Jonge moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Jonge moeder

Berichtdoor MissF » 04 dec 2009 14:15

@tante tortel, mijn schoonouders zijn bijna 60, en staan ook nog middenin het leven. Maar werken allebei al niet meer. Ze rentenieren een beetje, en doen wat ze leuk vinden. Daardoor hebben zij best veel tijd om met hun kleinkinderen druk te zijn. Logeren enzo kan ook heel makkelijk.
Mijn ouders werken nog veel, mijn vader 6 dagen met thuiswerken erbij, mijn moeder 4. En dan hebben ze ook nog de zorg voor mijn broertje en zusje, waarbij mijn zusje ook nog wel eens hulp nodig heeft bij haar huiswerk. Dus dan blijft er gewoon erg weinig tijd over. Logeren kan soms wel, maar mijn ouders vinden het ook heerlijk om gewoon lekker weekend te hebben, en samen iets te ondernemen. Mijn schoonouders hebben daar alle tijd voor. Dus als ik mag kiezen heb ik liever een opa en oma van 60 (wat toch nog heel jong is), dan van 45 of 50.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mykids5
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mykids5 » 04 dec 2009 15:19

Ik ben ook een jonge moeder:
1ste op m'n 20ste gekregen en de 5de nu ik 27 ben!

Het is soms zwaar maar ja, dat kan ook niet anders,
de mooie momenten zijn er ook genoeg, en daar 'teer' je dan op!

Onze jongste is nu 5 weken, en idd de reactie's van sommigen...die zijn echt niet leuk!
ze zijn vaak gewoon grof, echt heel triest!
en opvallend genoeg: vaak van kerkmensen, de leuke reactie's zijn vaak van 'onkerkelijken'...

En met de kraambezoeken is het ook te merken, waren we bij de 1ste geen dag zonder visite,
nu bij de 5de is er amper 1/3de van de familie/vriendenkring geweest, maar kregen we een kaartje...jammer!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 17:45

Nou dat laatste merkte ik ook toen bij mijn dochter onlangs een vierde geboren werd.
Maar het kan ook zijn dat de mensen denken: ze zullen het al wel druk hebben met hun andere kinderen in deze tijd, laten we maar niet langs gaan.
Zo zou ik ook denken. Meer om jou als gezin te sparen en de tijd te geven om op te knappen. Wat bij een eerste toch makkelijker is dan bij een vijfde.
Je hebt als moeder tenslotte je energie al nodig om je aandacht ook naar de andere kinderen te laten gaan, dan zit je toch niet echt te wachten op bezoek?

Mis F: in jou geval kan ik me er wel wat bij voorstellen. Wij zijn in de gelukkige omstandigheden dat ik gewoon niet hoef te werken en ook toen onze oudste kleinzoon werd geboren woonden er bij mij nog gewoon drie kinderen thuis en een a.s. schoonzoon. Dus vier kinderen.
Maar ik heb gelukkig altijd tijd gehad voor leuke dingen voor onze kleinkinderen, en dat kan volgens mij ook als je nog andere eigen kinderen thuis hebt wonen.
Het is maar waar jij je prioriteiten legt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 dec 2009 19:26

Oh, dat is zeker waar, maar ik weet zeker dat mijn moeder veel gelukkiger is met haar werk en carriere, dan dat ze thuis gaat zitten om af en toe eens iets met Jurian te ondernemen, of bijv twee dagen op hem te passen (wat wij sowieso niet willen). Ik vind het fantastisch dat mijn moeder op haar leeftijd gewoon nog stappen zet op werkgebied, en een opleiding heeft gedaan. Maargoed, ik had mijn oma's erg ver wonen, die zagen we eens per 3 maanden ofzo, dus ben niet anders gewend. Jurian ziet zijn opa's en oma's nog erg veel vergeleken bij dat.

Ik vond het zelf trouwens wel altijd leuk om te zeggen dat ik een jonge moeder heb. Sinds 2 weken is mijn overgrootoma overleden, maar daarvoor hadden we dus 5 generaties, allemaal jong moeder geworden. Superleuk :)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 dec 2009 20:03

Niemand heeft mij ooit de eerste jaren van ons trouwen gevraagd waarom wij geen kinderen hadden. Dat ligt waarschijnlijk ook aan de omgevind waarin je werkt/woont. In mijn omgeving krijgt iedereen tussen de 30 en 40 pas kinderen. En dan vaak ook met weinig leeftijdsverschil tussen de kinderen. Even een paar jaar aanpoten, maar wat ik hoor is het wel prima te doen. Als alles goed gaat, is het ook onze planning om de eerste jaren meerdere kinderen te krijgen en rond mn 35e ermee te stoppen.

En of kinderen wel/niet goed opgevoed zijn,ligt meer aan de ouders dan aan het aantal kinderen of het leeftijdverschilt tussen de kinderen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 20:47

ajl schreef:Niemand heeft mij ooit de eerste jaren van ons trouwen gevraagd waarom wij geen kinderen hadden. Dat ligt waarschijnlijk ook aan de omgevind waarin je werkt/woont. In mijn omgeving krijgt iedereen tussen de 30 en 40 pas kinderen. En dan vaak ook met weinig leeftijdsverschil tussen de kinderen. Even een paar jaar aanpoten, maar wat ik hoor is het wel prima te doen. Als alles goed gaat, is het ook onze planning om de eerste jaren meerdere kinderen te krijgen en rond mn 35e ermee te stoppen.

En of kinderen wel/niet goed opgevoed zijn,ligt meer aan de ouders dan aan het aantal kinderen of het leeftijdverschilt tussen de kinderen.

Ik hoop maar dat God je wensen lijstje hierin wil horen :?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 dec 2009 21:58

TT, als je wat meer posts van ajl zou lezen, weet je dat ze dat heus niet ziet als 'kinderen nemen' o.i.d.
Maarja, sommige mensen willen nou eenmaal dat je overal D.V. voor achter en tussen plakt...
pobody's nerfect

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 04 dec 2009 22:27

Jo'tje schreef:TT, als je wat meer posts van ajl zou lezen, weet je dat ze dat heus niet ziet als 'kinderen nemen' o.i.d.
Maarja, sommige mensen willen nou eenmaal dat je overal D.V. voor achter en tussen plakt...

Nou, daar zit helemaal niets verkeerds in toch om overal DV bij te zetten. Maar dat doet TT niet.

"Als alles goed gaat, is het ook onze planning..." oké, maar we weten niet wat Gods planning is. Wees er wel voorzichtig mee. Kinderloosheid komt tegenwoordig vaak voor (vaker als vroeger naar mijn idee) ook zonder medische reden blijven echtparen kinderloos.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 22:59

Ik bedoel maar te zeggen dat je op een verkeerde manier spreekt over het krijgen van kinderen.
Wij hebben het zo gepland klinkt nogal zelfingenomen, en het zou in zo een geval goed zijn om er wel degelijk God bij te halen.
Het krijgen van kinderen is een zegen van God, en niet een planning van mensen.
Vaak gaat het namelijk niet zoals je plannen zijn.
De opmerking; dan nemen we kort achter elkaar meerdere kinderen en dat is dan wel een paar jaar aanpoten.
Dat vind ik een misplaatste opmerking over het krijgen van kinderen, het is namelijk niet een supermarkt waar je ze even op kunt halen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 dec 2009 00:05

dan nemen we kort achter elkaar meerdere kinderen en dat is dan wel een paar jaar aanpoten.

Dat is dan ook de opmerking die AJL veel in haar omgeving hoort... ze zegt niet dat ze er zelf ook zo overdenkt.

Op mijn werk ( in 't Gooi) hoor ik dat ook. Meer dan 2 á 3 kinderen is het maximum. En zosnel mogelijk achter elkaar.
In ons land denken ze nu eenmaal zo... Erg jammer.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 dec 2009 08:22

En zo zijn de meningen verdeeld. Ik heb eens een preek gehoord waarin de dominee erg waarschuwde tegen al dat DV in zinnen. Dat het niet zomaar iets wat je overal maar even aanplakt. Dus ga alsjeblieft niet met dat DV smijten, want je zegt daar wel heel wat meer mee dan alleen maar 'bij leven en welzijn' ofzoiets.
En iedereen weet wel dat kinderen plannen niet lukt, en iedereen die verder leest dan zijn neus lang is, weet dat ajl dat ook heus niet denkt.
En een beetje plannen doen wij echt wel hoor, m.b.t. kinderen. Zolang we nog voorbehoedsmiddelen is de kans immers erg klein dat ik zwanger zal raken, zodra we daarmee stoppen is de kans nou eenmaal groter. En tegenwoordig gebruikt iedereen (op een enkeling na dan) voorbehoeds'middelen', want ook cyclussen bijhouden is plannen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2009 10:51

mw schreef:Op mijn werk ( in 't Gooi) hoor ik dat ook. Meer dan 2 á 3 kinderen is het maximum. En zosnel mogelijk achter elkaar.
In ons land denken ze nu eenmaal zo... Erg jammer.

Bij rijke/hippe mensen is het tegenwoordig toch juist in om vier kinderen te hebben?

Aan de jonge moeders: hartstikke goed voor je kinderen om jong moeder te worden! Ten eerste heb je dan minder kans op aangeboren afwijkingen en ten tweede is het leuker om een jonge moeder te hebben dan een oude. Je kunt dan ook langer van je moeder genieten.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 05 dec 2009 10:57

Ik denk ook wel dat het ligt aan het leven wat je leidt. Ik was er op m'n 22e bijv. echt nog niet aan evt. kinderen toe, net aan een nieuwe opleiding begonnen, toekomstplannen enz. Anderen hebben er dan al 1 of 2 en dat gaat prima.
De een is al veel eerder gesetteld en klaar voor deze fase dan de ander.

Ik heb van m'n vaders kant een oude opa en oma en van m'n moeders kant veel jonger. Allebei had het zo z'n charmes en ik kan niet zeggen dat het een fijner / beter was dan het ander. Een lieve oma in een leunstoel kan net zo leuk zijn als een stoei-opa :)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 dec 2009 19:35

daarbij ook nog de aanvulling! ondanks werk ed, je hebt er ook een heeel gros die het super graag zouden willen, maar wat vaak uitloopt op miskramen, of het lukt helemaal niet!

tja, ik zou nooit vragen of het allemaal lukt in de huishouding ed, ze hebben er immers zelf voor gekozen! er zijn genoeg christelijke manier om het te'voorkomen' dat je evt zwanger raakt! Verder kan één kind voor een ouder nog wel heftiger zijn dan tien kinderenvoor een ander!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 05 dec 2009 23:03

paprikameisje2 schreef:daarbij ook nog de aanvulling! ondanks werk ed, je hebt er ook een heeel gros die het super graag zouden willen, maar wat vaak uitloopt op miskramen, of het lukt helemaal niet!

tja, ik zou nooit vragen of het allemaal lukt in de huishouding ed, ze hebben er immers zelf voor gekozen! er zijn genoeg christelijke manier om het te'voorkomen' dat je evt zwanger raakt! Verder kan één kind voor een ouder nog wel heftiger zijn dan tien kinderenvoor een ander!

Zeker weten, ik ging ooit op kraambezoek bij een goede kennis. 'niet voor half 11 komen hoor, anders ben ik nog niet klaar.' Het was haar eerste. Maar als ik om half 11 bij haar wilde zijn moest ik wel met 3 kinderen onder de 4 om half 10 in de auto stappen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”