tante-tortel schreef:En dat geld dan voor elk instrument wat je gebruikt. Ook het orgel kan behoorlijk misbruikt worden.
Denkend aan organisten die zichzelf graag horen spelen en daarbij vergeten wat hun opdracht is: het
begeleiden van de gemeentezang.
Of een ergernis van mij: met de tremulant

Draaiorgel muziek er van maken

Alles goed en wel, maar als mensen echt vervelend commentaar gaan leveren op mijn orgelspel, dan raad ik deze mensen aan zelf organist te worden. Meestal binden ze dan wel weer in. Ik vind kritiek prima, mits opbouwend, maar als men gaan jengelen over dat het te lang, te uitbundig of te sloom is, dan mogen ze het zelf gaan doen.
Nu valt het in mijn eigen geval wel mee. In de twaalf jaar dat ik in diverse kerken organist ben, heb ik zelden of nooit gezeur gehad. Een of andere dame vond het een keer te langzaam. Mevrouw begreep blijkbaar niet dat je een boetpsalm niet in sneltreinvaart speelt.
Tijdens een meditatief stuk na de preek heb ik een keer het volkslied van Rwanda gespeeld (er waren twee Rwandezen in de kerk), wat leuk aansloot op "Neem mijn leven, laat het, Heer" en een andere keer het volkslied van Zambia (er was een Zambiaan in de kerk). Die mensen vinden dat leuk, iets herkenbaars in een dienst waarvan ze verder - door de taalbarrière - niets van snappen. Henkie (dat is die baarderige knul die af en toe iets met Refoweb doet) en Annette heb ik in hun trouwdienst getrakteerd op het volkslied van Slowakije, omdat ze elkaar daar hadden leren kennen...
Geen klachten gehad

Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.