Sint Nicolaas op 5 december

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sint Nicolaas op 5 december

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2009 14:18

mohamed schreef:
Mortlach schreef:domme clown die nauwelijks meer uit kan brengen dan oega boega

:mrgreen:

Wees nou eerlijk, in een tijdperk waarin de president van Amerika zwart is, kan Sinterklaas toch niet best blank- en zijn slaven zwart zijn? ](*,)

Nee, en daarom stappen we steeds meer af van het idee dat Zwarte piet een slaaf of een knecht is (al komt dat woord wel van "knight", ridder/edele af). Zwarte piet als "hulp" is al een stuk neutraler en doet niks af aan de traditie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2009 17:19

Mortlach schreef:
mohamed schreef:
Mortlach schreef:domme clown die nauwelijks meer uit kan brengen dan oega boega

:mrgreen:

Wees nou eerlijk, in een tijdperk waarin de president van Amerika zwart is, kan Sinterklaas toch niet best blank- en zijn slaven zwart zijn? ](*,)

Nee, en daarom stappen we steeds meer af van het idee dat Zwarte piet een slaaf of een knecht is (al komt dat woord wel van "knight", ridder/edele af). Zwarte piet als "hulp" is al een stuk neutraler en doet niks af aan de traditie.

Akkoord, maar we zijn nog lang niet op het punt dat iemand de zwarte piet toespelen iets positiefs is! Bovendien, als het aan mensen van de oude stempel ligt zoals Optimatus, dan blijft zwarte piet voor eeuwig een slaaf en niet meer dan dat!

Afbeelding
Bevrijd zwarte piet!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2009 17:20

mohamed schreef:Afbeelding
Zwarte Pietin!

En als het dan persé moet, doe mij deze dan maar! :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2009 17:41

mohamed schreef:Akkoord, maar we zijn nog lang niet op het punt dat iemand de zwarte piet toespelen iets positiefs is! Bovendien, als het aan mensen van de oude stempel ligt zoals Optimatus, dan blijft zwarte piet voor eeuwig een slaaf en niet meer dan dat!

Ik denk dat je Opti nu te weinig credit geeft. Is het spreekwoord "iemand de zwarte piet toespelen" daadwerkelijk etyminologisch gerelateerd aan Sint en Piet? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat dat niet zo is, en dat het te maken heeft met een kaartspel of mijnwerkers.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2009 19:45

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Akkoord, maar we zijn nog lang niet op het punt dat iemand de zwarte piet toespelen iets positiefs is! Bovendien, als het aan mensen van de oude stempel ligt zoals Optimatus, dan blijft zwarte piet voor eeuwig een slaaf en niet meer dan dat!

Ik denk dat je Opti nu te weinig credit geeft. Is het spreekwoord "iemand de zwarte piet toespelen" daadwerkelijk etyminologisch gerelateerd aan Sint en Piet? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat dat niet zo is, en dat het te maken heeft met een kaartspel of mijnwerkers.

Ach, daar kan -ie wel tegen hoor, misschien is het spreekwoord inderdaad wel niet gerelateerd aan Sint en Piet, dat zou heel goed kunnen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 27 nov 2009 16:58

Ik denk dat hij Optimatus niet kent , :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”