ajl schreef:Ik zou denk ik liever niet naar een kerk willen gaan waar het kinderwerk op nr 1 staat. Ik moet zeggen dat ik de themazondagen en kinderdiensten vaak ook schrap. Dan luister ik via internet wel een preek ofzo. Ik ga vooral naar de kerk voor mijn eigen geestelijke groei. (ja,ik weet dat de kinderen de toekomst van de kerk zijn en ook aandacht nodig hebben)
Ik ben zelf niet zo aan de naam van een kerk gebonden. Van huis uit ben ik chr. geref, maar dat betekent niet dat ik daar altijd kerk. Mijn man is van huis uit RK ( ging nooit naar een kerk) en houdt van orthodoxe diensten met weinig zang en een lange preekDaarom doe ik meestal het voorwerk. Ik kijk of hij zich ergens thuis kan voelen en vervolgens gaat hij mee.
Ik dat niet een beetje individualistisch? Als iedereen zo zou denken zou je aparte kerken voor allerlei groepen kunnen maken... een kinderkerk, een tienerkerk, een kerk voor mensen van 35-60, een 60+ kerk. Maar waarom ga je naar de kerk.... puur en alleen voor de preek, om daar wat van te leren... en de liederen te zingen die je zelf het fijnst vindt, met de muzikale begeleiding die je zelf het prettigst vindt? Of houdt het meer in? Ben je een eenheid met al die verschillende mensen?
Ik vind het altijd erg egoistisch als mensen themazondagen, kinderdiensten en zo gaan skippen. Ze zetten zichzelf vooraan, vinden zichzelf belangrijk... en als de diensten dan wat anders zijn dan blijven ze weg want daar hebben ze niet zoveel aan. Goed voorbeeld geef je dan. Mogen kinderen dan ook gewoon alle "volwassendiensten" skippen en via internet (zijn ze al jong heel handig mee) ergens anders een kinderdienst meeluisteren?