Sint Nicolaas op 5 december

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sint Nicolaas op 5 december

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2009 13:25

mohamed schreef:
ostrogoot schreef:De laatste serieuze ophef over Sint was in Belgie (enkele dagen gelden) waar enkele mensen bezwaar maakten tegen het kruis op de mijter van de goedheiligman.
Tja waar je je maar druk om maakt....

Ja dat kan ook nog, wie waren dat dan?

Vast van die zure beroeps-seculieren :roll: :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joannah

Berichtdoor Joannah » 15 nov 2009 15:42

Familie Bos schreef:Laten we hier dan ook meteen de kerstboom zetten op 15 november. d:)b
Net als in noorwegen, finland, zweden, engeland, enz....
Is toch ook hartstikke gezellig in deze donkere dagen.
Sinterklaas kan prima langskomen als de kerstboom er ook al staat, dat maakt het alleen maar nog gezelliger.
Dan hebben we meteen de hele feestmaand en de aanloop er naartoe gezelligheid van die boom. :D

De spreuk onderaan uw quotes is in tegenspraak met uw gewoonten.
Lees Jeremia 10:2,3,4 en laat die boom in de natuur, waar hij hoort, aub.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2009 16:18

Los van het feit dat in Nederland gen flauwekul moet ontstaan van Sint en Kerst door elkaar of zo.
Kerst is voor mij een ingetogen feest, waarin wij stilstaan bij het heilsfeit dat de Heer op aarde kwam, Sint is gewoon een pretfeest...

Joannah

Berichtdoor Joannah » 15 nov 2009 16:35

Riska schreef:Los van het feit dat in Nederland gen flauwekul moet ontstaan van Sint en Kerst door elkaar of zo.
Kerst is voor mij een ingetogen feest, waarin wij stilstaan bij het heilsfeit dat de Heer op aarde kwam, Sint is gewoon een pretfeest...

Kerst is een onbijbels feest, er worden nooit geboorten gevierd in de bijbel, de datum, 25 december is de datum van een heidens feest (ook weer zonnegod, net als de ZONdag)wat de katholieken olv keizer Constantijn hebben ingevoerd,
Maar jezus riep op Zijn sterven te gedenken, tijdens zijn laatste Pesach, ook een (joodse) datum en feest wat verboden werd door de vroegere katholieke machthebbers.
Sinterklaas is het feest waarbij we onze kinderen voor het eerst voorliegen, (als goede voorbeeld).
Vandaar dat vele kinderen het ware geloof in Jezus later ook met een korrel zout nemen?
Over wereldsgezindheid gesproken...
Wat zei Paulus ook al weer mbt de vaste dagen enz die gevierd werden?
Ik vrees dat ik voor niets gepreekt heb....

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2009 16:42

Ach ja.... alle oude verhalen komen weer naar boven. En maak daarmee maar alle christenen tot leugenaars en dwalenden.
Je gaat je gang maar. Ik vraag me af wanneer je echt met iets nieuws komt!

Joannah

Berichtdoor Joannah » 15 nov 2009 16:47

Riska schreef:Ach ja.... alle oude verhalen komen weer naar boven. En maak daarmee maar alle christenen tot leugenaars en dwalenden.

Nee hoor, ben gewoon zelfkritisch richting zg christelijke gewoonten...Wat zeg nou zelf, ons land noemt zich christelijk, maar is het allesbehalve!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2009 17:31

Joannah schreef:Nee hoor, ben gewoon zelfkritisch richting zg christelijke gewoonten...Wat zeg nou zelf, ons land noemt zich christelijk, maar is het allesbehalve!

Wie noemt ons land christelijk? Ik in ieder geval niet.

Verder is het een hele normale gewoonte als veroveraars een land een bepaalde religie op willen leggen, dat ze "inheemse" culturele gebruiken en tradities opnemen. Dat is namelijk zeer bevorderlijk voor de acceptatie.

Verder ben ik niet echt overtuigd dat het vieren van het Sinterklaasfeest negatieve invloed heeft op het latere geloofsleven van kinderen. Dat sleep je er maar bij de haren bij omdat de stok waar je zo graag mee wilt slaan blijkbaar niet groot genoeg is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2009 17:32

Riska schreef:Ach ja.... alle oude verhalen komen weer naar boven. En maak daarmee maar alle christenen tot leugenaars en dwalenden.

Ik zit te wachten op het aankondingsbericht van de aanstaande emigratie naar Israël...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 nov 2009 17:34

Joannah schreef:Kerst is een onbijbels feest,

Wellicht zoals we het nu vieren op de datum die wij gekozen hebben. Maar de gebeurtenis die wij met kerst vieren staat zeker wel in de bijbel beschreven.
er worden nooit geboorten gevierd in de bijbel,

De geboorte van Christus wordt anders wel degelijk gevierd in de bijbel.
de datum, 25 december is de datum van een heidens feest (ook weer zonnegod, net als de ZONdag)wat de katholieken olv keizer Constantijn hebben ingevoerd,

De katholieke Kerk heeft vele heidense volkeren gekerstend en daarmee de blijde boodschap verkondigd. Het mooie van het christendom is dat het net even iets anders is dan het jodendom. Het christendom is namelijk te bereiken voor alle volkeren. Dat wil dus ook zeggen dat volkeren wat bagage met zich mee zullen brengen. En ja, 25 december was een uiterst geschikte dag om de geboorte van Christus te vieren, de exacte datum wisten en weten we immers toch niet. En de gebeurtenis is wat te belangrijk om zomaar aan ons voorbij te laten gaan.
Maar jezus riep op Zijn sterven te gedenken, tijdens zijn laatste Pesach, ook een (joodse) datum en feest wat verboden werd door de vroegere katholieke machthebbers.

Goede Vrijdag is nimmer verboden door de katholieke Kerk sterker nog als we vandaag de dag kijken denk ik dat de katholieke Kerk veruit het meeste aandacht schenkt aan Zijn sterven compleet met een vastenperiode van 40 dagen voor de liefhebbers.
Sinterklaas is het feest waarbij we onze kinderen voor het eerst voorliegen, (als goede voorbeeld).

Dan heb jij zeker nooit met je kinderen gespeeld of heb je ze nooit voorgelezen. Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de leefwereld van kinderen voordat je zulke boute uitspraken doet.
Vandaar dat vele kinderen het ware geloof in Jezus later ook met een korrel zout nemen?

Zou je dit kunnen onderbouwen met een onderzoek, bij voorkeur op universitair niveau?

Wat betreft dat laatste heb ik dus even een onderzoek nodig om me in te lezen, voor de rest praat je onzin of halve waarheden.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 15 nov 2009 17:56

Kerstmis en Sinterklaas zijn beide een mengelmoes van oudere tradities met verwijzingen naar het christendom. Het zijn geen bijbelse tradities, maar door al de verwijzingen kun je het niet onbijbels noemen. Tradities veranderen trouwens constant, bepaalde elementen verdwijnen en daar komen weer nieuwe voor in de plaats. Alleen al omdat tradities goed is voor de saamhorigheid ben ik een voorstander van het in stand houden van deze tradities.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 15 nov 2009 18:20

Och och ochhh....
Wat een geleuter weer over dat kerst en sinterklaas goddeloos zijn...
Wat intereseert het mij nou wie of waarom het 500 jaar geleden gevierd werd.
Nu betekenen deze feesten voor mij niets meer dan gezelligheid in een donkere maand.(naast de bijzondere betekenis van kerst natuurlijk)

Zoals we het nu vieren is er niets mis mee.
Sinterklaas is gewoon een leuk kinderfeest, en je kan je kinderen toch gewoon de waarheid vertellen en er dan toch nog een leuk spannend feest/spel van maken.
Kerst vieren wij om de geboorte van de Here Jezus te vieren, maar daarom mag je het toch nog wel gezellig maken met een (kunst)kerstboom en andere versieringen.
Kerstboom en kerstverlichting is trouwens afkomstig van het licht-feest dat gevierd werd in de donkere maanden. Daarom staat in engeland, noorwegen, zewden, finland - lapland de kekstboom ook al opgetogen en al op 15 november. Gewoon gezellig in de donkere dagen toch.
Niks mis mee lijkt mij.
En de kerstman met zijn rendieren is toch een leuk sprookje waar leuke films enz... bij horen.
Of mag je dan ook geen smurfen en sneeuwitje enz... meer kijken met je kinderen ?
Als je ze maar leert waar het echt om gaat.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2009 18:32

Het hele feit dat Kerst eind december gevierd wordt is natuurlijk ook gewoon een teken. Midwinter, aan het eind van een lange donkere en koude periode komt er weer licht, redding en hoop. Dat sluit qua symboliek natuurlijk naadloos aan bij de komst van Christus. Je kunt al die "heidense" gebruiken wel willen uitbannen, en net doen alsof die millenia oude gebruiken niet bestaan. Ik ben niet helemaal thuis in de klimatologische omstandigheden, maar in Judea zullen ze wel geen koude winters hebben, met veel sneeuw en 24-uur per dag duisternis zoals ze bijvoorbeeld in (noord) scandinavië wel hebben. Je kunt hoog of laag springen, maar dat soort dingen hebben wel degelijk invloed op de volksaard en dus ook de religieuze beleving.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 15 nov 2009 21:25

Mortlach schreef:
ostrogoot schreef:Sinterklaas heeft een hele lange geschiedenis en als Sinterklaas weer vervangen zou worden door Wodan met zijn zwarte raven dan zou ik mij ook kwaad maken.

Had Wodan's paard Sleipnir niet 6 of zelfs 8 benen? Hoe gaan ze dat doen? Twee Amerigo's aan elkaar plakken ofzo? :mrgreen:

Nee ze nemen het paard van Pluk van de Petteflat
Nosce te ipsum

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2009 21:52

Joannah schreef:
Riska schreef:Los van het feit dat in Nederland gen flauwekul moet ontstaan van Sint en Kerst door elkaar of zo.

Kerst is een onbijbels feest, er worden nooit geboorten gevierd in de bijbel, de datum, 25 december is de datum van een heidens feest (ook weer zonnegod, net als de ZONdag)wat de katholieken olv keizer Constantijn hebben ingevoerd,
Over wereldsgezindheid gesproken...
Wat zei Paulus ook al weer mbt de vaste dagen enz die gevierd werden?
Ik vrees dat ik voor niets gepreekt heb....

Volgens mij zei hij dat niet hoor. Hij zei: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

Maar ik snap je punt niet... je gaat kijken naar oorsprong, naar geschiedenis.... Maar met kerst heb ik nog nooit over een heidense God horen preken ofzo.... we zingen dan ook geen liederen tot eer van een zonnegod. We horen het evangelie van Jezus Christus, over God die mens werd. En met Goede Vrijdag horen we hoe Hij lijdt voor ons en met Pasen hoe Hij opstaat etc. Het is tot eer van God en ik kom erdoor altijd weer bij Hem uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2009 21:59

Goed, om het allemaal maar wat luchtiger te maken bij deze wat vragen en antwoorden uit de Kleine Catechismus van Sint Nicolaas, door Godfried Bomans :) Geniaal :)

Vraag: bestaan er meerdere Sinterklazen?
Antwoord: Er bestaat slechts één Sinterklaas, doch in meerdere personen.

Vraag: Wat moeten wij denken van de mening dat er geen Sinterklaas zou bestaan?
Antwoord: De mening dat er geen Sinterklaas zou bestaan, is een afschuwelijke ketterij, die wij met kracht moeten bestrijden.

Vraag: Hoe is het mogelijk dat Sinterklaas met paard en al door den schoorsteen komt?
Antwoord: Dat Sinterklaas met paard en al door den schoorsteen komt, is een mysterie, dat wij kinderlijk moeten aanvaarden.

Vraag: Zal ons dit mysterie ooit worden uitgelegd?
Antwoord: Dit mysterie zal ons in het hiernamaals door Sinterklaas zelf worden uitgelegd.

Vraag: Hoe is het te verklaren dat Sinterklaas meer aan rijke dan aan arme kindertjes geeft?
Antwoord: Dat Sinterklaas meer aan rijke dan aan arme kinderen geeft, is wederom een mysterie.

Vraag: Zal ook dit mysterie ons in het hiernamaals verklaard worden?
Antwoord: Neen. Dit mysterie zal ons, naarmate wij ouder worden, reeds op aarde duidelijk worden.

Vraag: Heeft Sinterklaas ook vijanden?
Antwoord: Sinterklaas heeft drie vijanden, te weten: de Paashaas, het Kerstmannetje en zij, die weigeren Hem als ernst te beschouwen. Van de eerste twee zegt Hij dat Hij niet gelooft dat ze bestaan, en van de derde dat het niet bestaat dat ze niet geloven.

Vraag: Is Sinterklaas lid van de Katholieke Volksparij?
Antwoord: Sinterklaas is hiervoor benaderd maar heeft het lidmaatschap afgewezen om de volgende redenen:
1. Sinterklaas staat boven de politiek
2. Sinterklaas snapt niets van politiek

Vraag: Maar Sinterklaas begrijpt toch alles?
Antwoord: Sinterklaas begrijpt alles, maar er zijn grenzen.

Vraag: Heeft Sinterklaas in de oorlog ook aan Duitse kindertjes kado's gegeven?
Antwoord: Sinterklaas heeft in de oorlog ook aan Duitse kindertjes kado's gegeven. Hij is hier nog voor aangeklaagd, maar aangezien het niet aangetoond is dat de opmars der geallieerden hierdoor zichtbare vertraging heeft opgelopen is het bij een waarschuwing gebleven.

:)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”