manier om toch zorgtoeslag ed veilig te stellen: aanvragen met een te hoog inkomen. Beschikking geeft dat € 0 aan, geen uitkering. Aan het eind van het jaar / bij aangifte wordt het netjes bekeken of er op basis van het uiteindelijke inkomen nog recht is. Als je dit niet doet, moet je aan het eind van het jaar zelf kijken (wat dan uiteraard niet gebeurd). Ook niet alle accountants / belastingadviseurs bekijken dit (kosten/bate-aspect).

Succes!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jan 2010 23:36

wij geven altijd door dat we veel meer verdienen, dan krijg je achteraf altijd nog een nabetaling! tja, een nabetaling van een paar honderd euro, is best fijn!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 12 jan 2010 12:21

paprikameisje2 schreef:wij geven altijd door dat we veel meer verdienen, dan krijg je achteraf altijd nog een nabetaling! tja, een nabetaling van een paar honderd euro, is best fijn!

Dat doen wij ook altijd ja, dat zijn dan van die geplande meevallertjes :mrgreen:

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jan 2010 20:57

We zitten hier al ruim over de 100 pagina's dus gaat deze maar op slot.
En open ik een nieuw topic.

Terug naar “Archief”