Een op vijf gelovigen gaat naar de kerk. En jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 20 jun 2008 22:44

Qwerty schreef:
marcel081276 schreef:ik erger me aan de manier hoe er naar andere mensen(niet gelovigen) gekeken word, ik proef dan uit de preek dat gelovigen toch een stapje voor staan op niet gelovigen terwijl ik iedereen gelijk zie.
Ook word alles wat niet in de bijbel staat als duivels gezien terwijl er zoveel mooie dingen te ontdekken zijn die niet in de bijbel staan maar zeker niet van de duivel kunnen zijn omdat ze goed doen aan mensen en uit liefde gebeuren.

greetz mars

Vanuit het perspectief van de redding in Christus hebben ware gelovigen idd een klein stapje voor op (nog) niet gelovigen.
Je gelooft jezelf toch niet als je beweert dat je iedereen gelijk ziet. Welk onderscheidingsvermogen heb je dan?

Je laatste alinea is te generaliserend en te weinig doordacht lijkt mij zo.
Hier past relativering en scheiding van object en subject.

sorry maar ik zie iedereen als gelijk, elk mens is uniek en ik geloof dat geen mens verloren of wat dan ook zal gaan, maar laat ik maar ophouden anders gaat het straks alleen weer over alverzoening maar daar zijn al genoeg topics over.

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 jun 2008 19:01

marcel081276 schreef:sorry maar ik zie iedereen als gelijk, elk mens is uniek en ik geloof dat geen mens verloren of wat dan ook zal gaan, maar laat ik maar ophouden anders gaat het straks alleen weer over alverzoening maar daar zijn al genoeg topics over.

greetz mars
iedereen is gelijk, ook elk mens is uniek. Maar zouden nou nog echt geen mens verloren gaan ?? Wat dan met alle ongelovigen? De metalheads, de skinheads, de moslims e.d. Zouden die volgens jou niet verloren gaan?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 jun 2008 19:26

kwebbel schreef:De metalheads, de skinheads, de moslims e.d. Zouden die volgens jou niet verloren gaan?
:mrgreen:

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 23 jun 2008 22:27

CaptainCaveman schreef:
kwebbel schreef:De metalheads, de skinheads, de moslims e.d. Zouden die volgens jou niet verloren gaan?
:mrgreen:

Ik zou er eerder om gaan huilen. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jun 2008 06:19

kwebbel schreef:
marcel081276 schreef:sorry maar ik zie iedereen als gelijk, elk mens is uniek en ik geloof dat geen mens verloren of wat dan ook zal gaan, maar laat ik maar ophouden anders gaat het straks alleen weer over alverzoening maar daar zijn al genoeg topics over.

greetz mars
iedereen is gelijk, ook elk mens is uniek. Maar zouden nou nog echt geen mens verloren gaan ?? Wat dan met alle ongelovigen? De metalheads, de skinheads, de moslims e.d. Zouden die volgens jou niet verloren gaan?

Wat denk je zelf Kwebbel? Hoe zit God in elkaar?

Maar dat is off topic....

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 10:04

Om nog even er op terug te komen. Ik kan niet oordelen hoe skinheads e.d. geloven en OF ze geloven. Maar God heeft voor een ieder een plaats bereid die waarlijk in Hem geloven en Hem volgen.

Maar we gaan weer on :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 24 jun 2008 18:10

We gaan inderdaad een beetje offtopic, over alverzoening is een ander topic.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

cornelis
Kapitein
Kapitein

Re: Een op vijf gelovigen gaat naar de kerk. En jij?

Berichtdoor cornelis » 02 nov 2009 19:29

Het is voor mij Geen zondag als ik niet naar de kerk kan.
Kerkgang hoort bij het Chr leven.
Godsdienstoefening.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Re:

Berichtdoor esthervanbuuren » 02 nov 2009 21:10

marcel081276 schreef:
Qwerty schreef:
marcel081276 schreef:ik erger me aan de manier hoe er naar andere mensen(niet gelovigen) gekeken word, ik proef dan uit de preek dat gelovigen toch een stapje voor staan op niet gelovigen terwijl ik iedereen gelijk zie.
Ook word alles wat niet in de bijbel staat als duivels gezien terwijl er zoveel mooie dingen te ontdekken zijn die niet in de bijbel staan maar zeker niet van de duivel kunnen zijn omdat ze goed doen aan mensen en uit liefde gebeuren.

greetz mars

Vanuit het perspectief van de redding in Christus hebben ware gelovigen idd een klein stapje voor op (nog) niet gelovigen.
Je gelooft jezelf toch niet als je beweert dat je iedereen gelijk ziet. Welk onderscheidingsvermogen heb je dan?

Je laatste alinea is te generaliserend en te weinig doordacht lijkt mij zo.
Hier past relativering en scheiding van object en subject.

sorry maar ik zie iedereen als gelijk, elk mens is uniek en ik geloof dat geen mens verloren of wat dan ook zal gaan, maar laat ik maar ophouden anders gaat het straks alleen weer over alverzoening maar daar zijn al genoeg topics over.

greetz mars

nou jij ziet iedereen m isschien als gelijk, maar ik word niet door iedereen gelijk behandeld dus zie ik ook niet iedereen als gelijk.
en het is misschien kort door de bocht, maar er staat geschreven,,,,,,,, alles dat niet uit God is is zonde.
Ik wijs niet alles af wat niet in de bijbel staat, maar het staat zeker wel op de tweede plaats.

groetjes esther.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 02 nov 2009 21:12

oh ik vergeet wat.

Ik probeer twee keer per zondag naar de kerk te gaan, maar dat lukt ook vaak niet hoor.
Ik ga zeker met plezier, ik vind het fijn om met God bezig te zijn.

groeten esther.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 nov 2009 21:19

Ik ga niet elke week naar de kerk. En in sommige weken kom ik er meerdere malen. Zoals ook deze week, zondag en maandag een eucharistieviering (Allerheiligen en Allerzielen). Tellen overigens enkel vieringen/diensten mee? Als mensen naar de kerk komen om een kaarsje te branden op een willekeurige dag vind ik dat ook 'naar de kerk' gaan.

Als ik ga dan ga ik gemotiveerd.

tante-tortel

Re:

Berichtdoor tante-tortel » 03 nov 2009 09:33

Lalage schreef: De bijbel zegt: 'Wie nog angst kent, kent de ware liefde nog niet.'

Zou je kunnen aangeven waar de Bijbel dat zegt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 nov 2009 10:24

Denkertje21 schreef:Van de ruim negen miljoen gelovigen in Nederland gaat slechts 20 procent wekelijks naar de kerk, de moskee of andere godsdienstige bijeenkomsten. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Van de drie grootste groepen gelovigen, rooms-katholieken, protestanten en islamieten, zijn de protestanten de trouwste kerkgangers. Bijna een derde van hen bezoekt minstens een keer in de week de kerk.

Van de islamieten brengt 27 procent minstens wekelijks een bezoek aan de moskee. Rooms-katholieken zijn de minst trouwe kerkbezoekers; slechts 7 procent gaat elk weekeinde naar de mis. 57 procent van hen gaat zelden of nooit.

In 2005 en 2006 rekende 58 procent van de Nederlanders, ruim negen miljoen mensen, zich tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering. De rooms-katholieken vormen met 29 procent de grootste groep. Bijna 20 procent van de bevolking is protestants en 5 procent is islamiet. Andere gelovigen als joden en hindoes vormen 5 procent. Ongeveer 42 procent van de bevolking zegt geen geloof aan te hangen.

In het onderzoek komt verder naar voren dat het moskeebezoek een uitgesproken mannenaangelegenheid is. Van de islamitische mannen bezoekt 36 procent wekelijks of vaker de moskee, tegen slechts 16 procent vrouwen. Onder de katholieken en protestanten zijn er nauwelijks verschillen in kerkgang tussen mannen en vrouwen.

Laat eens horen hoe het met jouw kerkgang zit? Ga je vaak? Ga je gemotiveerd en waarom ga je eigenlijk?

Ik ga elke zondagochtend naar de kerk, zondagavond is afhankelijk van of ik orgel speel of niet.
Mijn motivatie is groot - ik wil graag de lezingen horen en de interpretatie van de dienstdoende predikant of pastoor (m/v) en de link naar het leven van vandaag. Ik speel in twee PKN-gemeenten (Hervormd en Gereformeerd) en in een OK-Parochie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 04 nov 2009 19:28

Jarenlang ging ik elke zondag twee keer mee naar de kerk. Altijd dezelfde kerk.
Nu heb ik er echt nooit zin in om te gaan. De preken kan ik vaak wel dromen, en er wordt zulk ouderwets taalgebruik gehanteerd. Allemaal waarheden hoor, die verkondigd worden. Maar voor mij totaal niet prikkelend.
Ik heb het daar heel moeilijk mee, ik ben gewoon bijna niet naar de kerk te krijgen. Ik sla ook regelmatig over, en daar voel ik me heel schuldig over. Het vuur in mij is gewoon gedoofd, lijkt het wel. Niets boeit me meer echt.
Ik moet erbij zeggen dat ik dan het weekend hier ben, dan daar. Ik heb geen vaste gemeente, moet noodgedwongen veel shoppen. (familie,schoonfamilie,enz.)
Ik hoop stiekem dat ik op dit forum mensen tref die dit ook ervaren, en die me misschien kunnen bemoedigen of een goed woord voor me hebben...
What goes around, comes around

Nanoe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Nanoe » 04 nov 2009 19:58

2 keer per zondag naar de kerk.
Het gebeurt eigenlijk maar weinig dat ik niet ga.
En dan echt niet zo zeer omdat mn ouders het willen, maar vooral omdat ik het zelf wil!
Tsja en waarom zit ik dan nu niet in de kerk?
Tsja was om kwart over 7 pas klaar en kerk begon om half 8 en tis een afstandje van ong 10 min.
En dan moet je schoenen aandoen enz. ging echt niet meer lukken...

Terug naar “Archief”