Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2009 14:49
Het grote verschil in mijn ogen is je bedoeling. Als het jouw bedoeling niet is om te verleiden, dan hoef je je vind ik daar verder ook niet druk over te maken. Kijk, als je als een volleerd stripper tegen mensen begint op te rijden, dan deel je natuurlijk wel mee in de gevolgen, maar als je gewoon over straat loopt, of in de kroeg of disco staat, dan komt de reactie die je eventueel in anderen opwekt toch echt alleen voor hun rekening.
Er stond eens een geweldige Dokter Sigmund strip in de Volkskrant. Dokter Sigmund en een van zijn patiënten kijken hoe een vrouw in Burka langsloopt, waarop die patiënt zegt: "niet te geloven toch, dat daar zo'n strakke Marokkaanse meid onder zit!" Of te wel, je kunt in een burka gaan lopen en NOG zul je mannen het hoofd op hol kunnen brengen, simpelweg alleen door het feit dat je vrouw BENT.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat je maar deels controle hebt over je eigen gedachten. Gedachten komen nu eenmaal opborrelen uit je onderbewuste en daar heb je niks over te zeggen. Met als gevolg dat het je dus kan overkomen dat je "per ongeluk" overspel hebt gepleegd. Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Het hele woord "overspel" verliest op die manier al haar betekenis. Het is natuurlijk wel belangrijk wat je met die gedachten doet als ze eenmaal in je zijn opgekomen. Laat je ze los en doe je er niks mee, dan zal de gedachte snel genoeg weer wegzakken. Maar je kunt er natuurlijk ook "werk van maken"; en uitbouwen tot een enorme seksfantasie. Kijk, dat zijn wel verschillende manieren om er mee om te gaan, en ja, de eerste is kundiger dan de tweede.
Wat ik me altijd een beetje voorstel bij de uitspraak van Jezus is een groep mannen die vrouwen lastig vallen en al half-masturberend belagen om dan tegen Jezus te zeggen: "Maar we deden toch niks?" Dan heeft zijn uitspraak ineens veel meer betekenis.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw