Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2009 13:24

ajl schreef:Ik zou denk ik liever niet naar een kerk willen gaan waar het kinderwerk op nr 1 staat. Ik moet zeggen dat ik de themazondagen en kinderdiensten vaak ook schrap. Dan luister ik via internet wel een preek ofzo. Ik ga vooral naar de kerk voor mijn eigen geestelijke groei. ( [-X ja,ik weet dat de kinderen de toekomst van de kerk zijn en ook aandacht nodig hebben)

Ik ben zelf niet zo aan de naam van een kerk gebonden. Van huis uit ben ik chr. geref, maar dat betekent niet dat ik daar altijd kerk. Mijn man is van huis uit RK ( ging nooit naar een kerk) en houdt van orthodoxe diensten met weinig zang en een lange preek :lol: Daarom doe ik meestal het voorwerk. Ik kijk of hij zich ergens thuis kan voelen en vervolgens gaat hij mee.

Ik dat niet een beetje individualistisch? Als iedereen zo zou denken zou je aparte kerken voor allerlei groepen kunnen maken... een kinderkerk, een tienerkerk, een kerk voor mensen van 35-60, een 60+ kerk. Maar waarom ga je naar de kerk.... puur en alleen voor de preek, om daar wat van te leren... en de liederen te zingen die je zelf het fijnst vindt, met de muzikale begeleiding die je zelf het prettigst vindt? Of houdt het meer in? Ben je een eenheid met al die verschillende mensen?

Ik vind het altijd erg egoistisch als mensen themazondagen, kinderdiensten en zo gaan skippen. Ze zetten zichzelf vooraan, vinden zichzelf belangrijk... en als de diensten dan wat anders zijn dan blijven ze weg want daar hebben ze niet zoveel aan. Goed voorbeeld geef je dan. Mogen kinderen dan ook gewoon alle "volwassendiensten" skippen en via internet (zijn ze al jong heel handig mee) ergens anders een kinderdienst meeluisteren?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 dec 2009 13:46

Race406 schreef:
Jantjes schreef:Ben erg teleurgesteld in de kerk.
Daarom op zoek of een kerk ‘Bijbels is….. of niet’
Wat je als fundament of uitgangspunten neemt zal je dagelijkse doen en laten bepalen. Tegelijkertijd vormt dit alles jou dus en op die wijze ben jij ook weer mensen om je heen aan het vormen. Reden genoeg om heel duidelijk te krijgen of de fundamenten en uitgangspunten die je hanteert wel bijbels en derhalve christelijk zijn!
Toets daarom je fundamenten en uitgangspunten en lees verder
* link verwijderd door moderator *

Een heeeeeel andere Jantjes dan die we een jaar of 1,5 terug meemaakten... :!:

Dat is juist geconstateerd.
Ben dus aan het studeren voornamelijk over het instituut ‘kerk’ omdat ik daarin voornamelijk teleurgesteld ben. De kerk (in welke denominatie dan ook) zeggen een ‘leer’ (kerk leer) te volgen die, naar mijn mening toch uit dogmatische geschriften bestaat in plaats van de Bijbel. Maar ja…. daar ga je dan… want dogmatische geschriften zijn op grond van de Bijbel zeggen ze. Nou, dat is een uitzoeken waar je niet zo snel uitkomt en toch ik geef het niet op. Ik ben dus net als @Joannah 'zoekend'. Maar ik denk niet meer op ‘kerk’ uit te komen. Vandaar de internetsite die ik door gaf.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 dec 2009 14:42

Marnix schreef:
ajl schreef:Ik zou denk ik liever niet naar een kerk willen gaan waar het kinderwerk op nr 1 staat. Ik moet zeggen dat ik de themazondagen en kinderdiensten vaak ook schrap. Dan luister ik via internet wel een preek ofzo. Ik ga vooral naar de kerk voor mijn eigen geestelijke groei. ( [-X ja,ik weet dat de kinderen de toekomst van de kerk zijn en ook aandacht nodig hebben)

Ik ben zelf niet zo aan de naam van een kerk gebonden. Van huis uit ben ik chr. geref, maar dat betekent niet dat ik daar altijd kerk. Mijn man is van huis uit RK ( ging nooit naar een kerk) en houdt van orthodoxe diensten met weinig zang en een lange preek :lol: Daarom doe ik meestal het voorwerk. Ik kijk of hij zich ergens thuis kan voelen en vervolgens gaat hij mee.

Ik dat niet een beetje individualistisch? Als iedereen zo zou denken zou je aparte kerken voor allerlei groepen kunnen maken... een kinderkerk, een tienerkerk, een kerk voor mensen van 35-60, een 60+ kerk. Maar waarom ga je naar de kerk.... puur en alleen voor de preek, om daar wat van te leren... en de liederen te zingen die je zelf het fijnst vindt, met de muzikale begeleiding die je zelf het prettigst vindt? Of houdt het meer in? Ben je een eenheid met al die verschillende mensen?

Ik vind het altijd erg egoistisch als mensen themazondagen, kinderdiensten en zo gaan skippen. Ze zetten zichzelf vooraan, vinden zichzelf belangrijk... en als de diensten dan wat anders zijn dan blijven ze weg want daar hebben ze niet zoveel aan. Goed voorbeeld geef je dan. Mogen kinderen dan ook gewoon alle "volwassendiensten" skippen en via internet (zijn ze al jong heel handig mee) ergens anders een kinderdienst meeluisteren?

Misschien klopt er iets niet als er aparte kinderdiensten nodig zijn... Kinderen kunnen tijdens de preek naar een nevendienst, dat is prima. Maar voor de rest zijn kerkdiensten toch voor iedereen, ook al zijn ze misschien voorbereid door een clubje mensen van een bepaalde leeftijdsgroep (bijvoorbeeld jongeren of senioren). Bij ons in de kerk worden de zogenaamde themadiensten voorbereid door een clubje mensen van alle leeftijd. Als tiener heb ik daar jaren aan meegewerkt (en sinds kort doe ik dat weer) en ik heb het als erg waardevol ervaren om met mensen van verschillende generaties over het geloof te praten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2009 15:42

Jantjes schreef:
Race406 schreef:
Wat je als fundament of uitgangspunten neemt zal je dagelijkse doen en laten bepalen. Tegelijkertijd vormt dit alles jou dus en op die wijze ben jij ook weer mensen om je heen aan het vormen. Reden genoeg om heel duidelijk te krijgen of de fundamenten en uitgangspunten die je hanteert wel bijbels en derhalve christelijk zijn!

Een heeeeeel andere Jantjes dan die we een jaar of 1,5 terug meemaakten... :!:

Dat is juist geconstateerd.
Ben dus aan het studeren voornamelijk over het instituut ‘kerk’ omdat ik daarin voornamelijk teleurgesteld ben. De kerk (in welke denominatie dan ook) zeggen een ‘leer’ (kerk leer) te volgen die, naar mijn mening toch uit dogmatische geschriften bestaat in plaats van de Bijbel. Maar ja…. daar ga je dan… want dogmatische geschriften zijn op grond van de Bijbel zeggen ze. Nou, dat is een uitzoeken waar je niet zo snel uitkomt en toch ik geef het niet op. Ik ben dus net als @Joannah 'zoekend'. Maar ik denk niet meer op ‘kerk’ uit te komen. Vandaar de internetsite die ik door gaf.

Hmm... waarom niet? Zijn er dan helemaal geen kerken die waar leer en leven wel goed is? Natuurlijk hou je altijd kritiekpuntjes maar het willen vinden van volmaaktheid is in dit leven misschien ook iets te veel van het goede? Ben je niet iets te negatief over kerken vanwege bepaalde slechte ervaringen in het verleden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2009 15:54

Lalage schreef:
Marnix schreef:

Misschien klopt er iets niet als er aparte kinderdiensten nodig zijn... Kinderen kunnen tijdens de preek naar een nevendienst, dat is prima. Maar voor de rest zijn kerkdiensten toch voor iedereen, ook al zijn ze misschien voorbereid door een clubje mensen van een bepaalde leeftijdsgroep (bijvoorbeeld jongeren of senioren). Bij ons in de kerk worden de zogenaamde themadiensten voorbereid door een clubje mensen van alle leeftijd. Als tiener heb ik daar jaren aan meegewerkt (en sinds kort doe ik dat weer) en ik heb het als erg waardevol ervaren om met mensen van verschillende generaties over het geloof te praten.

Dat is ook een mooie opzet inderdaad. Aan de andere kant begrijp ik wel waarom er af en toe een kinderdienst is.... sowieso is het belangrijk om kinderen bij het gemeente zijn te betrekken en niet te doen alsof de kerk eigenlijk voor volwassenen is.... ze af en toe specifieke aandacht geven is denk ik niet zo'n probleem. De kerk is voor alle leeftijdsgroepen. Als je dan een keer een kinderdienst hebt wil dat dus niet zeggen dat alleen kinderen er wat aan hebben... Dat was juist mijn punt. Daarom moeten volwassenen zulke diensten niet gaan skippen... alsof zij er niets te zoeken hebben of niks kunnen leren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 dec 2009 17:28

Het lijkt me beter om in elke dienst aandacht aan de kinderen te besteden, dan is een aparte kinderdienst niet nodig en hoef je die ook niet te skippen. Bij ons is er elke week een kinderlied en bijna altijd een gesprekje door de dominee met de kinderen, voordat ze naar hun eigen ruimte gaan.

(Ik moet hier wel bij toegeven dat ik zelf gemiddeld eens per maand op zondagochtend in die kerk zit, verder eens per maand een middagdienst waar ik muziek maak, eens per maand een Taize-viering op zaterdagavond en eens per maand mee met m'n man die in een andere gemeente piano speelt.)

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 08 dec 2009 23:01

Ik ga naar een Christengemeente in Barneveld dat is mijn gemeente.
"Doorbrekers". www.doorbrekers.nl
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 dec 2009 19:34

Van de GKV naar de PKN gehobbeld, bevalt mij prima die keuze. :-({|=
Af en toe een uitstapje naar de OkK....
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 18 dec 2009 13:17

Van huis uit ben ik HHK (hersteld hervormde Kerk) mijn vriend is PKN. Wij zouden eigenlijk graag naar een moderne stadsgemeente gaan, waarin ze wat meer soorten liederen zingen, nieuwe vertaling gebruiken, kindernevendiensten houden enz. Ook zou ik t liefst 's ochtends naar de kerk gaan en zondagsavonds bijbelstudiegroepen doen, zoals in sommige evangelische kerken gebruikelijk is.
Maar bij de gereformeerden heb ik dat nog niet gezien helaas.
What goes around, comes around

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 19 dec 2009 16:59

Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

Mijn vrouw en ik zijn Gereformeerd vrijgemaakt in Kampen geweest (ook op de speciaal Ger.vrijgemaakte school) en daarvoor de vrijmaking procedure's in kerk en familie's meegemaakt.
In die periode (je wist niet beter) koos je de kant van de ouders en traditie.

Totdat je jaren later door ontmoetingen met andere mensen geloofsgesprekken op gang kwamen die leiden naar een andere Bijbelse verdieping daar wij geen idee van hadden, in het kort gezegd, de Here Jezus persoonlijk aannemen, profetieen, bijbelse doop, sabbat, sterven en dan, leren de wetten onderscheiden (de wet van God en de wetten van Mozes), wat heeft de Here Jezus vervuld, gericht op de wederkomst van de Here Jezus, maar op de eerste plaats de Here Jezus beter leren kennen.

En daardoor vieren wij nu Sabbat omdat God in Zijn Woord zegt dat het een teken is tussen Mij en u (niet een verplicht wettisch gebeuren, zoals in de staat Israel), maar uit liefde, omdat de Here Jezus de wet in het hart heeft geschreven, uit liefde naar God en liefde voor je medemens.

Op 5 dec.1970 zijn mijn vrouw en ik samen gedoopt en hebben de dooptekst meegekregen,
Vrees niet, want Ik ben met u; ziet niet angstig rond, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid.

En daardoor voelen wij ons thuis in Kerk van de Zevendags Adventisten in Apeldoorn om met elkaar samen de Bijbel te bestuderen en de dienst mee te maken.

http://www.adventkerkapeldoorn.nl

marin
Laatst gewijzigd door marin op 20 dec 2009 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2009 22:54

mormeltje schreef:Van huis uit ben ik HHK (hersteld hervormde Kerk) mijn vriend is PKN. Wij zouden eigenlijk graag naar een moderne stadsgemeente gaan, waarin ze wat meer soorten liederen zingen, nieuwe vertaling gebruiken, kindernevendiensten houden enz. Ook zou ik t liefst 's ochtends naar de kerk gaan en zondagsavonds bijbelstudiegroepen doen, zoals in sommige evangelische kerken gebruikelijk is.
Maar bij de gereformeerden heb ik dat nog niet gezien helaas.

Waarom zoek je niet zo'n stadsgemeente op dan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 dec 2009 11:14

Moge je een kerkgemeenschap vinden waar je mag bloeien als een roos in de woestijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 dec 2009 14:03

Een moderator opmerking: sites die door ex-forumlid Josh zijn gemaakt, laten we hier niet zien.

Los daarvan: dat iemand teleurgesteld raakt in een kerk/kerken, kan ik begrijpen. Dat je je daarmee in de handen van sektariers (zoals Josh) laat drijven, kan ik minder goed begrijpen. Of eigenlijk begrijp ik het wel, maar vind ik dat juist een heel gevaarlijke ontwikkeling. Want meestal verkopen ze oude dwalingen in een nieuw (en op het eerste gezicht) aannemelijk jasje.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 dec 2009 14:39

savemysoul schreef:Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

Ik bezoek de katholieke Kerk in de nieuwe H. Lebuïnus parochie (per 1 januari is het 1 parochie met meerdere locaties, nu is het nog een samenwerkingsverband Zuidwest-Salland).

http://www.rk-deo.nl

Ik bezoek veelal de locatie waar ik ben ingedeeld (elke voormalige parochie (straks dus lokatie) bedient een bepaald postcodegebied) en waar ik ook vrijwilligerswerk verricht. Maar soms ga ik ook wel eens naar een andere locatie.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 dec 2009 14:53

Faramir schreef:Ik bezoek veelal de locatie waar ik ben ingedeeld (elke voormalige parochie (straks dus lokatie) bedient een bepaald postcodegebied) en waar ik ook vrijwilligerswerk verricht. Maar soms ga ik ook wel eens naar een andere locatie.
Je wordt dus ingedeeld, naar woonplaats neem ik aan? En wat nu als je je in die parochie/lokatie niet thuisvoelt om de 1 of andere reden? Mag je dan wel 'overstappen', ook administratief?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”