rafaell schreef:Een God kan toch wel voor zichzelf opkomen als Hij beledigd is? Volgens mij maken de volgelingen zich drukker.
Aangezien die volgelingen een wet hebben om naar te leven, daarom merk jij daar meer van.
Mortlach schreef:Ja, je kunt zeggen dat iemand kwetsen "mis"-handelen is. voorbehoudens natuurlijk dat er enorme gradaties zijn in mishandelen, van fysiek tot geestelijk en ja, ook verbaal. Maar als ik zeg dat ik de plaatselijke voetbalclub helemaal niks vind, dan zullen die-hard supporters vast gekwetst zijn, terwijl ik niks over hén zeg. Dat zij zich zo geidentificeerd hebben met hun club is uiteindelijk niet mijn probleem, al zal ik daar uiteraard best rekening mee willen houden, tot op zekere hoogte. Idem met gelovigen.
Als jij stelt dat je iets totaal niets vindt, dan dien je daar voldoende argumentatie voor te hebben. Het roepen van alleen zoiets heeft totaal geen meerwaarde en ook niet het effect wat beoogd wordt. Als je van tevoren weet dat er mensen gekwetst kunnen worden door bepaalde uitspraken, dan horen ze niet gemaakt te worden.
Om gekwetst te raken door belediging heb je een menselijke geest nodig. Ik zou God toch niet de beperking willen opleggen van een menselijke geest - vandaar mijn opmerking over sluimerend antropomorfisme.
En waarom heb ik een menselijke geest nodig om beledigd te zijn? Waarom kan God of een god niet beledigd zijn?
Dat is natuurlijk verschrikkelijk, en iets wat fel bestreden moet worden. Het doet alleen niks af aan mijn stelling dat het geweld in de algemene ruimte zo goed als uitgeroeid is.
In de algemene ruimte is het minder, maar binnenshuis is het des te erger geworden. Dus het is verschoven. Wat de vreugde van je opmerking weer sterk verminderd.
Tja, als je het over een vage wet wil hebben, dan lijkt de wet op de smalende godslastering me daar een prima voorbeeld van. Ik ben namelijk in zijn geheel niet overtuigd dat het onderwerp van die wet bestaat, daarblij blijf ik erbij dat als je mensen wilt beschermen, je het over mensen moet hebben. Zodra iemand mij kan aantonen dat God vandaag de dag lijdt onder smalende godslastering, wil ik mijn mening best nog eens herzien.
Zodra je niet gelooft in God, val je ook niet te overtuigen wat betreft Godslastering. En de wet van de Godslastering is zeer concreet, omdat het Godgericht is. De andere wetten zijn veel vager qua regelgeving.