Hoe kan God van mensen verwachten dat ze gaan geloven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 29 nov 2009 02:15

geloven doe je met je hart, en volgens velen bestaat hart uit: verstand, gevoel, en wil.

met je verstand geloven:
Puur door redeneren gaan geloven is erg lastig, omdat er meer wetenschappelijke redenen zijn om de bijbel voor onzin aan te nemen als er zijn om de bijbel voor waar aan te nemen. Ik zeg niet dat je kunt bewijzen dat de bijbel onzin is, maar je kunt ook niet (sluitend) bewijzen dat de bijbel waar is, en er zijn meer rationele gronden om het eerste te doen dan het tweede.

met je gevoel geloven:
Je gevoel kun je niet echt sturen. Het kan wel een beetje, maar dat doe je dan met je verstand. Bijvoorbeeld als je zenuwachtig bent ergens voor kun je jezelf moed in praten door te beredeneren waarom het heus niet zo eng is. Gevoel wijst dus terug naar verstand, en met je verstand geloven is lastig.

met je wil geloven:
wil vloeit voor uit gevoel en verstand. Als je niet rationeel gelooft dat God bestaat, en je voelt ook niet dat God bestaat, waarom zou je dan willen geloven? Wil is dus een product van nummer 1 en 2.

nummer 3 vloeit voort uit 1 +2, nummer 2 is niet stuurbaar of vloeit voort uit 1, uiteindelijk kun je dus alleen gaan geloven om 1 (of als je toevallig het goede voelt om 2, maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid).

De enige verantwoordelijkheid die je hebt in geloven is dus dat je met je verstand probeert te gaan geloven. Het gevoel gaat automatisch en wil is een product.

Het bestaan van God is niet rationeel te bewijzen, het is alleen aannemelijk te maken. Het niet bestaan van God is ook aannemelijk te maken.

Hoe kan God verwachten van mensen dat ze gaan geloven?
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Re: Hoe kan God van mensen verwachten dat ze gaan geloven?

Berichtdoor Jerommel » 29 nov 2009 03:33

Dit is meer:
"Waarom fem niet in God (van de Bijbel) gelooft"
:wink:

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 29 nov 2009 03:36

oh nee hoor, ik ben christen

(je moet zo'n geloofsbelijdenis ondertekenen als je hier wilt kunnen posten weet je nog (als ik het me goed herinner, tis alweer vier jaar geleden dat ik me hier aanmeldde)
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 29 nov 2009 08:22

Voor mij was gevoel juist de drijvende kracht achter het "bekerings-proces". Daar liep het verstand later achter aan.

Ik denk dat God ons (mij in ieder geval) wat helpt middels de Heilige Geest.

Hij verwacht het van ons, maar Hij helpt ons dus ook wel.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 29 nov 2009 22:11

Hoi Fem,

Met je verstand alleen ga je er inderdaad niet achterkomen "dat God bestaat" (daarom heet het ook geloven ;-)).
Maar we hebben ons verstand niet voor niets. We kunnen er bijvoorbeeld mee bedenken dat de geboden die God ons in de bijbel geeft (ook al weten we dan nog niet zeker of God bestaat) goed zijn. Als die gehouden zouden worden, dan kunnen we er vanuit gaan dat altijd de waarheid gesproken wordt, dat er niet achter ons rug om geroddeld wordt, hebben we geen pijn van scheidingen, kan de deur van ons huis open blijven staan omdat er niet gestolen wordt en ga zo maar door. We kunnen ook concluderen dat we zelf niet in staat zijn om zo'n perfecte wereld te bereiken, en we zouden kunnen concluderen dat het goed zou zijn als God wèl bestond. Als jij stelt dat onze wil mede uit ons verstand voortvloeit, dan zou dit onze wil wel eens kunnen beinvloeden ;-)

In de bijbel worden we ook aangesproken om een beroep te doen op ons verstand:
Psalm 32:9
Wees niet redeloos als paarden of ezels
die met bit in toom worden bedwongen,
dan zal geen kwaad je treffen.

2 Timoteus 2:7
Denk na over wat ik je heb gezegd; de Heer zal ervoor zorgen dat je dit alles ook begrijpt.

1 Tessalonicenzen 5:2, 221
Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.

Onze gevoelens zijn niet echt te sturen, en zo veranderlijk als het weer (soms letterlijk!). We kunnen er dus niet op sturen. Maar onze gevoelens volgen wel op ons geloof, ook dat zal ons toegeworpen worden.

Je vraagt hoe God van ons kan verwachten dat we gaan geloven. Niet in de laatste plaats is het antwoord omdat God ons erbij wil helpen! Samen kom je er echt wel uit ;-)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 nov 2009 18:54

fem schreef:Hoe kan God van mensen verwachten dat ze gaan geloven?

geloven doe je met je hart, en volgens velen bestaat hart uit: verstand, gevoel, en wil.

met je verstand geloven:
Puur door redeneren gaan geloven is erg lastig, omdat er meer wetenschappelijke redenen zijn om de bijbel voor onzin aan te nemen als er zijn om de bijbel voor waar aan te nemen. Ik zeg niet dat je kunt bewijzen dat de bijbel onzin is, maar je kunt ook niet (sluitend) bewijzen dat de bijbel waar is, en er zijn meer rationele gronden om het eerste te doen dan het tweede.

met je gevoel geloven:
Je gevoel kun je niet echt sturen. Het kan wel een beetje, maar dat doe je dan met je verstand. Bijvoorbeeld als je zenuwachtig bent ergens voor kun je jezelf moed in praten door te beredeneren waarom het heus niet zo eng is. Gevoel wijst dus terug naar verstand, en met je verstand geloven is lastig.

met je wil geloven:
wil vloeit voor uit gevoel en verstand. Als je niet rationeel gelooft dat God bestaat, en je voelt ook niet dat God bestaat, waarom zou je dan willen geloven? Wil is dus een product van nummer 1 en 2.

nummer 3 vloeit voort uit 1 +2, nummer 2 is niet stuurbaar of vloeit voort uit 1, uiteindelijk kun je dus alleen gaan geloven om 1 (of als je toevallig het goede voelt om 2, maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid).

De enige verantwoordelijkheid die je hebt in geloven is dus dat je met je verstand probeert te gaan geloven. Het gevoel gaat automatisch en wil is een product.

Het bestaan van God is niet rationeel te bewijzen, het is alleen aannemelijk te maken. Het niet bestaan van God is ook aannemelijk te maken.

Omdat God het geloof aan mensen wil geven, want wat onmogelijk is bij de mensen is mogelijk bij God.

Mat19:24 En wederom zeg Ik u:Het is lichter dat een kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het Koninkrijk Gods.
25 Zijn discipelen nu dit horende, werden zeer verslagen, zeggende: Wie kan dan zalig worden?
26 En Jezus hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 01 dec 2009 10:59

In de bijbel wordt over verschillende manieren van geloven gesproken.
Je hebt o.a. het geloof dat God bestaat (wat de duivel ook doet) en het geloof als een levensweg (het volgen van God) en het geloof in Jezus als de vlees geworden God.

In de vraag van fem wordt vooral gesproken over het bestaan van God.
De tekst die je aanhaalt gaat specifiek over rijken en het ingaan in het Koninkrijk van God.
Het Koninkrijk van God wil zeggen: daar waar God regeert, zowel in de hemel als ook nu al op aarde.

Matt 21:43 3 Daarom zeg ik u: het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk dat het wel vrucht laat dragen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 dec 2009 18:37

ehhhhhh.... wat is precies je punt?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 01 dec 2009 23:47

In de tijd dat Jezus op aarde wandelde waren er velen die niet konden of wilden geloven dat Hij het was die komen moest.

Weet je wat Jezus dan zei: Lees dan in de profetieen die van mij getuigen, (dat moet je met je verstand doen) dat Ik het ben die moest komen, (dan kun je er niet omheen).

Maar dat is nog niet geloven alleen dat Hij heeft bestaan maar de boodschap aanvaarden dat de Here Jezus je wil en kan verlossen van je oude natuur van zonde en dat is volkomen overgave en dat is voor de mens moeilijk, de Here Jezus wil de mens veranderen naar Zijn Beeld ons Zijn Leven schenken om te kunnen leven in de voetsporen van Jezus.

Dus dat is meer dan geloven dat Hij heeft bestaan, uit de geschiedenis kan men weten dat Jezus bestaan heeft maar dat is niet geloven.

Als de mens daarnaast menselijke opvattingen belangrijker vindt dan de wil van God dan kom je op het terrein van satan en gaan de mensen strijden om hun gelijk (dat is de opzet van satan) houd je daar afzijdig van.

marin
Laatst gewijzigd door marin op 02 dec 2009 13:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 02 dec 2009 11:16

Wullimpie, mijn punt is eigenlijk dat ik jouw zeer korte reactie inclusief een bijbeltekst uit Mattheus 19 niet goed kan plaatsen.

Bevestig je wat ik daarvoor zei, vul je het aan of ben je het er niet mee eens?
Je praat over 'het geloof' maar bedoel je daarmee hetzelfde als de topic-starter?
Gezien de tekst die je erbij noemt vermoed ik dat je het over de levenswandel van rijke mensen hebt, hoe moeilijk het dan is God te laten regeren over je leven in plaats van je geld.

De begin-topic van fem gaat zoals ik hem lees over het bestaan van God. Dan vind ik het niet volledig om alleen te zeggen dat God het geloof aan mensen wil geven. Dan loop je het risico dat iemand gaat zitten wachten totdat dat geloof hem gegeven wordt. Maar God maakt zich op andere manieren bekend dan eigenhandig een rechtstreekse zekerheid in het brein te branden van iemand die zit af te wachten.
God maakt zich bijvoorbeeld bekend door zijn Woord en door het getuigenis van zijn kinderen. Een noodzakelijke aanvulling (iets wat we niet per ongeluk uit de bijbel moeten verzwijgen) is: zoek, lees, vraag, bid en .... denk na!

Het zou niet correct zijn om God te laten roepen dat hij van je houdt en te gaan zitten wachten tot hij zich op een andere manier bekend maakt.

Wullempie, we zijn weer helemaal terug bij deze discussie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=29&t=21647&hilit=one&start=45.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 04 dec 2009 14:48

God verwacht dat we geloven?

Ik denk dat God eerder van ons eist dat we voor Hem leven. Daar hoort geloven zeker bij.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 dec 2009 23:09

Het mooie is zelfs: dat God het geloof schenkt aan wie Hij wil.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 06 dec 2009 22:55

Romeinen 3:

Iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft.

Genade is dus dat God ons door Christus Jezus heeft verlost.
Vrijspraak kunnen we niet krijgen door de wet te houden, geloof in (het werk van) Jezus Christus is genoeg.
We kunnen ons nergens op laten voorstaan (God komt alle eer toe), want: we kunnen niet door eigen werken vrijspraak krijgen, alleen door te geloven dat onze Heer (Jezus Christus) ons heeft verlost.
En geloven is natuurlijk niet iets waarop we ons kunnen laten voorstaan, het is slechts Jezus alle eer geven van onze verlossing.

Immers, stel dat iemand een kado voor je koopt. Hij geeft het aan je en jij pakt het aan. Zou het niet dwaas zijn om dan te zeggen: kijk eens hoe mooi ik het kado aanpakte, daarmee verdien ik het kado. Dat zou dwaas zijn, het enige wat gepast zou zijn is de gever bedanken. Net zo dwaas zou het zijn als je je geloof zou zien als iets waarmee je je vrijspraak verdient. God neemt ons gratis (genade die niets kost) aan als rechtvaardigen, omdat hij ons door Jezus Christus heeft verlost. Geloof dat nu maar!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2009 16:54

fem schreef:Hoe kan God van mensen verwachten dat ze gaan geloven?

met je verstand geloven:

Ik geloof niet dat er meer wetenschappelijke redenen zijn om de Bijbel voor onzin aan te nemen. Veel wetenschap heeft dat de Bijbel onzin is niet eerst als conclusie getrokken.... maar als uitgangspunt genomen. Dan kom je wel aan "bewijzen" omdat er vanuit het verkeerde uitgangspunt wordt geredeneerd. Ik kan je aanraden "In alle redelijkheid" van Tim Keller eens te lezen... Over wetenschap en de Bijbel. Erg leerzaam.

Redeneer je vanuit de andere kant, dan kan je stellen: God bestaat en geeft ons verstandelijke bewijzen van zijn bestaan. Er zijn ook bewijzen van Jezus bestaan. Als we je dat gaat inzien is de eerste stap gezet.

met je gevoel geloven:

Gevoel kan je zelf niet sturen. Maar gevoel is wel te beinvloeden door de ander. Toen mijn vriendin me vertelde dat ze me leuk vond, raakte ik geïnteresseerd en ging haar ook steeds leuker vinden. Kortom, er is gevoel van de een voor de ander.... en de ander wordt daardoor beinvloed. Gods liefde voor jou is er al. Dus voor het ontstaan van die liefde hoef je niet te zorgen. Het moet alleen wederzijds worden. Als je hoort dat Hij van je houdt, zijn Zoon gaf om je te redden terwijl je dat niet verdiend.... ga je die liefde dan ook beantwoorden? Dan leidt dat toch tot dankbaarheid omdat Hij je zoveel geeft, om niet?

met je wil geloven:

Klopt, als je het niet rationeel gelooft ga je ook niet met je wil en je gevoel geloven. Dus is het goed om je in de feiten te verdiepen. Het vloeit voort uit het verstandelijke geloof. Niet voor niets zijn we rationele wezens. Niet voor niets geeft God de Bijbel en mensen die de Bijbel uitleggen. Rationeel bewijzen is lastig, anders zou het geen geloven zijn. Maar het is wel rationeel aannemelijk te maken... denk ik. Als je na gaat denken over hoe alles ontstaan is, is het onaannemelijk dat alles zo in elkaar zit dat het nooit uit toeval ontstaan kan zijn vanuit het niets? God openbaart zich door de Bijbel, door Christus, in de schepping. Hij roept constant: Hier ben ik, ik ben God, ik heb alles gemaakt. Ik wil je redden. Is het dan vreemd dat Hij van mensen verwacht dat ze dat ook aannemen? Hij laat zijn liefde voor de wereld zien. Is het dan vreemd dat Hij wil dat wij die liefde ook beantwoorden? Dat er een relatie ontstaat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2009 13:31

Nog een aanvulling, ik las vanmiddag in Romeinen 1, over hoe we Hem allen kunnen kennen:

18 En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. 19 Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, 21 want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”