Annet, je hebt toch gewoon helemaal het recht om je op je hobby's enzo te storten! 12 jaar kleintjes, meid, je hebt een prestatie geleverd! Je verdient eigenlijk 12 jaar vakantie
*Annet* schreef:Heb jij nu nog een soort van verlof Galateia? Je had er toen ook wel over als jullie een kind zouden hebben dat jij kostwinner zou worden en je man voor het huishouden zou zorgen. Hoe doen jullie het nu?
Op dit moment heb ik nog adoptieverlof, gewoon betaald, dus ik zit thuis. Ik heb 10 weken gekregen, dus ik zou anderhalve week voor de kerstvakantie weer moeten beginnen. Die anderhalve week neem ik gewoon ouderschapsverlof op, want dat is zo'n raar begin, dan begin ik liever in het nieuwe jaar weer.
Manlief is deze week weer begonnen met werken, 2,5 dag. Hij neemt ook ouderschapsverlof op en blijft dus een halve baan werken tot aan het einde van de komende grote vakantie. Ik neem ook ouderschapsverlof op, allemaal gedeeltelijk betaalde uren en laat dan mijn overgebleven lesuren op die andere 2,5 dag inroosteren. Geen probleem. Manlief werkt nu en dalijk dus 50%, ik iets meer, omdat ik gewoon lekker volle dagen ga draaien.
Deze hele constructie is belastingtechnisch het meest voordelig en het is leuk om allebei de zorg voor ons kind te dragen. Hij heeft nog maar 7,5 weken een papa en mama!
Daarna... zien we het wel. Ik ga hoe dan ook voor het hoofdinkomen zorgen, maar we moeten nog even uitrekenen hoe we dat gaan verdelen. Manlief wil ook wel iets gaan doen, misschien ergens 2 of 3 dagen en ik dan 4 dagen, ofzo. Moeten we uitrekenen. Ik kan natuurlijk op 4 dagen bijna een fulltime baan draaien, gewoon een beetje schuiven met dat rooster, geen probleem. Maar dat moeten we dus uitrekenen. We zullen dan 1 of 2 dagdelen (geen hele dagen, wederom: roosters op school zijn flexibel) oppas nodig hebben, maar dan komt mijn moeder gewoon hier thuis.
Wat ik wel merk nu we thuis zijn en manlief werkt en ik dus fulltime thuis zit: dat kan ik nooit volhouden. Maar dat heb ik altijd al geroepen, en dat blijkt nu ook wel! Ik houd zielsveel van mijn kind en ik knuffel hem helemaal plat, maar ik zou nooit fulltime huismoeder kunnen zijn. Dat trek ik gewoon niet. Maar 5 dagen werken gaat ook nooit gebeuren, dan zie ik hem te weinig
Mijn moeder heeft dat wel gedaan toen wij klein waren en gisteren belde ik haar dan ook met de vraag: "Hoe heb je het voor elkaar gekregen om niet te versimpelen?". Ik bedoel: kindlief zegt niet veel anders dan wat woordjes, van de strijk of het schoonmaken van de wc word ik ook niet echt gestimuleerd... hoe houd je jezelf bij de tijd, je hersens een beetje up-to-date?
Mijn moeder heeft dus elke week de bibliotheek leeg geroofd en zich verdiept in kunst, architectuur, literatuur, etc. En nu snap ik ook, hoe mijn moeder toch aan zo'n vol hoofd komt en overal wel iets van af weet. Ik heb maar meteen een opera tevoorschijn getoverd en bestudeer nu Tristan en Isolde. En ik leer Italiaans. Blijk ik prima te kunnen combineren met af en toe BROEM BROEM zeggen en een autootje duwen
Maar ik vind het knap, dat mensen het kunnen. Echt, serieus, ik geniet elke dag van mijn kindje, maar gewoon weer eens een paar uur in een andere wereld praten, dat mis ik soms wel
Hoe doen jullie dat eigenlijk? Er zijn hier best wel wat dames fulltime thuis en toch blijven ze kwiek, vrolijk, druk, etc. Wat is jullie geheim?! Ik vind het... zo knap!
(Voor de duidelijkheid: ik heb het prima naar mijn zin met kindlief, hoor

, maar totdat ik na de vakantie weer ga werken, leef ik voor mijn gevoel in zo'n beperkt wereldje!)