Obama wint Nobelprijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Prince Caspian

Obama wint Nobelprijs

Berichtdoor Prince Caspian » 09 okt 2009 11:00

AMSTERDAM - De Amerikaanse president Barack Obama heeft de Nobelprijs voor de Vrede gewonnen. Obama krijgt de onderscheiding voor zijn „buitengewone inspanningen om de internationale diplomatie en samenwerking tussen volkeren te versterken”.

Dat heeft het Nobelcomité in de Noorse hoofdstad Oslo vrijdag bekendgemaakt. Aan de Nobelprijs voor de Vrede is een geldbedrag van circa 1 miljoen euro verbonden. Op de lijst met kanshebbers stonden 205 kandidaten.

Barack Obama werd in januari dit jaar de eerste Afro-Amerikaanse president van de Verenigde Staten. De jury prijst zijn bijzondere diplomatieke inspanningen. Obama riep op tot ontwapening en blies het vastgelopen vredesproces in het Midden-Oosten nieuw leven in.

Vorig jaar beloonden de drie vrouwen en twee mannen van het comité in Oslo de Finse ex-president Martti Ahtisaari (72) voor diens succesvolle bemiddelingspogingen bij conflicten, crises en oorlogen.

AMSTERDAM - De Nobelprijs voor de Vrede gaat naar de Amerikaanse president Barack Obama. Dat heeft het Nobelcomité in de Noorse hoofdstad Oslo vrijdag bekendgemaakt.

Obama krijgt de onderscheiding voor zijn "buitengewone inspanningen om de internationale diplomatie en samenwerking tussen volkeren te versterken".

Het comité, met de Noor Thorbjörn Jagland aan het hoofd, hechtte vooral belang aan Obama's visie en werk voor een wereld zonder nucleaire wapens.

Jagland verklaarde dat Obama een "nieuw klimaat heeft geschapen in de internationale politiek". En: "Slechts zeer zelden heeft een persoon in dezelfde mate als Obama de aandacht van de wereld getrokken en zijn volk hoop op een betere toekomst gegeven."

Verkiezing

Obama won de prestigieuze prijs in minder dan een jaar na zijn verkiezing tot staatshoofd, in november vorig jaar. In januari trad de Democraat aan.

Aan de Nobelprijs voor de Vrede is een geldbedrag van circa 1 miljoen euro verbonden. Vorig jaar beloonde het panel de Finse ex-president Martti Ahtisaari (72) voor diens succesvolle bemiddelingspogingen bij conflicten, crises en oorlogen. Op de lijst met kanshebbers voor dit jaar stonden 205 kandidaten.

Derde keer

Het is de derde keer dat een zittende Amerikaanse president de Vredesprijs krijgt, eerder ontvingen Theodore Roosevelt en Woodrow Wilson hem al. Jimmy Carter kreeg de prijs in 2002, maar jaren nadat hij als president afscheid had genomen

marjo
Sergeant
Sergeant

Re: Obama wint Nobelprijs

Berichtdoor marjo » 09 okt 2009 12:08

Dat is snel! Hopelijk een stimulans voor de toekomst...want het is voor hem nog geen tijd om op de lauweren te gaan rusten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 okt 2009 12:28

Eerlijk gezegd vind ik dat Obama een prijs heeft gekregen zonder dat daar een concrete prestatie op diplomatiek gebied tegenover staat. Tot nog toe heeft hij op internationaal terrein nog niet veel klaargemaakt. Het vredesproces tussen Israel en de Palestijnen zit nog steeds diep in het slop, de oorlog in Afghanistan gaat niet goed, het atoomprogramma van Iran gaat door, net als de problemen met Noord-Korea enz.
Wat ik wel kan begrijpen is dat het Nobelcomite blij is dat George W. Bush niet meer aan de macht is.
Maar dat zou een niet zo nette politieke overweging zijn om Obama de prijs toe te kennen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 okt 2009 18:49

Inderdaad, ik vind het ook wat vreemd. als hij nu een concrete prestatie had neergezet, of over een paar jaar een duidelijke lijn had ingezet, had ik het logischer gevonden.

aan de andere kant: wie weet is het wel bij gebrek aan beter :?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

liefhebber
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liefhebber » 10 okt 2009 18:52

-
Laatst gewijzigd door liefhebber op 07 jan 2010 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 11 okt 2009 19:59

Deze Nobelprijs voor Obama is slechts een voorschot. Nu moet hij nog waarmaken dat moslims hun eigen broeders niet meer vermoorden in Darfur en dat Israëli's en Palestijnen in vrede naast elkaar kunnen leven. Zou hij het voorschot terug kunnen betalen?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 12 okt 2009 17:50

Men had toch ook tot volgend jaar kunnen wachten.
Nu loopt men een beetje voor de muziek uit naar mijn idee.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 13 okt 2009 14:49

elbert schreef:Eerlijk gezegd vind ik dat Obama een prijs heeft gekregen zonder dat daar een concrete prestatie op diplomatiek gebied tegenover staat.

Misschien hoorde men hem praten over vrede en dacht men dat dat al zo spectaculair was dat ze hem dat ding dan maar gegeven hebben. Per slot van rekening is het meestal dreigen, poseren en machts vertoon.

Maar je hebt gelijk, ik vond het ook wat snel.. Zijn actie met rusland vond ik goed, maar er zitten mooi wel meer soldaten in Afghanistan dan tijdens Bush.

Begrijp me niet verkeerd ik vind die vent verder een verademing, maar onderstaande cartoon lijkt me de spijker op de kop slaan.

Dit is waarom hij won?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 29 okt 2009 09:50

Michael schreef:Dit is waarom hij won?

Tja, als hij alleen al de Nobelprijs kreeg voor het 'niet zijn van George Bush', dan is dat snel verdiend...
Ik vraag me echt af waar Obama deze prijs aan verdiend heeft, en ik heb nog steeds geen antwoord op deze vraag.
Wel goed dat hij het bijbehorende prijzengeld aan een goed doel overmaakt.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 29 okt 2009 10:24

hamlap schreef:Tja, als hij alleen al de Nobelprijs kreeg voor het 'niet zijn van George Bush', dan is dat snel verdiend...
Ik vraag me echt af waar Obama deze prijs aan verdiend heeft, en ik heb nog steeds geen antwoord op deze vraag.

Hij heeft tot nu toe de dialoog met de islam open gebroken. En de vastgelopen relaties met rusland weer op gang gebracht.

Ik denk niet echt dat dat direct een vredesprijs verdient. Maar het is niet alsof hij niets gedaan heeft.

steefmunkie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steefmunkie » 05 nov 2009 19:47

Wat ik heb begrepen van zijn midden-oosten politiek is dat hij perse vrede wil bewerkstelligen daar.Israel wordt meer en meer onder druk gezet om te stoppen met bouwen en men moet Jeruzalem opdelen enzo.Ondertussen lekker babbelen met Iran,Israels aartsvijand,waarvan voor Obama`s presidentschap werd gezegd dat het terroristen zijn en daar praten we niet mee!!

Hij praat met de mensen die Hamas en Hezbollah financieren.Dit zijn meedogenloze organisaties zowel voor Israel als voor hun eigen bevolking.Ze slachten even makkelijk hun eigen mensen af als die niet`in de pas`lopen.

Levensgevaarlijk deze man!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 05 nov 2009 20:56

steefmunkie schreef:Wat ik heb begrepen van zijn midden-oosten politiek is dat hij perse vrede wil bewerkstelligen daar.Israel wordt meer en meer onder druk gezet om te stoppen met bouwen en men moet Jeruzalem opdelen enzo.

Het kan ook helemaal geen kwaad dat Israël een beetje onder druk wordt gezet. Ik wil helemaal niets afdoen aan de problemen aldaar en de invloed die de palestijnen daarop hebben, maar ook aan Israëlische kant zit veel onwil om stappen te maken, en als Israël eindelijk eens stopt met illegaal bouwen op de westoever, dan zou dat tijd worden.

Ondertussen lekker babbelen met Iran,Israels aartsvijand,waarvan voor Obama`s presidentschap werd gezegd dat het terroristen zijn en daar praten we niet mee!!

Je kunt op drie manieren met je vijanden omgaan: Ertegen vechten, doen of ze niet bestaan, of proberen er zo goed en kwaad als het gaat mee om te gaan. Waar het eerste ons brengt zien we in Afghanistan en Irak, het tweede is ook niet echt een optie, tja, dan blijft de derde optie over.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 07 nov 2009 04:29

Napoleon schreef:
Ondertussen lekker babbelen met Iran,Israels aartsvijand,waarvan voor Obama`s presidentschap werd gezegd dat het terroristen zijn en daar praten we niet mee!!

Je kunt op drie manieren met je vijanden omgaan: Ertegen vechten, doen of ze niet bestaan, of proberen er zo goed en kwaad als het gaat mee om te gaan. Waar het eerste ons brengt zien we in Afghanistan en Irak, het tweede is ook niet echt een optie, tja, dan blijft de derde optie over.

Precies, als je weigert de dialoog op te zoeken dan is er geen andere optie dan je voorbereiden op het conflict.

En vergeet niet dat na de speech van Obama die studenten in Iran bijna de overheid omver gegooid hebben. Dus de eerste "slag" van Obama was bijzonder effectief vergeleken met alle retoriek die ervoor gebeurde... Misschien had de man het zelf niet zo door ;) Maar het geeft wel aan wat er kan gebeuren als je gewoon eens iets aardigs tegen je vijanden zegt.

Terug naar “Archief”