Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
eml schreef:Hoe open minded ben jij? Zou je bijvoorbeeld kijken naar een programma als "Beagle, in het kielzog van Darwin" zoals nu (21:25) op Ned2 te zien is? Of hekel je alle "andere" geluiden?
Optimatus schreef:Ik ben vrij open minded als het gaat om andere geloven en opvattingen, zolang ik niet gedwongen wordt die geloven en opvattingen te delen. Ik heb daarom ook een grote afkeer van typetjes die (bijvoorbeeld op Refoweb) in de vorm van treurige columns of stupide nieuwsberichten een continue stroom van ongerechtigheden d'overhand op Refoweb proberen te laten krijgen.
Refoweb is een vrij open forum, bevolkt door een grote verscheidenheid aan opvattingen, maar gegrondvest in de gereformeerde traditie. Ik kom zelf niet uit die traditie, maar ik hoop van harte dat Refoweb een gereformeerd forum blijft, met ruimte voor andere opvattingen.
Mortlach schreef:Om heel eerlijk te zijn zie ik weinig verschil tussen je twee vormen van open staan, maboc. Manier 2 volgt mijns inziens uit 1, en 1 volgt uit 2, en samen kunnen ze elkaar alleen maar versterken en verdiepen.
Ik ben van mening dat het een misvatting is dat kennis nemen van andermans geloof schadelijk is voor het eigen geloof. Het is eigenlijk wel jammer dat de grote religieuze figuren elkaar niet gekend hebben, dat had volgens mij erg bijzondere gesprekken opgeleverd.
maboc schreef:Dat had inderdaad een groot vuurwerk opgeleverd.
Als Christen kijk ik natuurlijk naar dat gesprek met het idee, wat zal Jezus ze vertellen, hoe overtuigd hij ze.
(Ik besef, dat een moslim precies hetzelfde zou denken maar dan voor allah)
Mortlach schreef:maboc schreef:Dat had inderdaad een groot vuurwerk opgeleverd.
Als Christen kijk ik natuurlijk naar dat gesprek met het idee, wat zal Jezus ze vertellen, hoe overtuigd hij ze.
(Ik besef, dat een moslim precies hetzelfde zou denken maar dan voor allah)
Hmm, dat idee heb ik persoonlijk helemaal niet. Als Jezus en Boeddha elkaar hadden gesproken, dan beeld ik me dat niet als dat de een de ander probeer te overtuigen eigenlijk. Meer dat er geluisterd wordt naar de inzichten van de ander, en dat er constructieve vragen gesteld worden door de nieuwe invalshoeken die zo'n figuur de ander te bieden heeft, en dat er daarna samen gebeden/gemediteerd wordt. Maar goed, dat is natuurlijk allemaal maar mijn fantasie.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten