'vervelende' jonge moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goama
Verkenner
Verkenner

'vervelende' jonge moeder

Berichtdoor goama » 08 jan 2010 15:13

Ik ben een jonge moeder met het volgende 'probleem':

We hebben twee kleine kinderen (nog niet schoolgaand) en verwachten de derde. Ik heb geen baan en dat is gezien de zwangerschap op dit moment ook geen optie.
Het probleem waar ik steeds tegenaan loop is dat ik me vaak verveel. Ik hoef van mezelf niet de hele dag met het huishouden bezig te zijn (is ook niet nodig...) en heb vaak middagen waarop ik de minuten tot mijn man thuis komt 'wegkijk'. Met de kinderen erbij kan ik niets voor mezelf doen ter ontspanning maar ik heb ook niet altijd zin om de kinderen maar bezig te houden (vind ik ook niet nodig). Dit geeft me vaak wel een onbevredigend en 'ongelukkig' gevoel.

Zijn er mensen die dit herkennen of mogelijk tips hebben?

Bvd!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: 'vervelende' jonge moeder

Berichtdoor Galateia » 08 jan 2010 15:30

Ik denk dat je bedoelt "verveelde moeder" :wink:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 jan 2010 15:46

Je schrijft dat je met de kinderen erbij niets voor jezelf kunt doen, als dat echt zo is wordt 't natuurlijk lastig en zou van verveling ook geen sprake moeten zijn - je wordt dan wel beziggehouden kennelijk. Als er (toch) wél ruimte is om iets te gaan doen, dan zou je bijvoorbeeld iets creatiefs kunnen doen (en dat verkopen), een webshop beginnen, thuiswerk doen, vrijwilligerswerk (bijv. met je kinderen naar het zorgcentrum, vinden de 'oudjes' reuzeleuk), etc. Ik noem maar even snel uit de losse pols iets op.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

goama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor goama » 08 jan 2010 16:39

LeChat schreef:Je schrijft dat je met de kinderen erbij niets voor jezelf kunt doen, als dat echt zo is wordt 't natuurlijk lastig en zou van verveling ook geen sprake moeten zijn - je wordt dan wel beziggehouden kennelijk. Als er (toch) wél ruimte is om iets te gaan doen, dan zou je bijvoorbeeld iets creatiefs kunnen doen (en dat verkopen), een webshop beginnen, thuiswerk doen, vrijwilligerswerk (bijv. met je kinderen naar het zorgcentrum, vinden de 'oudjes' reuzeleuk), etc. Ik noem maar even snel uit de losse pols iets op.

Nou, ik wordt dan niet persé beziggehouden...alleen zodra ik iets voor mezelf ga doen (lezen, naaien, computeren etc) willen zij ook aan datgene zitten waarmee ik bezig ben, vragen ze continu aandacht etc. Zodra ik 'echt' bezig ben (met bijv strijken e.d.) is er niets aan de hand en spelen ze lekker. Ze zijn gewoon nog te klein om te snappen dat mama ook weleens voor zichzelf wat wil doen.

goama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor goama » 08 jan 2010 16:40

Galateia schreef:Ik denk dat je bedoelt "verveelde moeder" :wink:

Ik bedoel een zich vervelende moeder... :)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 08 jan 2010 17:00

@Goama: op zich wel herkenbaar, alleen laat mijn zoon (DV eind van de maand 2) mij echt geen moment met rust, dus ook niet als er wat gedaan moet worden ;) Zodoende doe ik dus het huishouden in de avond en overdag ga ik er zoveel mogelijk op uit met hem. Als ik hem bv meeneem naar het speeltuintje bij ons voor, dan gaat hij lekker spelen en neem ik een boek mee. Ook ontmoet ik vaak andere moeders om lekker mee te kletsen terwijl de kleintjes spelen. We doen het dan om de beurten bij iemand thuis. Als we door het slechte weer binnen zitten en er is niets anders te doen (speelgroepjes, zwembad etc) en ik wil echt even iets voor mezelf doen, dan zet ik hem in de kinderstoel aan de tafel met wat boeken (we gaan ook regelmatig naar de bieb, da's hier gratis), of play-doh of iets anders waar hij heel even zichzelf zoet mee kan houden (en dan hebben we het echt maar over 10 minuten hoogstens). Dan heb ik even echt m'n handen vrij terwijl hij toch het gevoel heeft erbij te horen. Of ik ga op de bank lezen met hem met een boekje naast me. Werkt ongeveer 2 minuten :) Omdat mijn man nu voor lange tijd weg is, heb ik meer het gevoel van: ik zoek 's avonds wel wat ontspanning en ga overdag lekker met zoonlief spelen...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 jan 2010 18:58

Ik weet niet of de kleintjes nog op bed gaan 's middags, dan heb je een beetje rust en kun je toch ff wat voor je zelf doen.
Ben je creatief of heb je ook geen hobby's of zo?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jan 2010 19:27

Dat is volgens mij nu juist haar probleem, als ze aan haar hobby wil, zitten de kinderen er bovenop.

Tip: zoek iemand die, al is het maar een halve dag per week, voor je kinderen wil zorgen. Dan heb je altijd een echt moment voor jezelf in de week en kom je de andere dagen ook beter door.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 08 jan 2010 19:48

Hahaha, ik dacht ook wat krijgen we nu. Maar je bedoelt iets anders.
Als je toch bezig ben met je kids kan je dan geen gastouder worden?
Of zoek idd iemand die jou kinderen een dagje opvangt zodat je echt een dagje voor jezelf hebt zoals werd genoemd.
Succes ermeee!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 jan 2010 21:21

Heel herkenbaar Goama! Het lijkt soms net of je niets voor jezelf mag doen. Voorheen ging ik wel eens na het eten meteen naar mijn naaikamer en deed mijn man de kinderen in bad en naar bed. Kwam hij daarna met koffie en thee. Aan het einde van de avond had ik echt een heerlijk relaxed gevoel.

Nu zijn mijn kinderen al wat ouder aan het worden en gaan ze echt niet meer om 7 uur naar bed. Als ze maar wat zitten te kwikbillen en wachten tot het bedtijd is zeg ik gerust: ga maar alvast naar boven, douchen en dan nog een tijdje duckies lezen op bed, ik wil nu ff rust. Dat moeten ze gewoon leren dat ik niet 24/7 voor hun entertainment aanwezig ben.
ja, dat is mijn mening dan he.....

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 jan 2010 21:30

kwikbillen? :)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 jan 2010 22:01

Niks doen, heen en weer lopen, hier aan zitten, daar aan frunniken, zeur vragen stellen enz.
ja, dat is mijn mening dan he.....

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 jan 2010 23:37

Oké, nieuw woord voor mij :wink:

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 11 jan 2010 11:58

Funlover schreef:Hahaha, ik dacht ook wat krijgen we nu. Maar je bedoelt iets anders.
Als je toch bezig ben met je kids kan je dan geen gastouder worden?
Of zoek idd iemand die jou kinderen een dagje opvangt zodat je echt een dagje voor jezelf hebt zoals werd genoemd.
Succes ermeee!

Gastouder worden, of samen met een andere moeder een deal sluiten. Zij zorgt een dag per week voor jouw kids en andersom. Heb je het de ene dag druk en de andere dag heb je lekker voor jezelf. Of in plaats van een dag een middag.
Dus, dat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2010 12:36

goama schreef:Nou, ik wordt dan niet persé beziggehouden...alleen zodra ik iets voor mezelf ga doen (lezen, naaien, computeren etc) willen zij ook aan datgene zitten waarmee ik bezig ben, vragen ze continu aandacht etc. Zodra ik 'echt' bezig ben (met bijv strijken e.d.) is er niets aan de hand en spelen ze lekker. Ze zijn gewoon nog te klein om te snappen dat mama ook weleens voor zichzelf wat wil doen.

Hmm, dit klinkt mij een beetje tegenstrijdig. Blijkbaar hebben ze al wel door dat er verschillende activiteiten zijn die je doet, en met de één bemoeien ze zich wel, en met de ander niet. Ik (kinderloos, vrijgezel en man, dus daar kan het aan liggen hoor) denk dan dat je ze kunt leren dat "een boek lezen" in dezelfde groep activiteiten valt als "strijken". Sterkte ermee in ieder geval.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”