Inderdaad een toepasselijke tekst, geeft duidelijk aan dat we ons verstand niet voor niets gekregen hebben.
Laten we de valse bescheidenheid dat we niets kunnen en moeten afwachten of God ons 'iets' wil geven van ons afwerpen, God geeft al zoveel.
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:fem schreef:Hoe kan God van mensen verwachten dat ze gaan geloven?
geloven doe je met je hart, en volgens velen bestaat hart uit: verstand, gevoel, en wil.
met je verstand geloven:
Puur door redeneren gaan geloven is erg lastig, omdat er meer wetenschappelijke redenen zijn om de bijbel voor onzin aan te nemen als er zijn om de bijbel voor waar aan te nemen. Ik zeg niet dat je kunt bewijzen dat de bijbel onzin is, maar je kunt ook niet (sluitend) bewijzen dat de bijbel waar is, en er zijn meer rationele gronden om het eerste te doen dan het tweede.
Ik geloof niet dat er meer wetenschappelijke redenen zijn om de Bijbel voor onzin aan te nemen. Veel wetenschap heeft dat de Bijbel onzin is niet eerst als conclusie getrokken.... maar als uitgangspunt genomen. Dan kom je wel aan "bewijzen" omdat er vanuit het verkeerde uitgangspunt wordt geredeneerd. Ik kan je aanraden "In alle redelijkheid" van Tim Keller eens te lezen... Over wetenschap en de Bijbel. Erg leerzaam.
Redeneer je vanuit de andere kant, dan kan je stellen: God bestaat en geeft ons verstandelijke bewijzen van zijn bestaan. Er zijn ook bewijzen van Jezus bestaan. Als we je dat gaat inzien is de eerste stap gezet.met je gevoel geloven:
Je gevoel kun je niet echt sturen. Het kan wel een beetje, maar dat doe je dan met je verstand. Bijvoorbeeld als je zenuwachtig bent ergens voor kun je jezelf moed in praten door te beredeneren waarom het heus niet zo eng is. Gevoel wijst dus terug naar verstand, en met je verstand geloven is lastig.
Gevoel kan je zelf niet sturen. Maar gevoel is wel te beinvloeden door de ander. Toen mijn vriendin me vertelde dat ze me leuk vond, raakte ik geïnteresseerd en ging haar ook steeds leuker vinden. Kortom, er is gevoel van de een voor de ander.... en de ander wordt daardoor beinvloed. Gods liefde voor jou is er al. Dus voor het ontstaan van die liefde hoef je niet te zorgen. Het moet alleen wederzijds worden. Als je hoort dat Hij van je houdt, zijn Zoon gaf om je te redden terwijl je dat niet verdiend.... ga je die liefde dan ook beantwoorden? Dan leidt dat toch tot dankbaarheid omdat Hij je zoveel geeft, om niet?
met je wil geloven:
wil vloeit voor uit gevoel en verstand. Als je niet rationeel gelooft dat God bestaat, en je voelt ook niet dat God bestaat, waarom zou je dan willen geloven? Wil is dus een product van nummer 1 en 2.
nummer 3 vloeit voort uit 1 +2, nummer 2 is niet stuurbaar of vloeit voort uit 1, uiteindelijk kun je dus alleen gaan geloven om 1 (of als je toevallig het goede voelt om 2, maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid).
De enige verantwoordelijkheid die je hebt in geloven is dus dat je met je verstand probeert te gaan geloven. Het gevoel gaat automatisch en wil is een product.
Het bestaan van God is niet rationeel te bewijzen, het is alleen aannemelijk te maken. Het niet bestaan van God is ook aannemelijk te maken.
Hoe kan God verwachten van mensen dat ze gaan geloven?
Klopt, als je het niet rationeel gelooft ga je ook niet met je wil en je gevoel geloven. Dus is het goed om je in de feiten te verdiepen. Het vloeit voort uit het verstandelijke geloof. Niet voor niets zijn we rationele wezens. Niet voor niets geeft God de Bijbel en mensen die de Bijbel uitleggen. Rationeel bewijzen is lastig, anders zou het geen geloven zijn. Maar het is wel rationeel aannemelijk te maken... denk ik. Als je na gaat denken over hoe alles ontstaan is, is het onaannemelijk dat alles zo in elkaar zit dat het nooit uit toeval ontstaan kan zijn vanuit het niets? God openbaart zich door de Bijbel, door Christus, in de schepping. Hij roept constant: Hier ben ik, ik ben God, ik heb alles gemaakt. Ik wil je redden. Is het dan vreemd dat Hij van mensen verwacht dat ze dat ook aannemen? Hij laat zijn liefde voor de wereld zien. Is het dan vreemd dat Hij wil dat wij die liefde ook beantwoorden? Dat er een relatie ontstaat?
God openbaart zich door de Bijbel, door Christus, in de schepping. Hij roept constant: Hier ben ik, ik ben God, ik heb alles gemaakt. Ik wil je redden. Is het dan vreemd dat Hij van mensen verwacht dat ze dat ook aannemen? Hij laat zijn liefde voor de wereld zien. Is het dan vreemd dat Hij wil dat wij die liefde ook beantwoorden?
Je zegt dus dat het aannemelijk is dat God bestaat. Maar het is ook aannemelijk dat God niet bestaat, het ligt er net aan welke boeken je het meeste leest. Als je heel veel dawkins e.d. leest zul je eerder tot de tweede conclusie komen en als je veel Keller en kornuiten leest zul je tot de eerste conclusie komen. Voor beide conclusies zijn steengoede argumenten te vinden maar beide kun je niet bewijzen. Ik heb nooit alle argumenten en theorieën op de wereld op een weegschaal gelegd om te wegen wat het meest aannemelijk is, puur omdat ik niet alle argumenten ken. Ik zou nooit kunnen weten wat rationeel gezien het meest betrouwbaar is, maar in ieder geval is het duidelijk dat je op grond van verstand, en zeker met de manier van denken die mensen op dit moment hebben niet tot een vaststaande conclusie kunt komen. Je kunt alleen de conclusie die je al had staven en verdedigen, slechts sommige mensen veranderen van mening na het horen van argumenten, en dat zijn dan vaker christenen die atheist of agnost worden dan agnosten of atheisten die christen worden. (geen bewijs daarvoor, maar er zijn bosjes filosofie en biologie studenten die zich bekeren tot atheïsme, en zodra een atheistische bioloog of filosoof zich bekeerd tot christendom is dat meteen bijna een wonderverhaal)
Marnix schreef:Je zegt dus dat het aannemelijk is dat God bestaat. Maar het is ook aannemelijk dat God niet bestaat, het ligt er net aan welke boeken je het meeste leest. Als je heel veel dawkins e.d. leest zul je eerder tot de tweede conclusie komen en als je veel Keller en kornuiten leest zul je tot de eerste conclusie komen. Voor beide conclusies zijn steengoede argumenten te vinden maar beide kun je niet bewijzen. Ik heb nooit alle argumenten en theorieën op de wereld op een weegschaal gelegd om te wegen wat het meest aannemelijk is, puur omdat ik niet alle argumenten ken. Ik zou nooit kunnen weten wat rationeel gezien het meest betrouwbaar is, maar in ieder geval is het duidelijk dat je op grond van verstand, en zeker met de manier van denken die mensen op dit moment hebben niet tot een vaststaande conclusie kunt komen. Je kunt alleen de conclusie die je al had staven en verdedigen, slechts sommige mensen veranderen van mening na het horen van argumenten, en dat zijn dan vaker christenen die atheist of agnost worden dan agnosten of atheisten die christen worden. (geen bewijs daarvoor, maar er zijn bosjes filosofie en biologie studenten die zich bekeren tot atheïsme, en zodra een atheistische bioloog of filosoof zich bekeerd tot christendom is dat meteen bijna een wonderverhaal)
Natuurlijk worden we beinvloed door wat we lezen. Maar een van beide groepen heeft ongelijk. Dus je kan stellen: Als je veel van het een leest, ga je dat als aannemelijk zien, lees je veel van het ander, dan denk je dat zij gelijk hebben. Om tot een goede mening te komen die niet eenzijdig is, moet je dan eerst beiden lezen. En je niet beperken tot 1 groep. En je dan afvragen: 1 van beiden is waar, welke is dat? Dat er vaker christenen atheist of agnost worden vraag ik me af... Ontkerkelijking is sowieso een tendens en ik denk niet dat dat in de wetenschap heel veel sneller gaat. Daarnaast zijn er genoeg christelijke wetenschappers en wetenschappers die juist tot geloof komen. En zelfs als is die tendens er, heeft dat dan niet te maken met de wil van de mens om zelf centraal te staan en niet iemand boven zich te hebben? Uit die gegevens kan je volgens mij niet zomaar conclusies trekken.
Een van beiden is waar. En misschien is het omdat ik veel uit te Bijbel heb gelezen, maar ik geloof dat wat in Romeinen 1 staat, klopt.In de natuur kunnen we zien dat God bestaat. Dat er eerst niets was, dat op miraculeuze wijze explodeerde en vanuit het niets iets ontstond dat zich ontwikkelde tot een prachtig universum met daarop weer een planeet met allerlei soorten leven enzo lijkt me dan minder aannemelijk dan dat een groot kunstenaar het zo heeft gemaakt. In het ene geval is alles ontstaan door toeval (en als je weet hoe klein die kans was, daarvoor kan je ook het boek van Keller lezen) Volgens mij is het heel ongeloofwaardig, met een kans van 1 op de zoveel miljard ofzo dat het ook werkelijk zo is gegaan en waarbij men nog steeds niet weet hoe dat iets dan is ontstaan... want vanuit niets kan niet zomaar iets ontstaan, vanuit geen leven niet zomaar leven... dus voor de oerknal moest er ook al weer iets zijn, er moet leven in cellen zijn geweest.... en hoe dat dan weer ontstaan is? Men weet het niet. Men gelooft niet in God en vanuit dat perspectief is men een theorie gaan bedenken hoe alles zonder God om toch ontstaan kan zijn.
Dat God zich openbaart wil niet zeggen dat iedereen het ziet. Zo redeneer jij in je tweede deel een beetje. Als Hij zich zou openbaren zou iedereen die de natuur ziet of de Bijbel leest wel gaan geloven. Zo werkt dat niet. Jezus roept ons op om te zoeken en te vinden... jij doet alsof dat zoeken helemaal niet nodig zou moeten zijn. En opmerkelijk, dat toen Jezus op aarde liep en voor iedereen zichtbaar was, zovelen toch niet in Hem geloofden. En daarom geloven we ook en dat is wat anders dan dat we puur verstandelijk alles kunnen beredeneren, en op basis van feiten anderen moeiteloos kunnen overtuigen.
fem schreef:Marnix schreef:Je zegt dus dat het aannemelijk is dat God bestaat. Maar het is ook aannemelijk dat God niet bestaat, het ligt er net aan welke boeken je het meeste leest. Als je heel veel dawkins e.d. leest zul je eerder tot de tweede conclusie komen en als je veel Keller en kornuiten leest zul je tot de eerste conclusie komen. Voor beide conclusies zijn steengoede argumenten te vinden maar beide kun je niet bewijzen. Ik heb nooit alle argumenten en theorieën op de wereld op een weegschaal gelegd om te wegen wat het meest aannemelijk is, puur omdat ik niet alle argumenten ken. Ik zou nooit kunnen weten wat rationeel gezien het meest betrouwbaar is, maar in ieder geval is het duidelijk dat je op grond van verstand, en zeker met de manier van denken die mensen op dit moment hebben niet tot een vaststaande conclusie kunt komen. Je kunt alleen de conclusie die je al had staven en verdedigen, slechts sommige mensen veranderen van mening na het horen van argumenten, en dat zijn dan vaker christenen die atheist of agnost worden dan agnosten of atheisten die christen worden. (geen bewijs daarvoor, maar er zijn bosjes filosofie en biologie studenten die zich bekeren tot atheïsme, en zodra een atheistische bioloog of filosoof zich bekeerd tot christendom is dat meteen bijna een wonderverhaal)
Natuurlijk worden we beinvloed door wat we lezen. Maar een van beide groepen heeft ongelijk. Dus je kan stellen: Als je veel van het een leest, ga je dat als aannemelijk zien, lees je veel van het ander, dan denk je dat zij gelijk hebben. Om tot een goede mening te komen die niet eenzijdig is, moet je dan eerst beiden lezen. En je niet beperken tot 1 groep. En je dan afvragen: 1 van beiden is waar, welke is dat? Dat er vaker christenen atheist of agnost worden vraag ik me af... Ontkerkelijking is sowieso een tendens en ik denk niet dat dat in de wetenschap heel veel sneller gaat. Daarnaast zijn er genoeg christelijke wetenschappers en wetenschappers die juist tot geloof komen. En zelfs als is die tendens er, heeft dat dan niet te maken met de wil van de mens om zelf centraal te staan en niet iemand boven zich te hebben? Uit die gegevens kan je volgens mij niet zomaar conclusies trekken.
Een van beiden is waar. En misschien is het omdat ik veel uit te Bijbel heb gelezen, maar ik geloof dat wat in Romeinen 1 staat, klopt.In de natuur kunnen we zien dat God bestaat. Dat er eerst niets was, dat op miraculeuze wijze explodeerde en vanuit het niets iets ontstond dat zich ontwikkelde tot een prachtig universum met daarop weer een planeet met allerlei soorten leven enzo lijkt me dan minder aannemelijk dan dat een groot kunstenaar het zo heeft gemaakt. In het ene geval is alles ontstaan door toeval (en als je weet hoe klein die kans was, daarvoor kan je ook het boek van Keller lezen) Volgens mij is het heel ongeloofwaardig, met een kans van 1 op de zoveel miljard ofzo dat het ook werkelijk zo is gegaan en waarbij men nog steeds niet weet hoe dat iets dan is ontstaan... want vanuit niets kan niet zomaar iets ontstaan, vanuit geen leven niet zomaar leven... dus voor de oerknal moest er ook al weer iets zijn, er moet leven in cellen zijn geweest.... en hoe dat dan weer ontstaan is? Men weet het niet. Men gelooft niet in God en vanuit dat perspectief is men een theorie gaan bedenken hoe alles zonder God om toch ontstaan kan zijn.
Dat God zich openbaart wil niet zeggen dat iedereen het ziet. Zo redeneer jij in je tweede deel een beetje. Als Hij zich zou openbaren zou iedereen die de natuur ziet of de Bijbel leest wel gaan geloven. Zo werkt dat niet. Jezus roept ons op om te zoeken en te vinden... jij doet alsof dat zoeken helemaal niet nodig zou moeten zijn. En opmerkelijk, dat toen Jezus op aarde liep en voor iedereen zichtbaar was, zovelen toch niet in Hem geloofden. En daarom geloven we ook en dat is wat anders dan dat we puur verstandelijk alles kunnen beredeneren, en op basis van feiten anderen moeiteloos kunnen overtuigen.
nee dat zoeken zou ook niet nodig moeten zijn. Niet het zoeken naar het bestaan van God. Waarom zou je moeten zoeken naar of God wel bestaat? Waarom vraagt God van mensen te geloven als het niet duidelijk is dat hij bestaat.
Jezus was vrij duidelijk in zijn communicatie, hij stond op uit de dood. Niemand die dat van dichtbij had meegemaakt kon dat niet geloven. Er waren wel mensen die het tegen beter weten in bleven ontkennen en er voor kozen Jezus niet te gehoorzamen, maar dat is iets anders. Eerst moet je geloven dat Jezus de messias was, daarna kun je pas de keuze maken om hem te volgen.
(wanneer Jezus op aarde liep en alleen hier en daar wat wonderen deed dan was dat ook geen reden om te geloven, als er nu iemand opstaat die zegt dat hij Jezus is en hij doet wonderen dan geloof je dat ook niet, waarschijnlijk wel als hij opstaat uit de dood, maar dat heeft in de tijd van Jezus niet iedereen van dichtbij meegemaakt, en wij nu al helemaal niet)
je zegt "en daarom geloven we ook", maar waarom zouden we geloven? Waarom laat God het niet gewoon weten. Je gelooft wat je weet. Wat je niet weet, daar zeg je over, dat weet ik niet, en daarbij zeg je ook, tot zolang ik het niet weet ga ik er vanuit dat het er niet is, want ik heb geen/nietgenoeg reden om van het tegenovergestelde uit te gaan. Hoe kan God verwachten dat je gelooft in iets wat je niet weet, wat je ook niet kunt weten alleen kunt gokken. Tot dat God niks laat weten heb je niet de verantwoordelijkheid om het te geloven toch? God vraagt van je een gok te wagen? Ja misschien besta ik, ik wil dat je dat gelooft maar je kunt het rationeel gezien niet zeker weten en toch wil ik dat je dat doet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten