Dansen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

Dansen

Berichtdoor BigSmile » 05 nov 2009 10:33

Wat is er op tegen als kinderen op dansles willen? Zijn daar Bijbels gezien bezwaren tegen? Of is het meer een traditie binnen reformatorische/gereformeerde kringen om dat niet te doen?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: Dansen

Berichtdoor Jo'tje » 05 nov 2009 10:40

Ik heb zelf drie jaar lang op stijldansen gezeten. Geweldig! Echt, dat zou ik iedereen aanraden :)
Vanuit de traditie zal het misschien niet goedgekeurd worden vanwege het 'wereldse' aspect, muziek etc.
Mijn oma vond het ook niks. Al die vreemde jongens enz. (Alsof je die ergens anders niet tegenkomt ;))
Eigenlijk doet stijldansen de naam wel eer aan: het is stijlvol! Vergelijk een bruiloft eens als er gestijldanst wordt of wanneer iedereen individueel staat te hupsen naast elkaar.
Bijbels gezien kun je dansen m.i. niet verbieden. Dansen is een manier van emotie uiten, van vreugde beleven ook. Zoals met zoveel dingen kun je daar tot in onfatsoenlijke dingen doorslaan. Tradities maken daar dan rare regels voor. Dansen is ineens uit den boze, dat doe je niet als goed christen. Maar muziek ga je toch ook niet helemaal verbieden omdat er ook foute versies van zijn? Ik snap die gedachtengang nooit zo.
pobody's nerfect

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 05 nov 2009 10:46

Nou ik heb wel eens stijldansen (wedstrijd) gezien op tv en dat zag er niet bepaald kuis uit (kleding, manier van dansen etc.). Dus ik denk dat daar vanuit christelijk oogpunt wel wat over te zeggen valt.
Maar ik denk ook aan dansen die kinderen meer aanspreekt , bijvoorbeeld ballet of streetdance.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 nov 2009 12:09

Zoals ik al aangaf: je kunt overal in doorslaan. Je kunt inderdaad bij latin-dansen in ultrakorte jurkjes gaan lopen. Je kunt die dansen ook prima uitvoeren in fatsoenlijke kleding. Het feit dat mensen er iets ordinairs van maken, zegt nog niet dat de dans op zich verkeerd is. Zo'n vooroordeel doortrekken en zeggen dat het fout is, is juist precies wat ik bedoel!

Ballet is hartstikke mooi. En ook daarin zijn er mensen die doorslaan. Extra slank moeten zijn, super lenig, etc.
Streetdance: leuk voor kids! (niet alleen voor kids, maar vooruit :)) En dat kun je ook in een naveltruitje doen. Is het daarom fout?

Ik denk dat je vooral moet bekijken waarom een kind zoiets leuk vindt. Lekker bewegen? Graag dansen, daar energie van krijgen / in kwijt kunnen? Lijkt me niets mis mee. Als het gaat om 'bij een groep horen' of andere achterliggende zaken, dan is het wat anders. Alle 'gewone' dingen die een kind onderneemt kunnen doorslaan in iets wat niet meer goed is. Van vissen tot hardopen, van voetbal tot stijldansen. Blijf erover in gesprek, dat is het belangrijkste.
pobody's nerfect

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 05 nov 2009 12:32

Leuk, dansen!
Ik denk dat het gaat om het doel (doe ik het om iemand te verleiden, of om lekker te bewegen en plezier te hebben) daar moet je je dansstijl wel op aanpassen. Lekker tegen iemand aanrijden lijkt me niet echt passend voor een christen. Behalve als je dat bij je eigen man doet ;)
Ik heb op buikdansen gezeten. Lekker in een gymzaaltje met alleen maar vrouwen. We hadden een sjaal om onze heupen met muntjes eraan, voor de bewegingen. Verder niks geen blote buiken of diepe decolletes. Er zijn wel blote professionele pakjes, maar dat is aan mij als christen niet besteed.
We deden daar ook veel rek en strek oefeningen. Ik vond het leuk, omdat je gezond beweegt met een doel, het ziet er leuk uit. Beter dan het in mijn ogen saaie fitness.
Dansen doe ik ook wel als ik uitga, lekker met vriendinnen. Niet om mannen te verleiden, maar omdat ik de muziek vaak leuk vind en dan niet stil kan blijven staan.
Ach, in alle culturen wordt gedanst. Ook christenen doen dat. En in de Bijbel deden ze het ook. Ik zie er geen kwaad in persoonlijk, mits je binnen de grenzen blijft.
What goes around, comes around

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 05 nov 2009 13:04

Grappig, dit soort reacties had ik eigenlijk niet echt verwacht op refoweb. Blijkbaar wordt er toch meer gedanst in de reformatorische / gereformeerde kringen dan ik had gedacht :D .

Zijn er ook mensen die wel tegenargumenten hebben? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 nov 2009 13:07

Zou je je kinders ook niet naar hocky/tennis sturen: meisjes in erg korte rokjes (al dan niet met een (korte) legging eronder :-))
Of naar het wereldse voetbal. Daar staan dan ook nog tal van vaders naar te loeren ;-)

Ik hoop maar dat je me m'n cynisme vergeeft.

Ik denk dat er niks mis is met een beetje plezier maken met elkaar. Op dansles, nog uiterst kuis in vergelijking met een hedendaagse discotheek, hebben die gasten mooi wat plezier in een vrij gecontroleerde omgeving.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2009 14:38

BigSmile schreef:Grappig, dit soort reacties had ik eigenlijk niet echt verwacht op refoweb. Blijkbaar wordt er toch meer gedanst in de reformatorische / gereformeerde kringen dan ik had gedacht :D .

Zijn er ook mensen die wel tegenargumenten hebben? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.

Ik vraag me af of ze er zijn. Het Israelische volk danste na de doortocht door de zee. In Psalm 150 wordt de dans ook genoemd, om God mee te loven. Misschien dansen we wel te weinig :)

Zoals al gezegd, het ligt er aan hoe je danst, wat je draagt etc. Zoals heel veel dingen kan het op een goede manier en op een verkeerde manier.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 05 nov 2009 14:56

Ik ben gewoon benieuwd hoe daar over gedacht wordt. In hoeveel reformatorische gezinnen gaan de meisjes op dansles?? Ik vraag me af of dat op reformatorische scholen onder de meisjes inmiddels een algemeen geaccepteerde vrijetijdsbesteding is.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 nov 2009 15:16

Dat verwacht ik niet nee, dat het heel geaccepteerd is. Of daar ook gegronde redenen voor zijn vraag ik me af, maar ben benieuwd :)
pobody's nerfect

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 nov 2009 16:44

Voetius was ook tegen dansen. (En dat is in de refo-kring toch wel een sterk argument. :mrgreen: )

Zijn reden was het dansen met een andere partner dan je eigen partner. Zeker als je dit op een feest met wat alcohol erbij doet, kan dit gemakkelijk tot overspelige gedachten leiden. Ik kan me hier iets bij voorstellen, je danst nu eenmaal niet op 2 meter afstand van elkaar...

Maar ik geloof niet dat er iets tegen dansen an sich te bedenken is. Bewegen op muziek, wat is daar nu mis mee.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 nov 2009 11:23

Volgens mij zegt dat meer over Voetius dan over het dansen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 12:16

Opvallend dat er weer een paar tradities, stromingen en zelfs theologen van bijna 4 eeuwen geleden aan te pas moeten komen, om nog naar eens een heruitvinding te doen of iets `mag` of niet.
Vereren we God of eigenlijk meer onszelf met dansen, zou volgens mij de vraag moeten zijn.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 08 nov 2009 12:47

Waarom zou je willen kunnen dansen? Voor welke gelegenheden wil je dat kunnen?
Alleen op een bruiloft of wil je kunnen dansen als je uitgaat?
Ik denk dat je je met dansen al snel op glad ijs begeeft... Sowieso in uitgaansgelegenheden. Dan bekruipt mij de vraag of je daar als christen wel hoort....
De hele sfeer die eromheen hangt, zo seksistisch. Dat zie ik ook terug op onze personeelsfeestjes etc.
Stijldansen lijkt mij een ander verhaal, dat lijkt mij wat 'netter' dansen, maar daar heb ik me nooit zo in verdiept.
De enig plek waar ik dans is als ik een gekke bui thuis heb en dat hou ik graag zou :mrgreen:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 nov 2009 13:57

Binnen onze kerk heb je een dansgroep, die 1 a 2 keer in het jaar binnen een kerkdienst optreed. Enorm mooi. Als we tijdens de dienst een bepaald lied zingen waarbij gedanst wordt wordt er gedanst. Heerlijk tot eer van Hem.

Terug naar “Archief”