Dag familie Bos,
Eerste vraag mijnerzijds:
'familie Bos' klinkt zo 'onpersoonlijk'. Kun je niet een naam noemen, Siegfried of Archibald of wat dan ook. Dan wordt het- in mijn idee- wat warmer.
Tweede vraag: je laat direct alle paarden opdraven. Vind je het goed, dat ik het eerste paard nu alléen behandel. Dan haal ik de andere paarden telkens weer ongeveer een week later van stal. Ik heb meer forums dan dit, ben vooral in Amerika veel bezig. Dus niet direct zeggen;
"Niemand reageert".
Ik wil heus wel. Maar ik kan niet verder springen dan mijn stok lang is.
En híer dan je vraag:
3 Toen het lam het tweede zegel verbrak, hoorde ik het tweede wezen zeggen: ‘Kom!’ 4 Er verscheen een ander, vuurrood paard. De ruiter kreeg de opdracht om de vrede uit de wereld te verdrijven, zodat men elkaar zou afslachten. Hij kreeg een groot zwaard.
Denk bij 'de vrede uit de wereld te verdrijven'nu niet aan de talloze oorlogen, die altijd, overal op deze aardbol maar woeden.
Openbaring beschrijft een andere werkelijkheid, die van onze Heer Jezus Christus en zijn gemeente.
In Efeze 1 v 20 en 21 staat te lezen, dat Jezus Christus eenmaal in het duizendjarig rijk en ook daarna over de hele wereld zal regeren en dat zijn gemeente in die heerschappij zal delen, (Jesaja 32 v 1). Dit ongelooflijke feit voor de wereld, wordt eens werkelijkheid. Openbaring beschrijft daarom ook slechts de lotgevallen van de ware gemeente. De tegenkanting, die deze gemeente in geestelijke zin van ´de valse kerk´ondervindt, is het andere ´Leitmotiv´.
En nu dan dat tweede paard. Het is rood, rossig, een kleur uit de hel, een demonische kleur.
Dit paard en die ruiter zijn er niet om te zeggen:
"Vrede laat ik u, mijn vrede geef ik u"..
Nee, dit paard en die ruiter hebben een ander, een vreselijk zwaard.
Onder de invloed van dat zwaard hebben in de kerken vele verschrikkelijke vervolgingen plaats gehad. De zwaarste vijand zat niet van buiten , maar van binnen.
In Openbaring 17 v 6 wordt een close-up gegeven van 'de vrouw op het beest'. Als getuigenis klinkt daar:
" De vrouw was dronken van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus".
In de kerk van alle eeuwen sinds Christus...
en die lijn was er ook al voordien te zien
...heeft steeds gegolden, dat 'het goede altijd de vijand is van het betere'.
Er zijn veel vervolgingen geweest binnen de kerk van mensen, die daar iets nieuws verkondigden, dat later algemeen werd aanvaard, maar waarvoor hún bloed vloeide.
De korte lijn is dus deze; de voortgang van het Evangelie is in de tweeduizend jaar na Christus enorm vertraagd door allerlei tegenwerking van binnen uit doór mensen, die het heus wel goed bedoelden, ván mensen, die op een nieuwe manier godzalig wilden leven in Jezus Christus. De gemeente is geteisterd door vele valse leringen. Voor de doop na bekering zijn vele mensen ter dood gebracht. En zelfs tegenwoordig zijn er nog velen, die deze 'nieuwlichters' wantrouwig bezien. En wat werd de leer van de uitverkiezing niet dikwijls tot een hefboom, waardoor bij velen de 'valse lijdelijkheid' werd aangekweekt.
Matth 13 leert ons, dat onkruid en tarwe beide tot volle ontwikkeling moeten komen. Dat is gebeurd, toen Jezus op zijn overwinningspaard uitreed, tezamen met de 'nederlaag-paarden' van de duivel.
'Familie Bos', Stefaan zo je wilt, misschien bevalt deze uitleg je helemaal niet. Dan kun je zeggen:
"Laat die volgende paarden nu maar. Ik heb nu wel genoeg gehoord".
Dan houd ik er mee op. Tenzij...iemand anders zegt;
" Hè nee....laat ze dan komen voor míj".
Ik wacht het even af.
Daag
Ger