Hoe Open Minded ben jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor fem » 10 dec 2009 02:48

eml schreef:Hoe open minded ben jij? Zou je bijvoorbeeld kijken naar een programma als "Beagle, in het kielzog van Darwin" zoals nu (21:25) op Ned2 te zien is? Of hekel je alle "andere" geluiden?

als open minded zijn is: "je verdiepen in andere denkbeelden" dan ben ik zeer open minded. Als open zijn is: "je verdiepen in en open staan voor andere denkbeelden" dan ben ik bij vlagen zeer openminded. Af en toe doe ik mezelf op slot omdat ik anders gek wordt van al mijn getwijfel"
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 10 dec 2009 02:59

Mortlach schreef:bescheiden als ik ben *kuch* durf ik toch wel te zeggen dat ik redelijk open van geest ben, maar dan vanuit de andere kant benaderd.

Wat ik de afgelopen paar jaar onder andere gedaan heb:
Rooms-katholieke diensten meegemaakt; gereformeerde huwelijksvoltrekking meegemaakt; RK-kinderdoop; Pinkster-volwassenendoop; Oud-katholieke oliewijding; gebeden met moslims; gemediteerd met Zen-boeddhisten; met Nichiren-boeddhisten; Shambala (tibetaans) Boeddhisme; verder luister ik christelijke en niet-christelijke podcasts (Roderick Vonhögen maakt hele goeie podcasts), en verder lezen ik alles wat los en vast zit over religie, geschiedenis van religie, filosofie, etc, etc.

En, niet in de laatste plaats, ik kom hier op refoweb. En langzaam, heel langzaam begin ik te merken dat het begrip voor bepaalde gereformeerde standpunten toeneemt. Begrijpen zal ik het wel nooit doen, en het er mee eens zijn vaak ook niet, maar het beeld wordt genuanceerder.

superkoel, hetzelfde had ik op het forum scholieren.com (en dan vooral subforum religie) Ik heb de wetenschappelijk ingestelde religievolspammers nooit als idioten afgedaan, maar ik begrijp ze nu wel beter dan eerst en kan me ook behoorlijk goed in hen verplaatsen. Ik krijg trouwens steeds minder begrip voor bepaalde reformatorische standpunten, juist doordat ik niet gelovigen meer begrijp. Ik vind wereldvreemdheid/afsluiten van de wereld echt iets zondigs gewoon.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2009 10:43

fem schreef:superkoel, hetzelfde had ik op het forum scholieren.com (en dan vooral subforum religie) Ik heb de wetenschappelijk ingestelde religievolspammers nooit als idioten afgedaan,

Leer mij dat eens, want mij lukt dat nog niet altijd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

eml

Berichtdoor eml » 11 dec 2009 17:51

Gerdien B. schreef:Ik hekel het niet, maar het boeit mij niet genoeg om het te gaan kijken.

Ik had niet anders verwacht van jou, volgens mij ben je totaal niet open minded namelijk!

eml

Berichtdoor eml » 11 dec 2009 17:53

Mortlach schreef:bescheiden als ik ben *kuch* durf ik toch wel te zeggen dat ik redelijk open van geest ben, maar dan vanuit de andere kant benaderd.

Wat ik de afgelopen paar jaar onder andere gedaan heb:
Rooms-katholieke diensten meegemaakt; gereformeerde huwelijksvoltrekking meegemaakt; RK-kinderdoop; Pinkster-volwassenendoop; Oud-katholieke oliewijding; gebeden met moslims; gemediteerd met Zen-boeddhisten; met Nichiren-boeddhisten; Shambala (tibetaans) Boeddhisme; verder luister ik christelijke en niet-christelijke podcasts (Roderick Vonhögen maakt hele goeie podcasts), en verder lezen ik alles wat los en vast zit over religie, geschiedenis van religie, filosofie, etc, etc.

En, niet in de laatste plaats, ik kom hier op refoweb. En langzaam, heel langzaam begin ik te merken dat het begrip voor bepaalde gereformeerde standpunten toeneemt. Begrijpen zal ik het wel nooit doen, en het er mee eens zijn vaak ook niet, maar het beeld wordt genuanceerder.

Kom op Mortlach, blijf vooral doen waar je goed in bent. Logisch en helder denken

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 dec 2009 20:24

Niet Open Minded Eml?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2009 02:14

eml schreef:
Kom op Mortlach, blijf vooral doen waar je goed in bent. Logisch en helder denken

Ik doe mijn best eml, al zie ik niet hoe het een het ander (geloof) zou uitsluiten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2009 23:55

Hoe openminded is de topicstarter eigenlijk? Hij vervuilt ons mooie forum regelmatig met negatieve berichten over kerk en kerkelijke mensen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 13 dec 2009 11:20

Algemene uitspraak: maak jezelf nooit tot de maat der dingen – mensen zijn nu eenmaal niet gelijk.

Behalve als de Ontwerper en Schepper en Herschepper het op schrift heeft gesteld in voorschriften en regels tot welzijn en geluk voor het ontwerp om in de mens het beeld en het karakter van zijn Maker te herstellen en dat de mens daardoor in vrijheid kan leven.

Weet je nog: „Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad!" Psalm 119: 105.

Het Woord van God is een schijnwerper in de toekomst. Niemand hoeft in het onzekere te leven.

Advies ga het lezen met een Open Minded...

marin
Laatst gewijzigd door marin op 13 dec 2009 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2009 11:20

Optimatus schreef:Hoe openminded is de topicstarter eigenlijk? Hij vervuilt ons mooie forum regelmatig met negatieve berichten over kerk en kerkelijke mensen...

Ik zou graag met hem kerken en wil hem elke zondag wel oppikken om 8 uur! En om aan te tonen hoe open minded ik ben, mag eml de gemeente uitkiezen waar we dat doen! ;)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 dec 2009 11:43

mohamed schreef:
Optimatus schreef:Hoe openminded is de topicstarter eigenlijk? Hij vervuilt ons mooie forum regelmatig met negatieve berichten over kerk en kerkelijke mensen...

Ik zou graag met hem kerken en wil hem elke zondag wel oppikken om 8 uur! En om aan te tonen hoe open minded ik ben, mag eml de gemeente uitkiezen waar we dat doen! ;)

Wat een geweldig aanbod! Ik hoop dat jullie dicht genoeg bij elkaar wonen zodat het organisatorisch goed te doen is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2009 11:54

Faramir schreef:
mohamed schreef:

Wat een geweldig aanbod! Ik hoop dat jullie dicht genoeg bij elkaar wonen zodat het organisatorisch goed te doen is.

Dank je wel, vond ik zelf eigenlijk ook wel!

Ja het logistieke deel is misschien een obstakel, want ik woon in het hoge noorden en ben geenszins van plan hier weer weg te gaan, wat dat aangaat kent zelfs mijn open mind grenzen! ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 dec 2009 20:16

Waarschuw even als dat Bergambacht, Berkenwoude of Schoonhoven is...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 14 dec 2009 11:24

Mortlach schreef:In dat geval had de Boeddha waarschijnlijk in lotushouding vriendelijk naar hem geglimlacht ofzo. Het is eigenlijk net als Ghandi in de gelijknamige film wanneer hij zegt: "Ik ben hindoe, ik ben moslim, ik ben christen, ik ben boeddhist..." Het leidt allemaal naar datzelfde Ene.

Dat kan wel zo zijn, maar Jezus had daar dan niet zo bijgezeten :)
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 dec 2009 03:10

Hoe Open Minded ben jij?

Meer dan bij mijn aanvang op refo-web, vermoed ik...

Daar in tegen, heb ik m.i. wel meer begrip voor de Reformatische gebruikers groep ontwikkelt (Het zij dan wel met vallen en opstaan :oops: ) Ook binnen die groep is een veel kleurige scharkering van mensen te onderscheiden en te ontdekken. Soms is het niet meer dan een kwestie van, om even te proberen de eigen al dan niet aangeleerde, aangenomen denkbeelden, opzij te zetten.

Dus niet een antwoord te beginnen vanuit een verabsolutering van de termen: Ik vind, ik denk, etc.. Eerst proberen te kijken, te lezen hoe een ander tot zijn standpunt, opvatting is gekomen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”