kerst bij refo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annette*
Majoor
Majoor

kerst bij refo's

Berichtdoor *Annette* » 28 dec 2009 17:05

Kerst is al geweest, maar toch ;).

Eerste kerstdag; 's morgens en 's avonds hebben wij kerk. We hebben geen eigen dominee dus we hebben leesdienst. De ene keer is het meer een kerstpreek dan de andere keer. We zingen gewoon uit de psalmen en de lofzang van Maria, Zacharias, Simeon. Wat ik wel jammer vind is dat we op het einde niet met elkaar het Ere zij God zingen, magoed de kerkenraad zal dit wel niet willen. Uit de kerk drinken we met elkaar koffie. Dit jaar heb ik uitgebreid met me broertje gekookt, ondertussen was de rest aan het spelletjes doen. 's Middags doen we vaak ook spelletjes met elkaar, koffie drinken ed. 's Avonds doen we vaak een soort broodmaaltijd, allemaal verschillende soorten broodjes, beleg ed.

Tweede kerstdag; 's morgens kerk uit de kerk weer met elkaar koffiedrinken, eten met elkaar, vaak is dit lekker gemakkelijk, ook doordat er vaak nog wat van eerste kerstdag over is, eten we dat op. 's Middags gaan we vaak op visite bij familie of we krijgen visite. 's Avonds is iedereen vaak wel moe, doen we iets van spelletjes of gewoon lekker bankhangen met een boek voor je neus.

Al zijn we als kinderen niet verplicht om thuis te zijn, me ouders vinden het helemaal niet erg als we bijv. met vrienden wat gaan doen. Al vinden ze het wel fijn als we als gezin samen zijn.

Een kerstboom hebben we niet, vind het ook absoluut niet mooi. Toen ik nog klein was, had me ma vaak van die grote kerstklokken ed. in huis hangen. We hebben vaak wel een aantal kerststukken in huis staan, kerststerren in het raam, kaarsen aan, kerstkrans aan de deur, potten met lichtjes ed. De lampjes geven ook een stukje gezelligheid, en staan hier dan ook langer dan alleen maar rond de kerst. Kaarsen branden hier eigenlijks het hele jaar door. Kerstcd's worden hier genoeg gedraaid :).
Wat de toekomst brengen moge........

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: kerst bij refo's

Berichtdoor hamlap » 09 jan 2010 12:40

*Annette* schreef:Wat ik wel jammer vind is dat we op het einde niet met elkaar het Ere zij God zingen, magoed de kerkenraad zal dit wel niet willen.
Tja, dan kun je eens woorden letterlijk uit de Schrift zingen, in plaats van een berijming, en dan gebeurt het niet.... jammer. Ik vind het een gemiste kans.

Nu nog even mijn kerstagenda: ik ben op 24 december naar de Volkskerstzang geweest, verder op 1e Kerstdag 's ochtends en 's middags naar de kerk geweest. 's Ochtends was er zingen voor de dienst, en werd ook het Ere zij God gezongen. 's Middags was een gewone kerkdienst. Idem dito geldt voor 2e kerstdag, wel is er één kerstlied voor de dienst gezongen.
Op 2e Kerstdag zijn we ook met heel de familie bij elkaar geweest en samen gegeten.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 jan 2010 22:49

wat is nu het bezwaar tegen kersliederen, afgezien van het kerstverhaal, en de achterliggende gedachen er achter , komt het in mijn inziens over als een gewone kerkdienst, zonder echt toegevoegde waarde (even simplistisch gezegd )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jan 2010 07:44

Daarom hebben wij op 1e kerstdag een kinderkerstfeest en verder ook geen diensten. Anders krijg je zo'n marathon aan-verplicht-naar-de-kerk-moeten-dagen.

Terug naar “Archief”