em_ma schreef:Voor mij is Nederland nog altijd Nederland en tuurlijk daar zijn allochtonen welkom, maar niet ten koste van onze westerse cultuur. Maar ik vind dat wij sinds de jaren 60 met de eerste stroom totaal doorgeslagen zijn. (Al moeten wij ook de hand in eigen boezem steken)
Laatst spitte ik de folder van de HEMA door. Nou, er wordt van alles aangeboden wat geschikt is voor islamieten tijdens het Suikerfeest/Offerfeest. Zo halal mogelijk.
Draven we dan niet te ver door?
Nee, dan draven we zeker niet door. De tweede en derde generatie is namelijk gewoon in Nederland geboren, en hoort er dus
net zo goed bij als jij en ik. Zij zijn Nederlander met dezelfde rechten en plichten, wat iedereen daar ook van vindt.
Zelf heb ik een heerlijke week achter de rug. Op mijn werk ben ik teamcoach; mijn team bestaat uit een uitermate kleurrijke doorsnee van de samenleving: Nederlanders van Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse en oer-Hollandse komaf. Afgelopen weekend was het Offerfeest en in de week daar naar toe gaf dat ruimte voor ontzettend leuke gesprekken en inkijkjes. Zo zijn er moslims die er erg naar uitkijken (een weekend lang alle familie over de vloer, lekker eten etcetera), maar er zijn er ook die er erg tegenop zien: de sociale dwang, het er-moeten-zijn, de drukte, het geschreeuw van kinderen en noem maar op. Wat mij opviel (met name bij de twintigers) is dat het onderlinge contact en het omgaan met elkaar enorm verschilt van het beeld wat de politiek er van schetst. 'Moeilijke' onderwerpen zijn helemaal niet taboe (tijdens de lunch wordt er levendig geconverseerd over verschillende hoofddoeken, boerenkool, voetbal en kerk versus moskee) en ook de verschillende 'kleuren' gaan buitengewoon relaxed met elkaar om.
Daarnaast gaf de aanleiding van het Offerfeest ook de gelegenheid om te praten over Kerst, over de verschillen tussen islam en christendom, over hoe christelijke liturgie in elkaar zit (moslims hebben daar vaak geen flauw benul van, maar zijn net zo nieuwsgierig als ieder ander

), en over de relativiteit van bepaalde culturele gebruiken.
Conclusie: lang niet alles gaat fout, de problemen moeten zeker worden aangepakt (vinden de mensen die ik spreek ook), maar de jongere generaties zijn al veel verder dan de politici ons willen doen geloven (die politici zijn ook bijna allemaal al boven de vijftig

)
En tot slot: maandag heb ik heerlijk schaap gegeten... Ook bij het Offerfeest blijft er wel eens iets over.
P.S. Dit topic gaat over minarettenverbod. Bovenstaande posting is vooral bedoeld om mijn gevoel weer te geven wat ik bij het hele onderwerp heb, namelijk: waar gaat dit over???
Barmhartigheid wil ik, geen offers.