Familie Bos schreef:Moslims en boedhisten hebben wat mij betreft niet het recht om mij als christen de wet te lezen in het geloof.
Wat een waardeloos forum is dit geworden zeg.
Iedereen noemt zich hier christen, maar in werkelijkheid zijn ze atheïst, moslim, boedhist, enz.... En dan beweren ze ook nog de bijbel oprecht te kunnen uitleggen ?
Niet iedereen hier noemt zich christen. Ik maak er volgens mij geheim noch drama van dat ik niet-christelijk ben. Het laatste wat ik trouwens wil is iemand anders de wet te lezen in zijn of haar geloof. Daarvoor kom ik hier ook helemaal niet. Ik kom hier, opdat ik leer begrijpen en opdat ik leer meer open te staan voor wat ik niet kan begrijpen. Wat dat "recht" betreft vind ik dat je gelijk hebt, maar dat dat ook de andere kant op werkt.
Het (ware christelijke) geloof in de letterlijke bijbel is hier vrijwel niet te vinden.
Telkens als ik of iemand anders op dit forum duidelijkheid geef door het letterlijke enige ware woord van God uit de bijbel letterlijk te citeren, dan wordt het direct door allerlij (niet christenen) van tafel geveegd alsof de bijbel een groot onzin fabeltjes boek is dat door mensen is geschreven, een dood boek met een God die slechts in beeldspraak en onzin spreekt waardoor je de hele bijbel wel zal moeten vergeestelijken en verdraaien naar eigen hand. Vervolgens worden de enkelingen die de bijbel wel serieus nemen belachelijk gemaakt alsof ze het zo uit hun duim zuigen wat er uit de bijbel geciteerd word.
Het zou dan onze mening zijn die wij in dat grote fabeltjes boek lijken te lezen maar wat er zogenaamd niet staat. Dan ineens zijn wij het die oordelen terwijl wij slechts de letterlijke bijbel van God aanhalen.
Het is jammer dat je het forum zo ervaart, en ik moet zeggen dat het hier inderdaad in de loop der jaren wel wat is veranderd, ook ik merk dat. Ik heb (vroeger) ook proberen mee te praten op een forum waar het wél allemaal koekoek-eenzang was en een stuk orthodoxer; dat was een heel stuk minder aangenaam. Het is wel jammer als mensen zich door die veranderingen niet meer thuis voelen hier, maar zo kan het verkeren. Ik vind het juist de kracht van dit forum dat het zo open is, ook voor afwijkende meningen mits respectvol gebracht. Het is heel makkelijk open te zijn voor je eigen geluid, maar mijns inziens doe je dan juist jezelf tekort.
Als mensen de Bijbel afdoen als fabeltjesboek, dan is dat vervelend en kwetsend, (alhoewel, er komt wel een pratende slang in voor natuurlijk

) daar kan ik me ondertussen wel in inleven. Het is jammer als mensen ervoor kiezen dat soort woorden te gebruiken, maar wees geduldig, en begrijp dat niet iedereen dezelfde ervaringen in het leven heeft en dus ook niet dezelfde kijk op geloof en ook de Bijbel heeft. Ik kan me goed voorstellen dat je niet altijd wilt hoeven verdedigen wat eigenlijk niet (rationeel) te verdedigen is. Aan de andere kant zijn sommigen zo overtuigd van het eigen gelijk dat ze het niet meer nodig vinden naar anderen te luisteren, en dat is ook weer niet goed.
Dit forum heeft duidelijk geen enkele betrouwbare bijbelse waarde meer.
Het is onmogenlijk om hier een christelijke studie of discussie te volgen.
Er is volgens mij nog steeds een (drukbezocht) gesloten gedeelte waarvoor je moet instemmen met allerlei extra "spelregels", waar je toch zou denken dat de meer christelijke aard in de discussie bewaard zou blijven. Echter, dat betekent natuurlijk nog steeds niet dat iedereen het met iedereen eens zal zijn.
Helaas doen er op dit forum meer antichristen, andere godsdiensten en misleidingen de ronde dan dat de bijbel en Gods woord hier terug te vinden zijn.
Niet echt een christelijk forum meer dus.
Ik denk dat ik hier dan ook een stuk minder waarde aan ga hechten en minder zal gaan reageren.
Je minder hechten is natuurlijk altijd een goed idee; minder reageren zou ik wel jammer vinden, omdat ik zelden graag mensen zie vertrekken.