Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Familie Bos
Mineur
Mineur

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor Familie Bos » 19 dec 2009 22:23

gerritse schreef:Aad....ik had je eerder gezegd:
- dat Openbaring een volkomen geestelijk te lezen boek is
- dat erin wordt beschreven de geschiedenis van de gemeente en niet allerlei natuurlijke verschijnselen, zoals : aardbevingen, een zon, zwart als een rouwkleed, een bloedrode maan enz.

Al deze dingen moeten geestelijk gezien worden.

Beste Gerritse,

Ik kan het dit keer niet eens zijn met uw uitleg omdat ik van mening ben dat het boek openbaringen wel degelijk letterlijk moet worden gelezen. Voor velen zal het daardoor vrijwel onbegrijpelijk zijn, maar toch is het de letterlijke waarheid die ooit (in de eindtijd) wel begrepen zal worden.
Daniël 12:
8 Ik hoorde het, maar begreep het niet en zei: ‘Mijn heer, hoe zal dit alles aflopen?’ 9 Maar hij zei: ‘Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd.

Waarom ik van mening ben dat het boek openbaringen (en de rest van de bijbel ook) letterlijk zal moeten worden genomen zal ik hieronder verduidelijken.

Openbaring 22:
16 ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. 18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

God heeft deze openbaring zelf aan ons gegeven en waarschuwd duidelijk dat niemand er iets aan mag veranderen.
Dit geeft voor mij genoeg aan dat deze openbaring voor God zeer belangrijk en kostbaar is en dat we hem moeten lezen zoals Hij hem zelf aan ons gegeven heeft, letterlijk dus.

gerritse schreef:Maar het enig belangrijke voor dit moment is: trek de wapenrusting van Efeze 6 aan om stand te kunnen houden in de boze dag.

Helemaal mee eens natuurlijk.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 19 dec 2009 22:30

mr.ron schreef:In Openbaring 1:1 staat Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Ik ben dus van mening dat het eerste zegel in de tijd van Johannes is geopend en dat het de volgende gebeurtenis is:

In deze tijd had je de grote romeinse heersers als Macus Nerva, Trajan, Hadrian, Antonius en Aurilius. Zij worden gezien als de grote Cesar's. Het opvallende is dat ze op munten ed. afbeeldingen plaatsten met op de ene kant een paard met ruiter met een boog in zijn hand en aan de andere kant een afbeelding van de Cesar zelf met een lauwerkrans op (oftewel een overwinningskroon). ook maakten ze na een overwinning een zegetocht in een kar door witte paarden voortgetrokkken.

Hallo,

Ik vind dit zeker een zeer interesant gegeven.
Ik blijf zelf echter wel van mening dat het witte paard de komst/geboorte van de Here Jezus was, maar het kan natuurlijk makkelijk dat die Cesar (die aan enorme hoogmoedswaanzin leed) zich wilde meten aan het aller hoogste en aller grootste en zichzelf daarom op die manier liet vereren.

Wel een heel leuk en interesant stukje geschiedenis waar ik zelf nog nooit bij had stilgestaan.
Bedankt daarvoor.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 20 dec 2009 08:24

Familie Bos schreef:
mr.ron schreef:In Openbaring 1:1 staat Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Ik ben dus van mening dat het eerste zegel in de tijd van Johannes is geopend en dat het de volgende gebeurtenis is:

In deze tijd had je de grote romeinse heersers als Macus Nerva, Trajan, Hadrian, Antonius en Aurilius. Zij worden gezien als de grote Cesar's. Het opvallende is dat ze op munten ed. afbeeldingen plaatsten met op de ene kant een paard met ruiter met een boog in zijn hand en aan de andere kant een afbeelding van de Cesar zelf met een lauwerkrans op (oftewel een overwinningskroon). ook maakten ze na een overwinning een zegetocht in een kar door witte paarden voortgetrokkken.

Hallo,

Ik vind dit zeker een zeer interesant gegeven.
Ik blijf zelf echter wel van mening dat het witte paard de komst/geboorte van de Here Jezus was, maar het kan natuurlijk makkelijk dat die Cesar (die aan enorme hoogmoedswaanzin leed) zich wilde meten aan het aller hoogste en aller grootste en zichzelf daarom op die manier liet vereren.

Wel een heel leuk en interesant stukje geschiedenis waar ik zelf nog nooit bij had stilgestaan.
Bedankt daarvoor.
Het witte paard kan natuurlijk nooit de komst / geboorte van Jezus zijn, want die had al plaatsgevonden, toen Johannes in den geest werd meegenomen naar de oordeelsdag (Want zo lees ik Openbaring 1:10, elke keer dat er "dag des Heeren" staat in de Schrift, gaat het over de dag dat Hij terug zal komen)
Ik denk eerder aan de verspreiding van het Evangelie tot de einden der wereld, overal, als uitleg voor het witte paard dat kwam om te overwinnen.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 20 dec 2009 10:44

Joannah schreef:Ik denk eerder aan de verspreiding van het Evangelie tot de einden der wereld, overal, als uitleg voor het witte paard dat kwam om te overwinnen.

Daar ben ik het mee eens.
Het zou inderdaad heel goed het evangelie kunnen zijn (wat begon bij Jezus).

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 24 dec 2009 20:04

En ineens was het dodelijk stil :-k :-&

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 01 jan 2010 21:09

Aad, ( familie Bos) schreef:

En ineens was het dodelijk stil

Aad,

Ik wil best verder gaan over Openbaring, over dat derde en dat vierde paard bijvoorbeeld, maar dan wel naar aanleiding van een vraag dienangaande of over welk onderwerp ook, bijv. om iets van de duizend mogelijkheden te noemen: over:'de vrouw op het scharlakenrode beest'.

Zodra ik een concrete vraag krijg, van jou of een ander,antwoord ik ook.

Daag
Ger

mr.ron
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mr.ron » 12 jan 2010 15:06

Ik heb op Youtube een serie filmpjes gevonden die goed aansluiten bij hetgeen ik eerder verteld heb over de eerste ruiter op het witte paard. in de vervolg filmpjes worden ook andere zegels, bazuinen, en offerschalen uitgelegd.
hierbij het eerste filmpje (helaas wel in het engels)
http://www.youtube.com/watch?v=no4jPD0ongk

oblix777
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor oblix777 » 04 feb 2010 02:29

Familie Bos schreef:
Waarom ik van mening ben dat het boek openbaringen (en de rest van de bijbel ook) letterlijk zal moeten worden genomen zal ik hieronder verduidelijken.

Openbaring 22:
16 ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. 18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

God heeft deze openbaring zelf aan ons gegeven en waarschuwd duidelijk dat niemand er iets aan mag veranderen.
Dit geeft voor mij genoeg aan dat deze openbaring voor God zeer belangrijk en kostbaar is en dat we hem moeten lezen zoals Hij hem zelf aan ons gegeven heeft, letterlijk dus.

Het feit dat God ons verbiedt iets aan de Bijbel af te doen, of er aan toe te voegen, wil niet zeggen dat alles wat in de Bijbel staat ook letterlijk geïnterpreteerd moet, of zelfs ook maar kan worden.

Toen Jozef vertelde van zijn droom dat (figuurlijk) de zon, maan en 11 sterren zich voor hem neerbogen, begrepen zijn vader Jacob en zijn broers meteen hij hun daarmee bedoelde - pas vele jaren later zou de letterlijke invulling van die droom in Egypte plaatsvinden. Als Petrus in een visioen (figuurlijk) een laken met onreine dieren uit de hemel ziet neerdalen, waarvan een stem uit de hemel zegt dat ie die moet slachten en eten, dan wordt hem even later de letterlijke betekenis duidelijk als de knechten van de heidense commandant Cornelius bij hem aankloppen en vragen of hij mee wil komen naar hun baas.

Figuurlijke beeldspraak komt in de Bijbel veel voor, bijvoorbeeld in een droom (Jozef), in een visioen (Petrus) en in vele profetieën (bijv. in Ezechiel de dode beenderen die weer levend worden). Zolang we deze figuurlijke beeldspraak binnen de Bijbelse context leren begrijpen, en door schriftonderzoek hun letterlijke betekenis leren verstaan, dan blijven we binnen God's gebod zoals gesteld in Openbaringen: we doen dan niets af, noch voegen we iets toe aan het Woord dat Hij ons gegeven heeft; we maken er juist optimaal gebruik van! In het geval van Jozef's droom en Petrus' visioen wordt de letterlijke betekenis duidelijk vanuit de directe context. Als dat niet mogelijk is, dan zal schrift met schrift vergeleken moeten worden.

We kunnen er niet omheen om te constateren dat het meeste wat in Openbaringen geschreven staat tot de categorie beeldspraak behoort. Dus zullen we moeten zoeken naar andere teksten in de Bijbel waarin dezelfde woorden of begrippen worden gebruikt die ons mogelijk inzicht geven in de juiste interpretatie van die beeldspraak.

Dit is een uiterst serieuze zaak voor een goed verstaan van de Bijbel, en dus de wil van God, want:
1) Het letterlijk interpreteren van beeldspraak leidt tot dwaalleer (misverstand), en omgekeerd,
2) Het figuurlijk interpreteren van letterlijke (d.w.z. eenvoudig te begrijpen) tekst leidt ook tot dwaalleer (ongeloof).

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 06 feb 2010 11:58

Familie Bos schreef:God heeft deze openbaring zelf aan ons gegeven en waarschuwd duidelijk dat niemand er iets aan mag veranderen.

Als eerste wil ik even mededelen dat de uitspraak aan het einde van openbaringen alleen over het door Jezus zelf gegeven boek openbaringen gaat en niet over alle boeken in de bijbel (die niet zo hoogst persoonlijk door Jezus zelf gegeven zijn).

Openbaring 22:

oblix777 schreef:Het feit dat God ons verbiedt iets aan de Bijbel af te doen, of er aan toe te voegen, wil niet zeggen dat alles wat in de Bijbel staat ook letterlijk geïnterpreteerd moet, of zelfs ook maar kan worden.

Dat wil het dus wel zeggen. God verkoopt geen onzin.
Je kunt de hele bijbel gerust letterlijk nemen, want overal waar het om gelijkenissen, beeldspraak, enz.. gaat, daar wordt het duidelijk gemaakt dat het dus om een gelijkenis, beeldspraak of wat dan ook gaat en dat dat betreffende stukje dus niet letterlijk bedoeld is.
De bijbel is daar overal zeer duidelijk in.

Het probleem is dat veel mensen de bijbel niet begrijpen of geloven en dan dus maar zeggen dat het beeldspraak is en niet letterlijk genomen moet worden (en dat is pas gevaarlijk).

De bijbel moet gewoon letterlijk genomen worden, en daar waar we het niet begrijpen, niet geloven, of waar het onmogenlijke fictie lijkt, daar moeten we het toch letterlijk blijven nemen en afwachten en bidden dat het ons duidelijk zal worden. Dan zal de tijd het leren dat alles wat er staat (hoe onmogenlijk het ookt lijkt) werkelijk waarheid wordt.

oblix777 schreef:We kunnen er niet omheen om te constateren dat het meeste wat in Openbaringen geschreven staat tot de categorie beeldspraak behoort.

Dit is een uiterst serieuze zaak voor een goed verstaan van de Bijbel, en dus de wil van God, want:
1) Het letterlijk interpreteren van beeldspraak leidt tot dwaalleer (misverstand), en omgekeerd,
2) Het figuurlijk interpreteren van letterlijke (d.w.z. eenvoudig te begrijpen) tekst leidt ook tot dwaalleer (ongeloof).

Wat jij hier zegt is zeer gevaarlijk.
Wij mogen de bijbel niet aanpassen of interpreteren naar wat ons beter, waarschijnlijker of logischer lijkt, de bijbel is Gods woord en moet geloofd worden zoals God het aan ons gegeven heeft.

De twee punten die je noemt slaan nergens op, want overal waar het in de bijbel om beedspraak gaat wordt dit duidelijk vermeld.

Al het voor ons onmogenlijk lijkende dat in de openbaringen geschreven staat zal toch echt waar worden, het heeft slechts tijd nodig om voor ons zichtbaar, begrijpelijk en geloofwaardig te worden. In Daniël heeft God al gezegt dat de openbaringen onbegrepen zullen blijven tot in de eindtijd, pas dan zal God er duidelijkheid over geven bij de mensen. Geloof het nu maar gewoon zoals het er staat en probeer het niet beter te weten en het te veranderen, want dan verliest de bijbel zijn waarde en begeef jij je op een groot dwaalspoor waar in de bijbel ook al weer duidelijk voor wordt gewaarschuwd.

oblix777
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor oblix777 » 06 feb 2010 20:13

Familie Bos schreef:
oblix777 schreef:Het feit dat God ons verbiedt iets aan de Bijbel af te doen, of er aan toe te voegen, wil niet zeggen dat alles wat in de Bijbel staat ook letterlijk geïnterpreteerd moet, of zelfs ook maar kan worden.

Dat wil het dus wel zeggen. God verkoopt geen onzin.
Je kunt de hele bijbel gerust letterlijk nemen, want overal waar het om gelijkenissen, beeldspraak, enz.. gaat, daar wordt het duidelijk gemaakt dat het dus om een gelijkenis, beeldspraak of wat dan ook gaat en dat dat betreffende stukje dus niet letterlijk bedoeld is.
De bijbel is daar overal zeer duidelijk in.

Het probleem is dat veel mensen de bijbel niet begrijpen of geloven en dan dus maar zeggen dat het beeldspraak is en niet letterlijk genomen moet worden (en dat is pas gevaarlijk).

De bijbel moet gewoon letterlijk genomen worden, en daar waar we het niet begrijpen, niet geloven, of waar het onmogenlijke fictie lijkt, daar moeten we het toch letterlijk blijven nemen en afwachten en bidden dat het ons duidelijk zal worden. Dan zal de tijd het leren dat alles wat er staat (hoe onmogenlijk het ookt lijkt) werkelijk waarheid wordt.

oblix777 schreef:We kunnen er niet omheen om te constateren dat het meeste wat in Openbaringen geschreven staat tot de categorie beeldspraak behoort.

Wat jij hier zegt is zeer gevaarlijk.
Wij mogen de bijbel niet aanpassen of interpreteren naar wat ons beter, waarschijnlijker of logischer lijkt, de bijbel is Gods woord en moet geloofd worden zoals God het aan ons gegeven heeft.

De twee punten die je noemt slaan nergens op, want overal waar het in de bijbel om beedspraak gaat wordt dit duidelijk vermeld.

Al het voor ons onmogenlijk lijkende dat in de openbaringen geschreven staat zal toch echt waar worden, het heeft slechts tijd nodig om voor ons zichtbaar, begrijpelijk en geloofwaardig te worden. In Daniël heeft God al gezegt dat de openbaringen onbegrepen zullen blijven tot in de eindtijd, pas dan zal God er duidelijkheid over geven bij de mensen. Geloof het nu maar gewoon zoals het er staat en probeer het niet beter te weten en het te veranderen, want dan verliest de bijbel zijn waarde en begeef jij je op een groot dwaalspoor waar in de bijbel ook al weer duidelijk voor wordt gewaarschuwd.

Zoals je zegt, letterlijke tekst en beeldspraak in de bijbel zijn vaak wel redelijk te onderscheiden van elkaar. Beeldspraak in de bijbel is meestal te herkennen aan het gebruik bepaalde worden, met name de woorden als of zoals, en het hebben van een droom, het zijn in c.q. opgewekt worden uit een diepe slaap, of het zijn in de Geest. Hieronder een paar voorbeelden. Eerst met beeldspraak waarin gebruik gemaakt wordt van de woorden als, en zoals:
  • Matt 13:43 Dan zullen de rechtvaardigen in het koninkrijk van hun Vader stralen als de zon.
  • Matt 13:44 Het is met het koninkrijk van de hemel zoals met een schat die verborgen lag in een akker.
  • Matt 13:45 Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels.
  • Matt 13:47 Het is met het koninkrijk van de hemel ook [b/]als[/b] met een sleepnet ...
  • Lukas 10:3 ..., ik zend jullie zoals lammeren onder de wolven.
  • Lukas 17:6 De Heer zei: ‘Als jullie geloof hadden als een mosterdzaadje, zouden jullie tegen die moerbeiboom zeggen, ...
In al deze gevallen gaat het steeds om een denkbeeldige vergelijking: beeldspraak dus. (Het komt voor op heel veel plaatsen, bijv. Op 4:6, 9:10, 11:1, 13:11, 16:3, 16:13, allemaal beeldspraak.)
Nu een paar voorbeelden van beeldspraak waarin een droom, een diepe slaap, in de Geest:
  • Gen 37:9 waar Jozef zegt: ‘Ik heb alweer een droom gehad,’ zei hij. ‘Nu bogen de zon, de maan en elf sterren zich voor mij neer.’
  • Zach 4:1 De engel die met mij sprak kwam terug en wekte mij zoals je iemand wekt uit een diepe slaap. ‘Wat zie je?’ vroeg hij, en ik antwoordde: ‘Ik zie een lampenstandaard...
  • Op 1:10 En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,...
  • Op 4:2 En terstond werd ik in den geest; en ziet, er was een troon gezet in den hemel, ...
  • Op 17:3 En hij bracht mij weg in een woestijn, in den geest, en ik zag een vrouw, zittende op een scharlakenrood beest,...
  • Op 21:10 En hij voerde mij weg in den geest op een groten en hogen berg, en hij toonde mij de grote stad,...
In al deze gevallen (er zijn er nog veel meer) gaat het om profetie, en deze profetie is steeds verwoord in beeldspraak.

De bijbel is voor een groot deel een historisch boek, het vertelt ons aan de hand van gebeurtenissen in het verleden (de 'letterlijke' te nemen geschiedenis), en de gebeurtenissen die nog komen gaan (de profetie in figuurlijke beeldspraak) hoe God de Vader, Zoon en Geest betrokken is, en blijft, op het leven van het mensdom, en dat van ons persoonlijk, hier op aarde, en het leven van zijn volk Israël, en zij die 'ingeënt' zijn (de navolgers van Jezus Christus) in het bijzonder. Het lijkt er dus op dat de OT en NT schrijver toekomstige personen en gebeurtenissen op profetische wijze voorstelt door gebruik te maken van beeldspraak, figuurlijk taalgebruik.

Op het moment van de openbaring is in het algemeen niet direct duidelijk wat de letterlijke betekenis van de profetie zal zijn. Dat moeten we onderzoeken door, vanuit ons historisch perspectief (anno 2010), alles wat wij kunnen zeggen over wat er in de wereld gebeurd, en wat er al gebeurd is in verband proberen te brengen met wat de bijbel er over zegt. Twee voorbeelden.

1. Als we in Op 12:1 lezen: Er verscheen in de hemel een indrukwekkend teken: een vrouw, bekleed met de zon, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd., en we weten vanuit Genesis dat vader Jacob meteen zijn gezin herkende in Jozef's droom over de zon, maan en 11 sterren, dan mogen we toch aannemen dat de twaalf sterren in Op 12:1 het volk ISRAEL! Wat anders zou God ermee bedoelen om eenmaal, in het eerste boek, over 11 (12-1) st.erren (met uitleg), en vervolgens in het laatste boek over 12 sterren te spreken? De is een coherent boek, waarin alles met alles samenhangt!
  2. We lezen in Dan 12:4: En gij, Daniël! sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden. En in Dan 12:9 lezen we: Maar hij zei: ‘Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd. Wanneer begint de eindtijd? Als we Lukas 21:24 lezen: De inwoners zullen omkomen door het zwaard of in gevangenschap worden weggevoerd en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is. Ik geloof dat omdat Jeruzalem is vertrapt geworden vanaf 606 BC (wegvoering 1e ballingschap) tot 1967, toen Jeruzalem weer in Israëlisch bezit kwam, de tussenliggende 2573 jaren de zogenaamde tijd van de heidenen is. Vanaf 1967 is de eindtijd begonnen. Als dat zo is, dan is het zegel van Daniel's boek verbroken, en zouden we nu (met inbegrip van alle recente gebeurtenissen) de profetieën van Daniel moeten kunnen leren verstaan...

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 08 feb 2010 21:07

Ik ben het helemaal met je eens.
En ik denk ook inderdaad dat we nu in de eindtijd leven.
De openbaringen zullen dan ook steeds duidelijker en beter begrepen worden naarmate de tijd vordert.

oblix777
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor oblix777 » 09 feb 2010 01:21

Familie Bos schreef:Ik ben het helemaal met je eens.
En ik denk ook inderdaad dat we nu in de eindtijd leven.
De openbaringen zullen dan ook steeds duidelijker en beter begrepen worden naarmate de tijd vordert.

Fijn dat we het hierover eens kunnen zijn, dat is namelijk geen vanzelfsprekendheid maar een gave van God's Geest! Laten we verder gaan. Ik ben benieuwd wat je van het volgende vindt.

In Marcus 13:14 horen we de Here Jezus zeggen:
Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan door den profeet Daniël gesproken is, staande waar het niet behoort, (die het leest, die merke daarop!) als dan, die in Judéa zijn, dat zij vlieden op de bergen.

Dus Jezus verklaart dat de "den gruwel der verwoesting" is een "iets" en niet een "persoon", en het "iets" staat op een plaats waar het niet behoort.

Vervolgens lezen we in Daniel 12:11:
En van dien tijd af, dat het gedurig offer zal weggenomen, en de verwoestende gruwel zal gesteld zijn, zullen zijn duizend tweehonderd en negentig dagen.

Dit vers refereert naar het gedurig offer (ofwel, het dagelijks offer) dat alleen in de tempel in Jeruzalem werd gebracht. Dus die verwoestende gruwel zal iets met de ontering van de tempel te maken hebben zodat de priesters er het offer niet meer konden brengen, en het zal plaatsvinden duizend tweehonderd en negentig dagen nadat het gedurig offer zal zijn weggenomen. Om te kunnen bepalen wat de verwoestende gruwel is, en wanneer het plaats vindt zullen we het volgende moeten bepalen:
1) Het jaar waarin in Daniel's tijd het gedurig offer werd weggenomen;
2) De betekenis van de duizend tweehonderd en negentig dagen.

1) Het jaar waarin in Daniel's tijd het gedurig offer werd weggenomen

De vernietiging van de eerste tempel (gebouwd door Salomo) vond plaats in 586BC bij de wegvoering van het volk Juda naar Babel. Echter, uit Jeremia 41:5 kunnen we opmaken dat de Levitische offerdiensten nog lang daarna doorgingen:
Jer 41:5: Zo kwamen er lieden van Sichem, van Silo, en van Samária, tachtig man, hebbende den baard afgeschoren, en de klederen gescheurd, en zichzelven gesneden; en spijsoffer en wierook waren in hun hand, om ten huize des HEEREN te brengen.
Nu is bekend dat Jer 41:5 aan het eind van het gouverneurschap van Gedalia geplaatst moet worden, en Gedalia had die hoge post pas gekregen nadat Nebucadezar Jeruzalem had verwoest in 586BC. M.a.w. de tempeloffers hierboven genoemd vonden plaats nadat de tempel was verwoest (en men schat dat het ongeveer 7 tot 10 maanden later was, maar dat doet even niet ter zake).

Na Gedalia's gouverneurschap is het laatste restant van de Joden uit Judea naar Babylonie afgevoerd. In Jer 52:30 lezen we:
Jer 52:30 In het drie en twintigste jaar van Nebukadrézar voerde Nebuzáradan, de overste der trawanten, gevankelijk weg van de Joden zevenhonderd vijf en veertig zielen. Alle zielen zijn vier duizend en zeshonderd.
Nebucadnezar's eerst regeringsjaar was in 606BC, en deze tweede wegvoering vond 23 jaar daarna plaats, zodat we vanuit de bijbel kunnen stellen dat in 606BC - 23 = 583BC de Levitische offers op de Tempelberg tot een einde kwamen. Hiermee hebben we de 1e vraag beantwoord. Nu de 2e.

2) De betekenis van de duizend tweehonderd en negentig dagen

In de boeken Numeri en Ezechiel (de priester die met Daniel naar Babylon was afgevoerd) lezen we drie teksten die ons leren dat de "dagen" zoals genoemd in Daniel "profetische dagen" zijn, en geïnterpreteerd moeten worden als jaren:
Num 14:34 Naar het getal der dagen, in welke gij dat land verspied hebt, veertig dagen, elken dag voor elk jaar, zult gij uw ongerechtigheden dragen, veertig jaren, en gij zult gewaar worden Mijn afbreking.
Eze 4:5-6 5 Want Ik heb u gegeven de jaren hunner ongerechtigheid, naar het getal der dagen, driehonderd en negentig dagen, dat gij de ongerechtigheid van het huis Israëls dragen zult. Als gij nu deze voleinden zult, lig ten anderen male neder op uw rechterzijde, en gij zult de ongerechtigheid van het huis van Juda dragen veertig dagen; Ik heb u gegeven elken dag voor elk jaar.

Een dag voor een jaar. Dit zijn de enige plaatsen in de bijbel waar de Here God aan Daniel liet zien dat een profetische dag gelijk stond aan een aards jaar. In het OT gebruikte men de Hebreeuwse (of Babylonische) kalender, gebaseerd op de 12 omwentelingen van de maan om de aarde, zodat een Hebreeuws jaar bestond uit 360 dagen (hier zit wat variatie in maar i.h.a. ging men uit van 360 dagen -- kalender-rekenkunde is aardig ingewikkeld, maar voor de duiding van de profetieën zijn de hoofdlijnen voldoende). Met de Romeinse overheersing in Palestina (c.a. 60BC) werd de Romeins kalender van kracht, en kreeg het jaar, gemeten naar de omgang van de aarde rond de zon, 365.24 dagen. Een Hebreeuws jaar is dus 360/365.24=0.9857 zonnejaar. Omdat de geschiedenis is geschreven in zonnejaren zullen we de Hebreeuwse jaren in de OT profetieën moeten omrekenen naar zonnejaren om zo de juiste tijdsaanduiding te krijgen. Zo komen we tot de conclusie dat de duizend tweehonderd en negentig (OT profetische) dagen gelijk zijn aan 1290 * 0.9857 = 1271.5 zonnejaren.

De verwoestende gruwel

Deze duizend tweehonderd en negentig (OT profetische) dagen, equivalent met 1271.5 zonnejaren, is precies de periode tussen het ophouden van de Levitische offers (in 585BC), en het beginjaar van de bouw van de Islamitische Rotskoepel ("Dome of the Rock"; http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotskoepel), de moskee op de Tempelberg , in 688AD: 583+688=1271 is exact op het jaar af!! De verwoestende gruwel is de Islamitische Rotskoepel op de Tempelberg!

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 09 feb 2010 09:38

zodat we vanuit de bijbel kunnen stellen dat in 606BC - 23 = 583BC de Levitische offers op de Tempelberg tot een einde kwamen. Hiermee hebben we de 1e vraag beantwoord.

Zo komen we tot de conclusie dat de duizend tweehonderd en negentig (OT profetische) dagen gelijk zijn aan 1290 * 0.9857 = 1271.5 zonnejaren.
.....................De verwoestende gruwel is de Islamitische Rotskoepel op de Tempelberg!

Dit keer kan ik het niet met je eens zijn.
Ik vind dat je niet zomaar moet aannemen dat je de 1290 dagen uit de profetie zomaar in jaren kan veranderen omdat dat eerder ook wel eens zo is geweest.
We draaien de bijbel dan te veel naar ons eigen inzicht en dat moeten we niet doen.
Laat God het maar uitleggen en met de tijd aan ons zien zoals hij beloofd heeft.

Zoals je weet is het al bijna zover dat de tempel weer herbouwd gaat worden.
Ook is bekend dat de offergave dit jaar weer in ere hersteld zal worden.
Dat houd in dat de weg weer vrij is voor de profetie dat de offergave afgeschaft zou worden en dat dan de gruwel zal verschijnen, enz....
Over de gruwel wordt trouwens in openbaringen gesproken dat dat de antichrist is die op de troon van david zal gaan zitten (of zijn beeld dat hij laat vereeren).
In mijn ogen zal dat dus in de tempel van God plaatsvinden.

Zoals je ziet ben ik dus van mening dat dit alles in de nabije toekomst zal gaan plaatsvinden.
Maar God bepaald de tijd en wij zullen moeten afwachten hoe en wat er precies gaat gebeuren. Wij moeten waakzaam zijn en klaar zijn, want als dit alles gebeurd zal het niet lang duren of heel openbaringen gaat in vervulling.
En de 1290 dagen zie ik gewoon als 3,5 jaar.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 10 feb 2010 21:09

Dag Aad,

Ter sprake kwam de tekst uit Daniël 12 v 11 en 12.

"En vanaf het moment dat het dagelijks offer wordt afgeschaft en een verwoesting brengend afdgodsbeeld is opgericht, zullen er 1290 dagen verstrijken.
Gelukkig is de mens die blijft wachten en 1335 dagen bereikt".

Als mogelijke verklaring zie ik dit:
1260 dagen, 3½ jaar, zie ik regelmatig verschijnen in Openbaring en elders. Altijd wordt dit in verband gebracht met de antichrist, die een 'verwoestende gruwel'( Marcus 13 v14) gaat oprichten. Daarmee wordt mogelijk gedoeld op 'het beeld van het beest', ( Openba- ring 13 v 14 en 15); dat beeld wordt verder nog genoemd in Openb 14 v 9 en 11 en in 15 v 2 en in 16 v 2.

Dat 'beeld van het beest'kan gezien worden als de 'door de antichrist gestichte 'antigemeente', de verbitterde tegenstander van 'de ware gemeente, door Jezus Christus gesticht.

In Openbaring 16 v 2 wordt geschetst hoe op het eind van het antichristelijk rijk, symbolisch getekend door 1260 dagen 'de klad erin komt'. De eerste engel giet de schaal van Gods gramschap uit over alle mensen die het merkteken van het beest dragen. Zij krijgen kwaadaardige en pijnlijke zweren, zij kauwen bij de 'tweede schaal, ( 10) op hun tong van pijn. Maar het lasteren gaat door, ( 11), ondanks de duisternis, die de troon van het beest gaat omhullen als voorbode van de spoedige val.

En plaats in dit verband nu eens de 1290 dagen van zoëven. Dan krijgen we dit beeld van Openbaring 11:

Al de tijd van de antichrist heeft de voorhoede van de Christenheid, de Geestvervulde stoottroep, in het bezit van gaven en vrucht, alles eraan gedaan om de massa van de Christenen, in de tempelvoorhof een willoze prooi van de demonen, ( de heidenen),tot inkeer te brengen. En juist in de nadagen, ( de 30 plus 45 - waarover straks- dagen, van de tanende glorie van het antichristelijke rijk, vindt het verraad plaats en vallen de dappere commando's als slachtoffer van 'het beest uit de afgrond'.
(Mozes en Elia, Jozua en de stadhouder- uit Zacharia- hebben hier niets mee van doen, het gaat hier over ' zonen van God', leden van Christus' gemeente).

Maar niet al de vergevorderde kerngroep- leden delen in die marteldood. Hoewel al die gelovigen weten, dat de mannen en vrouwen van Openbaring 11 opgestaan zijn uit de dood en ten bemel gevaren, is er toch die spanning: zullen zij ook dadelijk zó opgenomen worden.
En dan, 1335 min 1290 = 45 dagen later...dan is het zover. In de hemel is nu alles klaar, de bazuinen zijn aan de mond gezet. En 1 Thess 4 v 16 - 18 geeft aan, wat er dan gebeurt.

Terwijl de antichrist zijn wanhoopsoffensief voor- bereidt, ( 19 v 19), geschiedt dan dít:

" wannneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel nederdalen. Dan zullen eerst de doden, die Christus toebehoren, opstaan, en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen mét hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer tegemoet in de lucht. Dan zullen wij altijd bij hem zijn"...
( om eerst nog aan die snelle overwinning op de antichrist en zijn tegengemeente deel te nemen, evenals lang, lang geleden Jonathan de Filistijnen versloeg en zijn wapendrager sloeg ze achter hem neer (1 Samuel `4 v 13).

Daag
Ger

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 11 feb 2010 09:21

Hallo Ger,

Mooie uitleg waar ik het mee eens ben.
Zo zie ik het dus ook. Dat het gewoon letterlijk 1290 dagen zijn (3,5 jaar).
Openbaring (en de profetien) is een ingewikkeld boek, maar de dingen die er wel duidelijk in staan (zoals die 1290 dagen) moeten we niet in twijfel trekken.

Dank u voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
A. Bos

Terug naar “Archief”