Toren moet van de kerk in Turkije

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Harm-J » 27 dec 2009 15:45

Familie Bos schreef:Telkens als ik of iemand anders op dit forum duidelijkheid geef door het letterlijke enige ware woord van God uit de bijbel letterlijk te citeren, dan wordt het direct door allerlij (niet christenen) van tafel geveegd alsof de bijbel een groot onzin fabeltjes boek is

Ik, ego? m.i. hoort iemand anders de eer te krijgen.....

Familie Bos schreef:Gegroet.

Shalom, broeder.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2009 23:35

Familie Bos schreef:Moslims en boedhisten hebben wat mij betreft niet het recht om mij als christen de wet te lezen in het geloof.

Wat een waardeloos forum is dit geworden zeg.
Iedereen noemt zich hier christen, maar in werkelijkheid zijn ze atheïst, moslim, boedhist, enz.... En dan beweren ze ook nog de bijbel oprecht te kunnen uitleggen ?

Niet iedereen hier noemt zich christen. Ik maak er volgens mij geheim noch drama van dat ik niet-christelijk ben. Het laatste wat ik trouwens wil is iemand anders de wet te lezen in zijn of haar geloof. Daarvoor kom ik hier ook helemaal niet. Ik kom hier, opdat ik leer begrijpen en opdat ik leer meer open te staan voor wat ik niet kan begrijpen. Wat dat "recht" betreft vind ik dat je gelijk hebt, maar dat dat ook de andere kant op werkt.

Het (ware christelijke) geloof in de letterlijke bijbel is hier vrijwel niet te vinden.
Telkens als ik of iemand anders op dit forum duidelijkheid geef door het letterlijke enige ware woord van God uit de bijbel letterlijk te citeren, dan wordt het direct door allerlij (niet christenen) van tafel geveegd alsof de bijbel een groot onzin fabeltjes boek is dat door mensen is geschreven, een dood boek met een God die slechts in beeldspraak en onzin spreekt waardoor je de hele bijbel wel zal moeten vergeestelijken en verdraaien naar eigen hand. Vervolgens worden de enkelingen die de bijbel wel serieus nemen belachelijk gemaakt alsof ze het zo uit hun duim zuigen wat er uit de bijbel geciteerd word.
Het zou dan onze mening zijn die wij in dat grote fabeltjes boek lijken te lezen maar wat er zogenaamd niet staat. Dan ineens zijn wij het die oordelen terwijl wij slechts de letterlijke bijbel van God aanhalen.

Het is jammer dat je het forum zo ervaart, en ik moet zeggen dat het hier inderdaad in de loop der jaren wel wat is veranderd, ook ik merk dat. Ik heb (vroeger) ook proberen mee te praten op een forum waar het wél allemaal koekoek-eenzang was en een stuk orthodoxer; dat was een heel stuk minder aangenaam. Het is wel jammer als mensen zich door die veranderingen niet meer thuis voelen hier, maar zo kan het verkeren. Ik vind het juist de kracht van dit forum dat het zo open is, ook voor afwijkende meningen mits respectvol gebracht. Het is heel makkelijk open te zijn voor je eigen geluid, maar mijns inziens doe je dan juist jezelf tekort.

Als mensen de Bijbel afdoen als fabeltjesboek, dan is dat vervelend en kwetsend, (alhoewel, er komt wel een pratende slang in voor natuurlijk ;-) ) daar kan ik me ondertussen wel in inleven. Het is jammer als mensen ervoor kiezen dat soort woorden te gebruiken, maar wees geduldig, en begrijp dat niet iedereen dezelfde ervaringen in het leven heeft en dus ook niet dezelfde kijk op geloof en ook de Bijbel heeft. Ik kan me goed voorstellen dat je niet altijd wilt hoeven verdedigen wat eigenlijk niet (rationeel) te verdedigen is. Aan de andere kant zijn sommigen zo overtuigd van het eigen gelijk dat ze het niet meer nodig vinden naar anderen te luisteren, en dat is ook weer niet goed.

Dit forum heeft duidelijk geen enkele betrouwbare bijbelse waarde meer.
Het is onmogenlijk om hier een christelijke studie of discussie te volgen.

Er is volgens mij nog steeds een (drukbezocht) gesloten gedeelte waarvoor je moet instemmen met allerlei extra "spelregels", waar je toch zou denken dat de meer christelijke aard in de discussie bewaard zou blijven. Echter, dat betekent natuurlijk nog steeds niet dat iedereen het met iedereen eens zal zijn.

Helaas doen er op dit forum meer antichristen, andere godsdiensten en misleidingen de ronde dan dat de bijbel en Gods woord hier terug te vinden zijn.
Niet echt een christelijk forum meer dus.
Ik denk dat ik hier dan ook een stuk minder waarde aan ga hechten en minder zal gaan reageren.

Je minder hechten is natuurlijk altijd een goed idee; minder reageren zou ik wel jammer vinden, omdat ik zelden graag mensen zie vertrekken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 28 dec 2009 10:15

Familie Bos schreef:Moslims en boedhisten hebben wat mij betreft niet het recht om mij als christen de wet te lezen in het geloof.

Maar geldt dat dande andere kant op ook? : Wij (Christenen) hebben niet het recht om anderen (Moslims/Boidhisten/...) de wet te lezen in het geloof.

Wat een waardeloos forum is dit geworden zeg.

Daar doe je denk ik een heleboel posters tekort mee. Dat iets niet in jouw straatje past, wat natuurlijk helemaal prima is, wil niet zeggen dat het waardeloos is.

Iedereen noemt zich hier christen, maar in werkelijkheid zijn ze atheïst, moslim, boedhist, enz.... En dan beweren ze ook nog de bijbel oprecht te kunnen uitleggen ?

Dat vind ik nogal een forse uitspraak. Dat mijn geloof niet het jouwe is, lijkt mij niet een reden om mij meteen maar on-christelijk te noemen.

Het (ware christelijke) geloof in de letterlijke bijbel is hier vrijwel niet te vinden.
Telkens als ik of iemand anders op dit forum duidelijkheid geef door het letterlijke enige ware woord van God uit de bijbel letterlijk te citeren, dan wordt het direct door allerlij (niet christenen) van tafel geveegd alsof de bijbel een groot onzin fabeltjes boek is dat door mensen is geschreven, een dood boek met een God die slechts in beeldspraak en onzin spreekt waardoor je de hele bijbel wel zal moeten vergeestelijken en verdraaien naar eigen hand. Vervolgens worden de enkelingen die de bijbel wel serieus nemen belachelijk gemaakt alsof ze het zo uit hun duim zuigen wat er uit de bijbel geciteerd word.
Het zou dan onze mening zijn die wij in dat grote fabeltjes boek lijken te lezen maar wat er zogenaamd niet staat. Dan ineens zijn wij het die oordelen terwijl wij slechts de letterlijke bijbel van God aanhalen.

Misschien moet je dan een eigen forum beginnen:
- Het fam. Bos ware geloofsforum
- Het letterlijke bijbel lees forum

Het zou overigens mij niet verbazen dat je na verloop van tijd toch mensen tegen komt die nog veel "Bijbelser" zijn dan jij, en die dan vinden dat jouw forum helemaal geen bijbelse onderbouwing kent.

Dit forum heeft duidelijk geen enkele betrouwbare bijbelse waarde meer.
Het is onmogenlijk om hier een christelijke studie of discussie te volgen.
Helaas doen er op dit forum meer antichristen, andere godsdiensten en misleidingen de ronde dan dat de bijbel en Gods woord hier terug te vinden zijn.
Niet echt een christelijk forum meer dus.
Ik denk dat ik hier dan ook een stuk minder waarde aan ga hechten en minder zal gaan reageren.

....geen enkele....
....onmogelijk ....
....antichristen....
...niet echt een christelijk forum....

Je gooit met grote woorden.

Gegroet.
(en een broeder ben je slechts als je de letterlijke bijbel geloofd en aanneemt als Gods waarheid, anders ben je (net als moslims en boedhisten en atheïsten slecht mijn naaste)).

Denk anders nog even na over Matheus 7:3-5
(ik kan het ook niet, maar het is wel een leuk uitgangspunt)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 28 dec 2009 19:26

maboc schreef:Dat vind ik nogal een forse uitspraak. Dat mijn geloof niet het jouwe is, lijkt mij niet een reden om mij meteen maar on-christelijk te noemen.

Een moslim, atheïst of boedhist kan zich nu eenmaal niet een christen noemen omdat hij dat simpelweg niet is.

En ik heb het hier niet over een splinter in andermans oog, ik heb het hier over het feit dat de bijbel hier door heel veel mensen finaal de grond in gestampt word.
Je mag de bijbel zus zien, je mag hem zo zien, je mag hem ook zo naar je eigen hand zetten of zo verdraaien..... Maar letterlijk mag je de bijbel in ieder geval nooit nemen, want daar is bijna niemand het mee eens.

Als God in de bijbel iets heel duidelijk zegt of zelfs gebied, dan wordt daar door veel mensen op dit forum de vloer mee aangeveegt, want je moet het zo zien of zo uitleggen, of vergeestelijken.... Maar dat God het zelf zo geboden heeft doet er niet toe, en daar wordt geen enkele waarde aan gehecht.

Dat vind ik zeer verdrietig.
Wij moeten gehoorzamen aan het woord van God, en het is dus niet zo dat het woord van God zich moet aanpassen aan ons.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 28 dec 2009 20:41

Alles letterlijk nemen en niets vergeestelijken? Dat doet geen enkele christen. Ik herhaal geen enkele.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 dec 2009 21:25

@ Fam. Bos: Neem jij Mat 18: 8-9 letterlijk? Het is natuurlijk een beetje flauw, maar misschien wel goed voor het perspectief. Ik vraag het net om je in geestelijke nood te brengen, noch om je "klem" te zetten. Zoals studentjehhs hierboven zegt: niemand neemt ALLES uit de Bijbel letterlijk. De vraag is hoe we daar dan mee om gaan.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 28 dec 2009 22:07

Dit heeft niet zo veel meer met torens in Turkije te maken.
Gaarna uzelf weer richting het onderwerp te bewegen ;)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 dec 2009 20:26

Mortlach schreef:
Boekenlezer schreef:Ach ja, mohammedaanse 'logica'... :?

Gaat in dit geval als volgt:
Alle europeanen zijn christenen.
Als er europeanen zijn, die iets tegen de islam hebben, zijn alle europeanen schuldig.
Omdat alle europeanen christenen zijn, zijn daarmee alle christenen schuldig.
Dus kunnen we wraak gaan nemen op christenen die bij ons het dichtst in de buurt leven.

En wat ook bij de mohammedaanse logica hoort: het geeft niks als christenen of andere gelovigen dwars gezeten worden. Maar wie ook maar met één vinger aan de islam komt, pleegt de ergste heiligschennis, en moet heel hard aangepakt worden.

Met een dergelijke 'logica' is het wel duidelijk wat de gevolgen zijn.

Ik geef je gelijk hoor, maar als we nou eens heel erg goed naar onszelf kijken, dan gebruiken wij toch ook diezelfde "logica"? Alle Midden-Oosterlingen (uitgezonderd de Joden en een splintertje christenen) zijn moslim, die allemaal aartsfundamentalist zijn en alleen maar uit op wereldoverheersing. En wanneer een kleine groep radicale moslims iets roept, dan vertegenwoordigt dat groepje de houding van ALLE moslims wereldwijd. Het geeft ook niks als moslims of hindoes of boeddhisten dwars gezeten worden, maar wie ook maar met één vinger aan het christendom komt, etc, etc,...

Nogmaals, de logica zoals sommige moslims hem bedrijven is fout, heel erg fout. Maar is die logica niet ook heel erg hekenbaar in onszelf?

Generaliseren en simplificeren is een algemeen menselijke trek, dat geef ik grif toe.
Maar die mohammedanen vallen mij toch wat extra op, door hun manier van doen. Het is net alsof zij toch een stuk lichtgeraakter en simpeler zijn dan gewoon is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2009 21:58

Boekenlezer schreef:Generaliseren en simplificeren is een algemeen menselijke trek, dat geef ik grif toe.

Dat is in ieder geval al een eerste stap.

Maar

Dat is dan weer jammer. "Maar" wil meestal zeggen dat het voorgaande toch niet zo geldig is als dat de spreker eerst beweerde.

die mohammedanen vallen mij toch wat extra op, door hun manier van doen. Het is net alsof zij toch een stuk lichtgeraakter en simpeler zijn dan gewoon is.

Daar zal de media een groot aandeel in hebben. Jij ziet wat zij willen dat jij ziet, en een groepje van 10 man kan in de montagekamer worden omgetoverd tot een massademomstratie. Daarnaast kan dat met de volksaard te maken hebben, in dat geval heb je dus een probleem met het Midden-Oosten, of met "woestijnvolken" en dat daar veel moslims toe gerekend worden is louter toevallig.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 dec 2009 01:22

Boekenlezer schreef:Generaliseren en simplificeren is een algemeen menselijke trek, dat geef ik grif toe.
Maar die mohammedanen vallen mij toch wat extra op, door hun manier van doen. Het is net alsof zij toch een stuk lichtgeraakter en simpeler zijn dan gewoon is.

Dat zou men ook kunnen stellen van Christen-fundamentalisme, Het is maar net waar de pers (zoals ook Mortlach aangeeft in zijn antwoord) zijn zoeklicht op wenst te laten schijnen. Daarbij geldt nog, welke of informatie bronnen gebruikt men of juist niet om tot een mening te komen of welke bronnen men juist niet wenst te lezen, dan wel te gebruiken, om tot een mening te komen, of welke informatiebronnen men wenst uit te sluiten, om wat voor reden dan ook, om tot een mening te komen.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 dec 2009 09:54

Harm-J schreef:

Dat zou men ook kunnen stellen van Christen-fundamentalisme, Het is maar net waar de pers (zoals ook Mortlach aangeeft in zijn antwoord) zijn zoeklicht op wenst te laten schijnen. Daarbij geldt nog, welke of informatie bronnen gebruikt men of juist niet om tot een mening te komen of welke bronnen men juist niet wenst te lezen, dan wel te gebruiken, om tot een mening te komen, of welke informatiebronnen men wenst uit te sluiten, om wat voor reden dan ook, om tot een mening te komen.

Heb je die zin zelf nog wel even teruggelezen voordat je op "Bevestig" drukte :-D

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 dec 2009 10:32

Mortlach schreef:

Dat is in ieder geval al een eerste stap.

Maar

Dat is dan weer jammer. "Maar" wil meestal zeggen dat het voorgaande toch niet zo geldig is als dat de spreker eerst beweerde.

die mohammedanen vallen mij toch wat extra op, door hun manier van doen. Het is net alsof zij toch een stuk lichtgeraakter en simpeler zijn dan gewoon is.

Daar zal de media een groot aandeel in hebben. Jij ziet wat zij willen dat jij ziet, en een groepje van 10 man kan in de montagekamer worden omgetoverd tot een massademomstratie. Daarnaast kan dat met de volksaard te maken hebben, in dat geval heb je dus een probleem met het Midden-Oosten, of met "woestijnvolken" en dat daar veel moslims toe gerekend worden is louter toevallig.

Harm-J schreef:

Dat is dus weer het oude liedje zoals het hier altijd klinkt: de pers doet zijn uiterste best om het zo te doen lijken, het ligt aan de volksmentaliteit van die plaatsen, etc. En zo kunnen Mohammed en de islam vrijuit gaan, want die zijn lief.
Ik geloof dat niet. Het is heel goed mogelijk en niet onwaarschijnlijk dat er in de islam zelf aanleidingen zijn tot terroristisch gedrag. Daar heb ik best signalen van opgevangen, ook van mensen die er verstand van hebben.

In de pers wordt ook best wel eens tegen het christendom gefulmineerd, maar dat geeft mij geen negatief beeld van het christelijke geloof.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 dec 2009 11:57

maboc schreef:Heb je die zin zelf nog wel even teruggelezen voordat je op "Bevestig" drukte :-D

Ehm.., nee. :lol: Ik zie de fout.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 dec 2009 13:26

Harm-J schreef:
maboc schreef:Heb je die zin zelf nog wel even teruggelezen voordat je op "Bevestig" drukte :-D

Ehm.., nee. :lol: Ik zie de fout.

gnigni ik moest 'm geloof ik 3 keer lezen voordat ik volledig begreep wat je schreef :D
Kan natuurlijk ook mijn gebrekkig begrijpend-lezen zijn :oops:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2009 14:10

Boekenlezer schreef:Dat is dus weer het oude liedje zoals het hier altijd klinkt: de pers doet zijn uiterste best om het zo te doen lijken, het ligt aan de volksmentaliteit van die plaatsen, etc. En zo kunnen Mohammed en de islam vrijuit gaan, want die zijn lief.
Ik geloof dat niet. Het is heel goed mogelijk en niet onwaarschijnlijk dat er in de islam zelf aanleidingen zijn tot terroristisch gedrag. Daar heb ik best signalen van opgevangen, ook van mensen die er verstand van hebben.

"heel goed mogelijk" en "niet onwaarschijnlijk" en "signalen", nou dat klinkt mij als voldoende redenen om dat hele geloof en al zijn aanhangers in de verdomhoek te zetten. Maar nu weer serieus; de meeste moslims hier hebben toch helemaal niks meer te maken met wat er in Iran, Saudi Arabië of Indonesië gebeurt. Net zoals jij je waarschijnlijk weinig gelegen laat liggen aan wat de paus allemaal te vertellen heeft.

In de pers wordt ook best wel eens tegen het christendom gefulmineerd, maar dat geeft mij geen negatief beeld van het christelijke geloof.

Waarschijnlijk omdat je jezelf een bredere kijk op het christendom gunt, dan de kijk die je op islam hebt, denk je niet?

Terug naar “Archief”