kind met dyslexie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

kind met dyslexie

Berichtdoor pannenkoek » 06 nov 2009 18:45

Onze zoon van 10 heeft zwaar dyslexie.
Hij zit in groep 7, hoort dan avi 9 te lezen, maar zit nog steeds op avi 4.
Hij is in groep 4 blijven zitten. Als ze dat in groep 3 zouden doen zou hij tot de kerst niks doen, want de 1e periode van gr 3 leren ze de letters enzo.
Na veel geoefend te hebben met leerkrachten en leerlingen (tutorlezen) hebben we besloten om een daisyspeler aan te schaffen. Zo kan hij boeken luisteren en gelijk meelezen. Er gaat echt een wereld voor hem open. Doordat hij ws adhd heeft is hij ook erg snel afgeleidt. Ieder vogeltje ziet hij vliegen.

Er zijn vast wel meerdere kinderen met dyslexie. je hoort het tegenwoordig heel veel. wat doen jullie er aan?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

mormeltje
Mineur
Mineur

Re: kind met dyslexie

Berichtdoor mormeltje » 07 nov 2009 21:12

Dag Pannenkoek,

Als leerkracht heb ik momenteel twee jongens met dyslexie in de klas. Allebei krijgen ze halve taallesjes, om de werkdruk te verlichten. Ze krijgen eigenlijk alles voorgelezen.
De een krijgt Remedial Teaching voor spelling, de ander voor lezen omdat die nog maar avi 6 heeft. (hij is 10)
Aan hun intelligentie mankeert niets, het ene jongetje vooral is heel erg slim.
Maar het is wel een soort van handicap, dyslexie. Het is voor beide soms lastig te accepteren.

ADHD erbij is ook wel heftig. Slikt hij Ritalin?

Groetjes Mormeltje
What goes around, comes around

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 07 nov 2009 23:48

mormeltje schreef:Dag Pannenkoek,

Als leerkracht heb ik momenteel twee jongens met dyslexie in de klas. Allebei krijgen ze halve taallesjes, om de werkdruk te verlichten. Ze krijgen eigenlijk alles voorgelezen.
De een krijgt Remedial Teaching voor spelling, de ander voor lezen omdat die nog maar avi 6 heeft. (hij is 10)
Aan hun intelligentie mankeert niets, het ene jongetje vooral is heel erg slim.
Maar het is wel een soort van handicap, dyslexie. Het is voor beide soms lastig te accepteren.

ADHD erbij is ook wel heftig. Slikt hij Ritalin?

Groetjes Mormeltje

We zijn bezig met gesprekken op school met een psycholoog. Het is nog niet helemaal zeker dat hij adhd heeft, ik heb het over waarschijnlijk. Maar ik zie veel van me zelf terug bij hem, Vroeger kreeg ik het stempel MBD en dat is hetzelfden??????
Hij slikt dus nog niets.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 08 nov 2009 20:10

Hoi Pannenkoek,
MBD is het ADHD van vroeger. Het is heel erfelijk, dus het kan best dat hij het van jou geerfd heeft ;)
Met de juiste aanpassingen zal hij er goed mee kunnen functioneren. Hopelijk worden jullie serieus genomen, als dat zo is, dan komt je zoon er wel.
Maar het valt vast niet mee allemaal voor je zoon... Zit hij wel lekker in zijn vel?

Groetjes mormeltje
What goes around, comes around

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 nov 2009 08:36

mormeltje schreef:Hoi Pannenkoek,
MBD is het ADHD van vroeger. Het is heel erfelijk, dus het kan best dat hij het van jou geerfd heeft ;)
Met de juiste aanpassingen zal hij er goed mee kunnen functioneren. Hopelijk worden jullie serieus genomen, als dat zo is, dan komt je zoon er wel.
Maar het valt vast niet mee allemaal voor je zoon... Zit hij wel lekker in zijn vel?

Groetjes mormeltje

Hij is de derde vd 4 kinderen.
De oudste van 14 doet HAVO
De 2e van 13 doet VWO
En dan komt hij van bijna 11. Hij is dus blijven zitten, en snapt een heleboel niet. Als hij zaterdags thuis is gebleven, en de volgende morgen liggen zijn zondagse kleren klaar vraagt hij 'o, is het zondag vandaag?' En toen we 2 jr geleden eens naar de dokter moesten vroeg hij 'o, woont hier de dokter' terwijl hij er echt wel eens was geweest, en met boodschappen doen rijden we er bijna altijd langs. het zijn opmerkingen waar hij eigenlijk eerst over na moet denken. De 4e is bijna 6 en daar voelt hij zich het beste bij thuis. Met zijn broer van net 13 voelt hij dat hij altijd de mindere is. Wij zeggen vaak 'gelukkig is hij niet de 2e en zijn broer de 3e, want dan was het allang ingehaald door hem. En het verschil met zijn zusje is bijna 5 jaar, dus dat gat is te groot.

We worden wel serieus genomen, de school werkt er nu aan mee. IK heb het 2 jr geleden ook al genoemd, maar toen hadden ze zoiets van 'nee, dat heeft hij niet....' en het werd zo van tafel geveegd.

We letten er wel heel goed op dat hij door zijn vele 'domme' opmerkingen/reacties niet de pispaal wordt. Dat geld thuis en op school. We nemen hem eens ff lekker in onze armen, om zo toch duidelijk te laten merken dat we ondanks zijn 'gebreken' veel van hem houden. Hij geniet daar ook erg van.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 nov 2009 14:29

Wij hebben een zoon van 12 die ook niet kan lezen. Ik denk dat hij niet hoger dan AVI 4 scoort. Maar in het lezen zijn ook verschillende onderdelen. Het is niet alleen het tekst kunnen lezen, ook losse woordjes moeten binnen een bepaalde tijd zo foutloos mogelijk worden gelezen. Losse woorden leest hij wel goed maar een tekst niet. Hij zit sinds groep 5 op het SBO en sindsdien is hij zo ontzettend veranderd ten goede, niet te geloven gewoon. We zijn intussentijd verhuisd en nu hij op andere SBO zit, gaat het nog beter. Rekenen was hij ontzettend mee achter, in onze vorige woonplaats wisten ze volgens mij echt niet wat ze ermee aan moesten. Van de week heeft hij cito toets gehad en hij is zijn groep vooruit en krijgt komende week weer een toets om te kijken of hij een groep hoger mee kan gaan rekenen. Het lezen is dus echt een probleem en hij is absoluut niet te motiveren. Hij heeft wat extra werk mee om thuis te oefenen, dat doet hij trouw maar het is echt een verplicht nummer en ik mag me er niet mee bemoeien. Zijn 3 jaar jongere broer haalt hem nu wel in op bepaalde gebieden. Of ze hebben ongeveer dezelfde leerstof dat is wel weer leuk want dan hebben ze het er samen over.

Hij is verder een redelijk rustige jongen, wel is hij gek op stoer en ruig doen maar ik denk niet dat hij ADHD heeft.

Hoe doet jouw zoon het met andere vakken?
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 nov 2009 16:49

*Annet* schreef:Wij hebben een zoon van 12 die ook niet kan lezen. Ik denk dat hij niet hoger dan AVI 4 scoort. Maar in het lezen zijn ook verschillende onderdelen. Het is niet alleen het tekst kunnen lezen, ook losse woordjes moeten binnen een bepaalde tijd zo foutloos mogelijk worden gelezen. Losse woorden leest hij wel goed maar een tekst niet. Hij zit sinds groep 5 op het SBO en sindsdien is hij zo ontzettend veranderd ten goede, niet te geloven gewoon. We zijn intussentijd verhuisd en nu hij op andere SBO zit, gaat het nog beter. Rekenen was hij ontzettend mee achter, in onze vorige woonplaats wisten ze volgens mij echt niet wat ze ermee aan moesten. Van de week heeft hij cito toets gehad en hij is zijn groep vooruit en krijgt komende week weer een toets om te kijken of hij een groep hoger mee kan gaan rekenen. Het lezen is dus echt een probleem en hij is absoluut niet te motiveren. Hij heeft wat extra werk mee om thuis te oefenen, dat doet hij trouw maar het is echt een verplicht nummer en ik mag me er niet mee bemoeien. Zijn 3 jaar jongere broer haalt hem nu wel in op bepaalde gebieden. Of ze hebben ongeveer dezelfde leerstof dat is wel weer leuk want dan hebben ze het er samen over.

Hij is verder een redelijk rustige jongen, wel is hij gek op stoer en ruig doen maar ik denk niet dat hij ADHD heeft.

Hoe doet jouw zoon het met andere vakken?

HEt is bij onze zoon echt alleen het lezen, maar helaas komt dat overal in terug. Bio, aardr. geschiedenis enz. Onze zoon heeft nu een daisy speler, en als hij die aanzet kan hij meelezen. Ik zoek boeken uit d eblinden bied die ik zelf ook heb. Als hij het hoort en hij kan meelezen dat is ideaal voor hem. Een daisy speler wordt door onze verz. trouwens vergoed, Je moet een dislexie verklaring hebben. heb je die?

rekenen zit hij boven het gemiddelde

Grt Pannenkoek

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 nov 2009 18:27

Onze zoon is niet dislektisch (ik weet zelf niet eens hoe het geschreven moet worden :oops: ) Hij zei pas dat hij, met nog een aantal kinderen was getest of ie dislektisch (?) was. Hij hoefde niet terug te komen bij die juf de andere kinderen wel. Hij deed net een leeslesje: in een minuut tijd zoveel mogelijk woorden lezen. Hij had er nu meer als de vorige keer en dat werkt dus motiverend. Hij heeft heeeeeeeeel lang de b en de d omgedraaid maar dat gebeurd nu niet meer. Draait jouw zoon de getallen niet om? 6 en 9 bijvoorbeeld?

Bij de bibliotheek kan je hier een daisyspeler krijgen, ik weet niet hoe het zit met vergoeding en verzekering.
Ben er ook nog niet achteraan gegaan, zal het er wel es over hebben met de juf.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 17 nov 2009 08:57

*Annet* schreef:
Bij de bibliotheek kan je hier een daisyspeler krijgen, ik weet niet hoe het zit met vergoeding en verzekering.

M'n vriend heeft ook dyslexie in vrij 'zware' vorm...En hij heeft een daisy-player gekregen via de verzekering, die mocht hij houden, hij heeft 'm nu nog, al gebruikt hij hem nu niet meer!

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 28 nov 2009 20:04

allebei onze kinderen hebben dyslexie. De jongste zit in de voorlaatste groep van de SBO school en heeft AVI-7 gehaald. We zijn ontzettend blij dat we hebben doorgezet dat we haar ook op de SBO school wilden laten plaatsen. Ze heeft het ontzettend naar haar zin en is een heel ander kind geworden want op de vorige basisschool werd ze steeds stiller en werd zelfs gepest op het laatst en nu een vrolijk kind en ze is begonnen op deze school bij AVI-2 en zit er nu 3 jaar op. In groep 5 is ze naar deze school gegaan. Onze oudste heeft ook op de SBO-school gezeten en als ze daar niet op was geweest had ze hooguit praktijkschool gedaan (daar is ook niets mis mee hoor begrijp me goed!!!) en ze is begonnen op VMBO-BBL en nu is ze in het 3e leerjaar VMBO-KBL. Engels en Nederlands zijn dan ook de vakken die ze echt super moeilijk vind. Wiskunde haalde ze vorige jaren 9 en 10 voor maar doordat tegenwoordig wiskunde steeds meer met verhaaltjes-sommen gedaan wordt is wiskunde met de cijfers ook naar beneden gegaan... Maar we helpen de kinderen zoveel als mogelijk. De luisterboeken liggen hier her en der in huis want een gewoon boek zal vooral de oudste niet snel uit zichzelf pakken en is dan ook blij met een luisterboek.. Met proefwerken leren helpen we haar door samen te leren met haar: ik lees het op en dan zegt zij het na enz. en met WRTS op de pc te downloaden gaat het Engels leren ook wat makkelijker maar daarna laten we haar zoveel als mogelijk alles overschrijven. De oudste legt haar dyslexieverklaring naast haar op tafel bij een proefwerk en daardoor wordt er niet naar leesfouten gekeken en ze mag dan ook mondeling examen doen voor de taalvakken. De jongste krijgt ook een dyslexieverklaring mee als ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Bij ons is het gewoon en we zijn er al aan gewend. Ze moeten gewoon veel meer doen voor proefwerken e.d. het is niet anders. En een AVI erbij is bij ons een kadootje waard :wink: :wink:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 nov 2009 20:48

Fantastisch Marierose, dat je er ook zo veel tijd in steekt. Gelukkig is dat bij onze oudste niet nodig, we mogen ons niet met zijn huiswerk bemoeien, hij doet het verder wel goed dus het is ook niet nodig. (eerlijk gezegd heb ik er ook niet zo heel veel geduld voor want ik wil 's avonds ook wel es wat voor mezelf doen :oops: ) Van de week was de juf nog op bezoek en zei ze nog dat hij niet dyslectisch is. Lezen ging goed vooruit, het is nu meer de spelling waar hard aan gewerkt moet worden.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 28 nov 2009 21:51

marierose schreef:allebei onze kinderen hebben dyslexie. De jongste zit in de voorlaatste groep van de SBO school en heeft AVI-7 gehaald. We zijn ontzettend blij dat we hebben doorgezet dat we haar ook op de SBO school wilden laten plaatsen. Ze heeft het ontzettend naar haar zin en is een heel ander kind geworden want op de vorige basisschool werd ze steeds stiller en werd zelfs gepest op het laatst en nu een vrolijk kind en ze is begonnen op deze school bij AVI-2 en zit er nu 3 jaar op. In groep 5 is ze naar deze school gegaan. Onze oudste heeft ook op de SBO-school gezeten en als ze daar niet op was geweest had ze hooguit praktijkschool gedaan (daar is ook niets mis mee hoor begrijp me goed!!!) en ze is begonnen op VMBO-BBL en nu is ze in het 3e leerjaar VMBO-KBL. Engels en Nederlands zijn dan ook de vakken die ze echt super moeilijk vind. Wiskunde haalde ze vorige jaren 9 en 10 voor maar doordat tegenwoordig wiskunde steeds meer met verhaaltjes-sommen gedaan wordt is wiskunde met de cijfers ook naar beneden gegaan... Maar we helpen de kinderen zoveel als mogelijk. De luisterboeken liggen hier her en der in huis want een gewoon boek zal vooral de oudste niet snel uit zichzelf pakken en is dan ook blij met een luisterboek.. Met proefwerken leren helpen we haar door samen te leren met haar: ik lees het op en dan zegt zij het na enz. en met WRTS op de pc te downloaden gaat het Engels leren ook wat makkelijker maar daarna laten we haar zoveel als mogelijk alles overschrijven. De oudste legt haar dyslexieverklaring naast haar op tafel bij een proefwerk en daardoor wordt er niet naar leesfouten gekeken en ze mag dan ook mondeling examen doen voor de taalvakken. De jongste krijgt ook een dyslexieverklaring mee als ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Bij ons is het gewoon en we zijn er al aan gewend. Ze moeten gewoon veel meer doen voor proefwerken e.d. het is niet anders. En een AVI erbij is bij ons een kadootje waard :wink: :wink:

ONze zoon zit nu in grp 6 maar ik zie er nog een zwaar hoofd in als hij naar het voortgezet onderwijs moet. Hij vergeet heel veel dingen. en heeft het druk met van alles en niks. maandag heb ik een gesprek op school ivm evt. aanwezige adhd.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 29 nov 2009 19:17

pannenkoek schreef:
marierose schreef:allebei onze kinderen hebben dyslexie. De jongste zit in de voorlaatste groep van de SBO school en heeft AVI-7 gehaald. We zijn ontzettend blij dat we hebben doorgezet dat we haar ook op de SBO school wilden laten plaatsen. Ze heeft het ontzettend naar haar zin en is een heel ander kind geworden want op de vorige basisschool werd ze steeds stiller en werd zelfs gepest op het laatst en nu een vrolijk kind en ze is begonnen op deze school bij AVI-2 en zit er nu 3 jaar op. In groep 5 is ze naar deze school gegaan. Onze oudste heeft ook op de SBO-school gezeten en als ze daar niet op was geweest had ze hooguit praktijkschool gedaan (daar is ook niets mis mee hoor begrijp me goed!!!) en ze is begonnen op VMBO-BBL en nu is ze in het 3e leerjaar VMBO-KBL. Engels en Nederlands zijn dan ook de vakken die ze echt super moeilijk vind. Wiskunde haalde ze vorige jaren 9 en 10 voor maar doordat tegenwoordig wiskunde steeds meer met verhaaltjes-sommen gedaan wordt is wiskunde met de cijfers ook naar beneden gegaan... Maar we helpen de kinderen zoveel als mogelijk. De luisterboeken liggen hier her en der in huis want een gewoon boek zal vooral de oudste niet snel uit zichzelf pakken en is dan ook blij met een luisterboek.. Met proefwerken leren helpen we haar door samen te leren met haar: ik lees het op en dan zegt zij het na enz. en met WRTS op de pc te downloaden gaat het Engels leren ook wat makkelijker maar daarna laten we haar zoveel als mogelijk alles overschrijven. De oudste legt haar dyslexieverklaring naast haar op tafel bij een proefwerk en daardoor wordt er niet naar leesfouten gekeken en ze mag dan ook mondeling examen doen voor de taalvakken. De jongste krijgt ook een dyslexieverklaring mee als ze naar het voortgezet onderwijs gaat. Bij ons is het gewoon en we zijn er al aan gewend. Ze moeten gewoon veel meer doen voor proefwerken e.d. het is niet anders. En een AVI erbij is bij ons een kadootje waard :wink: :wink:

ONze zoon zit nu in grp 6 maar ik zie er nog een zwaar hoofd in als hij naar het voortgezet onderwijs moet. Hij vergeet heel veel dingen. en heeft het druk met van alles en niks. maandag heb ik een gesprek op school ivm evt. aanwezige adhd.

Is een SBO-school niet iets voor hem? Onze oudste zat samen met een ander meisje in de klas en die is begonnen op VMBO en zit nu op de havo... En heeft ook op SBO-school gezeten. Enne op deze school is merendeel een ADHD-er inclusief vaak dyslexie e.d. En er wordt heel normaal over gedaan en niemand wordt er gepest en als er iemand gepest zou worden, wordt het meteen aangepakt en niet zoals de gewone basisschool hiervoor waar onze kinderen op zaten dat ze het de kinderen zelf lieten oplossen :? Heel veel succes met je zoon! En veel succes met het gesprek!!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 01 dec 2009 16:16

Veel voorlezen, maar dat weten jullie waarschijnlijk zelf al!

Hier op school gebruiken we Kurzweil, een programma waar je teksten in kunt zetten dmv scannen en het programma leest het voor. Het is pas nieuw hier op school, maar we willen er op termijn bv toetsen in zetten zodat de dyslecten de toetsen zelfst. kunnen maken ipv alles voorgelezen te krijgen.

Dyslexie in combinatie met ADHD: daar zou school een rugzakje voor kunnen aanvragen. Hierdoor kunnen ze extra hulp inzetten.
Enne, als je liever geen pillen laat slikken: oriënteer je eens op een dieeet. Wij hebben een leerling op school die hier veel baat bij heeft!

Sterkte

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 01 dec 2009 19:17

Max schreef:Veel voorlezen, maar dat weten jullie waarschijnlijk zelf al!

Hier op school gebruiken we Kurzweil, een programma waar je teksten in kunt zetten dmv scannen en het programma leest het voor. Het is pas nieuw hier op school, maar we willen er op termijn bv toetsen in zetten zodat de dyslecten de toetsen zelfst. kunnen maken ipv alles voorgelezen te krijgen.

Dyslexie in combinatie met ADHD: daar zou school een rugzakje voor kunnen aanvragen. Hierdoor kunnen ze extra hulp inzetten.
Enne, als je liever geen pillen laat slikken: oriënteer je eens op een dieeet. Wij hebben een leerling op school die hier veel baat bij heeft!

Sterkte

Gister het gesprek gehad. ZOals de vragen lijsten laten zien heeft de psycholoog het over adhd. De zaken die wij en de leerkrachten aankaarten wijzen erop. We moeten/mogen nu door naar Acare of Eleos. Zodat we die kunnen laten testen. Dan pas hebben we echte zekerheid.
Op school zijn idd meerdere kinderen met een rugzakje. We willen hem geen stempel geven, maar doordat anderen weten dat hij (ws) ahdh heeft een stukje begrip kweken voor zijn gedrag.

Wat voor soort dieet? Iets met kleurstoffen vermijden ivm onrust of zo? Ik heb volgens mij zoiets ooit gehoord. Er is nog niet gesproken over pillen, dus daar hebben we het nog niet over gehad.

Terug naar “Archief”