Sint Nicolaas op 5 december

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Sint Nicolaas op 5 december

Berichtdoor TheKeimpe » 14 nov 2009 10:37

Binnenkort is het weer zover, men viert de dag van Sint Nicolaas.

Wat vinden jullie hiervan:
Gewoon een leuk gezinsfeest of een vorm van heiligenverering?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sint Nicolaas op 5 december

Berichtdoor Evelien » 14 nov 2009 10:51

viewtopic.php?f=12&t=464&hilit=sinterklaas

kom op... niet weer zo'n discussie.... ](*,) ](*,)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2009 11:08

Geen bisschoppen in mijn huis! :mrgreen:

Bovendien vind ik Sint Nicolaas te katholiek en Sinterklaas te politiek incorrect, een blanke onderdrukker met zwarte slaven, dat kan toch niet meer mensen?

Afbeelding
Zwarte Klaas en witte Piet, zo zien we ze een stuk liever!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 nov 2009 11:20

De sterfdag van St. Nicolaas is 6 december, maar men viert het de avond tevoren (net als kerstavond).

aanvulling van Borkdude: Sinterklaas leefde lang voor de afscheiding hoor! (dus toen waren alle christenen nog katholiek)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2009 13:01

Lalage schreef:De sterfdag van St. Nicolaas is 6 december, maar men viert het de avond tevoren (net als kerstavond).

aanvulling van Borkdude: Sinterklaas leefde lang voor de afscheiding hoor! (dus toen waren alle christenen nog katholiek)

Ok, dat maakt van Sinterklaasavond een soort politiek incorrect katholiek 'galgenmaal'. :lol:

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 14 nov 2009 13:42

Net zo heidens als kerstmis.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 nov 2009 14:04

Evelien schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=12&t=464&hilit=sinterklaas
kom op... niet weer zo'n discussie.... ](*,) ](*,)

O, zo lang terug gaat mijn geheugen niet...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 nov 2009 16:57

Ik vind Sinterklaas een ontzettend leuk kinderfeest. En ook de ouderen kunnen er volop van genieten. Toen ik jong was hebben we het ook altijd gevierd met de hele familie bij elkaar. En nu nog vieren we het alleen trekken we nu lootjes en de jongste krijgen cadeautjes van de ouders. Mijn gereformeerde vriendin vierde thuis ook altijd Sinterklaas en doet nu dus ook gezellig mee.

Een wat andere vorm van heiligenverering, wellicht. Voor mij is dat geen enkel probleem. De naamdag van deze heilige 6 december. Die datum wordt het dan ook kerkelijk gevierd. Overigens telt de zaterdagavond ook als zondag voor de katholieke liturgische kalender het is dus prima om pakjesavond op 5 december te vieren. :)

Het sinterklaasfeest is zoals het is, aanpassingen door politiek correcte denkers zie ik niet zo zitten. Dat moeten ze maar fijn thuis doorvoeren, maar niet opdringen aan de rest.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 14 nov 2009 17:56

gewoon gezellig met d e kinderen
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2009 18:05

Faramir schreef:Het sinterklaasfeest is zoals het is, aanpassingen door politiek correcte denkers zie ik niet zo zitten. Dat moeten ze maar fijn thuis doorvoeren, maar niet opdringen aan de rest.

Ja dat is ook wel wat zo.
Wat ik niet begrijp is hoe het kan dat niemand over zwarte Piet valt, maar dat Wendy van Dijk wel de bewoners van Curaçao over zich heen krijgt vanwege haar typetje Lucretia, die nota bene net als zwarte Piet is zwartgeschminkt!

Afbeelding
Afbeelding
Als Lucretia beledigend is, wat dan te denken van het veelvoud?

“De belediging snap ik helemaal niet, want het is totaal niet zo bedoeld. Ik weet heel goed wat ik doe. De insteek is dat de Hollander op de hak wordt genomen en dat gebeurt ook echt“, zegt ze. “Ik doe maar wat, jongens. Laten we het niet te serieus nemen. Kijk naar Ushi: die praat geen woord Japans.”

Riska

Berichtdoor Riska » 14 nov 2009 18:55

Gewoon vieren als een typisch volksfeest van de Lage Landen. Niks heiligenverering en het gezeur over zwarte piet... dat is al jaren zo.
Het is een feest dat hier hoort en je viert het toch niet als je het er niet mee eens bent?

Voor mijn kinderen - dertigers! - is er overigens maar één "echte" en dat is Bram v.d. Vlugt! :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 nov 2009 19:57

mohamed schreef:Wat ik niet begrijp is hoe het kan dat niemand over zwarte Piet valt,

Toch vreemd dat je dat niet opgevallen is. De afgelopen 3 a 4 jaar komt het toch steeds terug dat bepaalde mensen in de media om het hardst schreeuwen dat zij het niet vinden kunnen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2009 20:37

Riska schreef:Gewoon vieren als een typisch volksfeest van de Lage Landen. Niks heiligenverering en het gezeur over zwarte piet... dat is al jaren zo.
Het is een feest dat hier hoort en je viert het toch niet als je het er niet mee eens bent?

Voor mijn kinderen - dertigers! - is er overigens maar één "echte" en dat is Bram v.d. Vlugt! :mrgreen:

Inderdaad, gewoon vieren als volksfeest, maar ondertussen ook proberen meelevend te zijn met de mensen die oprecht aanstoot nemen aan bepaalde afbeeldingen van blank en zwart. Niet dat we het feest daarom afschaffen of onherkenbaar veranderen, maar oprechte gevoelens afdoen als "gezeur" is ook weer te makkelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 nov 2009 20:43

Waar ik wel de rillingen van krijg dat de pepernoten eind augustus al in de winkel liggen.
Ook denk ik er over om de kinderen in te lichten dat het nep is, want er wordt nu al slecht geslapen want ze zijn zo bang van zwarte piet......
Vind het een leuk feest maar als je eind november er mee begint is het vroeg zat!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2009 20:58

Faramir schreef:
mohamed schreef:Wat ik niet begrijp is hoe het kan dat niemand over zwarte Piet valt,

Toch vreemd dat je dat niet opgevallen is. De afgelopen 3 a 4 jaar komt het toch steeds terug dat bepaalde mensen in de media om het hardst schreeuwen dat zij het niet vinden kunnen.

Inderdaad ja, nu je het zegt die discussie is er al een tijdje hé, zal me benieuwen hoe dat afloopt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”