Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor LeChat » 09 okt 2009 14:23

Leuk, Jannoek! Die financiering zal toch wel lukken, neem aan dat jullie het eerst gecheckt hebben bij de hypotheekverstrekker/bank?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 09 okt 2009 19:22

spannend Jannoek !
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 okt 2009 21:19

@ Lechat: ja, dat hebben we wel gedaan, maar ik vind het gewoon spannend... :-k
Volgens de berekening van de hypotheekadviseur toen (ruim een maand geleden) zou het moeten lukken, dus eigenlijk moet ik gewoon niet zo moeilijk denken ;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 okt 2009 17:47

Jannoek schreef:@ Lechat: ja, dat hebben we wel gedaan, maar ik vind het gewoon spannend... :-k
Volgens de berekening van de hypotheekadviseur toen (ruim een maand geleden) zou het moeten lukken, dus eigenlijk moet ik gewoon niet zo moeilijk denken ;)

Als er niets veranderd is in jullie situatie moet het al wel heel gek zijn wil het dan nu niet meer lukken, hoor. Bij ons zat er als ik me goed herinner wel een paar maanden tussen. (Lijkt alweer zo lang geleden :))

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 12 okt 2009 21:04

Napoleon schreef:
denon schreef:weet iemand hoe je het beste met spaargeld om kun gaan bij een hypotheek ? ben rond de 30 en bij de bank geweest voor een lening , kon niet zo apart veel lenen op basis van inkomen,terwijl ik toch modaal verdien , wel iets meer zelfs.
iig , van wat ik kon lenen kun je niet veel bijzonders kopen .
Maar nu het spaargeld : volgens de bank moet je dat niet gebruiken om het huis te financieren maar voor verbouwen enzo , dat snap ik niet , stel dat je iets koopt wat bijna niet verbouwd moet worden , dan kun je je eigen geld toch gewoon in het huis stoppen ?(alles wat je niet leent scheelt toch ?) of is het gunstiger met belasting ed om het spaargeld op rente te zetten en ieder jaar een gedeelte te gebruiken om af te lossen ? wie weet hier meer van te vertellen ?

Het is m.i. het beste om in geval van spaargeld het hele bedrag tijdens de gehele looptijd van de hypotheek te lenen, zodat je ook de hele tijd hypotheekrenteaftrek hebt. Je spaargeld kun je dan op een spaarrekenin zetten, waarop je vermogen opbouwt, zodat je aan het einde van de looptijd (normaal gesproken 30 jaar), de hypotheek geheel of gedeeltelijk af kunt lossen. In deze constructie ben je goedkoper uit dan wanneer je minder leent, en een deel van je spaargeld gebruikt om de aankoopprijs te financieren.

Napoleons verhaal klopt qua voordeligheid en verstandig zijn.
Neemt niet weg dat je gewoon eigen geld kan en mag inbrengen, en het restant financieren.
Banken zijn er echter niet zo weg van, vandaar mogelijk het (verkeerde of onjuiste) advies. Het is namelijk interessanter als je leent. En dan zoveel mogelijk. Sterker nog, je kunt veelal een goedkopere rente bedingen, omdat je geen 100% of 110% hypotheek nodig hebt (De bank heeft zelfs meer zekerheid; als jij eigen geld investeert, weten ze zeker dat ze hun eigen bijdrage er bij executie wel weer uithalen.....dus in wezen is het zelfs nog een raar advies.)
Lenen moet op dit moment kunnen otot 4 á 4,5 keer je bruto jaarsalaris. Bij meer worden banken op dit moment lastig (terwijl je twee jaar terug zonder problemnen 5 á 6 keer kon krijgen.)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 12 nov 2009 15:42

Wij hebben vandaag gehoord dat we een positieve beschikking voor de koopsubsidie krijgen. Dat betekent dat de financiering rond is! ::))

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 nov 2009 13:26

Wow, gefeliciteerd!

Lijkt me reuzespannend. Wij zijn ook druk op jacht. Hebben één huisje gezien waar we allebei echt verliefd op zijn. Hopen dat het rond komt!
pobody's nerfect

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 13 nov 2009 17:57

Ja, ik vond het echt super spannend! We hoorden gisteren dat het rond was, maar net zag ik het zwart op wit. Volgens mij geloof ik het nu pas echt (wel een gek idee hoor... ;))

Jullie gaan ook iets kopen dus? Heel veel succes!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 nov 2009 20:41

Ja, dat is wel de bedoeling. We hebben momenteel de goede contracten en een goede periode om te starten natuurlijk!
We hebben verschillende huizen bekeken al. Grappig, je hebt heel snel door of het iets kan worden of niet.
pobody's nerfect

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 nov 2009 23:20

Feli, Jannoek! Dat besef moet inderdaad echt groeien. Wij vonden het ook heel gek om na het krijgen van de sleutel zonder de makelaar in het huis binnen te mogen stappen :), dat dat nu van ons was... Inmiddels helemaal gewend, hoor!

@ Jo'tje: In welke plaats zijn jullie op zoek? Veel zoeksucces en -plezier. Ik vond het eigenlijk best leuk, huizen kijken en bij die mensen overal binnen kijken :).

Edit: Wat dat laatste betreft schiet mij opeens te binnen dat we in een huis kwamen waar in de vensterbank van de slaapkamer een vibrator stond... Die had ik geloof ik toch maar opgeborgen als ik er eentje zou hebben :mrgreen:.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 nov 2009 08:26

Gefeliciteerd Jannoek..

Ik heb het nog nooit meegemaakt een huis kopen. Wel een m'n eigen huisje huren zeg maar (toen ik mezelf ging wonen).

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 14 nov 2009 16:11

Jannoek, gefeliciteerd!

Voor ons is het al bijna een jaar geleden dat we ons stulpje hebben gekocht. Inderdaad dat naar binnen stappen met je eigen sleutel in je eigen huisje, is zo leuk!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 nov 2009 14:03

@LeChat: we richten ons nu vooral op Hilversum. Ja, ik weet het, heel veel duurder kan het niet. Maarja, mochten we er ooit weer weg willen, dan valt het qua huizenprijzen alleen maar mee ;)
pobody's nerfect

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 15 nov 2009 18:32

Gefeliciteerd Jannoek!

Moest gisteren m'n vriend ophalen bij 't huis van m'n opa...Kreeg er helemaal de kriebels van toen ik 't huis zag :oops: Zie 't al helemaal naar onze smaak ingericht voor me...Wauw...Zou echt zo gaaf zijn als we het zouden kunnen kopen...

Heb 't hele huis al gestript en weer overnieuw ingericht...Waaah...Kan niet wachten tot we 't éíndelijk weten of 't kan of niet... :oops:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 nov 2009 13:07

Jo'tje schreef:@LeChat: we richten ons nu vooral op Hilversum. Ja, ik weet het, heel veel duurder kan het niet. Maarja, mochten we er ooit weer weg willen, dan valt het qua huizenprijzen alleen maar mee ;)

Klinkt inderdaad prijzig :wink: Succes met zoeken in elk geval!

Terug naar “Archief”