kerkleer en ouderlingen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

kerkleer en ouderlingen.

Berichtdoor hijwel » 05 feb 2004 16:55

hoe wordt er bij jullie in de kerk met de kerkleer omgegaan.
kunnen ouderlingen vrij denken, of zijn ze niet aan een bepaalde kerkleer gebonden.

Is er ruimte om vanuit hun eigen visie, ervaringen, belevingen een antwoord te geven ook al komt dat niet helemaal overeen met de kerkleer.
Laatst gewijzigd door hijwel op 22 mar 2004 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 05 feb 2004 18:00

als kerk moet je een soort van visie hebben lijkt mij. Wij houden de grondlijnen van de Evangelische aliantie aan. De uiterste grens is dat Jezus als mens op aarde is gekomen. Als dat niet wordt geloofd kan je vertrekken.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 06 feb 2004 09:57

Deze is overgenomen van de E.A.

Wij geloven in:
De eenheid van God, van eeuwigheid bestaande in drie personen:de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

De soevereiniteit van God in schepping, voorzienigheid, openbaring en voleinding.

Onze Here Jezus Christus, in het vlees geopenbaard, geboren uit een maagd, Zijn zondeloos leven, Zijn goddelijke wonderen, Zijn plaatsvervangend en verzoenend sterven, Zijn lichamelijke opstanding en Hemelvaart, Zijn werk als middelaar, en Zijn persoonlijke wederkomst in macht en heerlijkheid.

De goddelijke inspiratie van de Heilige Schrift en daaruit voortvloeiend haar betrouwbaarheid en hoogste gezag in alle zaken van geloof en leven:er is geen dwaling in al wat zij verklaart;

De universele, algehele zondigheid en schuld van de gevallen mens, die hem onderwerpen aan Gods toorn en veroordeling;

De verlossing van de zondaar door het vergoten bloed van Jezus Christus, Gods Zoon en Zijn rechtvaardigheid uit genade niet door werken, maar door geloof in Hem;

De lichamelijke opstanding van de doden van de gelovigen tot het eeuwige leven, en van degenen die verloren gaan ten oordeel;

Het werk van God, de Heilige Geest, die het verstand verlicht, de wedergeboorte werkt, en in de gelovige woont waardoor deze in staat wordt gesteld een heilig leven te leiden en te getuigen en te werken voor de Here Jezus.

Het priesterschap van alle gelovigen, die tezamen de universele gemeente vormen, het lichaam van Christus waarvan Hij het hoofd is en die krachtens Zijn bevel gehouden is het Evangelie in de gehele wereld te verkondigen.

Een geloofsbelijdenis waar de meeste christenen zich in kunnen vinden (behalve vrijzinnigen en streng reformatorischen).

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 06 feb 2004 11:58

Wat zouden streng-reformatorischen hierop aan te merken hebben dan?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Vin

Berichtdoor Vin » 06 feb 2004 12:03

Alles wat niet zwart op wit staat is ruimte voor dwaling, dus ze vinden het waarschijnlijk te weinig tekst. :mrgreen:

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 06 feb 2004 12:15

Vin schreef:Alles wat niet zwart op wit staat is ruimte voor dwaling, dus ze vinden het waarschijnlijk te weinig tekst. :mrgreen:
De kern voor bev. ger. is iets uitgebreider dan wat de E.A. zegt.

Een notie als verkiezing mis ik bijv. in de E.A., terwijl die m.i. toch wezenlijk is.

Verder een artikel waar ik in de intentie nog helemaal van kan zien:
Het werk van God, de Heilige Geest, die het verstand verlicht, de wedergeboorte werkt, en in de gelovige woont waardoor deze in staat wordt gesteld een heilig leven te leiden en te getuigen en te werken voor de Here Jezus.
ik neig er naar in dit artikel een te positief mensbeeld (ook van de gelovige) te zien. Ook een gelovige is en blijft zondaar en blijft ook geneigd tot het doen van zonde, genade is en blijft iedere keer weer nodig, om tegen de zonde te strijden.

Op hoofdlijnen lijkt het mij een aardige belijdenis, maar toch kan ik me voorstellen dat de bev. ger. wat meer willen.
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 06 feb 2004 12:25

ik neig er naar in dit artikel een te positief mensbeeld (ook van de gelovige) te zien. Ook een gelovige is en blijft zondaar en blijft ook geneigd tot het doen van zonde, genade is en blijft iedere keer weer nodig, om tegen de zonde te strijden.
dan zijn we weer bij de rode lijn die door iedere discussie gaat he. Tis allebei waar, maar op de een of andere manier denken we dat het niet bij elkaar kan.

ter info: wij onderschrijven in onze gemeente deze belijdenis van de E.A en tegelijk hebben we deze maand een maand van verootmoediging en gebed.

Vin

Berichtdoor Vin » 06 feb 2004 12:31

Maarten schreef:Een notie als verkiezing mis ik bijv. in de E.A., terwijl die m.i. toch wezenlijk is.

Precies wat ik zeg, je wilt het zo uitgebreid mogelijk. :D Wezenlijk? Hoezo dan? Als je je zogenaamde 'kernpunten' maar ver genoeg uitbreid dan ben je straks in je uppie ware gelovige.

Haha.

Corrigeer me als ik het fout heb, maar zijn onderstaande 2 vragen wat er gevraagd word in de wat behoudendere kerken?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

Daar lees ik namelijk precies hetzelfde in, alsof je kunt beloven dat je niks fout doet.. jaja. Die 2 vragen vind ik een nog veel grotere dwaling, je word daar gewoon gevraagd te liegen. :roll:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 feb 2004 12:33

In de kerk van mijn ouders zijn ze al blij als iemand ouderling wil worden. Wat diegene gelooft maakt volgens mij niet zoveel uit :(
Ik schrok heel erg toen ik een (vrouwelijke) ouderling sprak die zei: "Misschien kerken we over 50 jaar wel samen met moslims, dat vinden we misschien dan heel normaal, want 50 jaar geleden was het ook ondenkbaar dat hervormden en gereformeerden samen zouden gaan." Nu snap je vast wel dat ik liever naar een andere kerk ga.... ook al heb ik wel belijdenis gedaan in de SoW-kerk.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 06 feb 2004 14:59

Vin schreef:
Maarten schreef:Een notie als verkiezing mis ik bijv. in de E.A., terwijl die m.i. toch wezenlijk is.

Precies wat ik zeg, je wilt het zo uitgebreid mogelijk. :D Wezenlijk? Hoezo dan? Als je je zogenaamde 'kernpunten' maar ver genoeg uitbreid dan ben je straks in je uppie ware gelovige.

tja, als je op grond van de Bijbel meent te moeten stellen dat de soevereine verkiezing door God de grond is van de zaligheid, vind ik dat een kernpunt. Meer wil er niet over zeggen.

Haha.

Corrigeer me als ik het fout heb, maar zijn onderstaande 2 vragen wat er gevraagd word in de wat behoudendere kerken?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

Daar lees ik namelijk precies hetzelfde in, alsof je kunt beloven dat je niks fout doet.. jaja. Die 2 vragen vind ik een nog veel grotere dwaling, je word daar gewoon gevraagd te liegen. :roll:
Het is iets anders om je iets voor te nemen te doen, dan dat je van mening bent dat je het kunt.

Maarten

Vin

Berichtdoor Vin » 06 feb 2004 15:33

Maarten schreef:Het is iets anders om je iets voor te nemen te doen, dan dat je van mening bent dat je het kunt.

Inderdaad, dus is jouw taalgevoel gebrekkig of het mijne? (Die van mij zou kunnen hoor, ben tijdje weg geweest :D )

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 06 feb 2004 15:51

Vin schreef:
Maarten schreef:Het is iets anders om je iets voor te nemen te doen, dan dat je van mening bent dat je het kunt.

Inderdaad, dus is jouw taalgevoel gebrekkig of het mijne? (Die van mij zou kunnen hoor, ben tijdje weg geweest :D )
Iets beloven vanuit de liefde tot God en vanut de overtuiging dat God dat ook waard is en dat Hij er ook recht op heeft dat ik zo handel. Dat is hoe ik tegen de twee geciteerde vragen aankijk. Je belooft niet dat je niets fout doet, dat is zoiezo iets raars. Maarj e spreekt wel uit waar je je vanaf nu mee bezig gaat houden. Daarin kan je en zal je ook struikelen zolang je mens bent op aarde, maar het is wel het streven.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 19 mar 2004 14:40

Ik ben het helemaal met Maarten eens!!
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mar 2004 14:51

Maarten schreef:
Vin schreef:

Iets beloven vanuit de liefde tot God en vanut de overtuiging dat God dat ook waard is en dat Hij er ook recht op heeft dat ik zo handel. Dat is hoe ik tegen de twee geciteerde vragen aankijk. Je belooft niet dat je niets fout doet, dat is zoiezo iets raars. Maarj e spreekt wel uit waar je je vanaf nu mee bezig gaat houden. Daarin kan je en zal je ook struikelen zolang je mens bent op aarde, maar het is wel het streven.

Zoals je het nu uitlegt kan ik me erin vinden, Maarten. Maar is dat niet een wat vrije interpretatie van de oorspronkelijke vraag?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mar 2004 16:16

Aragorn schreef:Zoals je het nu uitlegt kan ik me erin vinden, Maarten. Maar is dat niet een wat vrije interpretatie van de oorspronkelijke vraag?

Ik denk het niet. De wedergeboren gelovige, de nieuwe mens, belooft dit vanuit de liefde tot God, maar deze wedergeborene heeft ook nog een oude mens die aan de zonde kleeft. Waardoor ook Paulus uitriep 'als ik het goede wil doen, ligt het kwade mij bij'.

Het is de nieuwe mens die belooft en belijdt. Het is de oude mens die zondigt. De nieuwe mens is een twee-mens. In Rom. 7:17 lezen we "Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont." en dan heeft Paulus het over de zonde.

Terug naar “Archief”