Jonge moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Jonge moeder

Berichtdoor kwebbel » 15 dec 2009 21:05

afgrijselijk is inderdaad misschien een term wat niet gepast is (als ik zo vrij mag zijn om het neer te kwakken) maar ik begrijp de reactie wel. Het is niet leuk (lijkt mij) als je jongste zoon studeert en haast kleinkinderen heb, je alsnog zelf een kind krijgt. VOlgens mij krijg je dan wat 'scheve' situaties. Maar goed, ieder wat hij/zij prettig vind. Persoonlijk lijkt het mij niet 'leuk'.

Mijn 2 schoonzussen waren best jong moeder, de één 19 en de ander 21 dacht ik. Nu is de ene schoonzus 29 en heeft 4 kinderen (7, 5, 4 en anderhalf) de andere schoonzus heeft er nu 3 en is 28 volgens mij...... 9, 6 en 3 (bijna 4). Ik heb diep respect want het lijkt allemaal normaal te zijn met de kinderen hoewel ik niet binnenin het gezin kan kijken. Ik denk dat we met z'n allen ontzettend dankbaar moeten zijn met kinderen, ik ben dankbaar voor mijn (hetzij aangetrouwde) neefjes en nichtjes want ze zijn werkelijk een geschenk van God, ieder uniek!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 dec 2009 22:33

@ pannenkoek,
ik vind dus dat je van zo'n jong kind nog helemaal niet mag verwachten dat hij/zij op haar beurt leert te wachten. Dat past helemaal niet bij de ontwikkelingsfase van zo'n kind.
Ik geloof best dat bij verschillende mensen een tweede er zo bij kan, maar dat wil ik dus niet. Ik wil voor een tweede net zo gaan als voor onze eerste, en dan niet nummer 1 voorbij lopen.
Maargoed, misschien heb ik het geluk dat dat babygevoel er helemaal niet is nu, dan is het ook wel makkelijk praten. En als ik 'opeens' wel zwanger zou zijn, zou het net zo gewenst zijn als Jurian, we hebben ruimte genoeg, financieel kan het, we zitten bomvol liefde voor wel 10 kinderen. Maar als ik het een heel klein beetje in de hand mag houden, liever even niet ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2009 23:34

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Ik zie het toch andersom. Als je jong bent ben je juist nog erg kwiek en kun je heel de wereld wel aan. Dan heb je niet zoveel tijd voor jezelf nodig.
En laten we niet vergeten dat je die tijd ook best wel hebt als je kinderen jong zijn. Ze liggen tenslotte s, avonds vroeg in bed dat is met pubers in huis wel anders.
Ik zou er niet aan moeten denken dat ik nu nog met puberende kinderen in huis zou zitten.
En geen tijd voor mezelf omdat ze op de meest vreemde tijden thuis komen.
Ik heb juist nu veel tijd voor mezelf als ik dat wil, en kan doen en laten wat ik wil.
Omdat alle kinderen het huis uit zijn en je nu wel behoefte hebt aan tijd voor jezelf. Aan meer rust om je heen zal ik maar zeggen.

Tja... dus je hebt tijd voor jezelf als je jong bent of als je oud bent. Rust als je net getrouwd bent of niet, en geen rust als je wat ouder bent.. of wel. Maakt het dan zoveel uit wanneer dat is?[/quote
Ja, dat vind ik wel. Als jonge moeder is er niet zo een grote generatie kloof als dat je ouder bent.
Ook ben je als je ouders bent niet mee zo flexibel.
Mijn schoonouders kregen hun laatste kind toen mijn schoonmoeder 2 maanden 50 was. En ze heeft er 9 gekregen, maar ze vonden het beide makkelijker toen ze jonger waren.

tja er is wel een verschil tussen vijftig zijn en 35 bijvoorbeeld. Beetje extreme vergelijking. Bovendien zegt leeftijd niet alles. Ik ken mensen van dertig die zich gedragen alsof ze vijftig zijn en mensen van 50 die leven en doen alsof ze 25 zijn ;-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 dec 2009 09:29

MissF schreef:@ pannenkoek,
ik vind dus dat je van zo'n jong kind nog helemaal niet mag verwachten dat hij/zij op haar beurt leert te wachten. Dat past helemaal niet bij de ontwikkelingsfase van zo'n kind.
Ik geloof best dat bij verschillende mensen een tweede er zo bij kan, maar dat wil ik dus niet. Ik wil voor een tweede net zo gaan als voor onze eerste, en dan niet nummer 1 voorbij lopen.
Maargoed, misschien heb ik het geluk dat dat babygevoel er helemaal niet is nu, dan is het ook wel makkelijk praten. En als ik 'opeens' wel zwanger zou zijn, zou het net zo gewenst zijn als Jurian, we hebben ruimte genoeg, financieel kan het, we zitten bomvol liefde voor wel 10 kinderen. Maar als ik het een heel klein beetje in de hand mag houden, liever even niet ;)

Ik denk dat je je vergist. Ik heb al heel wat kinderen hier in huis gehad als eigen, klein en oppaskinderen. En allemaal begrijpen ze al heel snel wat wachten is en kunnen ze dat ook gewoon.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 dec 2009 09:33

Even wachten is iets heel anders dan dat er als je 1,5 bent er al een baby in huis is die bijna alle aandacht opeist. Een baby is niet zomaar in bad gedaan en aangekleed. Die 1,5 jarige moet dan al die tijd wachten, een baby de fles geven (of voor mijn part borstvoeding, duurt soms nog langer), is niet zomaar klaar, al die tijd moet die 1,5 jarige wachten, 7 x per dag. Prima als mensen het wel doen, ik wil dat voor mijn eigen kindje niet.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 dec 2009 09:53

Een kind van 1,5 jaar kan toch gewoon even alleen spelen? Of meekijken?
Lijkt me juist goed.. Leren alleen-spelen en weten dat hij/zij niet de enige op de wereld is. :)

Mn moeder kreeg op jonge leeftijd in 6 jaar tijd 4 kinderen,
en terwijl ze de fles gaf aan de jongste, las ze boekjes voor aan degene die ook even aandacht wilde.

Bij mijn ouders waren al hun kinderen al uit huis, voordat ze 50 waren,
en nu zijn ze iets over de 50, hoeven niet meer te werken, en gaan tig keer per jaar op vakantie. :)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 dec 2009 12:56

Precies, en er is altijd een kind om mee te spelen ;-)
Is ook lekker makkelijk. Daarbij laat je inderdaad zien Miss F dat je het met een eerste soms drukker lijkt te hebben dan als er meer bij komen.
Een baby in bad doen doe je gewoon als de andere op bed ligt b.v.
Voeden kun je ook doen terwijl je de ander een verhaaltje voor leest.
Tegen de tijd dat de baby echt meer tijd in beslag gaat nemen is de ander al lang gewend om te de tijd met de moeder/vader te delen.
Er worden door ouders meer problemen gemaakt dan die er ook daadwerkelijk zijn.

Je brengt met hetzelfde gemak je kind naar de oppas waar het tenslotte ook al moet delen. Waarom zou het kind dat thuis dan niet kunnen?
Ik zie juist het buitenshuis werken van de moeder meer als bezwaar dan het krijgen van meerdere kinderen kort achter elkaar.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 dec 2009 12:58

Juist, en wat is aandacht? Laat broertje of zusje lekker helpen met badderen etc. (Tja, voeden moet de moeder echt zelf doen...) Of anders badder je als het oudere kind op bed ligt.

En verder, waar is de vader? Natuurlijk is die niet alle 7 voedingen thuis, maar die heeft toch ook aandacht voor het oudere kind?

Dat iemand het niet wil, prima, die keuze kun je maken. Dat het niet zou kunnen, lijkt me een zinloze gedachte.

(Ik typ dit net te gelijk met Tante-T., dus er zullen wat doublures in onze teksten zitten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 dec 2009 13:12

Dat Hugo straks af en toe op zn beurt moet wachten, is denk ik niet verkeerd voor hem. Op het kdv is hij ook niet altijd aan de beurt als hij om aandacht vraagt. Op dit moment heb ik het gevoel eigenlijk dat ik drukker met hem ben, dan toen hij baby was. Toen was het voeden en slapen ( en soms een uurtje wakker). En het badderen en aankleden gaat met zo'n kleintje toch sneller dan nu hij groter is. Nu brult hij de hele beurt bij elkaar als hij binnen 5 min uit bad/onder de douche vandaag moet. :wink: Helpen met badderen is denk ik niet zo aan hem besteed. Of hij daar nu nog te jong voor is of totaal geen interesse in heeft, daar ben ik nog niet achter. Ik vermoed eigenlijk het laatste.

En hulp van de vader....in het weekend wel, maar door de weeks is het hele avond ritueel (eten, badderen en naar bed doen) toch mijn taak, omdat mijn man dan nog niet thuis is.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 dec 2009 13:17

MissF schreef:Even wachten is iets heel anders dan dat er als je 1,5 bent er al een baby in huis is die bijna alle aandacht opeist. Een baby is niet zomaar in bad gedaan en aangekleed. Die 1,5 jarige moet dan al die tijd wachten, een baby de fles geven (of voor mijn part borstvoeding, duurt soms nog langer), is niet zomaar klaar, al die tijd moet die 1,5 jarige wachten, 7 x per dag. Prima als mensen het wel doen, ik wil dat voor mijn eigen kindje niet.

Die laatste zin snap ik niet zo goed. Het komt op mij over dat je van mening bent dat je je kind wat vreselijks aandoet als er weinig leeftijdsverschil tussen de kinderen zit. Dat het druk kan zijn, ben ik helemaal met je eens, maar ik denk dat het niet zo erg is als jij denkt/voorspiegelt.
bv. Het andere kind hoeft geen 7 keer te wachten voor voedingen, het meerdendeel van van de voedingen zal plaatsvinden als hij/zij slaapt.

Daarnaast heb ik ook wel eens gelezen dat het voor het kind de minste impact heeft als het broertje of zusje rond de 18 mnd komt. Het kind is dan nog namelijk niet 'verwend' met alle aandacht voor zichzelf en zal zich sneller aanpassen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 dec 2009 14:12

Het is maar net wat je er zelf van maakt. Timon vindt het juist leuk als ik Sylke zit te voeden, hij mag er dan altijd bij op schoot en ik heb uitgebreid de tijd om boekjes met hem te lezen. Zelfs het verschonen van de luier vindt hij leuk omdat hij dan de billendoekjes aan mag geven. En in bad gaan is al helemaal geweldig, want ze gaan lekker samen in het grote bad :D Ik denk zelf eigenlijk dat het er voor Timon alleen maar leuker op geworden is hier in huis sinds zijn zusje er is.

En maar weer even on topic: ik was 25 toen Timon werd geboren, 26 toen Sylke kwam. Echt een jonge moeder voel ik me niet, eigenlijk. Ligt er ook wel een beetje aan wat je 'voorgeschiedenis' is denk ik. Ik was 18 toen ik klaar was met mijn opleiding, en had dus al een aantal jaar gewerkt, verschillende leuke banen gehad en lekker een paar jaar kunnen doen en laten waar ik zin in had. Ik heb nu dan ook niet het gevoel wat gemist te hebben door al relatief jong kinderen te krijgen, ik kan me voorstellen dat het anders is als je zo vanuit de schoolbanken het moederschap inrolt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 dec 2009 14:13

Volgens mij zeg ik juist nogal duidelijk, ajl dat ik het zelf niet zou willen. Ik rep met geen woord over dat ik het erg vind als andere mensen het wel doen. Ik heb ook al heel vaak duidelijk gezegd dat als ik wel zwanger zou worden nu, het prima zal gaan.

En juist omdat Jurian op het kdv de aandacht al moet delen, vind ik het belangrijk dat hij thuis alle aandacht krijgt van papa en mama. Mijn moeder had ons allebei wel redelijk dicht op elkaar (2,5 jaar ertussen), en ze heeft nog spijt, dat ze mij tijdens het fles geven steeds neer moest leggen omdat mijn zus weer eens wegliep. Dat wil ik gewoon voorkomen. Ik vind dat ik een baby ook alle aandacht moet kunnen geven tijdens het geven van een fles, en niet ondertussen nog een boekje aan nr 2 voor hoef te lezen. Maar dat is mijn mening idd, en dat is een van de redenen waarom wij nog lekker een poosje wachten met het stoppen met voorbehoedsmiddelen :)

En tt, ik heb nergens gezegd dat ik nr 1 zo druk vind. Juist helemaal niet. Ik begrijp niet dat mensen nogal eens zeggen dat ze nog geen kinderen willen omdat ze dan alles op moeten geven. Dat vind ik juist helemaal niet. Jurian past er gewoon helemaal bij, en we geven amper iets op. Of misschien ongemerkt. Dus nee, druk vind ik het niet, en ik heb al eerder gezegd dat ik denk ik ook wel meerdere kinderen dicht op elkaar aan zou kunnen, maar dat willen we gewoon niet. Mijn schoonzussen hebben alledrie redelijk grote gezinnen (4,4 en 6 kids) en ik zie ook wel dat dat prima gaat. En ik kan ze ook prima een weekendje hebben, maar niet voor mezelf nee. Het gaat mij erom of het voor Jurian goed zou zijn, en dat denk ik zelf dus niet. Hij is nou eenmaal erg ondernemend, ongeduldig. Misschien als ik een erg rustig kind had gehad, dat nooit ergens aan zit, nooit aandacht opeist, dat ik het anders zou zien.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 dec 2009 14:54

Hier nog een jonge moeder, 23 jaar, 2 dochters van bijna 3 en 1,5. dus ook 1,5 jaar verschil. ik vind het ideaal. Echt jaloers is Sarah toch niet geweest. ze heeft wel een bijt periode gehad maar die heeft Eva Lynn nu ook dus dat kan ook goed een fase geweest zijn.
Ik denk niet dat je je kind onrecht aan doet om snel een tweede kind te krijgen. Juist niet. Als je ziet hoe leuk ze het nu samen vinden (en ja ze vechten ook om speelgoed maar dat heb je bij een kind van 7 en een kind van 1 ook, dat zie ik maar weer als mn broertje hier is)
En druk? Ja het is met 2 kleine kinderen best druk. Als je nog 3 dagen wil werken, je huishouden perfect moet lopen, je kinderen iedere dag 2 keer moet omkleden omdat ze anders vuil zijn, je dus 3 wassen per dag hebt, je jezelf heel veel verplichtingen opleg.

Maar ik heb het dus niet zo druk, maak het mezelf lekker makkelijk. Huishouden hoeft niet altijd perfect te zijn. Tuurlijk is het wel eens aanpoten om op tijd ergens te zijn, maar daarom plan ik dus alles lekker ruim. Ik werk doordeweek gemiddeld 1 a 2 ochtendjes tot 11 uur en dan is het dus wel even druk smorgens, om half 7 aangekleed en wel in de auto zitten :wink:
Sarah is echt geen aandacht tekort gekomen, Eva Lynn overigens ook niet.
Ik vind 1,5 jaar een makkelijk leeftijdsverschil. Maar het is dus net hoe je zelf bent...

(het enige wat ik dus echt vervelend vind aan twee kleintjes kort achter elkaar, als ze snachts nog wakker worden. Slaapt de een net kun je eruit voor de ander.... maar gelukkig slaapt Sarah over het algemeen nu eindelijk (overal) door (heen)

mykids5
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mykids5 » 16 dec 2009 15:55

Kinderen passen zich gewoon aan, gelukkig!

tussen onze 1ste en 2de zat 12,5 maand, en als je foto's ziet van die twee,
dan zie je gewoon dat onze dochter het geweldig leuk vond!!
ik gaf borstvoeding, en ze zat gewoon erachter op schoot, lekker kletsen!

denk eerder dat het moeilijker zal gaan als ze rond de 3 a 4 jaar zijn,
onze jongste was 3 toen haar zusje geboren werd, en zij ging echt kijken wat ze voor stouts kon doen!

Vaak denken wij anders dan die kleintjes, kunnen we een voorbeeld aan nemen!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 16 dec 2009 17:14

off topique-smile Wat zie ik nu? Lammetje, ben je er weer een keer gezellig?!

Terug naar “Archief”