Organisten/orgels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vuurtje
Mineur
Mineur

Re: Organisten....

Berichtdoor Vuurtje » 02 dec 2009 17:07

Grappig om te zien dat de statenvertaling in Job 30:31 en Psalm 150:4 voor het woord "orgel" kiest.
Want orgels waren er toen natuurlijk nog niet.
Een stuk progressiever vertaald dan de NBV zullen we maar zeggen :-p

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 dec 2009 15:34

Vuurtje schreef:Grappig om te zien dat de statenvertaling in Job 30:31 en Psalm 150:4 voor het woord "orgel" kiest.

In de 17e eeuw (waarin de statenvertaling tot stand kwam) kon met het woord orgel niet alleen een kerkorgel worden aangeduid, maar ook andere instrumenten.
Zie ook de kanttekening bij Psalm 150:4:

7) orgel!
Het Hebr. woord wordt zelden gevonden en derhalve wordt het verscheidenlijk overgezet (verschillend vertaald). Het betekent een lieflijk instrument door Jubal uitgevonden, Gen. 4:21. Zie Job 21:12, en Job 30:31.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 03 dec 2009 16:29

Hoog tijd dus om wat andere lieflijke instrumenten in de kerkdienst te gaan gebruiken :-p

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 dec 2009 09:24

Wat is het verschil tussen een organist en een terrorist? Met een terrorist kun je nog onderhandelen.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 09:52

elbert schreef:
Vuurtje schreef:Grappig om te zien dat de statenvertaling in Job 30:31 en Psalm 150:4 voor het woord "orgel" kiest.

In de 17e eeuw (waarin de statenvertaling tot stand kwam) kon met het woord orgel niet alleen een kerkorgel worden aangeduid, maar ook andere instrumenten.
Zie ook de kanttekening bij Psalm 150:4:

7) orgel!
Het Hebr. woord wordt zelden gevonden en derhalve wordt het verscheidenlijk overgezet (verschillend vertaald). Het betekent een lieflijk instrument door Jubal uitgevonden, Gen. 4:21. Zie Job 21:12, en Job 30:31.

Ik vind die statenvertalers zo vinding rijk! Ze weten er altijd wel een draai aan te geven waardoor het zou kloppen wat ze schrijven =D>
Want laten we eerlijk wezen: nergens vind je ook maar zo een uitleg over het woord ; orgel.
Maar je moet wat zeggen om het aannemelijk te maken denk ik dan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 dec 2009 12:40

tante-tortel schreef:Ik vind die statenvertalers zo vinding rijk! Ze weten er altijd wel een draai aan te geven waardoor het zou kloppen wat ze schrijven =D>

Dit is niet zozeer een kwestie van vindingrijkheid, maar een ontwikkeling in de nederlandse taal. De taal van nu is nu eenmaal anders dan 3 eeuwen geleden. In de 17e eeuw was een orgel een (onbepaald) blaasinstrument. Nu is het een specifiek blaasinstrument.
tante-tortel schreef:Want laten we eerlijk wezen: nergens vind je ook maar zo een uitleg over het woord ; orgel.
Maar je moet wat zeggen om het aannemelijk te maken denk ik dan.

Ook de King James versie vertaalt met "organ". En als je dan zoekt naar de betekenis, dan komt er:
1. a musical instrument

a) perhaps a flute, reed-pipe, or panpipes

Precies hetzelfde als bij de SV dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 13:42

Ja, ik weet het ook jij bent even zo vindingrijk. Maar een orgel was het beslist niet, die kenden ze in die tijd niet.
Wel de fluit en nog niet eens één persoon die op meerdere fluiten speelde, maar gewoon meerdere personen die op fluiten speelden.
Waarom dan niet gewoon vertalen zoals het er werkelijk staat?
De SV gaan er toch zo prat op dat ze het dichtst bij de grondtaal zijn gebleven?

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 04 dec 2009 14:24

1 Halleluja!

Loof God in zijn heilige woning,
loof hem in zijn machtig gewelf,
2 loof hem om zijn krachtige daden,
loof hem om zijn oneindige grootheid.

3 Loof hem met hoorngeschal,
loof hem met harp en lier,
4 loof hem met dans en tamboerijn,
loof hem met snaren en fluit.

5 Loof hem met klinkende bekkens,
loof hem met slaande cimbalen.

6 Alles wat adem heeft, loof de HEER.

Halleluja!

Mijns inziens kan de orgel hier prima onder geschaard worden.

Trouwens: God wil een persoonlijke relatie met ons. Het is zo dat we niet wereldgelijkvormig moeten zijn, maar dat betekent niet dat we niet met iets persoonlijks Hem mogen dienen. Als dat het geval was had God wel robots gemaakt. Onze taak als christenen: Geef God de eer! Ook jij met jouw persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 18:24

Het gaat er niet om of je geen orgel zou mogen spelen in de kerk, maar of het woord orgel wel voorkomt in de grondtekst.
Dus of het orgel wat in de SV voorkomt wel zou kloppen of dat het een vervorming is die eigenlijk wel paste in hun straatje.
Dan heeft de NBG vertaling het beter vertaald denk ik.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk precies met je opmerking over persoonlijke relatie enz?
Waar was dat een reactie op?

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 04 dec 2009 19:07

tante-tortel schreef:Het gaat er niet om of je geen orgel zou mogen spelen in de kerk, maar of het woord orgel wel voorkomt in de grondtekst.
Dus of het orgel wat in de SV voorkomt wel zou kloppen of dat het een vervorming is die eigenlijk wel paste in hun straatje.
Dan heeft de NBG vertaling het beter vertaald denk ik.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk precies met je opmerking over persoonlijke relatie enz?
Waar was dat een reactie op?

Orgel als compleet instrument niet nee. Maar ik denk dat die fluiten aan zo'n orgel je wel zijn opgevallen. Terugkoppelend naar Psalm 150: Looft Hem met snaren en fluit.

Niet direct in de grondtekst denk ik, maar wel de fluit.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 19:29

Ja, precies. De fluit dat is iets anders dan een orgel. Een heel regiment aan fluiten wil nog niet zeggen dat het in de grondtekst zo staat.
Ik vind dat tamelijk ver gezocht en ook niet stroken met wat er staat.
Het lijkt mij meer een middel om de mensen erop te wijzen dat volgens de Bijbel het orgel mag en goedgekeurd wordt.
Het vreemde is dat er binnen de kerken die de SV bijna 'heilig" verklaren het niet goed gevonden wordt dat er ook een tamboerijn in de kerk zou komen om maar wat te noemen.
Ik vraag me trouwens af of de werkelijke SV vertaling daar wel het orgel had staan of dat het er later aan toegevoegd is.
Want waren er wel orgels in de kerk toen de SV werd geschreven?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 04 dec 2009 20:08

tante-tortel schreef:Ja, precies. De fluit dat is iets anders dan een orgel. Een heel regiment aan fluiten wil nog niet zeggen dat het in de grondtekst zo staat.
Ik vind dat tamelijk ver gezocht en ook niet stroken met wat er staat.
Het lijkt mij meer een middel om de mensen erop te wijzen dat volgens de Bijbel het orgel mag en goedgekeurd wordt.
Het vreemde is dat er binnen de kerken die de SV bijna 'heilig" verklaren het niet goed gevonden wordt dat er ook een tamboerijn in de kerk zou komen om maar wat te noemen.
Ik vraag me trouwens af of de werkelijke SV vertaling daar wel het orgel had staan of dat het er later aan toegevoegd is.
Want waren er wel orgels in de kerk toen de SV werd geschreven?

Goed oké, ik zit in een kerk die de SV bijna heilig verklaard. Al kijken wij zelf uit naar de HSV. Maar binnen iedere kerk zijn er ook verschillende gedachten. Naast het orgel komt er idd niets anders in de kerk in de eredienst. Als er een zangavond oid is dan worden wel allerlei muziekinstrumenten toegelaten. Evenals met het kinderkerstfeest op 2e kerstdag. Welk muziek instrument gespeeld wordt door de kinderen/jongelui die worden dan ten gehore gebracht.
Op het zendingsveld worden wel tamboerijnen en andere slaginstrumenten gebruikt, maar dat hoort bij de traditie daarzo. Dus laat ieder nu maar gewoon toelaten wat hij of zij wilt. Zo zit er nog verschil in, en kun jij uitzoeken waar je je het beste bij thuisvoelt. Liederen kunnen een mooie inhoud hebben, en iets vertolken wat in je hart leeft, maar bedenk wel dat de muziek een stukje omlijsting is in de eredienst, en het woord centraal hoort te staan. (althans zo is het bij ons)
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 20:51

Nou het gaat er mij niet om of er alleen een orgel in de kerkdienst wordt toegelaten.
Ik persoonlijk vind dat geen issue, alleen om daar dan je SV voor aan te passen lijkt me niet kloppen.
En ik kan ook niet echt een argument geven waarom er niet meer instrumenten zouden mogen in de eredienst.
Maar voor mij is een orgel genoeg.
Ik zou een kerk die wel meerdere instrumenten gebruikt er niet om veroordelen aangezien het mijns inziens niet gaat om je gevoel, dus om het je thuis voelen, maar of er Gods woord zuiver wordt bediend. En de Sacramenten heilig worden gehouden en de tucht gehandhaafd wordt.
Dus of God centraal staat en niet de mens.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 04 dec 2009 21:00

Ben ik helemaal mee eens. Ik kan in geen enkele bijbelvertaling iets vinden over beperking van instrumenten wat betreft het zingen ter ere van God.

Ik zou er persoonlijk ook geen moeite mee hebben als er een drumstel en elektrische gitaar zou komen. Maar tegelijkertijd ben ik me er wel van bewust dat je de grens van wereldgelijkvormigheid ontzettend goed in de gaten moet houden. Het is wel de eredienst

Variatie aan begeleidende instrumenten is prima, maar let wel goed op hoe je ze gebruikt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 21:20

En dat geld dan voor elk instrument wat je gebruikt. Ook het orgel kan behoorlijk misbruikt worden.
Denkend aan organisten die zichzelf graag horen spelen en daarbij vergeten wat hun opdracht is: het begeleiden van de gemeentezang.
Of een ergernis van mij: met de tremulant :-& Draaiorgel muziek er van maken :-&

Terug naar “Archief”