Ik las gister in het RD in een artikel dat het heil eenzijdig bij God vandaan komt. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=85880
Moderator: Moderafo's
In dat geval kent hij z'n "eigen" geloofsleer niet, volgens de DL is het namelijk wel een wilsbesluit/ ommekeer van de wil.Aragorn schreef:
Had ik pas een discussie over met een vriend (uit de ggn). Volgens hem was elke actie van de kant van de mens niet van de mens zelf maar van God gegeven, dus eigenlijk geen actie, iig geen wilsbesluit.
om in het beeld te blijven....Aragorn schreef:Het heil denk ik wel, maar betekend dit dat de mens er voor 0% bij betrokken is?
Had ik pas een discussie over met een vriend (uit de ggn). Volgens hem was elke actie van de kant van de mens niet van de mens zelf maar van God gegeven, dus eigenlijk geen actie, iig geen wilsbesluit. Maar als ik dan zei dat in principe alles wat je doet door God gegeven of mogelijk gemaakt wordt, was dat ook weer niet wat hij bedoelde.
Mijzelf lijkt de vergelijking van iemand die uit het water getrokken wordt wel aardig passend: Om eruit getrokken te worden moet je toch de uitgestoken arm vastpakken (actie van de mens), maar dat wil niet zeggen dat hij zichzelf eruit trekt, dat doet de trekker (God).
Eenmaal op de kant gekomen zal de geredde m.i. ook geen enkele reden hebben om er prat op te gaan 'dat hij zo goed was de uitgestoken hand vast te pakken' of zichzelf verantwoordelijk kunnen stellen voor de redding.
Wat vinden jullie van dit voorbeeld en hoe kan je uitleggen (aangenomen natuurlijk dat de ander het wil begrijpen) dat dit niet inhoud dat 'de mens het allemaal zelf wel doet'?
Ik heb er nog even over nagedacht.@mic schreef:Dit is niet eenzijdig... iemand laat zich verontrustenMaarten schreef: Wie zich niet laat verontrusten, en niet wil inzien dat hij in gevaar is, kan niets met een uitgestoken hand...
de persoon die in het water ligt, ligt eigenlijk wel prima, en vindt het maar onzin dat men vanaf de kant roept dat ze moeten proberen uit het water te komen. Hij ligt daar toch prima? Hij vermaakt ziche n ziet geen gevaar. De zwemmer moet eerst zien dat hij in gevaar is, en de overtuiging daartoe is door het woord. En in geestelijk opzicht dus door Woord en Geest. Wie zich niet laat verontrusten, en niet wil inzien dat hij in gevaar is, kan niets met een uitgestoken hand...
M.i. is dus het heil zeker eenzijdig van God afkomstig, beginnend bij de werking van de Heilige Geest die de zondaar overtuigt.
het gaat dus blijkbaar over mij. Maar ik wil hier direct bij aanmerken dat dit een niet-begrijpen is van mijn standpunt. Er zijn m.i. veel te vroeg conclusies getrokken. Als ik het heb over overtuigd worden, dan is de wil daar ten volle bij betrokken. Als het gaat om het negeren van de boodschap dat ik dreig te verdrinken, dan doet een zondaar dat met zijn gehele wil. Daarom komt hier geen enkel fatalisme bij kijken.HereIam schreef:Verhard je hart niet, maar laat je leiden, is het Bijbels devies! Hier zit niets geen fatalisme bij, zoals ik dat hier tegen kom. Fatalisme, hoort bij de Moslims, niet bij christenen! Het zijn rationalisaties die voortkomen, uit de calvinistische uitverkiezingsleer
nee wij zijn geen marionetten, maar vanuit onszelf wel gericht op de duivel en zijn werken en niet op God. Als we zondigen, doen we dat moedwillig en vrijwillig, daarom zijn we ook verantwoordelijk.Wij mensen kunnen weldegelijk onszelf afsluiten en onze ogen sluiten, voor de roepstem van de Heilige Geest. Daarvoor worden we verantwoordelijk gehouden. Anders zou je nog bijna kunnen zeggen, dat het Gods schuld is. We zijn geen marionetten!
Wees ook geen dwaas door te snel conclusies te trekken en mensen te beschuldigen zonder hen eerst bevraagd te hebben.Hand. 7:51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.
Luc. 13:34 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen [vergadert]; en gijlieden hebt niet gewild?
Aan God zal het niet liggen, wees geen dwaas door je eigen verantwoordelijkheid te ontduiken, door onbijbelse dogma's.
Wedersta de Heilige Geest niet!
Hmm, het beeld kan blijkbaar op meerdere manieren uitgelegd worden. Zo zie je maar weer hoe rijk vergelijkingen zijn, maar tegelijkertijd ook hoe gevaarlijk. Want Christus is niet alleen het water in gesprongen, maar ook verdronken, opdat wij niet zouden verdrinken...... (maar dan geef ik weer een heel andere betekenis aan het beeld)Klaas schreef:
Geen enkel probleem met deze voorstelling. Volgens mij is dat ook niet de kern van de discussie over dit onderwerp (althans niet voor mij). Grote vraag is wat mij betreft of God ons overtuigt van onze ellendige situatie en ons vervolgens de hand reikt om ons uit het water te trekken of redt God mensen door het water in te springen en de mensen, eventueel tegen hun zin, op het droge te sleuren.
Klaas
HereIam schreef:Verhard je hart niet, maar laat je leiden, is het Bijbels devies! Hier zit niets geen fatalisme bij, zoals ik dat hier tegen kom. Fatalisme, hoort bij de Moslims, niet bij christenen! Het zijn rationalisaties die voortkomen, uit de calvinistische uitverkiezingsleer
Wij mensen kunnen weldegelijk onszelf afsluiten en onze ogen sluiten, voor de roepstem van de Heilige Geest. Daarvoor worden we verantwoordelijk gehouden. Anders zou je nog bijna kunnen zeggen, dat het Gods schuld is. We zijn geen marionetten!
Hand. 7:51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.
Luc. 13:34 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen [vergadert]; en gijlieden hebt niet gewild?
Aan God zal het niet liggen, wees geen dwaas door je eigen verantwoordelijkheid te ontduiken, door onbijbelse dogma's.
Wedersta de Heilige Geest niet!
het gaat dus blijkbaar over mij. Maar ik wil hier direct bij aanmerken dat dit een niet-begrijpen is van mijn standpunt. Er zijn m.i. veel te vroeg conclusies getrokken. Als ik het heb over overtuigd worden, dan is de wil daar ten volle bij betrokken. Als het gaat om het negeren van de boodschap dat ik dreig te verdrinken, dan doet een zondaar dat met zijn gehele wil. Daarom komt hier geen enkel fatalisme bij kijken.
Je woorden over de calvinistische uitverkiezingsleer zal ik maar laten liggen. Je laat duidelijk zien, daar nooit iets van begrepen te hebben.
nee wij zijn geen marionetten, maar vanuit onszelf wel gericht op de duivel en zijn werken en niet op God.
Wees ook geen dwaas door te snel conclusies te trekken en mensen te beschuldigen zonder hen eerst bevraagd te hebben.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten