Doopkleding jongens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Doopkleding jongens

Berichtdoor pol » 22 nov 2009 13:24

Binnenkort word Harm gedoopt, maar ik vind het zelf zo gek om jongens een doopJURK aan te trekken. Ligt dat nu aan mij of zijn er meerderen die dat vinden? En wat moet hij dan aan???

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Doopkleding jongens

Berichtdoor Evelien » 22 nov 2009 13:37

gewone kleding.... :?:

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 22 nov 2009 15:12

ik vindt het niet gek, maar als je niks vindt een schattig witpakje kan ook prima

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 nov 2009 15:15

Ik vond dat ook raar ja. Jurian had een zacht wit broekje aan met zakken op de zijkant en een simpel wit shirtje met lange mouwen, witte sokjes. In principe ook nog een dik wit vest met een blauwe applicatie erop, maar mijn zusje, die hem binnenbracht, dacht dat hij die niet aanmoest, maar ik vond alleen een shirtje een beetje koud. Maargoed, het ging best.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 nov 2009 16:39

(...) ik vraag me af waarom ik dat manneke van ons wel die tierelantijnen aan moet doen, vind een doopjurk meisjesachtig! Maar dat kan aan mij liggen hoor!

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 22 nov 2009 17:11

Julian, had wel n doopjurk aan, ik vindt dat persoonlijk mooi bij de doop.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2009 17:24

Je kunt hem toch gewoon aan doen wat jij mooi vindt, daar zijn geen regels voor. Als er een hele oude doopjurk in de familie is dan kan het mooi zijn om die te gebruiken, maar het hoeft natuurlijk niet. Ik had zelf bij mijn doop een leuk wit jurkje met blauwe streepjes aan, dat heb ik nog steeds ergens. Dat is ook het voordeel van kleding die niet de hele familie door gaat ;)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 nov 2009 18:05

(...) In onze gemeente is een doopjurk ook meer gewoonte, maar wij vonden het niet mooi, dus hebben het niet gedaan. Met als gevolg positieve opmerkingen, dat ze nu eindelijk eens goed konden zien hoe klein zo'n baby'tje wel niet is ;) (nu was Jurian ook nog wel heel jong toen hij gedoopt werd).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 22 nov 2009 22:15

(...) Ik zou 'm gewoon z'n kleertjes aantrekken, en er dan de doopkleding overheen aantrekken. Verder is er volgens mij niets mis mee om kleine kinderen ten doop te houden in een doopjurk die al door meerdere generaties is gedragen. Het is een manier om daarmee kenbaar te maken dat de Heere ook door de geslachten heen werkt.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 23 nov 2009 06:48

Pol, mijn jongens zijn allen in een doopjurk gedoopt. Idd, misschien beetje apart: een jongen in een doopjurk. Ik had er nooit zo over nagedacht, ook in de lijn van tradities en blablabla. De doopjurk is gemaakt van mijn moeders trouwjurk en inmiddels door vele familieleden gedragen. Door Hamlap mooi verwoord overigens.

Familie van ons laat de kinderen in donkerblauw pakje (jongen) of jurkje dopen. Ik vond het vreselijk om te zien maar dat is persoonlijk.
ja, dat is mijn mening dan he.....

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 nov 2009 07:17

Een donkerblauwpakje vind ik ook niet mooi, veel te somber, heb nog zitten googlen op doopkleding voor jongens maar dan krijg je 5-delige kostuums en dat vind ik ook helemaal niks.
Maar ik vind een jurk voor jongens zo verwijfd.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 23 nov 2009 08:27

pol schreef:Een donkerblauwpakje vind ik ook niet mooi, veel te somber, heb nog zitten googlen op doopkleding voor jongens maar dan krijg je 5-delige kostuums en dat vind ik ook helemaal niks.
Maar ik vind een jurk voor jongens zo verwijfd.....

dan doe je hem toch een (wit) pakje aan of zo. Volgens mij zijn er geen kleding voorschriften.
Dat wit duid ahw op de reinheid en afwassing der zonde zoals verwoord in het doopsformulier
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 23 nov 2009 08:32

Hugo is ook gedoopt in een doopjurk ( mijn broers en ik zijn daar ook in gedoopt). Ik vind het eigenlijk wel wat hebben. Het is iets speciaals.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 23 nov 2009 08:33

tjah.. .hioer bij alle jongens in de kerk vaak ook een doopjruk! dat hoort gewoon, werd vroeger ook gewoon gedaan. SOms zie je wat grotere jongens, in eeng ewoon witte kleding, dus witte polo en wit broekje...

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 23 nov 2009 09:05

Nou, nog vroegerder (om in de termen van de vorige schrijfster te blijven) werd een wit doopkleed aangedaan na de doop. En dan denk ik aan de Vroege Kerk. Zoiets zie je nog terug in de hedendaagse Koptische Kerk: het kindje wordt gedoopt door onderdompeling door de voorganger. Nadat het kindje gedoopt is krijgt het een wit doopkleed aan.
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Terug naar “Archief”