Gekneusde rib en Bronchitus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 nov 2009 11:34

Ik heb gewoon even wat tips nodig...

De afgelopen vijf weken heb ik aan een stuk door lopen hoesten, eerst dacht ik dat het een verkoudheidje was. Het leek er op dat het over was, maar helaas het werd heftiger (hoesten dan). Nu ben ik gisteren naar de huisarts geweest en zij stelde dus vast dat het een bronchitus is, daarvoor heb ik een AB kuurtje gekregen en een hoestdrank (wat zo smerig is dat er van moet overgeven). Maar door dat vele hoesten heb ik waarschijnlijk een rib gekneusd, eerst dacht ik aan spierpijn maar de pijn is gewoon heftiger dan spierpijn (en het gaat ook niet over). Slapen gaat gewoon niet. Nu mijn vraag wat kan het beste slikken of smeren voor die gekneusde rib dat het wat dragelijker wordt? Ik heb ook al op internet zitten zoeken maar kan niet echt wat vinden.

*Annet*
Generaal
Generaal

Re: Gekneusde rib en Bronchitus

Berichtdoor *Annet* » 26 nov 2009 12:10

tijgerbalsem warmt de spieren op, misschien is dat wat?
ja, dat is mijn mening dan he.....

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 nov 2009 12:36

Als het echt gekneusd is dan valt er weinig te smeren.
Voor de pijn zou ik als basis 4x2 paracetemol nemen, en eventueel iets van voltaren of ibuprofen (verkrijgbaar bij de drogist) nemen.

Beterschap!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 nov 2009 15:07

Sterkte Evelien!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 nov 2009 17:00

Vooral het slapen gaat gewoon niet, plus m'n werk erbij (gelukkig zijn dat maar twee dagen in de week). En ik merk dat het huishouden ook blijft liggen en daar baal ik van. En ik weet dat een gekneusde rib wel wat weken duurt voor het over is.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 27 nov 2009 17:36

Ha Evelien,

Als je bij mij op het spreekuur kwam (loop nu als semi-arts stage bij een huisarts) zou ik je diclofenac 3 x 50 geven voor een dag of 10, of naproxen 2x 500. Ibuprofen kan ook dan 3x400 (max 4x400). Voordeel is dat het én de pijn wegneemt én een ontstekingsremmer is, wat vaak erg goed helpt. Je moet alleen wel even oppassen dat je geen maagklachten krijgt, als je daar gevoelig voor bent zou je nog een maagbeschermer er bij moeten nemen.
Hopelijk kan je hier wat mee...en anders even met de HA bellen.
Sterkte!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 nov 2009 22:34

He, das handig een a.s. arts op het forum. Kun je geen online spreekuur topic openen?
ja, dat is mijn mening dan he.....

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 29 nov 2009 00:01

Em. schreef:Ha Evelien,

Als je bij mij op het spreekuur kwam (loop nu als semi-arts stage bij een huisarts) zou ik je diclofenac 3 x 50 geven voor een dag of 10, of naproxen 2x 500. Ibuprofen kan ook dan 3x400 (max 4x400). Voordeel is dat het én de pijn wegneemt én een ontstekingsremmer is, wat vaak erg goed helpt. Je moet alleen wel even oppassen dat je geen maagklachten krijgt, als je daar gevoelig voor bent zou je nog een maagbeschermer er bij moeten nemen.
Sterkte!

@ EM, is het niks voor jou om je aan te melden als panellid voor de vragenrubriek?
Succes met je studie

Evelien sterkte

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 nov 2009 11:29

Em. schreef:Ha Evelien,

Sterkte!

Ik lees dit nu pas. We zijn t weekend weg geweest en komen net thuis.

Morgen ga ik even aan de assistente vragen. Maar ik weet dat m'n huisarts niet zo happig is op diclofenac.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 30 nov 2009 11:37

Je kunt bijv. vandaag toch zelf 3x 400mg Ibuprofen proberen? Kijken hoe dat gaat?
In voltarenK zit ook diclofenac (kun je gewoon bij de drogist kopen).

Al zeg ik uit ervaring als je het moet afdoen met paracetemol (4x 1000 mg) je er wel
aan de pijn wend en het 'verminderd'. Klinkt heel raar, maar toch was dat mijn ervaring.

Beterschap ermee!
Wat de toekomst brengen moge........

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 nov 2009 11:42

Ibuprofen slik ik al dagen. Maar het helpt totaal niet.

k slaap al weken niet en ook m'n hoesten is nog niet voorbij :? Heel vervelend.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 nov 2009 12:16

Dat is niet mis! beterschap!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 30 nov 2009 12:34

Vervelend Evelien....,
Die pijn wordt natuurlijk in stand gehouden door het hoesten, wat weken kan duren...
Misschien kan je iets van codeïne krijgen voor een paar weken, dat neemt de hoestprikkel weg? Vaak heel effectief....en werkt beter dan die hoestdrank.
kZou i.e.g. weer contact opnemen je huisarts als het zo lang blijft. Zij kan je nakijken en je longen luisteren en een beter oordeel geven dan ik achter m'n PC.

@ Annette: Wat betreft paracetamol, dat is een goede pijnstiller, mits je het maar structureel neemt, dus niet af en toe een tabletje, je moet nl een bepaalde spiegel opbouwen in je bloed. Dus het klopt wat je zegt dat de pijn verminderd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 nov 2009 12:37

Codeïne heb ik ook al weken geslikt (ivm die hoest). k wil eerst de AB kuur afmaken (Bronchitus) voor ik met andere medicijnen ga beginnen want ik merk dat m'n lichaam het niet trekt.

Morgen ga ik bellen met de huisarts.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 30 nov 2009 14:16

Ik heb in september 5 gekneusde ribben gehad en inderdaad werd er vanuit het ziekenhuis geadviseerd om zoveel mogelijk rechtop te slapen,(nu kon ik ook niet liggen) en om de vier uur twee paracetamol te nemen. En dat tenminste 6 weken lang, en tegen de erge pijn daarbij een neurofen of ibuprofen.
En tegen het hoesten zou ik inderdaad iets vragen wat beter werkt zodat je dat in ieder geval onderdrukt, wat overigens weer het gevaar kan opleveren van een longontsteking.
Het is echt waardeloos gekneusde rib en dat hoesten er bij. Kan me voorstellen dat je wanhopig er van wordt.

Terug naar “Archief”