Kinderwens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Kinderwens

Berichtdoor kwebbel » 14 dec 2009 11:21

Galateia schreef:
Tuinfluiter schreef:Persoonlijk vind ik hoe de zus van Galateia reageerd op dat 'mama' wel erg overdreven.

Dat vond ze zelf achteraf ook wel, hoor :wink:

Maar het zijn ingewikkelde emoties, niet alleen van de kant van de ongewenst kinderlozen, dat wilde ik er gewoon even mee aanduiden.

Mijn zus heeft (en nog steeds) heel erg met ons en mijn broertje en zijn vrouw meegeleefd. Alleen moesten er wel eerst wat zaken 'uitgesproken' worden. Toen dat allemaal even benoemd was... niks meer aan de hand. Nou ja... je snapt me wel.
ik denk dat het de eerste reactie was van je zus. Jij wordt mama, zij (nog even) niet. Logisch denk ik.. Achteraf kan je daar over praten en dat is maar goed ook. Als je zulke dingen niet meer onderling kan uitspreken... (hoewel het vaak in gezinnen ook niet kan!)
Misschien overdreven dat ik het vertel hoor.... maar ik had zaterdag een verjaardag en ik kwam met het nieuws dat ik een andere baan had. Ik zei dus: "Ik heb wat leuks om te vertellen!" (weer ns wat anders dan: "We hebben een nieuwtje! :mrgreen:") meteen 2 of 3: "Zwanger zeker?" Er wordt er van uit gegaan dat je dan meteen zwanger moet zijn. Dat vinden wij als kinderloos beginnend echtpaar ook wat overdreven en ook erg moeilijk. Alsof je aan verwachtingen moet voldoen voor de buitenwereld.....!!!! Je moet altijd maar zwanger zijn als je wat nieuws hebt te vertellen. Zelfs in de kerk zei een oudere vrouw dat! Mensen weten totaal niet waar we mee bezig zijn en wat er in ons leven afspeelt. Wie weten blijven we wel kinderloos of is er achteraf wat aan de hand... lastig dat mensen er altijd maar van uit wordt gegaan dat je gelijk zwanger bent of vrij snel na een huwelijk...... #-o
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 dec 2009 11:40

Het is toch gewoon dat mensen dat verwachten als je getrouwd bent en gemeenschap hebt?
Het is juist ongewoon dat wij het als Christenen niet meer gewoon vinden dat je zwanger wordt als je gemeenschap hebt!
En dat mensen daar dus nog vanuit gaan als je als getrouwd stel een nieuwtje te vertellen hebt vind ik ook heel gewoon.
Maar dat het ook iets anders kan zijn dan zwanger vind ik ook even zo gewoon.
Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat iemand zwanger wordt, maar binnen je familie (gezin) lijkt het mij een logische vraag.
Ik zou die maar gewoon aangrijpen om te vertellen dat je het best moeilijk vind dat het nog niet zo is. Of dat moet niet zo zijn, dan is het toch gelijk een mooie opening voor een gesprek daarover?
Wij weten als gezin ook dat onze dochter en schoonzoon heel graag een tweede kindje willen maar dat het nog niet lukt.
Maar dat het verlangen er wel is. En daar bidden wij als ouders van het stel ook voor. Ook als we met zijn allen eten op zondag of bij een andere gelegenheid.
Ook onze andere dochters bidden voor hen.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 14 dec 2009 11:44

Mooi TT dat dat bij jullie kan. En jullie daarom ook voor elkaar kunnen bidden. Maar helaas is dat niet overal het geval en kunnen mensen, zonder dat ze er zelf erg in hebben, een gevoelige snaar raken.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 14 dec 2009 13:13

Ik kan me de reactie eigenlijk wel voorstellen; 'zwanger'?

Toen mijn zwager en schoonzus ook op een dag vertelden dat ze iets heel leuks te vertellen hadden,
dacht ook iedereen van: Wauw, ze zijn zwanger! En een andere zwager van me zei dan ook: ben je zwanger?
Dat was niet het geval, maar ze hadden een nieuwe camera ofzo. :biggrin:
Maar ja, op de manier waarop ze het zeiden, leek het gewoon alsof ze in verwachting waren.

Ik snap niet waarom je dat erg moeilijk vindt?

Ik zou het gewoon opvatten als een blijk van medeleven.
Ze bedoelen het vast niet rot, en willen je heus niet kwetsen.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 dec 2009 13:20

Kwebbel:
Hier gaat het vaak zo:
Komt een stelletje bij ons op visite en dan als ze bijna weggaan is het: wij hebben nog een nieuwtje.
Nou dan voel je wel aan wat er komen gaat.
Soms is het ook als de hele fam bij elkaar is dat een stel opstaat en zegt: wij hebben een nieuwtje.
Dus ik kan wel begrijpen dat de mensen zo reageerden, maar de andere kan, er is meer als alleen maar het nieuwtje: zij zijn zwanger :wink:

Wij moesten vorige week nog flink lachen want manlief was aan het bellen met een jongen en die jongen is nogal van grapjes maken.
Zegt hij een grap over iemand die heel rijk was, zegt de ander: nou morgen komt hier een man en die is wel miljonair, want die heeft 12 kinderen.
Manlief kon er hard om lachen.
Even later komt hij die jongen tegen in het dorp, vraagt hij aan manlief of hij hem niet pijn heeft gedaan met zijn grap over het rijk zijn met zoveel kinderen.
Want ja, bij jullie wil het niet zo vlotten he...
Dat is dan gewoon een boerenjongen die we bijna nooit zien/spreken maar hij wist toch wel hoe het zit bij ons :mrgreen:

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 14 dec 2009 13:31

Wat een lieve reactie van die jongen! Toch even informeren hoe zijn enthousiaste reactie bij jullie is overgekomen. Het is fijn wanneer zulke moeilijke onderwerpen toch bespreekbaar (gemaakt) worden.

Zelf heb ik twee vriendinnen waarvan ik niet zo goed weet of ze graag kinderen willen of er echt niet mee bezig zijn. Dat vind ik dus heel moeilijk, want ik durf er niet over te beginnen, omdat ik denk dat het gevoelig ligt. Maar aan de andere kant hebben ze mij nooit verteld dat het bij hen niet zo vlotten wil. Wanneer dat zo zou zijn, had ik verwacht dat ik dat wel zou horen.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 14 dec 2009 13:41

Mijn nichtje slikte bewust de pil omdat ze even wilde wachten met zwanger worden, toen ze stopte was ze gewoon niet gelijk zwanger en achter haar rug om gingen wel tantes vragen aan haar moeder of ze het er moeilijk mee had dat ze 2,5 jaar na haar trouwen nog niet zwanger was etc.
Dat lijkt me gewoon niet fijn, dat je dat nu na 5 jaar huwelijk vraagt..

Als wij straks getrouwd zijn, komt er de eerste 2 jaar menselijkerwijs gesproken ook geen kindje, dat lijkt me gewoon niet verstandig als je allebei nog student bent. Aan de andere kant is het wel belangrijk om te blijven beseffen dat kinderen wel echt een zegen zijn. Als je het zo bekijkt heb ik ook echt een enorme kinderwens, ik wil heel graag een kindje, maar 'nu nog even niet'..

@ Tuinfluiter: fijn zo'n reactie! Je ziet wel, dat als je er open in bent, het heel veel rotsituaties voorkomt..
@ Kwebbel: je kunt ook een keer laten vallen dat het voor jullie nog niet mogelijk is om een kindje te hebben nu (of zoiets..) dan vragen ze er misschien minder naar? Tenminste, je vond het nu vervelend toch?
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 dec 2009 13:45

Bumba:
Misschien zijn wij er makkelijk in.
Maar ik vind dat als er een gelegenheid voor is je best aan je vriendinnen kunt vragen of ze een kinderwens hebben.
Dat gebeurd hier ook wel en wij ervaren het als positief.
Het zijn toch je vriendinnen en het lijkt mij dat het dan bast moet kunnen om persoonlijk te worden.
Zou het proberen als ik jou was!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 dec 2009 14:51

Dine schreef:@ Kwebbel: je kunt ook een keer laten vallen dat het voor jullie nog niet mogelijk is om een kindje te hebben nu (of zoiets..) dan vragen ze er misschien minder naar? Tenminste, je vond het nu vervelend toch?
ik zit ook op school, momenteel is het ook niet handig om nu een kindje te krijgen. Menselijkerwijs gesproken zullen we eerst moeten verhuizen nou blabla, heb ik al ns meer verteld hier. Maar ik heb het al duizend x verteld en het houdt niet op. Dat vind ik vervelend.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 14 dec 2009 14:55

kwebbel schreef:
Dine schreef:@ Kwebbel: je kunt ook een keer laten vallen dat het voor jullie nog niet mogelijk is om een kindje te hebben nu (of zoiets..) dan vragen ze er misschien minder naar? Tenminste, je vond het nu vervelend toch?
ik zit ook op school, momenteel is het ook niet handig om nu een kindje te krijgen. Menselijkerwijs gesproken zullen we eerst moeten verhuizen nou blabla, heb ik al ns meer verteld hier. Maar ik heb het al duizend x verteld en het houdt niet op. Dat vind ik vervelend.

Dan kan ik het me inderdaad voorstellen ja, zeker als zij weten dat je, om het zo maar te zeggen, niet je best doet om zwanger te worden.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 dec 2009 15:25

Misschien een rare opmerking hoor, maar als je niet zit te wachten op zulk commentaar...zeg dan gewoon: Hey, ik heb een nieuwe baaaaan! Dan is je boodschap duidelijk, en krijg je ook geen gezeur :)

Ik vind het trouwens zelf wel lastig om mensen te vragen naar hun kinderwens o.i.d. Ben toch snel bang dat ik mensen kwets, dus ik snap de terughoudendheid van velen ook wel. En daardoor ook superknap dat anderen er zo open over zijn!
Dat schept wel helderheid :)
pobody's nerfect

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 dec 2009 15:52

Jotje:
Waarom zou het kwetsend zijn?? :-k
Natuurlijk is het geen vrolijk onderwerp maar stellen voelen heus wel aan op welke manier je het meent met ze als je ernaar vraagt.
En misschien schrikken ze eerst even maar dat geeft echt niet.
Dat hadden wij ook de eerste keren maar zodoende zijn we er nu wel open in.
Omdat mensen in onze omgeving weten dat ze er gewoon naar kunnen vragen als ze willen, dat is fijn!
Je kunt vragen als iemand in hun omgeving zwanger is hoe zij dat vinden en dan volgt er vanzelf wel of ze het moeilijk voor henzelf vinden of dat ze gewoon nog niet zwanger willen worden.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 dec 2009 17:01

NdW schreef:Mooi TT dat dat bij jullie kan. En jullie daarom ook voor elkaar kunnen bidden. Maar helaas is dat niet overal het geval en kunnen mensen, zonder dat ze er zelf erg in hebben, een gevoelige snaar raken.

Nee, dat kan en dat begrijp ik best. Maar meestal komt dat door je eigen geslotenheid over het onderwerp.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 14 dec 2009 17:09

Vind tot op een zekere hoogte dat TT gelijk heeft door te zeggen dat het ook enigsinds met je eigen geslotenheid te maken heeft.
Daar hebben wij zelf een voorbeeld van tegenover m'n schoonouders.
Laatst zat het ons zo dwars dat zij maar steeds doen of er niets is met onze kinderwens.
Het zat bij allebie erg hoog, bij m'n man en bij mij.
Manlief is toen een gesprek aangegaan met zijn ma en heeft haar een boekje gegeven over het onderwerp kinderloos.
Ze was er 'blij' mee.
Ze zei ook dat het hoor erg spijt dat ze nooit eens naar ons vroeg wat dat betreft, maar dat kwam omdat ze gewoon niet durfde.
Ook ik heb later een gesprek gehad en gezegd dat ze alles mag vragen en dat het fijn is als er van dichtbij meegleeft word en mensen zo af en toe informeren.

het had nu nog steeds tussen ons in kunnen staan als wij er niet over begonnen waren...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 dec 2009 17:13

Fijn, dan heeft het in ieder geval een positieve uitwerking!
En ik weet ook best dat het moeilijk is om er naar te vragen. Het kan voor sommige best een verdrietig onderwerp zijn en anderen vinden het weer lastig omdat ze zelf bang zijn dat anderen hun beweegredenen niet goed keuren.
Maar dan nog, ik zou er maar gewoon open over zijn ongeacht of anderen het er mee eens zijn of niet.

Terug naar “Archief”