Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2009 14:02

Joannah schreef:
filia schreef:1 Timotheüs 2:9 - als je de kanttekeningen leest, zie je dat deze tekst niet betekent dat je nóóit je haar mag vlechten, maar dat je je niet overmatig op moet tutten. (vrij vertaald ;))

Het lijkt me dat de apostel dan wel gewoon geschreven had, dat dat de betekenis was.
het probleem is dat we iets vrij vertalen naar mate onze traditie het goed of fout vindt.
Wanneer het ons uitkomt.
Vlechtingen van het haar is een vrij specifieke manier van haardracht, hierbij is het haar geen bedekking meer, maar kijk je op de hoofdhuid, Zou het daarom wellicht minder gewenst zijn?

Nee. Want het staat in een opsomming samen met andere zaken:

8 Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid. 9 Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels, 10 maar door goede daden, zoals gepast is voor vrouwen die zeggen dat ze God vereren. 11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. 13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva.

Ingetogen, niet opvallen door opzichtig haar, dure kleren, goud, parels.... maar door goede werken. Daar wordt het dus tegenover gezet. Opvallen door je uiterlijk of opvallen door wat je doet. Kortom, niet pronken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 nov 2009 14:03

Ze mag zelf niet onderwijzen. Wat doen al die vrouwen op de Pabo in Ede ;)
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 nov 2009 15:04

en Gouda?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 26 nov 2009 18:56

Race406 vertel mij eens waar die tekst staat, waar Jezus zecht"""laat de mensen tot mij komen over alle wegen?
Dat is een interesante tekst die ken ik niet.

groeten esther.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 26 nov 2009 19:30

Jo'tje schreef:Ze mag zelf niet onderwijzen. Wat doen al die vrouwen op de Pabo in Ede ;)
Jo'tje toch, vergeet je helemaal de context te lezen? [-X
vers 8: Ik wil dat bij iedere samenkomst... (Dus ook de klas?)

;)
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2009 10:05

Precies... daarnaast kan ik het me wel voorstellen... in die tijd was het zo dat de man werkte en de vrouw deed de was, zorgde voor de kinderen, deed boodschappen etc. Mannen discussieerden over gewichtige zaken, waren vaak geïnteresseerd in politiek enzovoorts. Gevolg: Mannen waren educatief veel meer ontwikkeld. Wast Paulus wil voorkomen, het gaat in het hoofdstuk over orde in de kerkdienst, is dat het een groot kippenhok zou worden omdat de vrouwen de hele tijd aan hun man om uitleg zouden gaan vragen... Ik snap het niet, wat is dat, wat bedoelt hij.... en de man wordt daardoor weer afgeleid en volgt de preek dan weer niet. Dus, conclusie: Vrouwen, als je iets niet snapt, vraag dan thuis om uitleg aan je man.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 nov 2009 07:37

esthervanbuuren schreef:Race406 vertel mij eens waar die tekst staat, waar Jezus zecht"""laat de mensen tot mij komen over alle wegen?
Dat is een interesante tekst die ken ik niet.

groeten esther.

Esther, dat is een deel uit een kinderlied "Laat de kinderen tot mij komen"
Het hele couplet luidt:
"Laat de mensen tot Mij komen,
over alle wegen.
Laat de mensen tot Mij komen,
houd ze toch niet tegen,
want de poorten van Mijn Rijk
gaan ook voor hen open,
als ze aan een kind gelijk
bij Mij binnenlopen."

Mijn punt is dat veel mensen worden tegengehouden om tot Jezus te komen, door allerlei thelogische brouwsels die niet in de Bijbel staan. Vandaar mijn onderschrift :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 nov 2009 08:09

filia schreef:
Jo'tje schreef:Ze mag zelf niet onderwijzen. Wat doen al die vrouwen op de Pabo in Ede ;)

;)

waar 2 of 3 mensen bij elkaar zijn is Hij in het midden zegt god. Dus ook een klas kan dan een samenkomst zijn en ook een vrouwenverenigings bijeenkomst, etc.
Als mensen dit zo letterlijk nemen, waarom dan niet de uitspraak van paulus dat er geen vlechtingen in het haar mogen zijn? Als je ergens veel vlechten bij meisjes ziet, dan wel in de refowereld.

Mooi liedje blijft dat Race.
Ik heb wel is iemand horen zeggen: Ouders willen graag dat hun kinderen bekeerd worden, maar als het gebeurd is geloven velen het niet omdat het niet op de 'goede' manier gebeurd is (niet op de manier zoals zij verwacht hadden of theologisch niet kunnen voorstellen dat het zo kan). Daar moest ik aan denken bij jou posting.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 nov 2009 09:54

Gerdien B. schreef:
filia schreef:

;)

waar 2 of 3 mensen bij elkaar zijn is Hij in het midden zegt god. Dus ook een klas kan dan een samenkomst zijn en ook een vrouwenverenigings bijeenkomst, etc.
Als mensen dit zo letterlijk nemen, waarom dan niet de uitspraak van paulus dat er geen vlechtingen in het haar mogen zijn? Als je ergens veel vlechten bij meisjes ziet, dan wel in de refowereld.

Mooi liedje blijft dat Race.
Ik heb wel is iemand horen zeggen: Ouders willen graag dat hun kinderen bekeerd worden, maar als het gebeurd is geloven velen het niet omdat het niet op de 'goede' manier gebeurd is (niet op de manier zoals zij verwacht hadden of theologisch niet kunnen voorstellen dat het zo kan). Daar moest ik aan denken bij jou posting.

't Is triest, maar zo gaat het vaak wel inderdaad!
Dan moet men het "eerst maar eens laten overzomeren en overwinteren" of zoiets...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 nov 2009 11:37

KHARTOEM (RTR) – Een meisje van 16 jaar uit Sudan heeft vijftig zweepslagen gekregen, omdat haar rok, die tot de knie reikte, onfatsoenlijk was.

Dat heeft haar familie vrijdag gezegd. De moeder van de tiener zei gisteren dat zij een aanklacht wil indienen tegen de politie, die Silva Kashif arresteerde, en tegen de rechter die haar de straf oplegde. Verwachten wordt dat de zaak de discussie over fatsoenswetgeving zal doen oplaaien.
bron:
http://www.refdag.nl/artikel/1448298/Ti ... e+rok.html

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 28 nov 2009 17:00

Laat de kinderen tot Mij komen,
alle alle kinderen.
Laat de kinderen tot Mij komen,
niemand mag hen hinderen,
staan voor kinderen open.
Laat ze allen, groot en klein,
bij Mij binnenlopen.

over alle wegen.
houd ze toch niet tegen,
gaan ook voor hen open,
als ze aan een kind gelijk
bij Mij binnenlopen.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 29 nov 2009 15:53

race
dat is dan een mooi lied, ik dacht al dat ik wat gemist had uit de bijbel, nou ja dat kan ook gemakkelijk hij is zo dik.

over de theologie, je moet de vrijheid in je zelf hebben, en dat kan echt waar.
en de theologie h oudt je niet tegen om in de hemel te komen, dat bepaald 'God zelf en niet de theologie.

groetjes esther.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 nov 2009 10:05

esthervanbuuren schreef:race
dat is dan een mooi lied, ik dacht al dat ik wat gemist had uit de bijbel, nou ja dat kan ook gemakkelijk hij is zo dik.

over de theologie, je moet de vrijheid in je zelf hebben, en dat kan echt waar.
en de theologie h oudt je niet tegen om in de hemel te komen, dat bepaald 'God zelf en niet de theologie.

groetjes esther.

Maar als mensen nu allerlei voorwaarden en regels maken voordat iemand zich een kind van God durft te noemen, dan maak je theologische constructies...
Gistermorgen zei de dominee in de preek dat dat soort dingen heel gevaarlijk zijn. Stel je voor dat je aan 10 regels/voorwaarden moet voldoen, en je voldoet aan 9 daarvan. Dan ga je je afvragen of je er wel bent, en of je je aan de andere 9 voorwaarden wel goed houdt/hebt gehouden. Dan krijg je een angstgeloof, en dat is geen echt geloof.

Terug naar “Archief”