En ik zie zelfs net dat er een vraag over beantwoord is, waar meer info in staat
http://refoweb.nl/vragenrubriek/15043/b ... ersus-doop
Moderator: Moderafo's
marin schreef:Wullimpie schreef:Volgens jou gaan wij dus een verbond aan met God, dat gaat dus van ons uit.
Volgens mij is het echter God die een verbond sluit met ons, dat gaat dus van God uit.
Het lijkt een kleinigheidje, maar is volgens mij een groot verschil.
Wullimpie,
Je bent altijd wel erg kort met je commentaar/opmerking, ik denk dat je het best begrepen hebt wat er staat, (de doop door onderdompeling " beantwoordt " / bevestig je het verbond met God). Je moet het verbond dat van God uitgaat beantwoorden, anders is het geen verbond, God sluit geen verbond met je als je niet wil, dus wij gaan een verbond aan met God, "hoe leest gij".
Maar wat vind je dan verder van het berichtje, ga daar eens wat dieper op in!
marin
Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw, godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonden blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond met God hebben.
En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, den vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende (Gen. 17:7): Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u. Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met deze woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal. Daarom heeft God voormaals bevolen hen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft; Mark. 10:16. Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods en van Zijn verbond, dopen. En de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen in het opwassen hiervan breder te onderwijzen.
Joannah schreef:(....)
Ik kan nergens een verbond vinden waar de (baby-)doop bij betrokken is in de Schrift.
Het oude verbond werkte door tot in het derde of vierde geslacht door de schuld van de ouders (Ex. 34:6-7)
In het nieuwe Verbond is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf.
Wullimpie schreef:marin schreef:Wullimpie schreef:Volgens jou gaan wij dus een verbond aan met God, dat gaat dus van ons uit.
Volgens mij is het echter God die een verbond sluit met ons, dat gaat dus van God uit.
Het lijkt een kleinigheidje, maar is volgens mij een groot verschil.
Wullimpie,
Je bent altijd wel erg kort met je commentaar/opmerking, ik denk dat je het best begrepen hebt wat er staat, (de doop door onderdompeling " beantwoordt " / bevestig je het verbond met God). Je moet het verbond dat van God uitgaat beantwoorden, anders is het geen verbond, God sluit geen verbond met je als je niet wil, dus wij gaan een verbond aan met God, "hoe leest gij".
Maar wat vind je dan verder van het berichtje, ga daar eens wat dieper op in!
marin
Met het vet gedrukte ben ik het helemaal eens, het doopformulier verwoord dat ook zo mooi.Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw, godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonden blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond met God hebben.
Hier nog een stukje waarin duidelijk naar Gods woord wordt verwezen.En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, den vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende (Gen. 17:7): Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u. Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met deze woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal. Daarom heeft God voormaals bevolen hen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft; Mark. 10:16. Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods en van Zijn verbond, dopen. En de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen in het opwassen hiervan breder te onderwijzen.
Hoe ziet een tegenstander van de kinderdoop de kinderbesnijdenis eigenlijk?Joannah schreef:(....)
Ik kan nergens een verbond vinden waar de (baby-)doop bij betrokken is in de Schrift.
Het oude verbond werkte door tot in het derde of vierde geslacht door de schuld van de ouders (Ex. 34:6-7)
In het nieuwe Verbond is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf.
In het oude testament moesten ook de kinderen besneden worden, dan is het toch niet vreemd dat in het nieuwe testament ook de kinderen gedoopt werden?
Je moet het verbond dat van God uitgaat beantwoorden, anders is het geen verbond,
Gerdien schreef:en denk eens aan het het volk Israël. Zij dwaalden steeds af en gingen andere goden dienen, maar God bleef bij ze. Waarom? Omdat God een verbond met ze had gesloten!!!
Wij mensen kunnen niets aan Zijn verbond toe of af doen, wij kunnen wel later (wanneer wij ouder zijn geworden en zelf kunnen kiezen wie/ wat wij willen dienen) er antwoord op geve
Jerommel schreef:Het pijnlijke is als er geen geloof is.
Wat kan een mens daar zelf nu aan doen? Niet alles, het is m.i. niet altijd een keuze om wel of niet te geloven.
Ja, ik ben het wel met je eens.Gerdien B. schreef:inderdaad Riska!Jerommel schreef:Het pijnlijke is als er geen geloof is.
Wat kan een mens daar zelf nu aan doen? Niet alles, het is m.i. niet altijd een keuze om wel of niet te geloven.
de Bijbel staat er vol mee dat het onze eigen keus is.
- we worden opgeroepen om ons te bekeren. Om die keus te maken om ons tot hem te keren.
- Jezus vraagt regelmatig of mensen Hem volgens willen. ook weer een keus
- Er staat ook: kies dan heden wie u dienen wilt.
Jezus heeft het offer gebracht, maar aan ons nu de keus wat wij daar mee doen.
nergens in de Bijbel lees ik dat het onze schuld niet is als we ons niet bekeren/ niet geloven.
Gerdien B. schreef:Dus omdat mensen hun leven riskeren voor iets, moet je wel aan hun kant staan?
De NSB'ers, de SS'ers deden dat ook in de oorlog en stonden aan de kant van Hitler. Was dat dan de goede kant?
Christenen en moslims riskeren hun leven vanwege hun geloof wereldwijd. Moet je dan niet beide geloven volgen?
Je begrijpt toch wel dat ik dit een zwak excuus/ reden vind.
Joannah schreef:Nee.
De doodstraf DOOR voorstanders van de babydoop VOOR aanhangers van de volwassendoop.
iemand doden is een overtreding van de 10 geboden.
Zou iemand die dat dus doet het bij het rechte eind hebben?NSB en SS zijn ongelovigen, daar kun je het van verwachten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten