Gravo,
Ik ben het met delen van wat u schrijft eens:
a) de Bijbel moet onfeilbaar zijn omdat we anders elke grond verliezen.
b) het is een geloofsuitspraak
c) wat de mensen er uit lezen/leren is niet onfeilbaar en leid tot verschillen
Alleen u gaat dan naar mijn gevoel de verkeerde kant ermee uit. U zegt: het is een leeg begrip. U gaat er vanuit dat het dogma van onfeilbaar is bedacht om ons geloof in stand te houden en de Bijbel daarmee zeggenschap te geven.
Want uw redenatie is: anders zouden we toch allemaal wel op dezelfde leer uitkomen als de Bijbel werkelijk onfeilbaar was. (heb ik dit zo goed begrepen?)
Maar mijn stelling is: de Bijbel is onfeilbaar alleen hij wordt gelezen door hopeloos falende mensen met een verduisterd verstand. En dat is de bron van de ellende van de verschillen tussen de uitleggingen van de Bijbel. En dus niet de Bijbel zelf maar de (geestelijk dood) gevallen mens. Het gezegde "Elke ketter heeft zijn eigen letter" is daarmee een waar woord. We hebben het licht van Gods Heilige Geest nodig om de Bijbel te lezen. En dat licht is hier op aarde altijd maar ten dele waarbij sommige meer en sommige minder licht krijgen.
En omdat we dus een verduisterd verstand hebben en God niet recht kennen kunnen we nooit geheel de onfeilbaarheid van de Bijbel bewijzen/aanwijzen. Maar dat hoeft ook niet want God zelf zegt ons dat het Zijn Woord is. En ik geloof dat God geen fouten maakt en onfeilbaar is. Daarom blijft het ook een geloofsuitspraak waar we zelf nooit volledig in kunnen dalen met ons verstand. Daarom past ons op bepaalde punten gepaste en eerbiedige afstand. Maar dat weerhoud ons niet om Gods Woorden de waardij te geven die ze toekomt.
De Bijbel heeft zoals we dat dan ook wel zeggen Goddelijk gezag in zichzelf. Dat noemen we ook wel autopistie (dat zij Goddelijk is in zichzelf, is onafhankelijk van onze erkenning).
U schrijft ook: "...dat hij vind en wil, dat zijn interpretatie van de Bijbel klopt en dat hij door God zelf daarin wordt bevestigt."
Ik ben het zelf niet helemaal eens met dit standpunt. Want ik wil graag dat Gods Woord mij zal leiden in de waarheid. En dat God mij door Zijn Woord daarin bevestigt (Ps. 25:5 onber.). En mocht ik het verkeerd hebben bid ik of de Heere mij wil ontdekken aan mijn schadelijke weg (Ps. 139:24 onber.). Het gaat dus niet om mijn interpretatie maar het gaat om mijn eeuwig zielenheil. Ik ben zelf overtuigt van mijn onkunde en mijn verduisterd verstand en daarom heb ik Gods Woord nodig als een lamp voor mijn voet (Ps. 119:105).
Dan nog een losse opmerking die u onderaan plaatst over de onfeilbaarheid van de Heere Jezus enz. ik heb daar ook mijn bedenkingen bij maar om het onderwerp on-topic te houden laat ik dat voor wat het is.