Tsjonge, ik lees Joannah's bijdrage nu pas.
We verdienen eigenlijk niets minder dan dat het gruwelijk misgaat en ten onder gaan.
Heftig...
Maar God heeft het leven van zijn enige zoon gegeven om voor ons de mogelijkheid te kopen geluk te vinden. Misschien zijn we er nog niet helemaal. Maar als we stellen dat we niets meer verdienen dan dat het gruwelijk mis gaat. Dan stellen we dat Christus zijn offer. En God's gift van leven zinloos waren. Een zinloze gift. Toch?
Als een almachtig alwetend wezen zeker wist dat we dat verdienden. Dan zijn we meer dan een stelletje zondaars die het ergste verdienen. Misschien moeten we dan beginnen met onszelf afvragen wat er dan in hemelsnaam zo mooi aan de mens is. En leren dat te zien.
Het feit dat kinderen in afrika sterven van de honger is niet omdat men hier miljoenen in een wetenschappelijk experiment hebben gepompt. Dat is omdat men hier middels oneerlijke praktijken het spelletje zo speelt dat alle grondstoffen van de planeet naar een klein percentage van de mensen gaat. De hamburgertjes bij mac donalds of beter gezegd het veevoer wat gebruikt is om die hamburgertjes te maken is meer dan genoeg om de hongerigen 20 keer te voeden.
De speurtocht naar kennis is niet het kwaad hier. De honger naar consumptie is het kwaad.. En ik vrees dat die vaak op ons eigen bordje terecht komt.
Mortlach schreef:Ja, vooruit, maar de fysici zijn zich over het algemeen goed bewust van de beperkingen. Bijvoorbeeld het onzekerheidsprincipe van Heisenberg (Je kunt nooit voor 100% de plaats én snelheid van een deeltje weten). Zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar. Maar wie weet staat er ooit een genie op die toch iets bedenkt, maar daar reken ik niet meer op. Zo ook met lengtes onder de Planck lengte. De meetinstrumenten (fotonen) zijn simpelweg te grof om daar iets mee te kunnen, dus tenzij iemand een ander soort foton uitvindt...
Exact... Of minder concreet: Een andere manier om naar de werkelijkheid te kijken...
We wijzen vaak naar ons model en zeggen "Dit is de wereld" maar dat is niet waar, de wereld is de wereld... Ons model is een model van die wereld wat het gedrag van die wereld beschrijft. Het model gooien we af en toe weg omdat we een beter model vinden. En als we een model vinden wat heel goed de wereld beschrijft dan betekent dat meestal enkel dat ons volgende model dat model op de een of andere manier zal bevatten.
Ik denk dat de geschiedenis de betrouwbaarste leermeester is gebleken als we voorspellingen proberen te maken.
En de wetenschap bevat vanuit de zelfde geschiedenis bezien nu al een paar mogelijke opvolgers. Het herkennen van dat model in deze vroege fase is echter niet triviaal.
Wat de LHC aan energie kan produceren is echt maar een schijntje van wat er tijdens de Big Bang aan energie-dichtheid was. Aangezien die "for all intents and purposes" oneindig was, zal die niet gauw overtroffen worden. Ik begrijp je punt nu wel wat beter, maar denk dat je beren op de weg ziet die er niet zijn.
Misschien. Ik twijfel aan het nut van nog weer eens op een dieper niveau gaan kijken. Wat mij betreft is het een beetje een obsessief compulsieve variant van de wetenschap. Op zich natuurlijk een uitstekende eigenschap voor een wetenschapper.
Kijk er zijn twee dingen die er kunnen gebeuren... Als we de alles verklarende theorie van materie vinden. Wat mij zou verbazen... En die vertelt ons niets over de essentie van de observator. Dan twijfel ik toch hard aan de compleetheid van die theorie... Aan de andere kant als we kleinere deeltjes vinden. Dan betwijfel ik nog harder dan nu aan de mogelijkheid om zo'n fundamentele verklaring te vinden zonder een nieuwe paradigma verschuiving die als eigenschap zou moeten hebben dat de aard van de observator erdoor verhelderd wordt en dat het de rest van de huidige observaties ondersteund. Linksom of rechtsom zitten we ondanks alle glamour zonder drastische nieuwe inzichten toch een beetje vast.
Tja, ik vond het een enorme verrassing dat er daadwerkelijk dingen in de natuur bestaan die afhangen van de waarde van i, en dat het niet alleen maar een waarde was om het rekenwerk te versimpelen.
Ik weet niet, heb eigenlijk nooit echt nagedacht over wat ik er van vond.

In ieder geval verbaast het me niet dat de natuur ons blijft verbazen... Beetje paradoxale instelling misschien.

Het zou me verbazen als LHC exact bewijst wat we verwachten te zien. Dat zou hoogst ontraditioneel zijn

Ik heb als programmeur met quaternions gewerkt. Een soort notatie voor rotatie. Het ding slaat nergens op. Ik heb er veel op gepuzzeld maar. Ik kan er geen kaas van maken. Ik ken zijn gedrag, en als je de invoer in de formule invoert en de uitvoer controleert klopt ie altijd!!! Ik heb gewoon geen beeld.
Mathemagica

Ik ben ook in beide dingen redelijk goed, vanwege die voornoemde interresse misschien. Echter is mij door twee verschillende natuurkunde-vrienden de anekdote vertelt over de eerste les wiskunde voor natuurkundigen tijden het eerste jaar van de universiteit. Het eerste uur wordt de volledige VWO-stof behandeld, waarna er doodleuk gezegd wordt: "zo, en na de pauze beginnen we met de échte wiskunde". Niet iedereen komt terug na de pauze, en voor het tweede college komen er nog minder studenten opdagen.
Ik zat in dat college. Analyse I.

Kijkt u eens links en rechts van u, over een half jaar zullen die personen er niet meer zijn... Of uzelf natuurlijk. Na een half jaar liep ik 3 maanden achter en deed bijna niets anders meer dan studeren, toen ben ik gesprongen. Ik vrees dat ik zo van de wiskunde geschrokken ben dat ik diep de klinische psychologie in gedoken ben. Bij nader inzien had ik de methoden en technieken richting van psychologie moeten kiezen. Daar had ik vandaag de dag meer aan gehad. Gelukkig heb ik daar toch wel veel van mee gekregen.
Het is uiteindelijk allemaal wel te leren/te begrijpen (met genoeg tijd en motivatie); dat vind ik het mooie van wetenschap. Maar dan moet je wel de training hebben gehad.
Of Einstein heten

Hij was ook niet zo'n held in de schoolbanken.