Hoe Open Minded ben jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

eml

Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor eml » 29 nov 2009 21:25

Hoe open minded ben jij? Zou je bijvoorbeeld kijken naar een programma als "Beagle, in het kielzog van Darwin" zoals nu (21:25) op Ned2 te zien is? Of hekel je alle "andere" geluiden?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Gerdien B. » 29 nov 2009 21:36

Ik hekel het niet, maar het boeit mij niet genoeg om het te gaan kijken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 29 nov 2009 22:37

Ik vind mezelf in die zin Open Minded, dat ik voor mezelf een poging doe om in ieder geval te onderzoeken wat de grond is waar de ander op staat. Een paar maanden geleden heb ik "De gemeenschappelijke voorouder" van Dawkins in zijn geheel gelezen. Ik weet nu,door wat hij schrijft, dat deze idee van gemeenschappelijke voorouder, een hypothese is. Bij Dawkins moet ik niet zijn voor een(of het)bewijs van evolutie.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 nov 2009 22:47

eml schreef:Hoe open minded ben jij? Zou je bijvoorbeeld kijken naar een programma als "Beagle, in het kielzog van Darwin" zoals nu (21:25) op Ned2 te zien is? Of hekel je alle "andere" geluiden?

Ik ken het programma niet, maar op zich kan ik me prima vinden in het darwinisme. Wat dat betreft dus geen 'probleem'.
Voor de rest ga ik zo nu en dan naar de PKN ben ik voor mijn opleiding wel eens naar een moskee en een synagoge geweest om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers. Enkele van mijn vrienden zijn uitgesproken atheïst en enkele homoseksueel.
Dus andere geluiden? Graag.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 nov 2009 09:55

Ik kijk sowieso geen TV, maar zou met dit programma weinig moeite hebben om te kijken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2009 10:44

bescheiden als ik ben *kuch* durf ik toch wel te zeggen dat ik redelijk open van geest ben, maar dan vanuit de andere kant benaderd.

Wat ik de afgelopen paar jaar onder andere gedaan heb:
Rooms-katholieke diensten meegemaakt; gereformeerde huwelijksvoltrekking meegemaakt; RK-kinderdoop; Pinkster-volwassenendoop; Oud-katholieke oliewijding; gebeden met moslims; gemediteerd met Zen-boeddhisten; met Nichiren-boeddhisten; Shambala (tibetaans) Boeddhisme; verder luister ik christelijke en niet-christelijke podcasts (Roderick Vonhögen maakt hele goeie podcasts), en verder lezen ik alles wat los en vast zit over religie, geschiedenis van religie, filosofie, etc, etc.

En, niet in de laatste plaats, ik kom hier op refoweb. En langzaam, heel langzaam begin ik te merken dat het begrip voor bepaalde gereformeerde standpunten toeneemt. Begrijpen zal ik het wel nooit doen, en het er mee eens zijn vaak ook niet, maar het beeld wordt genuanceerder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 02 dec 2009 09:18

Het verbaast me dat tot nog toe iedereen op dit reformatorisch forum zegt Open Minded te zijn, want ik ken nog al veel mensen in de refo-wereld die niet zo Open Minded zijn....
Voorbeeld: veel mensen (lees: refo-jongeren) vinden het prima om naar een andere cultuur te gaan op vakantie, maar dan bekijken ze mensen en de zaken daar als een tourist. Echt het gesprek / dialoog aan gaan en over de muren van je eigen traditie heen kijken, gebeurt maar weinig.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 dec 2009 10:52

Ik ben vrij open minded als het gaat om andere geloven en opvattingen, zolang ik niet gedwongen wordt die geloven en opvattingen te delen. Ik heb daarom ook een grote afkeer van typetjes die (bijvoorbeeld op Refoweb) in de vorm van treurige columns of stupide nieuwsberichten een continue stroom van ongerechtigheden d'overhand op Refoweb proberen te laten krijgen.

Refoweb is een vrij open forum, bevolkt door een grote verscheidenheid aan opvattingen, maar gegrondvest in de gereformeerde traditie. Ik kom zelf niet uit die traditie, maar ik hoop van harte dat Refoweb een gereformeerd forum blijft, met ruimte voor andere opvattingen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2009 10:54

Optimatus schreef:Ik ben vrij open minded als het gaat om andere geloven en opvattingen, zolang ik niet gedwongen wordt die geloven en opvattingen te delen. Ik heb daarom ook een grote afkeer van typetjes die (bijvoorbeeld op Refoweb) in de vorm van treurige columns of stupide nieuwsberichten een continue stroom van ongerechtigheden d'overhand op Refoweb proberen te laten krijgen.

Refoweb is een vrij open forum, bevolkt door een grote verscheidenheid aan opvattingen, maar gegrondvest in de gereformeerde traditie. Ik kom zelf niet uit die traditie, maar ik hoop van harte dat Refoweb een gereformeerd forum blijft, met ruimte voor andere opvattingen.

een mening die ik van ganser harte onderschrijf!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 07 dec 2009 20:36

'Open Minded' ... dat is vrij vertaald een open geest, of open staan.
Toen ik de OP. las twijfelde ik even over het volgende:
1 - Al men mij vraagt "Sta jij open voor Jezus?" Dan zal ik dat zeker bevestigen. (of het lukt is een ander verhaal :-))
Daarmee bedoel ik ook dat ik geloof, en dat ik Jezus zo goed en zo kwaad als dat mogelijk is wil volgen.
2 - Als men mij vraagt "Sta jij open voor de Islam?" Dan zal ik ook ja zeggen, maar dan omdat ik het bere-interessant vind om
te lezen/leren/praten over wat anderen geloven, en zo mijn kennis te verbreden verdiepen.

Dus...concreet antwoord op de vraag uit de OP. : Ja...maar dan op de 2e manier.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2009 21:33

Om heel eerlijk te zijn zie ik weinig verschil tussen je twee vormen van open staan, maboc. Manier 2 volgt mijns inziens uit 1, en 1 volgt uit 2, en samen kunnen ze elkaar alleen maar versterken en verdiepen. Ik ben van mening dat het een misvatting is dat kennis nemen van andermans geloof schadelijk is voor het eigen geloof. Het is eigenlijk wel jammer dat de grote religieuze figuren elkaar niet gekend hebben, dat had volgens mij erg bijzondere gesprekken opgeleverd.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 08 dec 2009 08:29

Mortlach schreef:Om heel eerlijk te zijn zie ik weinig verschil tussen je twee vormen van open staan, maboc. Manier 2 volgt mijns inziens uit 1, en 1 volgt uit 2, en samen kunnen ze elkaar alleen maar versterken en verdiepen.

dat ben ik wel met je eens maar bij een sta ik toe dat (sta ik open voor) het werkelijk toelaten in mijn leven.
Bij 2 sta ik toe dat (sta ik open voor) het vergaren van kennis.

(nuja...we moeten ook weer niet in details verzanden :-))

Ik ben van mening dat het een misvatting is dat kennis nemen van andermans geloof schadelijk is voor het eigen geloof. Het is eigenlijk wel jammer dat de grote religieuze figuren elkaar niet gekend hebben, dat had volgens mij erg bijzondere gesprekken opgeleverd.

Dat had inderdaad een groot vuurwerk opgeleverd.
Als Christen kijk ik natuurlijk naar dat gesprek met het idee, wat zal Jezus ze vertellen, hoe overtuigd hij ze.
(Ik besef, dat een moslim precies hetzelfde zou denken maar dan voor allah)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2009 10:39

maboc schreef:Dat had inderdaad een groot vuurwerk opgeleverd.
Als Christen kijk ik natuurlijk naar dat gesprek met het idee, wat zal Jezus ze vertellen, hoe overtuigd hij ze.

Hmm, dat idee heb ik persoonlijk helemaal niet. Als Jezus en Boeddha elkaar hadden gesproken, dan beeld ik me dat niet als dat de een de ander probeer te overtuigen eigenlijk. Meer dat er geluisterd wordt naar de inzichten van de ander, en dat er constructieve vragen gesteld worden door de nieuwe invalshoeken die zo'n figuur de ander te bieden heeft, en dat er daarna samen gebeden/gemediteerd wordt. Maar goed, dat is natuurlijk allemaal maar mijn fantasie.

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 09 dec 2009 17:07

Mortlach schreef:
maboc schreef:Dat had inderdaad een groot vuurwerk opgeleverd.

Hmm, dat idee heb ik persoonlijk helemaal niet. Als Jezus en Boeddha elkaar hadden gesproken, dan beeld ik me dat niet als dat de een de ander probeer te overtuigen eigenlijk. Meer dat er geluisterd wordt naar de inzichten van de ander, en dat er constructieve vragen gesteld worden door de nieuwe invalshoeken die zo'n figuur de ander te bieden heeft, en dat er daarna samen gebeden/gemediteerd wordt. Maar goed, dat is natuurlijk allemaal maar mijn fantasie.

Dat zie ik Jezus in het nieuwe testament eigenlijk nergens doen, dus dat lijkt me een voorbarige conclusie. Ik weet niet hoe dat bij bv Boeddha zit.
Jezus is toch wel vrij duidelijk dat het niet gaat om wederzijdse gesprekjes, maar dat het gaat om de Ene. En dat Hij de Weg daar naartoe is.
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 dec 2009 17:25

In dat geval had de Boeddha waarschijnlijk in lotushouding vriendelijk naar hem geglimlacht ofzo. Het is eigenlijk net als Ghandi in de gelijknamige film wanneer hij zegt: "Ik ben hindoe, ik ben moslim, ik ben christen, ik ben boeddhist..." Het leidt allemaal naar datzelfde Ene.

Terug naar “[Religie] - Open forum”